Jump to content

Prickskytte i HV?

Särimner

Recommended Posts

Jag har varit med i Hemvärnet två gånger så att säga. En period mellan 92-99 och nu från -01. Förra omgången jag var med så hade vi två prickskyttar i kompaniet som hade varsin Mauser tilldelad. Kikarsiktena som tilldelades från försvaret var minst sagt undermåliga vill jag minnas så de satte på civila sikten med kompanichefens goda minne.

Nu är ju Mausern ute ur systemet så min fråga blir hur ser det ut hos andra kompanier och plutoner avseende prickskyttedelen? Finns det något annat än AK4 ute som prickskyttevapen i dag? Har i så fall dessa killar/tjejer fått någon form av utbildning eller hur har de fått lära sig befattningen?

Nu är ju Mausern ute ur systemet så min fråga blir hur ser det ut hos andra kompanier och plutoner avseende prickskyttedelen? Finns det något annat än AK4 ute som prickskyttevapen i dag? Har i så fall dessa killar/tjejer fått någon form av utbildning eller hur har de fått lära sig befattningen?

Hos oss (Hufvudstaden) har bataljonen själv hållt i utb av oss skarpskyttar med AK4+kikarsikte. Den utbildning vi erbjudits lokalt de senaste åren har lämnat oerhört mycket att önska. :(

Tyvärr har jag inte hört något om att detta skulle ändras i o m att man går över till prickskyttepar med prickskyttegevär 90, men hoppas gör man ju!

Jag råder alla i samma befattning, samt chefer, att gå FBUs kurser. Där får man lära sig något!

när man snackar prickskytte i HV snackar man "riktigt", altså prickskyttepar med prickskytt och observatör som agerar självständigt? eller går de som en i gruppen och används när deras lite bättre precition i skyttet behövs?

hmm har detta varit uppe förrut? sorry isåfall.. ???

Jag som plutonchef har ett skarpskyttepar till mitt förfogande. Skulle kännas bra om dom ombeväpnade istället, men den som lever får se!

Litar inte på att vi får några Psg förrän jag ser den och kan ta på den! (har varit med för länge tror jag)

när man snackar prickskytte i HV snackar man "riktigt", altså prickskyttepar med prickskytt och observatör som agerar självständigt? eller går de som en i gruppen och används när deras lite bättre precition i skyttet behövs?

hmm har detta varit uppe förrut? sorry isåfall.. ???

Japp, det har vart uppe tidigare, ett par gånger till och med… ;)

Givetvis så pratar vi prickskytte i egenskap av prickskyttepar som kan verka som egen eldenhet.

Definitionen på en prickskytt och skarpskytt skiljer sig inte mellan Hv och övriga FM. Men jag skulle våga påstå att man som prickskytt i Hv får rycka in och understödja kompaniet/plutonen i rollen som skarpskytt oftare än det förekommer inom FM. Det beror säkerligen mestadels på beväpningsfrågan. Skillnaden är ju lite större mellan PSG90/AK 5 än AK 4 & AK 4 med kikarsikte.