Jump to content

Äntligen???? AK TRÄ

Knighthawk

Recommended Posts

Kul att se att försvaret försöker gå tillbaka till den gamla goda tiden när vapnen var av trä och männen av stål. Eller så är det bara en glimt av vad nästa försvarsbeslut har att bjuda på.  :D

:worthy: Haha, vem vet. En trolig sista minuten modifiering på AK5C kanske. :P

Underbart att se att man kollar vapenhanteringen längs med provet!!

Faan när jag genomförde stridshinderbanan så var det krav på att vi hanterade vapnet som det vapen det faktiskt är!!

(vpl på bilden stöder sig på det med pipan riktad uppåt)

Dessutom så skulle vi vid målgång kunna fortsätta att springa, det var INTE ok att lägga sig ner o spy eller svimma!!

Märkligt eller?!

//C

Jag är inte emot att man springer med en replika av vapnet, dvs. "trä AK" med applicerad tyngd så att det motsvarar vikten av en skarp AK5.

Det jag vänder mig emot är att man tillåter vpl att använda sig av vapnet som en krycka. I mina ögon är det ett felaktigt beteende.

Träna hårt och vinn lätt, ja ni fattar vad jag menar.

//C

OT: Varför i h*lvete har killen gamla 304 K på sig??

Antar för att man inte ska behöva slita onönödigt mycket på den nya stridsvästen.

Med tanke på att man springer banan ungefär en gång i veckan så slits utrustningen oerhört mycket särskilt på vapnet. Det blir mycket vård. Det är ju en bra ide med vapenattrapper men bör man inte träna så som man skall verka.

Grejen kanske är att "trävapnet" blir tyngre?

Vet att en gruppchef jag hade i lumpen som skulle göra proven till OHS fick springa sin fältlöpning med en träreplika utav mauser (utan vapenrem) för att det skulle bli tyngre..

:angry:

Jg tror att det är en anpassning till svenska freds. Garanterat säkra och ofarliga vapen

Tja... Är man lite kreativ så konstaterar man att man kan använda pipan för att svinga kolven...

Så ditt resonemang håller inte riktigt ;)

Medhavande av AK under stridshinderbanan anser jag vara ytterst onödigt.

Men självfallet ska man fortfarande ha vapenhanteringen i åtanke under utförande! som VH poängterade. Alla vi som lekt banan vet hur mycket stryk vapnet får och alla risker det utsätts för och jag resonerar som så att man redan vet efter all tid i fält och på kasern vad man ska och inte ska utsätta sitt vapen för. Att då ha det under ett löp-, klättring-, vadnings- och hoppmoment är bara onödiga risker som kan medföra permanenta skador på pipa, låda och kolv vilket i sin tur kan resultera i tidsödande besök på TSF och pappersarbete.

Att vara mån om sitt vapen i fält skiljer sig ju ändå från stridshinderbanan som ändå måste ses som en "kasernaktivitet". Är ju upp till befälen att se till att beväringarna inte misshandlar attraperna utan ser dem som sina riktiga vapen.

Medhavande av AK under stridshinderbanan anser jag vara ytterst onödigt.

Men självfallet ska man fortfarande ha vapenhanteringen i åtanke under utförande! som VH poängterade. Alla vi som lekt banan vet hur mycket stryk vapnet får och alla risker det utsätts för och jag resonerar som så att man redan vet efter all tid i fält och på kasern vad man ska och inte ska utsätta sitt vapen för. Att då ha det under ett löp-, klättring-, vadnings- och hoppmoment är bara onödiga risker som kan medföra permanenta skador på pipa, låda och kolv vilket i sin tur kan resultera i tidsödande besök på TSF och pappersarbete.

Att vara mån om sitt vapen i fält skiljer sig ju ändå från stridshinderbanan som ändå måste ses som en "kasernaktivitet". Är ju upp till befälen att se till att beväringarna inte misshandlar attraperna utan ser dem som sina riktiga vapen.

Ja exakt och när folk springer stridshinderbanan så finns det en risk i att de inte bryr sig om vad de utsätter vapnet för eftersom de är så jäkla borta.