Jump to content

Gotlands Regemente P18

Guest The Loner

Recommended Posts

Guest The Loner

hey hey

hoppas att jag har hamnat i rätt forum och inte ställer till med massa strl för jag kommit fel

när det gäller den här sidan och typ allt som har med värnplikten att göra är man en

nybörjare hehe.

jag ska göra min värnplikt med början i augusti som pansarskyttesoldat på Gotland/p18

har letat runt som en galning efter all information om utbildningen och tack vare Panzerkampfwagen har jag fåt en hel del fin info!

vet en del om utbildningen men vad jag främst undrar en massa om är Hur är det på P18???

är det gammalt och risigt, nytt eller ok? hur är befällen?

hur pass prioriterat är stället om man jämfört med andra regemente om man kan säga så,

är det stort eller litet?

som synes en hel del frågor, skulle vara cool om någon där ute

skulle villja dela delamed sig av lite posetiv eller negativ kritik från gotland,

gärna nåt om pansarskytteutbildningen på gotland också:D

tack sååå mycket på förhand

:lol:

"It´s better to burn out, than it is to rust"

hey hey

hoppas att jag har hamnat i rätt forum och inte ställer till med massa strl för jag kommit fel

när det gäller den här sidan och typ allt som har med värnplikten att göra är man en

nybörjare hehe.

jag ska göra min värnplikt med början i augusti som pansarskyttesoldat på Gotland/p18

har letat runt som en galning efter all information om utbildningen och tack vare Panzerkampfwagen har jag fåt en hel del fin info!

vet en del om utbildningen men vad jag främst undrar en massa om är Hur är det på P18???

hur pass prioriterat är stället om man jämfört med andra regemente om man kan säga så,

skulle villja dela delamed sig av lite posetiv eller negativ kritik från gotland,

gärna nåt om pansarskytteutbildningen på gotland också:unsure:

:)

Det e ett fint regemente med en bra placering o ett helvete till övningsfält!

Kasernerna har blivit renoverade för typ 1år sen.

det sura e väll att ni måste åka båt hit.

Annars så kommer du nog att stortrivas.

De e kallt som satan här på grund utav den höga luftfuktigheten. tom kärva lapplands pojkar fryser som barn.

Tja, vad ska man säga... det snöar från sidan för att det blåser hela tiden och som 4425 sa så är det kallare/råare än uppe u norrland, tar hellre -40 i norrland än -20 på gotland utan tvekan. Kasernen är i bra skick och matsalen brukar få väldigt bra omdöme, den krossar livgardets matsal med hästlängder iaf.

Övnings/skjut-fältet är stort eftersom det är en pansarregemente och eftersom man ofta kör stridsskjutningarna ut mot vattnet finns det många och stora ställen att brassa på. Befälen vi hade var väldigt bra, spaningsbefälen vi hade ställde upp och fixade extra mat åt oss på övningarna och extra mtrl vilket uppskattades. Pansarskyttebefälen vilka vi hade på GBS samt under stridsutbildning var klockrena, om Kn A jobbar kvar så se till att hamna i hans pluton. Han är svår att missa och utmana honom på en brottningsmatch om du är uttråkad ;)

När jag låg inne så skulle vi skjuta upp en massa ammunition som höll på bli gammal så vi sköt grymt mycket plus att eftersom strv/strf am kostar så mycket så brukar inte befälen snåla med 5.56/7.62 eftersom det kostar marginellt mycket mot en akan som pangar pengar :)

Nackdelen är som sagt att det är en ö och man måste åka båt eller flyg dit men det ger väldigt bra sammanhållning i plutonen eftersom alla med undantag av gutarna är "fast" på regementet. Du får hoppas att ni inte har så många skåningar eftersom dom "måste" flygas hem och det kostar så mycket att dom får dra in på övningar...

Jag gjorde GSU 82 på P18 och har därefter gjort tre repmånader, den sista 1995. Jag har ingen aning om hur kaserner m m ser ut idag men Gotland är underbart. Jag har återvänt till Gotland flera gånger efter militärtjänstgöringen.

Som någon skrev så kan det vara fuktigt och därmed kallt under vintern men desto finare på sommaren.

Tofta skjutfält har ett av Sveriges vackraste utsikt där det ligger högt upp på klinterna med utsikt ut över havet.

Resorna är mindre kul.

Lycka till.

Uttern

hey hey

nybörjare hehe.

gärna nåt om pansarskytteutbildningen på gotland också:blink:

:D

Får se om du hamnar under mitt befäl. :lol:

// Skytteplutonbefäl P18 2004-2005

hey hey

nybörjare hehe.

gärna nåt om pansarskytteutbildningen på gotland också:wub:

:winner:

Välkommen B)

AndersL Pjäsplutonsbefäl 2004-2005

Jag hade turen att få göra min GU på P18 som pansarskytteplutonsbefäl 00-01

rolig tid som jag aldrig kommer glömma.

Alla som varit på Gotland vet att miljön i sig är fantastisk, iaf jag tycker det som kommer från trista upplandsslätten.

När du anländer till ön kommer du och dina blivande vapenbröder att bli upplockade och skjutsade med buss till regementet som ligger i Visbys södra utkant på vägen mot Tofta Strand.

Kasernerna är 5 till antalet och döpta efter namn från den Gotländska gutesagan

Gunnfjaun, Graip, Gute, Havde och Bysen. Hörde att kasernerna renoverades endast något år efter att jag muckat, logement och duschrum ska tydligen hålla hög standard nu. Matbespisningen är väldigt bra med frukost, lunch, middag och kvällsmål. (Förutsatt att du inte befinner dig på manöver då gäller guldburk alt frystorkad mat.)

Eftersom du kommer att utbildas till pansarskyttesoldat så hamnar du på Kasern Havde. Kompaniet kommer antagligen bli Roma Kompani.

Gym med mycket fria vikter finns att tillgå. I anslutning till gymmet finns även en ångbastu. Det finns två sporthallar, en av dem strax utanför en av regementets grindar på väg till hinderbanan/jogginspåret som kallas för exercishuset.

I exercishuset brukar befälen hålla "upprop" i samband med inryckningen.

Finns även ett soldathem utanför grindarna där du kan bowla, läsa böcker mm. Simhall finns inne i Visby. Joggingspåret är ok med variering i höjd och längd (1, 2.5, 5 eller 10 km). Den går genom en stor del av P18s närövningsfält. Dvs där ni kommer att öva då ni inte är ute på tofta.

I anslutning till regementsområdet finns också skjutbanorna(A-C), där kommer du att få skjuta dina första skott med AK5, banorna håller god standard. A-banan är akustisk dvs du behöver inte gå fram för att kolla träffar, de syns på en bildskärm bredvid din eldställning.

Skjutfältet, Tofta, är av toppklass, men det faktum att Gotland är en enda stor kalksten är något som du kommer att bli varse om! :dong: Både när du ska till att gräva värn och åka stridsfordon. Där finns det också en del häftiga landmärken som efter ett tag kommer att orientera dig mha.

När jag låg där utbildades jag på PBV302, men den höll redan på att fasas ur systemet. Strf9040 har nog ersatt den vid det här laget.

Samtliga befäl som jag mötte var väldigt trevliga men de ställde samtidigt krav och tolererade inget trams. Vilket var bra. Räkna med att en stor del av alla roliga minnen kommer befälen att bidra med i form av fantasirika övningar och oförglömliga citat. Gotlands regemente ansvarar from nu i dec mån för Kosovo 09.

Läs mer om den på www.mil.se!

Lycka till med din utbildning! jag längtar tillbaka till den tiden.

maila mig på [email protected] om du har ytterligare frågor!

hälsningar David Wallsten, KB Roma Kompani 00-01

hehe ja, I södra sverige och gotland är det bodens garnison som bögkompaniet huserar. men KA3 Fårösund hade faktiskt Rosa färg på sina namnbrickor. P18 har svarta, liksom pansarbaskern! Hoooya!

/Havde

Guest The Loner

tack som fan alla som har bidragit med något om Gotlands regemente P18:

Uttern, Blomberg, Grunt, andersL, Havde! Fvrf-u Engberg, Panderfaust, Lynx_39

det verkar ju som det är ett Bra! ställe, och jag som stockholmare vill inte trängas med alla i Boden intet ont om stället dock hehe.

jag lyssnar gärna på allt om P18 gotland, visby! kom gärna med mer storys eller anedoter och dyl ,skit kul att höra! gay skämt kan man ju heller alldrig få nog av..ööööö? eller inte.

tack som fan havde, precis sånt som du skrev är intressant och höra!

någon som gjord samma utbildning som jag ska göra (pansarskyttesoldat)?

tack / the Loner

Edited by The Loner

När jag gjorde min Gu på Gotlands stolthet Lv2, så sysslade malajerna på P18

med lövkrattning vakttjänst och att cykla runt med internpost.

Nä skämt och sido inget illa ment. Ön med sina regementen är kanon

som tidigare nämt båtresorna är inget kul.

Jag som bor i Mörkaste Småland kom inte hem förrän klockan 2 på fredagsnatten

och sen fick man åka igen 17.00 på söndagen.

Men det var det fan i mig värt :D

• 8 years later...