Jump to content

Stridsbåt 90

Lindeberg

Recommended Posts

Jag såg ett inslag om programmet, och i det inslaget sade de att de skulle testa en "civil stridsbåt 90".

Sen återstår det att se hur civil den är. Vi kan nog anta att den saknar beväpning och ett antal värnpliktiga ombord. Kanske kaffekokare/kylskåp/TV monterad.

Utan att ha sett programmet utan bara grundat på uppgifterna i denna tråd så kommer mina fem öre.

Det finns civila 90E. De tillverkas av Storebro Royal Cruiser (någonstans runt Västervik om jag inte minns fel). De går som allt annat att köpa :D

90H däremot finns nog inte civil om man undantar SSRS (sjöräddingssällskapets) tre Helge samt att polisen fortfarande har någon i drift.

@danno. Helt rätt.

//Sgt Papa Bear som ibland spakar en röd och vit 90E.

90H däremot finns nog inte civil om man undantar SSRS (sjöräddingssällskapets) tre Helge samt att polisen fortfarande har någon i drift.

Jodå, minst en civil och privatägd 90H finns. Det är ägaren (eller VD:motsvarande) till Dockstavarvet som har en civil 90H, kallad "enforcer".

Nu får ni reda upp begreppen... på hemsidan står det: "privatägd Stridsbåt 90." Inget om att det skall vara någon civil upplaga...

Det var jag som helt :baskerPa: ur.

Såg "trailern" igen, och där sades det mycket riktigt "en privatägd stridsbåt 90"

8|

Jepp det går att köpa enkelbåtar,det fanns en 90E till salu på Djurgårdsvarvet se länken

Djurgårdsvarvet

Välj Militärfartyg->Storebro

Finns annat kul här oxå :baskerPa:

Den röda texten sold berättar för mig att det INTE finns en strb90E till salu... :P

Däremot den där prototypen med det suspekta utseendet.

battleboat90.jpg

Strb90E Easy

Strb90H Heavy

Eller är det Helga osv. ?

Strb 90H Helge

Strb 90E Enkel

Jag trodde H i 90H stod för Halv pluton och att 90L var Ledningsbåt.

Kan annars tipsa om de här två sidorna på SoldF.com

http://www.SoldF.com/strb90e.html

http://www.SoldF.com/strb90h.html

Jepp det går att köpa enkelbåtar,det fanns en 90E till salu på Djurgårdsvarvet se länken

Djurgårdsvarvet

Välj Militärfartyg->Storebro

Finns annat kul här oxå :clap:

Den röda texten sold berättar för mig att det INTE finns en strb90E till salu... :P

Och texten fanns berättar för mig att den inte finns till salu längre. :P

Undrar hur mycket en sån skulle kosta, skulle haft en att åka runt med med attrapp-vapen eller nåt bara för att skrämma folk halvt ihjäl  :clap:

:clap:

Tja, med tanke på att en 90E kostar 2.500.000 SEK och 90H (prototyp) kostar "Best offer" så gissar jag att den kostar nånstans kring 3.500.000 SEK.

Källa: Djurgårdsvarvet

Sida om 90E, 90H (prototyp)

Men att åka runt och skrämma folk med vapenattrapper... :lala::clap::wub:

haha  :lala:

han är för skön "robban".

Såg det nu...

"den som vill åka militär båt men inte känner nån fänrik eller nåt som kan fuska in er kan hyra en sånhär"

eller nåt sånt.... skön kommentar iaf, sen ett litet flin på det  :bash:

Snygg mössa han hade på huvet.. :P

Det skulle vara kul med en soldfforum-utflykt i sommar med den där båten. 3.500/timme är ju överkomligt om man går ihop några stycken.

http://www.vahine.se/

NEEEEEEEEEEJ!  :D

Jag lyckade missa programmet.  :D

Äääh, får väl se reprisen...

Äsch, du missade inte så mycket, kort inslag på mindre än 10 min med en lill-90 som skumpade omkring i vattnen utanför Nacka Strand med Robban Arsleberg vid rodret...som Amfibieslusken påpekade kunde de ha pressat båten en hel del till.

NEEEEEEEEEEJ!  :lala:

Jag lyckade missa programmet.  :-(

Äääh, får väl se reprisen...

Äsch, du missade inte så mycket, kort inslag på mindre än 10 min med en lill-90 som skumpade omkring i vattnen utanför Nacka Strand med Robban Arsleberg vid rodret...som Amfibieslusken påpekade kunde de ha pressat båten en hel del till.

Skönt att höra...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...