Jump to content

Suunto

oz

Recommended Posts

Köpte mig en tidig julklapp häromveckan i form utav en Suunto Vector som nu fint pryder min arm B).

Men eftersom jag är helt ny för såna här moderniteter skulle vilja höra andras åsikter om dessa klockor. Vad är bra? Vad är dåligt?

Jag har än så länge bara pillat lite på kompassfunktionerna och lita annat men är inte så haj på den än.

Vissa saker är dock lite keff. Som t.ex att det står att den är "Water-resistant 30m" vilket för mina öron låter som den skulle klara ett dyk till 24m, men konsulterar man manualen så står där: "Yes, it is water resistant to a depth of 30 meters. Rain and other normal exposure to water will not effect its operation. You can swim wearing your Wristop Computer. However, the Wristop Computer is NOT a diving device.".

Varför skriver dem då 30m? 30m är väl ändå 30m NER i spat?! Någon som har begett sig up på det djupa med sin klocka och erfarit konsekvenserna??

Sen tycker jag det är lite dåligt att den inte försöker förutsäga kommande väder(lufttryck) genom att kalkylera på föregående (den sparar ju mätningar 6 timmar bakåt liksom). Möjligt att man ska fatta det själv men jag väl för dålig koll på sånt. :D

Jag vill ha feedback! :clap:

@ Oz

Det är inte bara knepigt det där med "vattentäthet", det är en röra också:

* 30m då tål den regn

* 50m dusch

* 100m då kan man simma/snorkla

* 200m dykning

* 300m proffesionell dykning

Frågan är hur i h*llv*t* branchen kommit på något så dumt som detta???

Sedan finns det t ex tillverkare som Sector som har dykarur som är märkta med 100m.

Eller som min gamla Seiko kronograf - 150m - den ska funka bra att dyka med så länge man inte använder kronografknapparna under vattnet!

Jag kollade på Suunto X6 för ett tag sedan och är störtförtjust i den, förutom just "30m"...

/Ulf

/.../

Jag kollade på Suunto X6 för ett tag sedan och är störtförtjust i den, förutom just "30m"...

/.../

Nä. X6 ska klara "100m". Iaf enligt: Suuntos hemsida. Annars så är ju X6HR rätt fin. Dock hiskligt dyr!

Angående vattentätheten står ju även detta i manualens inledning:

1.7 CARE AND MAINTENANCE

The Wristop Computer can be wiped clean with a lightly moistened (warm water) cloth. Applying a mild soap to the area can clean stubborn stains or marks.

Känns ju som att man har att göra med ett instrument från Nasa motsv. värt miljarders och allergiskt mot vatten... :ph34r:

Men eftersom jag är helt ny för såna här moderniteter skulle vilja höra andras åsikter om dessa klockor. Vad är bra? Vad är dåligt?

Har en Advizor, så det som skiljer mot din är nog bara pulsmätaren.

Jag har inte orkat sätta mig in i alla funktioner än, trots att jag haft den i lite mer än ett år.

Höjdmätare: Utan att veta aktuellt tryck vid havsnivå är det en ganska onödig funktion då det kan bli ganska stora fel, dessutom har man sällan någon praktisk nytta av det. Samma problem finns på alla klockor med höjdmätare.

Barometer: Samma problem som höjdmätaren, men så länge man vet vilken höjd man är på eller inte förflyttar sig kan man nog ha användning av den.

Termometer: Kass, ger stora fel så länge klockan sitter på armen.

Kompass: Funkar hyfsat i skogen som nödkompass eller motsvarande. I städer har man ingen som helst nytta av den då det är för mycket som stör.

Pulsmätare: Funkar bra tycker jag, men om den är huvudanledningen till att man köper klockan skall man kanske välja en Polar eller liknande som kan lagra mer information och tillverkad endast för detta.

Alarm: Bra med tre alarm men de har för låg volym för att väcka mig.

Urtavla/visning: Bra bakgrundsbelysning, fungerar bra i övrigt dock skulle jag nog vilja att sekundvisaren endast var ett segment.

Klockan är lite väl stor, skulle jag köpt den idag skulle jag nog valt någon X6(HR/HRM) eller Observer.

Min mening:

Casio, klockor med t ex höjdmätare (tvivelaktig sådan).

Suunto, bra mätinstrument (exakta, pålitliga), med en klocka.

Har själv skakat på huvudet om graderingarna om tålighet för vatten. Fick någon sorts förklaring att en dykarklocka ska palla 200M som då betyder just DET vattentrycket som klockan utsätts för på t ex sportdykardjup (ca 42 m) eftersom du rör på klockan där nere på djupet och att då 200M är med väl tilltagen marginal./Gusten :baskerHV:

fattar inte varför man ska ha en "minidator" med sig ner i spat. Det man behöver sitter ju på ryggen eller man har det på sig samt en dyk klocka så man vet hur mycket syre man har med sig hur länge det kommer att räcka och en kompas så man inte dycker helt åt fanders.

För mättningar utav dylika ting bra att man kan ha det i fickformat men man ser väll iaf till så att man inte tar med den när man ska leta efter vracket till Titanic och sen skika ett e-mail till frun/morsan/svärmor eller ngn annan person med en fråga typ "gisa vart jag är nu"

Nåja känner att jag är lite överkritisk och det jag funderar över står i första meningen.

Fick själv en ypperlig klocka när jag skikade in min senaste premunation på Kalle och går den sönder så köpper jag en ny för 50 - 100 kr eller vad den kostar.

Vid dyrare inköp av tid tagar tingestar borde det erfordras en försäkring om inte så ja själv så tycker jag det är riktigt, riktigt dåligt

Edited by Legjia

fattar inte varför man ska ha en "minidator" med sig ner i spat. Det man behöver sitter ju på ryggen eller man har det på sig samt en dyk klocka så man vet hur mycket syre man har med sig hur länge det kommer att räcka och en kompas så man inte dycker helt åt fanders.

För mättningar utav dylika ting bra att man kan ha det i fickformat men man ser väll iaf till så att man inte tar med den när man ska leta efter vracket till Titanic och sen skika ett e-mail till frun/morsan/svärmor eller ngn annan person med en fråga typ "gisa vart jag är nu"

Nåja känner att jag är lite överkritisk och det jag funderar över står i första meningen.

Fick själv en ypperlig klocka när jag skikade in min senaste premunation på Kalle och går den sönder så köpper jag en ny för 50 - 100 kr eller vad den kostar.

Vid dyrare inköp av tid tagar tingestar borde det erfordras en försäkring om inte så ja själv så tycker jag det är riktigt, riktigt dåligt

Bara för att man har en eller flera tuber på ryggen och en klocka på armen innebär inte att man vet hur länge "syret" räcker..........

Jag har en Advizor som jag haft i 3 år. Mina erfarenheter och synpunkter:

"Water resistant 30 m"

Har snorklat med den ner till 6-7 meter några gånger, använder den alltid vid normal bad-vht samt användt knapparna under vatten. Inga problem.

Display:

Håller med 106. Stor och tydlig. Bra belysning. "Sekundvisaren" inte helt logiskt eller snabbavläst.

Boett:

Lite plastig look. Har också misshandlat min batterilucka.

Höjdmätare:

Lite långsam uppdatering, ca var 5 s, alltså inget för fallskärmshoppare! I och med att lufttrycket ändras från dag till dag beroende på vädret måste man kalibrera höjdmätaren när man ska använda den. Man behöver inte alltid veta lufttrycket vid havsnivån för att ställa in aktuell höjd. Man kan även använda sig av referensplatser som man vet höjd över havet på (hemmet, träningsrundans start, Årekabinens dalstation, div punkter i terrängen som avläses på karta, osv) där man ställer in höjden. Användningsområde: Hålla höjden när man går på skrå på en sluttning, kolla hur många höjdmeter det är kvar till toppen, kolla hur många höjdmeter och antal åk man gjort under dagens utförsåkning/cykeltur/vandring.

Jag hade velat haft en omställare där man kunde välja om man skulle mäta höjd över havet eller dykdjup. Kanske onödigt på en 30 m-klocka... (borde inte vara svårt, bara en omräkningsfaktor från luft till vatten)

Barometer:

Min visar fel med 2 mbar, jag skulle vilja kunna kalibrera den. Någon som vet hur? Loggar lufttrycket de sex senaste timmarna samt därefter var sjätte timmes lufttryck fyra dygn bakåt. Inget jag använder mig av ofta... Alla barometerfunktioner gäller bara om man har befunnit sig på konstant höjd under mätningarna.

Termometer:

Kroppstempen värmer upp klockan. Enligt I-bok ska klockan ligga i minst 15 min för att inta rätt temp innan man läser av den. Går snabbare vid tempmätning av vätskor (t.ex badvatten)

Kompass:

Lite väl känslig för att användas vid snabb orientering. Man måste hålla klockan absolut i våg (finns ett litet vattenpass för detta) för att den ska visa rätt. Känslig för störningar (el), funkar dåligt inomhus. Om man kalibrerar den med jämna mellanrum verkar den vara lite stabilare.

Pulsmätare:

Även för mig var detta huvudfunktionen. De andra funktionerna (ovan) är mest skojiga leksaker. Bra med max-, min- och medelpuls. Bra att man kan ställa in övre och undre pulsgräns där man sen kan kolla hur lång tid man hållit sig i, resp. utanför intervallet. Jag saknar överföring till pc. Man kan kombinera/koppla loggning av puls- och höjdmätaren så att man loggar båda värdena samtidigt Man kan även ställa in hur ofta loggning ska ske. Ju tätare loggningar desto kortare loggperiod.

:uzi S-tank

Anledningen till att en 30m klocka inte tål att dykas med är så enkel att den klarar av 30 meter vattenpelare. Vid hårt regn kan man komma upp i 10m vattenpelare eller mer ppå grund av den kraft som uppstår när regndropparna "exploderar". Likaså under vatten tål den i teorin att sänkas ner till 30 meter men om man börjar röra sig uppstår tryckskillnader som övertiger klockans maxtryck. Därför kan det se lite konstigt ut med allt som har med vattenpelare att göra.

Jag har ett tält som har en botten som tål 18meter vattenpelare. Detta är inte heller avsett att dyka med utan vattnet som är under tältet vid regn kan få högre tryck om man till exempel står påp knä i tältet.

//Janne

• 5 weeks later...

Ska man dyka med klockan så är det bara anser jag en riktig dykdator som gäller. Citzens klockor är oxå ett alt. eller rättre sagt en nödlösning. Vad det gäller 30m 100m os :2guns: v så står det så istället för "bar" alltså vattentrycket. De flesta lite dyrare klockor kan man säga är vattentäta men när du tex byte batteri på en citzen klocka så trycktestas den alltid efteråt.

• 1 year later...

Bumpar en gammal tråd, brukar bli sånt liv ifall man skapar en ny. Men vad tror ni om Suuntos nya x9i? Gps och andra godsaker har den. Det enda felet jag ser är att displayen ser lite liten ut jämfört med Vector och X-Lander t.ex.

Hur fungerar kompassen på en sådan klocka egentligen? Lika bra som en vanlig Silva kompass?

Suunto x9i

Har själv en http://www.breitling.com/en/models/aeromarine/superocean/ för att slippa fundera på maxdjup.

Skall man dyka så är en citizen bra som backup men om man bara sportdyker så rekomenderar jag en dykdator.

vid decodykning lär man ju använda en herrans massa andra tabeller o grejjer tillsammans med en tid/djupmätare av enklaste sort (ganska motsägelsefullt men så är det visst)

Finns väl ett par dykdatorer som snackar fler gaser också.

Personligen känns det rätt bra att ha en dator, även om min är enkel, om man gör flera dyka samma dag eller under en helg. Om man gör ett dyk så är det svårt att får kväveöverskott med ett normalt paket. Att dyka utan dator är inte heller några problem, en tillförlitlig klocka, en djupmätare och lite koll så löser det sig.

Har beställt en Suunto Advizor hos addnature.se

för 2495 pistoler inkl. frakt.

Är man vädernörd så är man..

Perfekt med 4 dygns minne på barometerdelen.

Har tidigare kört med Casio Pro-Trek, men tänkte

att det var dags för en "sisu-klocka"..

Undrar om jag inte såg någonstans att

Nokia och Suunto skulle komma ut med en

gemensam produkt för dom som dyker med

specialgaser..?

Man kunde ta en gasanalys med mojängen och

SMS:a till något labb i Finland.

(Jag kanske bara flummar..?? :Malaj: )

specialgaser..?

(Jag kanske bara flummar..?? :angry: )

vad gäller gasanalysatorn är jag tveksam till vad man skulle ha den till om man inte kan få ur den ett värde direkt, man anlyserar ju vid/efter fyllningen och då räcker det ju med en syrgasanalysator.

en fråga på de här bärbara barometrarna. hur kalibrerar man dem? påverkas de av höjdskillnader?

specialgaser..?

(Jag kanske bara flummar..?? :) )

vad gäller gasanalysatorn är jag tveksam till vad man skulle ha den till om man inte kan få ur den ett värde direkt, man anlyserar ju vid/efter fyllningen och då räcker det ju med en syrgasanalysator.

en fråga på de här bärbara barometrarna. hur kalibrerar man dem? påverkas de av höjdskillnader?

Lokal QNH kan du avfråga på flygradion...kolla me tornet.. eller få det via väder prognos.

Saknar du möjlighet till detta är höjdmätaren mycket opålitlig......

Kan man inte kolla QNH på 020-581000 som är smhi tjänst för lågflyg?.

När det gäller höjdmätning så kan du nolla klockans mätare och springa upp till den där där höjden.

Du lär få samma svar som du visste innan -alltså - du har ingen nytta av barometern.

Jag har Casios Protek mongo titan och den förvånar en med mätsäkerhet - 2 våningar i ett gettotrapphus ger 10 m utslag.

Det pendlar mellan utslag och inte - imponerande - javisst men användbart - nej

Barometerfunktionen hos denna typ av klockor är förutom kompassen möjligheten att kunna se variationer i luftryck - alltså väder.

Funkar lika bra som att se dom senila blondinerna stå o peka på kartor på tv.

Edited by Nissenys

inte för att jag har en aning om vad QNH är men det är säkert bra och nåt som har med lufttryck att göra.

som jag misstänkte så är sådana små väderinstrument inte särskilt pålitliga. men de är trots allt prylar och skall värderas därefter.

QNH är det aktuella lufttrycket vid havsytan, mätts i Europa i mb eller hPa (som har samma värde).

Uttrycket QNH (uttalas QNHelge) används vad jag vet mest i flygvärlden, dvs man ställer in det aktuella lufttrycket så att höjdmätaren visar korrekt höjd över havet.

OT: det finns även andra roliga uttryck som QNE (standard inställning på 1013,25 hPa) och QFE (aktuellt tryck vid en viss plats, tex vid en flygplats; så när man landat så visar höjdmätaren noll).

Vattentät är den men om man läser vidare i den lilla boken som finns med står det att man helst inte ska använda knapparna under vatten, har haft min Observer i 2 år inga problem att bada med den å andra sidan behöver jag inte leka med knapparna under vatten. :navy:

Fick min "Advizor" idag.

Perfekt med barometer och ännu mer

intressant med pulsmätaren.

Knäppte på mig sensorbältet och

började kolla hjärtrytmen..

*tjiisus*

Man fick ju allvarliga tankar på att dra

"Lejon Attack"-skorna och ge sig ut i skogen

och ta några spänstiga kliv.. :lala:

Man har ju haft tankar om att man

är atletiskt lagd, men här fick man

svart på vitt att vilopulsen är som