Jump to content

Saddam gripen?

ABP

Recommended Posts

Saddam gripen

Fårse hur sant detta är vore inte fel om det var sant, speciellt om han har gripits levande. Skulle vara intressant med en rättegång.

Sen är det väl som vanligt, bara ett rykte :(

ser att två topics startades exakt samtidigt, kanske blågul kan fixa till enbart ett.

Edited by ABP

• Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har läst runt lite, och det verkar som om dem har gripit "nån" irakisk höjdare. Vem ville ingen bekräfta.

Om sen rubrikerna går såhär "Saddam gripen", är ju bara för att locka till sig läsare

Men vi får väl se på presskonferansen kl 13.00 (svensk tid?) och se och invänta vidare spekulatoner.

Guest Triggerpuller

FY FAN VAD KI.N.G.

Bra jobbat av amerikanerna. Nu kan alla gnällkärringar gå och lägga sig.

En tidig julklapp!

Edited by Akktu Stakki

Nu återstår bara att hitta några massförstörelsevapen, några kopplingar mellan Saddam och Al-Qaida, och några bevis för att Saddam hade något med 9/11 att göra också. Ni vet, anledningarna till att de invaderade och att en invasion var så *#$% bråttom att man var tvungen att kringgå folkrätten, FN och vapeninspektioner.

fast man undrar vilka killar som sitter och ger namn till operationerna?

operation red dawn?

objectivs wolverine 1 och objectivs wolverine 2?

dålig 80-tals nuhatarviallakomunister-film med patrik swazey, som referans när man fångar sin värste fi......

@nastyheadwound:

nu skall vi bara droga honom tillräkligt, för att han skall erkänna att de skeppat WMD-erna över gränsen till iran.

så vi kan anfalla resten av dessa hemska skäggiga terroristerna, så vårt hemland på andra sidan jordklotet kan känna sig tryggt.

för vi har ju ingen inhemsk terrism i "the homeland"

Edited by bushman

I samband med mordet på Anna Lindh så kritiserades de extrainsatta nyhetssändningarna kraftigt här på forumet. Nån mer än jag som tycker att Rapport idag kl. 1255 var i samma klass ungefär?

Under presskonferensen blev man ju hela tiden "störd" av försöket till simultantolkningen till svenska. Många svenskar skulle ju haft större behållning av att följa med presskonferensen på (mestadels) engelska, de som inte kan engelska hade säkert kunnat vänta till kommentarerna i slutet, eller på nästa sändning där man förmodligen hunnit texta godbitarna.

Nu när man ändå gav sig på ett försök till "simultantolkning" hade det väl inte varit fel med någon som kunde arabiska? Hur svårt kan det vara egentligen att ordna det?

Jag hoppas ju personligen att USA med allierade ser till att Saddam prövas i en rejäl rättegång, ingen "Guantamo Bay rättvisa". Det är ju nu det gäller att visa att demokratin är överlägsen och vara större, bättre och mer rättvis, än vad diktaturerna i Irak, Afganistan, Syrien mfl "terrorstater" beskylls för att vara. Annars kan man nog lätt göra Saddam till en ännu större martyr än vad han kommer att bli.

På grund av detta hoppas jag att Saddam ställs inför en internationell domstol, och inte inför en amerikansk. (Kan bli svårt att hitta en jury bestående av hans jämlikar om inte annat... )

PR - värdet av gripandet kan ju bli enormt, precis den framgång USA behöver. Skräcken för ett nytt Vietnam måste minska nu, de har ju tagit en STOR seger nu. Nu kan man ju bara hoppas att de sköter styrandet av landet på ett mindre klumpigt sätt än vad de gjort hittills.

Det är en tidig julklapp och låt oss hoppas att den blir ännu bättre genom att den blir rättvis och demokratisk och står för något som den demokratiska världen kan ställa sig bakom och gå med på att kämpa för!

Aterstar ju naturligtvis att se om de verkligen fick ratt Saddam och inte nagon av hans dubbletter.... enligt BBC (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_ea...ast/3317429.stm) har dock DNA-prov bekraftat det.

Om det ar ratt Saddam aterstar bara att gratulera koalitionen.

Edited by Torak

:D:clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap:

SOM IRAKIER SOM TVINGATS ANPASSA MITT LIV I FLYKT PGA DEN JÄVELN ÄR DETTA EN AV DE BÄSTA ÖGONBLICKEN I MITT LIV!

EDIT: De största brotten har han begått inom irak. OCh därför är det varken usa, guantanamo bay eller haag som gäller. Han ska åtalas i en irakisk domstol, precis som nassarna blev åtalade i nürnberg! obs:jag är högst partisk i denna diskussion obs

Edited by facit

Helt klart borde det vara i Haag - han har inte begatt nagra brott direkt mot USA.

Fast i o f s tycker jag att alla som begatt varenuheter, war crimes, borde provas i Haag - inklusive jankare.

Tusan, Facit, du ar irakier? Da far man val helt enkelt saga God Jul!

Edited by Torak

:D  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:

SOM IRAKIER SOM TVINGATS ANPASSA MITT LIV I FLYKT PGA DEN JÄVELN ÄR DETTA EN AV DE BÄSTA ÖGONBLICKEN I MITT LIV!

EDIT: De största brotten har han begått inom irak. OCh därför är det varken usa, guantanamo bay eller haag som gäller. Han ska åtalas i en irakisk domstol, precis som nassarna blev åtalade i nürnberg! obs:jag är högst partisk i denna diskussion obs

Får önska dig en god jul och gratulera :clap:

Om han döms i Irak så lär han väl dömmas till döden? Lite tråkigt, även om han förtjänar det, men ett värre straff vore nog ändå att sitta inspärrad resten av livet. Att sitta och ruttna i ett fängelse är enligt mig ett värre straff än döden.

:D  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:

Jag vill gratulera ALLA irakier, i Irak som utomlands!!

Min flickvän, som är irakisk, och jag har följt allt på tv, det har varit mycket ringande och mycket känslor. Även hon vill att Saddam döms av en irakisk domstol, och INTE avrättas utan sitta i ett stinkade fängelse i resten av sitt liv.

kan hälsa att jag mötte min kurdiske granne, som jag alltid sett som en lugn och trevlig familjefar, med ett leende och en flaska raki i trappuppgången.

ha vart överlycklig och hälde i mig både en och tre snapsar.

dansade runt och sjöng på kurdiska, hans familj kom också ut och pratade i munnen på varandra, innan de alla drog i väg ut i bostadsområdet.

kvar stod jag som ett fån och försökte förstå vad som hände.

fast raki var ju rätt gott.....

så facit å mina vägnar gratulera all släkt och vänner!!! :D:clap:

Guest Triggerpuller

@APC-mannen: Kollade på BBC World, slog över till Rapport, suckade, skakade på huvudet och slog över till BBC World igen.

Rapport och övriga svenska nyhetsprogram måste bli bättre!

Kan väll inte göra annat än att gratulera USA.

Är det inte det irakiska folket som ska gratuleras?? :D

Grattis facit och alla andra irakier som jag känner samt även irakier i världen som levt i förtryck

/me hoppas på en bra rättegång som hjälper det irakiska folket att försonas hitta en bra väg till stabilitet och fred.

Grattis ! Till Irakiska befolkningen...

personligen tror jag att det kommer dröja ett bra tag innan dom avkunnas , dock så tvivlar jag inte på att koalitionen komme låta ärendet hanteras av en Irakisk domstol.

Dom i Irak kommer garanterat leda till en dödsdom ... det är vad jag tror.

:clap::D:clap:

Tror gripandet är en viktig del för återuppbyggandet av Irak. När han är borta ur leken så måste en del av hans anhängare tappa hoppet. Vem slåss de för nu?

Sedan är ju frågan vilket straff han får om han döms som skyldig (yea right ;) )

Eftersom jag är emot dödstraffet så är ju ett dödstraff inte enligt min mening ett bra straff. Dock så kanske hans död borde underlätta för Irakier med sina liv med vetskapen att det finns 0% chans att han kommer tillbaka.

Får väl hoppas att det är början på slutet på det meningslösa dödandet därnere.