Jump to content

..:: Årets SoldF ::...


Kimster

Recommended Posts

Åt ena sidan anser jag mig för varande medlem av SoldF's forum som alla andra, åt andra sidan är jag ju inte svensk. Därför har jag inte skrivit något här.

 

Men inte f-n ska någon kalla mig tjockis, so here goes: :D

 

-Årets bästa inlägg:

Maddman's gör-det-själv inlägg, skapat 19. Juni 2003 kl. 11:51. Materielplatsen / Bästa stridsväst... Så skal det göras. ,O,O,O

 

-Årets bästa tråd:

Vilse i tältet. Åh f-n va jag skrattade! Som hjemmeværnsmand är jag van vid "ensamma vargen" och har bara tältat 2-3 gångar på 12 år. Helt otroligt vad som händar er med lite fältcoma :D :D :D

 

-Årets Debattör:

2Sharp. En vettig herre!

Han kalder en skovl for en skovl, og en spade for en spade... Det er altid bedre end at kalde det for et håndholdt, fodbetjent graveredskab! ,O

... En sak bara: Om han börjar linda paracord runt sina Surefire-lampor, drar jag tilbaks min röst :P :camo:

 

Edit:... Bästa inlägg + lite smiley-rework

Edited by Patroels
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

-Årets bästa inlägg

 

Delad förstaplats: Unicorns och The_swedes berättelser om livet i Bosnien, skakande läsning och väldigt intressant med ögonvittnesskildringar. Jag kände kalla kårar när jag fick höra saker som definitivt inte stått i tidningar.

 

-Årets bästa tråd

 

Tråden om befälsjargong, många sidor av väldigt rolig läsning.

 

Runner up: Den oerhört långlivade Stridsfordons-quizen. En otrolig mängd med kunskap finns i den tråden, det är kul att se folk identifiera stridsfordon/-vagnar endast med hjälp av en bild som är 10x10 mm.

 

-Årets debattör

 

Unicorn, han är som tidigare nämnts, en knivskarp debattör med väl underbyggda argument och ett skönt sinne för ironi.

Link to comment
Share on other sites

Årets bästa tråd: Myter, Det finns så många vandringssägner inom FM

Denna tråd har varit väldigt kul att läsa i, tycker alltid att det är intressant med galna, mer eller mindre sanna historier.

 

Årets debattör: Svårt att säga egentligen men jag tycker att Vargas är en bra kandidat. Jag har bara varit på forumet sen i somras och han är en av de som jag lagt märke till tidigt för att ofta skriva intressanta och roliga inlägg. Han håller alltid huvudet kallt och har vettiga åsikter och skriver inte en massa blaj som vi andra ofta har en tendens att göra ;)

 

Årets bästa inlägg: Håller det lite öppet tills vidare...

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Årets bästa tråd: kan inte svara på det, finns flera kandidater.

 

Årets Debattör: Låter Unicorn dela platsen med Casca, bägge har välgenomtänkta och bra inlägg.

 

Årets inlägg: samma svar som på det översta.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

..tötöt åhnej Lt Payne bättre än så kan du ... försök inte ! Ta nu nån du gillar.. singla slant eller vad som bara den är en av favoriterna... kom inte o skyll på för många kandidater... :winner:

 

 

Gör inte detta till nån oscarsgala, bara tala om att den e bra.. för den e bla bla.. sen räcker det ... Lätta lite på era tycken nu finns inget att dölja.

Link to comment
Share on other sites

-Årets bästa inlägg

 

Delad förstaplats: Unicorns och The_swedes berättelser om livet i Bosnien, skakande läsning och väldigt intressant med ögonvittnesskildringar. Jag kände kalla kårar när jag fick höra saker som definitivt inte stått i tidningar.

Även min röst för Årets inlägg går hit.

 

Årets tråd: Är inte riktigt säker men jag tror jag lägger min röst på stridsfordonsquizen.

 

Som Årets debattör skulle jag vilja föreslå A2Keltainen

Hans sätt att kombinera personliga åsikter med fakta och empati tilltalar mig.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag är beredd att dra ut lite på tiden.. så folk får komma hem från div. resor och nyktra till från julfyllan innan avslutar denna tråd.

 

Så ge er till tals. Beröm nån medlem eller tråd för en underhållande läsning, var inte blyga alla uppskattar positiv kritik ! :clap:

Link to comment
Share on other sites

Årets Inlägg:

 

Unicorn:s inlägg om Stupni Do

 

Motivering: Detta inlägg är det som har berört mig mest, utan tvekan. Det är ytterst, ytterst sällan som jag, efter ha läst ett inlägg, sitter med ståpäls, tårade ögon och ett fånigt leende på läpparna...

 

 

Årets Tråd:

 

Här kommer det svåra. Under ett år har MÅNGA bra trådar startats, för att bara nämna några så finns ju t.ex: "Stupni Do", "Roliga citat och uttryck från befälen", "Myter", "Sjuåring ströp björn", "2Sharp lånar böcker" :D , och många många fler.

Hade denhär nomineringen ägt rum för ett år sedan, ja då hade det utan tvekan blivit trådserien om LRRPs i Colombia, nu är de trådarna från förra året så...

Även tråden "Värsta/starkaste minnet från GU" är lite för gammal.

Men tillslut sååå, fan vad det är svårt!

 

Vilse i tältet

 

Motivering: Som jag skrev innan, skitsvårt beslut, det finns MÅNGA jäkligt bra trådar. Men denna är nog den som jag har garvat mest åt.

 

 

Årets Medlem/Debattör:

 

Unicorn

 

Motivering: Han har under det gånga året gjort inlägg efter inlägg som varit mycket välskrivna, innehållsrika och givande att läsa.

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Årets tråd:

Stupino do

Alla gånger. Håller med de andra kommentarerna som fällts, man blev berörd av den tråden.

 

Årets Inlägg:

 

Bellums från Matrix Revolutions tråden.

 

Nja,, Problemet låg snarare på budget nivå.

 

Zions försvarsdepartement hade beslutat att ingen risk för anfall förelåg inom en närmare framtid och att man dessutom skulle få ca 10 års förvarning om kommande anfall.

 

Följdaktligen drog man ner budgeten till försvarsmakten och lade ner nästan alla förband med hänvisning till att man skulle hinna bygga upp dom igen på minde tid än tio år om nu fienden skulle ringa och meddela om ett förestående anfall.

 

Så när Krigsmaskiner AB lämnade in en design idé till en ny revolutionerande krigsmaskin fick de kalla handen.

Försvarsdepartementet beslöt isället att köpa in ett par gamla lastmaskiner från Aliens 2 och modifiera dessa.

 

Undrar bara lite stillsamt om Försvarsdepartementet blev förvånade när inte de elaka maskinerna ringde inom beslutad tid och förvarnade om anfallet.

 

Årets debattör:

Valde mellan Unicorn och A2Keltanien.

A2Keltanien eftersom hans inlägg får en att tänka efter ordentligt när man debaterar mot honom.

Men jag får nog instämma med resten av kören här på Soldf och nominera Unicorn eftersom hans inlägg är sakliga, väl underbyggda och rakbladsvassa.

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Väger mellan Swedes "Granatbeskjutning i Bosnien" och Unicorns berättelse om Stupni Do.

 

 

Årets tråd: För att inte bara vara allvarlig säger jag "Roliga citat och uttryck från befälen" Sällan har jag skrattat så mycket allena framför datorn.

 

 

Årets debatör: Helt klart Unicorn. Knivskarpa inlägg. Inlägget om Stupni Do var oerhört gripande, all cred!!

 

//Strvkomp  :baskerPa:

kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Årets Inlägg: Unicorns beskrivning av händelserna i Stupni Do. En gripande berättelse som sliter med även de som aldrig upplevt krigets fasor.

 

Årets Debattör: Unicorn. För saklig och solid no-bullshit argumentation av högsta klass.

 

Årets Tråd: Lämnas obesvarad. Mitt minne är för kort just nu.

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Årets tråd: "Vilse i tältet" vann på målfoto mot "Roliga citat och uttryck från befälen". Med motiveringen att det sällan skrattats så mycket framför datorn. Någonsin.

 

Årets debattör: A2Keltainen, för seriösa och genomtänkta inlägg. Även om jag inte alltid håller med honom får hans inlägg en att stanna upp och tänkta till. Hatten av för tänkvärda inlägg :/

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Håller med om Unicorns berättelse. Gripande!

 

Årets debattör: Det ska ju självklart vara Unicorn, som aldrig slänger ur sig något oigenomtänkt

 

Årets tråd: Stridsfordons quiz, som hållt på i ett halvår med nästan 1500 inlägg i. Bra idè å starta den swede!

 

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Ja jävlar ja! Fy fan, det var det som jag tyckte, tänkte skriva att den hade funnits så länge, så länge, men sen gick jag in å kollade å då stod det The Swede Posted: Jul 29 2002, 15:54 .

Grus i ögonen efter helvetes jävla pisskolan som började idag. :)

Du ser, då är det ännu större anledning att den ska vara årets tråd. :)

 

:)

 

edit: Glömde bestraffningen, lite negerbollssmet å en cola för duga tycker jag.

Edited by Haggeman
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

More Votes !!

 

Jag vill ha mer röster... FEGISAR ! ..tjocka lata grisar är ni också.. förutom dom som skriver om vilka inlägg de uppskattat mest här..

 

 

*låter som en förvuxen gris*

Link to comment
Share on other sites

okej okej, här kommer JohnDoe´s lista:

 

 

Bästa inlägg

 

Med risk att vara tjatig så säger jag Unicorns Berättelse om Stupni Do.

Jag kan säga att jag aldrig haft så många känslor på en och samma gång: ilska, stolthet, förvåning, glädje och stolthet :)

 

 

 

Bästa debattör

 

Väldigt svårt, det finns så många som i mina ögon förtjänar titeln: 106, Jake the snake, J-star, Casca, Lt Payne, the Swede osv osv men det blir Unicorn även här för sin saklighet, humor och förmåga att bryta ner krångligheter så att det förefaller begripligt

 

 

Årets Tråd

 

Enkelt för mig: Vilse i tältet tätt följt av Gissa repliken

 

 

 

:)

John

Edited by JohnDoe
Link to comment
Share on other sites

Då får man väl se till att få ändan loss då...

 

Årets debattör Unicorn. Saklig, alltid torr om fötterna.

 

Årets inlägg Unicorns om Stupni Do. Kommentarer överflödiga.

 

Årets tråd "Vilse i tältet". Som jag har garvat....

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Årets Debatör: The Swede för sitt trevliga upförande och stora kunskaper inom det millitära

 

Årets Inlägg: Självklart unicorns fästande berättelse om Stupni Do

 

Årets Tråd: på delad första plats Granat skutning i bosnien respektive Stridsfordons Quiz

 

Tackar för mig

 

PingisÖga :D

Edited by PingisÖga
Link to comment
Share on other sites

Den första var den svåraste. Det finns många förmågor på detta forum...

Övervägde nästan lottning, men sen fick det bli en....

 

Årets Debattör/medlem: Kimster.

Motivering: Håller ordning o reda på oss (ett mkt bra exempel här), samtidigt som han är ödmjuk och har skön humor.... hehe

Sen när du tog av dig hjälmen och avslöjade vem du verkligen var på ranger.se var verkligen en överraskning. Du tillrättavisade folk men var ändå ödmjuk, precis som du gör här då folk inte sköter sig....

 

Årets Inlägg: Unicorns i "Stupni Do"

Motivering: Ja, kan nämnas som inte redan nämnts? Otroligt fascinerande/spännande/hemsk läsning var det, och jag är tacksam för att jag fick ta del av dina upplevelser söderut. Jag har nu fått en annan syn på min uniform och hur mycket respekt vissa individer som burit en likandan, är värda....

 

Grubblade ett tag över vilken man egentligen skulle nominera....

Glödlampstråden, myter i fm, m.m.....

Men det blev till slut denna....

Årets Tråd: Granatbeskjutning i Bosnien, eller "Livet som FN-soldat"

Motivering: I stort sett samma som årets inlägg....

Link to comment
Share on other sites

Vet att jag är sen, men dispenser är till för att utnyttjas:

 

Årets inlägg: Tveklöst Unicorns Stupni Do. Motivering: Öppnar ögonen för det lidande som drabbade oskyldiga människor i Bosnien-Hercegovina, samtidigt som den väcker enorm respekt för dem som tjänstgjorde där och en stor stolthet över Sveriges försvarsmakt.

 

Årets tråd: Min favvotråd är nischad, men den är ändå Spring och ta skydd!, om infanteri kontra pansar. Motivering: Ett klockrent exempel på hur intressant kunskap för alla MÖPar växer fram genom en aktuell anekdot och forumets samlade kunskap och pedagogik. Två sidor diskussion engagerar löjligt många av forumets finaste debattörer. Ett måste för skrivbordstaktiker som undertecknad.

 

Årets debattör: Här skulle jag vilja nämna många starka kandidater, bland andra Mats, 106, Unicorn, 111 SSK bat, Gotcha och Axial. Kimster och The Swede vore nära titeln om det inte vore för den blågula armbindeln. Valet blir ändå A2Keltainen, med följande motivering: För beredvillighet att dela med sig av sin tveklöst stora kunskap på det militära fältet, med tydliga och intressanta specialområden, och lika mycket för en god förmåga att ställa relevanta och spännande frågor. Kombinationen av denna kunskap och nyfikenhet med en stor portion humor, en glad attityd, ett bra språk, tydliga värderingar, ett kritiskt förhållningssätt och en logisk stringens skapar en vinnare.

 

EDIT: La till en bra debattörkandidat och en bra egenskap hos min vinnare.

Edited by Vysotskij
Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Unicorns första inlägg i tråden om Stupni Do. Den fick mig att känna stolthet för att vara svensk och skämmas för att vara människa. Det är inte mycket som får mig att fälla en tår; det inlägget fick mig att fälla mer än en tår.

 

Årets tråd: Stridsfordons quiz. En tråd som på ett tydligt sätt visar att forumets medlemar besitter kunskap, engagemang och intresse som inte liknar något jag tidigare sett.

 

Årets debatör: 106 har genom ca: 2400 inlägg delat med sig av mycket kunskap och gjort forumet mycket informationsrikare. Eller för att citera Henke i tråden Forumets syfte "Kort och gott: INFORMATIONSFÖRMEDLING.". 106 är en av de som förmedlar mest (vettig) information.

 

Årets debatt (hittar på en egen): LBB-övning, LL på Gärdet. Läs den så behöver jag inte motivera. Det börjar på sidan 4.

 

 

Ändringar: Många.

Edited by softfeel
Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, ja Kimster...jag är fet och lat.... ;)

 

 

Årets inlägg: Unicorns inlägg i tråden Stupni Do. Min motivering är liktydig med andras. Det var någonting som grep tag och ruskade om. En historia som det kändes viktigt att den blev berättad.

 

Årets tråd: Är kluven mellan olika. Granatbeskjutning i Bosnien och Stupni Do var båda bra trådar. Likaså Vilse i tältet och 7 åring ströp björn i GBG, dock på det mer komiska planet. Dock drar jag mig till minnes tråden som drogs igång efter att en viss dam på Aftonbladet skrivit "Vill du dö för ditt land är du dum i huvudet". Jag kan i skrivande stund inte hitta tråden, men denna blir mitt val. Den orsakade ett engagemang som spred sig utanför forumet vilket jag tycker var bra.

 

Årets debattör: Återigen så många att välja på: 2Sharp, roninn, Vargas, Nifelhel etc. Men det blir Unicorn med motiveringen: han är saklig, påläst och framför allt så vet han vad han talar om och om det är något han inte kan eller är osäker på säger han det. Ett föredömme!

 

 

MVH

Fk.Mandrake

Link to comment
Share on other sites

(Förra) årets tråd: Granatbeskjutning i Bosnien

 

(Förra) årets inlägg: Unicorns inlägg i tråden Stupni Do

 

(Förra) årets debattör: Svårare, men svarar Unicorn eftersom kategorin var årets debattör. Hade det varit årets forumsmedlem alla kategorier hade jag nog svarat The Swede för hans kunskap och referensbibliotek eller Kimster för att han håller ordning på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Fet, lat och ensidig:

 

Tycker nämligen att det redan sagts tydligt nog, men för statistiken:

 

(Förra) årets tråd: Granatbeskjutning i Bosnien

 

(Förra) årets inlägg: Unicorns inlägg i tråden Stupni Do

 

(Förra) årets debattör: Ligger och väger mellan ett antal olika: The Swede, Unicorn, 2sharp, Hvsrsk, Vysotskij och några fler som jag glömt. Motiveringen är att de levererar trovärdiga svar som ibland har sådan tyngd att de nästan slår hål på debatten. (Jaha, nu har XXX svarat, då är det ju ingen ide att skriva vidare...)

Men eftersom jag måste välja en så blir det... hmm... ... :lol::camo::clap: öh...

*ångest* ... Unicorn. Motivering: Se årets inlägg. Läs inlägget.

Link to comment
Share on other sites

Halvfet, lat, trött och ensidig. Men nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker (och det är som många andra):

 

Årets debattör: Unicorn. Skriver begripligt och kan styra upp en debatt som är på väg att "flumma ut" med ett väl genomtänkt inlägg.

 

Årets inlägg: Unicorn's om Stupni Do. Gripande.. Kan inte beskriva det på ett annat sätt.

 

Årets tråd: Granatbeskjutning i Bosnien.. Kommentar se ovan.

 

/ Skarpskytten

 

Edit: Grisfingrar..

Edited by Skarpskytten
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...