Jump to content

..:: Årets SoldF ::...


Kimster

Recommended Posts

  • Forumsledning

Årets SoldF

 

På SoldF har vi som på alla andra forum bra och dåliga debatter och diskussioner. Vissa av dom är mycket bra och vissa av de verkligen dåliga. Vad som händer med dom riktigt dåliga vet ni säkert alla.. de lixom har en tendens att försvinna.. någon stor fet o dum snubbe (ofta rödhårig), som kallar sig någon färgkombination kommer och sätter dit nått dumt lås och så är debatten död.. ja ni vet ..

 

Men vad händer med de braiga trådarna och inläggen då ?? Inte mycket mer än att de kanske få vara kvar.

 

Detta är bakgrunden till våran idé att ta fram de bästa inläggen och trådarna till ytan.

Din uppgift kommer att gå ut på att Du berättar vilken är din Favorittråd och vilket är ditt favorit inlägg.

Detta kommer att sluta med (förhoppningsvis) att vi innan nyår har 3 vinnare i kategorierna :

-Årets bästa inlägg

-Årets bästa tråd

-Årets Debattör

 

Kort och gott, - länka fram -ett inlägg, -en tråd och samt namge den medlem du tycker har gjort detta forumet en stor tjänst med att dela med sig av sin visdom eller kunskap etc. Eller som du bara anser innehåller så pass mycket vettiga saker och kanske gett dig en mycket trevlig läsning.

Motivera helst alla dina förslag om varför du tycker det.

 

Jag vill dock varna för en sak nu, och det är att vi vill INTE se några som tycker som en annan rakt av hela tiden -"jag håller med föregående bla bla" ..utan försök med egna ord och VAD DU tycker beskriva varför detta är ett sånt bra inlägg/tråd/medlem.

 

Detta kan resultera att man får leta lite i forumet efter den där braiga tråden man var med om för ett tag sen kanske... men vad gör det.. söka ÄR kul :huh:

 

Skriv ner det i ett inlägg, så kommer BlåGul utse den eller det som fått flest röster.

Detta är ett försök och förstagång så var lite överseende med det mesta.

 

Ditt inlägg ska se ut så här:

_______________________________________________

Årets Inlägg:

länk till inlägg (förklara vilket inlägg) ELLER en Quote innehållandes datum, vem som skrivit, och i vilken tråd och forum

Motivering: för att bla bla

 

Årets Tråd:

länk till tråd

Motivering: för att bla bla

 

Årets Medlem/Debattör:

Namn

Motivering: för att bla bla

_______________________________________________

 

REGLER

*Eftersom det är första gången så får man välja vilken tråd/inlägg som helst.

*Du är inte tvungen till att välja i alla 3 kategorierna, men det uppskattas mycket mer givetvis. Ju fler bidrag desto bättre.

*Du är inte tvunget till att motivera, men oxå här är det mycket lättar att se ut en vinnare om man kan motivera varför.

*Sista tävlingsdagen - 31 December

 

Vad som händer med vinnarna, återkommer vi med.

slut

 

/ The BlåGul Team

 

 

 

 

...(basker trådar undanbedes) /Kimster :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Årets Inlägg:

Lynx första inlägg i 7 åring ströp björn utanför Göteborg

Motivering: Ett riktigt gott garv, tåga i dagens ungdomar.

 

Årets Tråd:

Vilse i tältet

Motivering: Ett riktigt gott garv igen, man trodde lumparpolarna var riktigt skadade, men de var inte värst, trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Årets debattör

Unicorn.

 

Bra inlägg som är väl underbyggda, lättlästa och ofta med lite lagom satir. Vidare står han för sina åsikter och kan motivera och förklara dem även om åsikterna i sig kan ses som "extrema" ibland. Även om de inte övertalar en med annorlunda åsikt tror jag att den personen ändå får förståelse för varför Unicorn tycker som han tycker.

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg.

Unicorns berättelse om Stupni do. Gripande och intressant berättelse som man aldrig kommer glömma.

 

Årets tråd.

Roliga uttryck från befälen, norpar första platsen bland humor trådarna, många många roliga inlägg.

 

Årets debattör.

Unicorn, läs roninns förklaring.

Link to comment
Share on other sites

Årets tråd:

Granatbeskjutning i Bosnien

 

Varför:

För att den är mer spännande än de flesta böcker jag läst, och de skildrar den dramatik och fara som svenska soldater kan uppleva utomlands. Samt hur soldaterna trotsar faran för att hjälpa de nödställda. Något som tyvärr inte framkommer helt klart i media.

 

Årets inlägg:

Unicorns berättelse om upplevelserna i Stupni Do 1993

 

Vaför:

Ungefär samma anledning som ovan, dessutom skriver han bra.

 

:D

 

mvh

ErikG

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Unicorns inlägg i tråden om Stupni Do

För att han beskriver situationen på ett mycket bra sätt och delar med sig av sina intryck och känslor, dessutom är det som alltid från honom mycket bra skrivit. Mössan av för honom. :uzi

 

Året tråd: Varför inte en baskertråd. :camo: Skojar bara...

Glödlampstråden är ju roligast men inte riktigt bra. Svårt att välja bland alla.

Struntar i det.

 

Årets medlem/debattör:

Unicorn. Behöver väl inte säga mycket mer, annars se ovan.

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: LYNX med sin "Strypa-björn"-historia. Mest pga att jag har aldrig misstförtsått en rubrik så grovt tidigare... :camo:

 

Årets debattör: Unicorn. Alltid läsvärt, alltid tänkvärt. Ofta gripande, tråden om Stupni Do säger sitt.

Link to comment
Share on other sites

Årets debattör:

 

Tog ett tag att välja... kännde att jag missat en del då jag dels varit avstängd :huh:

Samt att jag "kom" i mitten av året.

Kan bara hålla med föregående!

 

UNICORN

 

Stupni do var bland det mest gripande jag läst på detta forum! (sen svaret till Belinda också.) Någon nämnde i Stupni do tråden att Någon svensk borde skriva en bok då mycket inte kommer fram.

 

Den någon kan i mina ögon mycket väl vara Unicorn. Jag har problem med att stava och läsa, men samtidgt som han skrev på ett förståligt sätt utan allt för krixiga ord och till gjorda ord för att bättra på storyn som många jornalister tex gör. Så va det ändå proffsigt skrivet, snyggt!

Jag har inte varit så trollbunden av en text på länge. Jag vart berörd av dessa inlägg. Har dock läst annat också under kvällen för att få en bredare bild, men tycker ändå att Unicorns inlägg va speciella.

 

Jag ger Unicorn :camo::uzi:}:D:D Av 5 möjliga

 

Nu skrev jag långt, men jag vill motivera ordentligt så ingen tror att man röstar som alla andra! Fick en så stark inlevelse kännsla i unicorns Stupni do inlägg, som jag ärligt talat ALLDRIG fått i bokstäver. Mycket bra.

Långa texter får mig ofta att bläddra snabbt igenom... hoppa över och blanda ihop ord, texten flyter samman... men det som Unicorn skrivit va så detaljerat och jag fick en sån stark inlevelse kännsla att jag inte kunde flytta ögonen.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag ju inte Unicorns berätelse om Stupni do är ett debatt inlägg.

 

Däremot är det helt klart årets bästa inlägg utav årets bästa medlem.

Det är modigt att skriva om en sådan sak och vi borde uppmuntra Unicorn att publicera hela hans tid i Bosnien (om han inte vill är en annan sak ,O

För det sommånga i det här landet tror var en "polis insats" beskriver Unicorn för mig på ett sätt som om han satt framför mig.

Det är en gripande berättlese om ett helvete so jag tror man måste uppleva för att helt kunna förstå, men han ställer helt klart dörren till helvetet på glänt så man kan få en inblick.

 

 

Bästa debattör får en delad plats utav mig

Bamse och GaKa i tråden Personlig Sjv utrustning, Vad har ni med?

 

för att ni två lärde mig en massa nytt och väckte min nyfikenhet såpass mycket att jag tog ledigt från jobbet för att gå ett par rödakorset kurser

 

 

 

årets tråd har jag tyvär ingen ;)

 

 

vet inte om kategorierna blev helt rätt, så du får gärna rätta mig Kimster.

 

 

(argh varför lär jag mig aldrig stava)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte meningen att jag ska vara med och rösta här, men jag kan inte låta bli (trots att tråden är 1½ år gammal är den fortfarande aktuell!)

Årets tråd: PansarQuizen

 

Motivering: Ni är helt sanslösa en del av er. MÖP-faktorn är i topp, nej, den går utanför skalan! Hur det går att utläsa någonting från vissa av bilderna är för mig obegripligt. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Årets tråd: 7 åring ströp björn utanför Göteborg

 

Orsak: Lynx beskriver på ett medryckande sätt den farliga jakten på björn.

Sällan har en man som har en sån kontakt med sin egen manlighet skådats.

Totalt obetalbart.

Sen så blir det inte sämre med de avslöjande bilderna på den rosa handväskan!! :P

 

Årets debattör: Unicorn

Orsak: Alltid väl underbyggda argument i den sak som Enhörningen framför.

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg är helt givet enligt mig... Stupni Do av Unicorn

 

Årets debattör är samma person, Unicorn dels för att hans otroligt rörande inlägg ovan och dels för hans sätt att skriva, att han alltid står för vad han skriver och hans inlägg är genomtänkta.

 

Årets tråd, den var lite värre...

Valet stog mellan Lynx underbara tråd (som jag totalt missuppfattade): 7 åring ströp björn utanför Göteborg, Vilse i tältet, Ordspråk och några andra liknande de.

Pansarquizen kom också nära (Swede, du är totalt otrolig!!! Bild på en tiondels mutter och du kan lista vilket fordon, årsmodell beväpning och liknande.), men jag har för dålig koll på pansar för att få ut det där sista lilla ur den.

 

Den roligaste jag har läst på senaste är Roliga barndomsminnen, jag är fortfarande osäker på om A2Keltainen lever eller om han har lyckats koppla upp sig från andra sidan graven...

Link to comment
Share on other sites

Årets bästa tråd:

Ganatbeskjutning i Bosnien. The Swede fick mig helt ur gängorna en dag i juni. Efter att ha läst hans inlägg förflyttades jag tio år bakåt i tiden, till en ganska okänd plats mellan Tuzla och Zvornik i Bosnien. När Unicorn sedan berättar om sin leaveresa, sätter jag mig ner och skriver min historia från den dagen och det var inte lätt. Läser man mitt inlägg tror jag man förstår att jag har drabbats av en post-traumatisk stressreaktion... På sina ställen är texten klart osammanhängande och svårbegriplig för alla utom mig och efteråt var jag alldeles skakig och genomblöt av svett...

Jag lät i varje fall texten stå kvar eftersom den speglade mina känslor som blossade upp till ytan.

Jag kan tillägga att jag hade en jobbig natt när jag plitade ner de följande inläggen, men jag jobbade hårt för att få dem läsbara. Efteråt kändes det som att ett spöke, som Swede hade lämnat över till mig, försvann.

 

Årets debattör:

Unicorn. Motivering överflödig. Å andra sidan har han en förmåga att döda diskussioner med sin klarsynthet...

 

Årets inlägg:

Det måste vara Lynx första inlägg i tråden "7-åring sköt björn utanför Göteborg"

Link to comment
Share on other sites

Får väl hålla med övriga att Unicorn som årets debattör är mitt val med. eftersom han har den unika egenskapen att han vet vad han pratar om ,O

 

Vi får väl bortse den lilla detaljen när han trodde han var Gud dock (alla har vi dåliga dagar)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på Unicorn och tråden om Stupni Do! Detta inlägg borde fantamme få chansen att nå större publik än här hos oss. Folk har ingen aaaaaaning om vad som hände i Bosninen och vad "våra killar" höll på med. Värre är att inte ens våra politker är speciellt insatta i verksamheten heller. Jag glömmer aldrig Thage G som sa ungefär att "svenska soldater kan inte genomföra anfallsstrid" och därför endast skulle syssla med "depå"-tjänst eller sjukvårdsinsatser....

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Unicorn - Stupni Do

Motivering: Efter ett antal tidgare gripande inlägg var man beredd på att så skulle vara fallet även med detta. Dock blev man fullkomligt knockad av denna fruktansvärda händelse. Berättad på ett sätt som gav en ett par dagar till hälften stolt över att vara svensk, hälften skämmas över att vara människa!

 

Årets tråd: Granatbeskjutning i Bosnien

Motivering: En tillsynes aldrig sinade ström av berättelser tagna ur verkligheten. tänkvärd läsning från flera av forumets yxor!

Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg:

Unicorn om Stupni Do

Motivering:

Under året har det varit en del gnabbandes och mycket skrattandes fram och tillbaka i trådarna. Men bara ett inlägg har gjort att Knekt, en elak och cynisk jävel, varit mycket mycket nära att brista i gråt. Ögonen sved rejält när de fastnade på Unicorns berättelse.

 

Ett viktigt dokument över något vi aldrig får glömma! Det är minnen av den här typen, fast från 50 år tidigare, som nu börjar blekna bort, eftersom allt fler av den tidens berättare gått ur tiden.

 

Unicorn påminner oss brutalt om att historien är dömd att upprepas om vi fortsätter att låta oss glömma.

Link to comment
Share on other sites

Årets tråd: Granatbeskjutning i Bosnien

En tråd som även får den som inte varit med att bli rädd, ledsen och stolt.

Respekt till Kilalr som The Swede, Unicorn och de övriga som berättar i tråden.

 

Årets inlägg: Unicorns Inlägg om Stupni Do.

Ger en bild av vad som hände. Samtidigt blir man nyfiken och vill veta mer.

 

Årets debatör: The Swede

Med bredkunskap och stort hjärta berättar han sina egna erfarenheter men går även in i områden som för honom kan vara minerat område.

Link to comment
Share on other sites

Årets debattör:

 

Utan tvekan, UNICORN. Så många andra har lyft fram varför; hans klarsynthet, hans väl underbyggda argument, det bra språket, hans humor/satir och detta parat med intressanta erfarenheter gör att hans inlägg oftast är läsvärda.

 

Årets inlägg:

 

Jag håller med Knekt, inte mycket som jag läst som påverkat mig på ett så kraftigt sätt som Unicorns inlägg om Stupni Do. Håller med de andra talarna: man blir bestört, stolt och ledsen på samma gång. (Brevet till Belinda Olsson var också bra, men Stupni Do berörde mig mer).

 

Årets tråd:

 

Det finns en massa roliga trådar... Björnjakten är ju underbar, likaså tråden om myterna i lumpen, befälen, citaten osv. Kan inte avgöra, får återkomma... :wub:

 

Nu har jag bestämt mig. Det får bli tråden: Granatbeskjutning i Bosnien, eller "Livet som FN-soldat", trots att det är så många som valt denna innan. Men den är ju bäst.

Edited by Fu Frippe
Link to comment
Share on other sites

Årets tråd:

Forumens sanna verklighet, förmodligen den tråd som spårat ut mest (eller inte) och som jag har skrattat riktigt gott åt.

 

Årets inlägg:

Unicorns inlägg om sina upplevelser i Stupni Do, det är första gången någonsin som jag blivit tårögd av att läsa en text.

 

Årets debattör:

Svår fråga men valet faller nog på The Swede, helt enkelt därför att han har både breda och djupa kunskaper samt alltid håller en trevlig ton.

 

/109 Eken :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Bästa tråd: Granatbeskjutning i Bosnien.

Belyser på ett suveränt sätt hur de första BA-bataljonerna hade det och man får en enorm respekt för de som har varit nere.

 

Bästa inlägg: Stupni Do.

En utav de få saker som jag läst på detta forum som fått känslomässigt berörd (förutom när jag till och från blir förbannad och sur). Lite löjligt kanske att säga det men efter att ha läst detta inlägg och resten av tråden så blev jag faktiskt stoltare över att vara svensk soldat. Blir så otroligt imponerad av personalen och speciellt då BA 01:s Bataljonchef.

 

Tack till alla som delade med sig i dessa trådar!

 

Bästa medlem/debattör: Mycket svårare då det finns många som bidrar med sina kunskaper och erfarenheter men bestämde mig idag för tre personer:

Bunkerbuster, Braveheart och SWJ för deras bilder och strålande recension på FJS 02 med varianter. Prylgalen som man är så var det extremt intressant att få se dessa bilder!

Link to comment
Share on other sites

Bästa Tråd Vilse i tältet

Motivering: Gett en det bästa skrattet på länge.

 

Bästa debatör Det finns många människor här på forumet som jag tycker skriver väldigt bra, men ska jag utnämna någon så är det "The Swede".

Motivering: Bland annat för att han har stor kunskap och sitt lilla egna Bibliotek som alla Soldf:are suktar efter. :dribble:

 

Bästa inlägg Unicorns inlägg om Stupni Do.

Motivering: Riktigt gripande och väldigt bra skrevet. Gjorde mig ännu mera stolt över den svenska soldaten.

 

 

 

/Visper B)

Link to comment
Share on other sites

-Årets bästa inlägg

 

Unicorns berättelse om Stupni Do.

Motivering: Det här var det mest gripande och känsloladdade jag någonsin

läst. All heder åt alla män och kvinnor som åker ut i världen för att bringa fred!

 

-Årets bästa tråd

 

"Granatbeskjutning i Bosnien"

Motivering: Det är svårt att tänka sig in i hur de måste ha varit att vara medom all händelser, men man får i alla fall en liten inblick hur det se ut på utlandsmission. Man börjar tänka efter hur lyckligt lottad man egentligen är, det är mycket saker som man tar för givet som man kanske inte borde göra.

 

 

 

 

-Årets Debattör

 

UNICORN

Motivering: För han har ofta väl genomtänkta argument och står för det han skriver. Han skriver på ett bra sätt så det är lätt för alla att ta till sig av det han skriver.

 

 

//Tompa :dong:

Edited by Tompa
Link to comment
Share on other sites

Årets inlägg: Svårt så jag hoppar över den

 

Årets tråd: Efter lite funderande och läsande så har jag bestämt mig det är "Vilse i tältet-tråden" för så roligt har jag nog inte haft på länge

 

Årets debattör: Detta är lätt UNICORN varför ja många har sagt det tidigare. Genomtänkta inlägg känns som att en del bland annat jag har något att lära där.

 

:baskerFN:

Edited by Raffsec
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Årets inlägg: Väger mellan Swedes "Granatbeskjutning i Bosnien" och Unicorns berättelse om Stupni Do.

 

 

Årets tråd: För att inte bara vara allvarlig säger jag "Roliga citat och uttryck från befälen" Sällan har jag skrattat så mycket allena framför datorn.

 

 

Årets debatör: Helt klart Unicorn. Knivskarpa inlägg. Inlägget om Stupni Do var oerhört gripande, all cred!!

 

//Strvkomp :((

Edited by strvkomp
Link to comment
Share on other sites

Årets Inlägg:

Unicorns inlägg om Stupni Do är helt klart en tungviktare. Kan inte säga något som rättfärigar inlägget. Helt klart bland det bästa jag har läst.

Det finns även ett annat tungt inlägg som bör tas upp i denna tråd. Det är nykommlingen Flaks Ryggsäcksfrossa. Mycket inspererande inlägg, med mycket bra bilder och text, som har fått mig och andra här på forumet att ställa kängorna åt sidan för att damma av mammas symaskin.

 

 

Årets Tråd:

Svårt svårt.. Men forumets titan The Swede och StridsvagnsQuiz måste ju gå till historien.

 

 

Årets Medlem/Debattör:

Han blandar otroligt kunnande med ironi och hjärta. Enligt min mening är Unicorn den självskrivne vinnaren i kategorin "Årets Medlem/Debattör"

 

 

Det var nog allt... eller rättare sagt: Mamma omplacerar mig till Julgransmaskeringsdivitionen.

Edited by Öst
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

7 dagar Kvar

 

Kom igen nu. Våga vara med och tycka till lite. Ni är så bra på det annars i trådarna. Våre tråkigt om att bara välja mellan ett fåtal.

Ni får välja vilka inlägg/trådar/medlemmar ni vill och med vilken anledning som helst.

 

/me sparkar på alla tjockisar som ligger i soffan och idislar julmaten

 

 

:((

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...