Jump to content

AG42

stridspitt90

Recommended Posts

Är det någon som har någon info. om AG42 Ljungman?

Varför försvann det så "fort" ut ur organisationen?

Varför gick hemvärnet omkring med Mausergevär när dom rimligtvis borde ha kunnat utrustas med AG42 istället?

Hur många Ag42 fanns det i en skyttegrupp?

Det är helt omöjligt att hitta någon bra info. på nätet om detta vapen,det finns några Amerikanska sidor för vapenfetischister men dom är väl inte så bra....

Har ingen nyttig information själv, förutom att man kan klämma sig ohemuliskt mycket när slutstycket slår igen :sniper: jag har för mig att det finns ett uttryck som lyder "ag tumme", låter ju mysigt...

Du kan kanske posta en fråga här: http://www.svevap.se/ de vet säkert :)

Intressant, men har någon koll på vilka förband som hade ag m/42?

Bara 30 000 tillverkade kan ju inte ha räckt till hela infanteriet, även om det ser ut så i SoldF från 60-talet.

EDIT: Ja, det blev ett l för mycket där

Edited by Vysotskij

Vet att en bekant till mina förälrar hade Ag42 och kpist upptill gevär m/41 men han låg som ngn form av prickskytt tilldelad staben inom infanteriet.

FN trupperna i Kongo fick även ner en omgång Ag42:or efter klagomål om att fienden inte föll tillräckligt snabbt för 9/39.

• 3 weeks later...
En skyttegrupp på 1950-talet innehöll lika delar ag-skyttar som k-pistskyttar har jag läst i nå´n gammal soldatinstruktion. :surprise:

Har ingen anledning att misstro dig, men gillar svensk arméhistoria. Vet du vad det var för reglemente och hur man kan få tag i det?

Vysotskij: Tyvärr kommer jag inte ihåg det. Jag läste den hos en kompis som har tonvis med reglementen. Jag skall försöka ta reda på det och återkommer i ärendet. Gamla reglementen kan du hitta på antikvariat, där har jag hittat godbitar som Armésoldat 1942 (Kaninbibeln) där den här oförglömliga ramsan återfinns; "Fångarna underrättas om att den skjutes, som försöka fly". (Har absolut inget med Ag42 att göra, men jag bjuder på den ändå). :=o