Jump to content
Sign in to follow this  
Bjoern_K

Marinkåren tar inga fångar

Recommended Posts

Hittade en länk till detta på ett annat forum.

Varning, det här är ingenting för känsliga människor.

Filmen är klipt på vissa punkter och ligger på en ganska så partisk sida, men jag har svårt att se vad som skulle kunna motivera det dom gör.

Som jag ser det är det mord.

Inte smart att göra överhuvudtaget. Men det är riktigt smart att göra så medan ett filmteam från CNN är med???

:baskerPa: xteam

den skadade ser inte ut som han försöker göra motstånd så, jag håller nog med att det är MORD.

men vet som sagt inte hela historien bakom.

OM detta har inträffat på riktigt så är det ju krigsförbrytartribunalen i Haag som gäller. Men vänta lite nu... USA låter ju inte sina soldaters eventuella brott mot krigslagarna prövas där... :)

OM detta har inträffat på riktigt så är det ju krigsförbrytartribunalen i Haag som gäller. Men vänta lite nu... USA låter ju inte sina soldaters eventuella brott mot krigslagarna prövas där... :)

Man förstår ju varför också, om detta är accepterat innom deras krigsmakt...

Edited by Bjoern_K

Ush va vidrigt!

Bläh... Hadde dom betett sig normal när dom sköt och efter hadde jag "tagit" det... då det kunnde varit misstag eller så.. men dom skrattar ju och har sig...

Det som visas är en man som verkar försöka resa sig/ rulla över på mage som skjuts. Inget mer.

Enligt vissa texter på sidan där länken finns så försökte mannen aptera en IED varvid det är ok att skjuta honom. Vad vi inte vet är om han försökte detonera den då han återigen sköts eller om han försökte ta sig bort därifrån.

Väldigt svårt att säga att marinkåristerna gjorde fel eller rätt. Filmen är för kort för att ge någon sida "rätt eller fel"

Till viss del får man faktiskt säga att har man gett sig in i leken får man leken tåla.

Det är inte alltid så lätt att växla från "stridsläge till rädda läge".

En kort sekvens från ett nästan en timme långt tv program på CNN. Vad som inte framkommer på hemsidan är att amerikanerna just blivit utsatta för ett ganska brutalt eldöverfall och de har fått irakierna på flykten. En sårad irakier ligger kvar (det som syns på filmen) och sträcker sig efter sin ak som ligger på marken bredvid honom. Amerikanerna skjuter då igen och sedan hurrar de vilket inte är så konstigt efter som de överlevt en strid och står där med adrenalinet pumpandes. Det var förövrigt det som den en timme långa dokumentären på CNN handlade om och flera personer som varit i strid under WWII och Vietnam samt Gulf 1 berättade om den adrenalinkicken man får i strid vilket ofta leder till närmast ett glädjerus.

Ett väldigt intressant program för att vara på CNN.

Alltid farligt att dra långtgående slutsatser baserat på bristfällig information. :wub:

Verkligen motbjudande.....

Men..det är ju trots allt krig vi fick se.

men i mina ögon var detta en ren avrättning. Huruvida det fanns en ak i närheten av den irakiska kombattanten, så måste möjligheterna funnits att närma sig och avväpna motståndaren, och sedan tagit honom till fånga för att utnyttja honom i div. förhör motsv.

När man ser detta kan man bara undra över allt annat som jänkarna har pysslat med.. :wub:

Allvarligt talat: Är det verkligen någon som tror på att killen är i det skicket att han skulle kunna vara på väg att "aptera en IED" eller "sträcka sej efter sin ak"? Vilket skall det vara?

Om dessa divergerande uppgifter skulle förklaringen till att man sköt och dödade en sårad så låter det i mina öron som en efterhandskonstruktion.

Jag vill se mer av detta för att byta uppfattning.

Dessutom verkar det som om vapnet ligger till höger om honom och han rullar åt vänster bort från det, dessutom med ryggen mot det.

Edited by Bjoern_K

"Motbjudande"

"Mord"

"krigsförbrytartribunalen i Haag"

:wub:

Vilket skick är han i, han som ligger därframme?

Ser ni det? JAG ser det inte. Han rör på sig, inget mer.

Och vad hände sekunderna eller minuten innan det här utspelar sig?

Sedan är det ju för vackert klippt när soldaten pratar på slutet.

Vad säger han egentligen? Vad svarar han på?

Min första spontana reaktion var att det såg väldigt överflödigt ut när de sköt honom. Men samtidigt såg jag inte heller vad som utlöste skottlossningen.

Min nästa reflektion var att inslaget var kraftigt nerklippt. Det sade ingenting om bakgrunden, vad som hade hänt o.s.v. Soldaten som pratade i slutet av klippet tror jag är adrenalinstinn sedan striden innan. När han har lugnat ner sig och så där är det inte säkert han säger samma saker. Det är förövrigt därför TV ofta intervjuar idrottstjärnor direkt efter loppen eftersom de då är mest känslosamma. Skulle inte förvåna mig om CNN gjorde det samma.

Även om bilderna ger mig en olustkänsla så inser jag att man inte kan dra några egentliga slutsatser från klippet.

Vad fint... alla är SÅ upprörda...

Jag tänker att allt som rör sig i min skjutsektor skall omedelbart bekämpas, nu, med en gång. Jag hade aldrig chansat på att personen i fråga faktiskt är på väg därifrån, har han kraft att ta sig därifrån har han kraft att försöka göra mig/min grupp illa.

Hade jag varit i samma situation hoppas jag att jag strider tills jag inte kan det mer och inte krälar därifrån.

Kan man på ett säkert sätt omhänderta en person utan att utsätta gruppen för risker är det en annan sak.

Men är det en eldstrid och någon rör sig så skjuter jag, förhoppningsvis före honom/henne...

Jag håller helt och fullt med att den korta filmsekvensen inte ger mycket att diskutera för/mot, mitt resonemang kan anses som generellt.

Om någon skulle hitta den "kompletta" videon så länka den gärna hit. Jag har letat på CNN men hittade inget. Men jag är å andra sidan heller ingen sök-jägare heller.

:baskerPa:

Fyy fan va duktiga ni är.... :-(

Så mycket ni kan få ut utav ett filmklipp som är 26sekunder långt. Klippet är dessutom taget ur sitt sammanhang och brutalt ihopklippt ifrån ett en timme långt program, som i sig garanterat vart kraftigt klippt.

Nä jag är böjd att hålla med Isgubbe, Ing, 2Sharp mfl.

Ingen av oss var med på plats när det hände, därmed äger inte vi rätten att döma dem på så här otroligt lösa grunder.

Skäms på er!!! :baskerPa:

Mobben--> :} <-- Nifelhel

Verkligen motbjudande.....

Men..det är ju trots allt krig vi fick se.

men i mina ögon var detta en ren avrättning. Huruvida det fanns en ak i närheten av den irakiska kombattanten, så måste möjligheterna funnits att närma sig och avväpna motståndaren, och sedan tagit honom till fånga för att utnyttja honom i div. förhör motsv.

När man ser detta kan man bara undra över allt annat som jänkarna har pysslat med.. :baskerPa:

Kanske det.... Du som gruppchef, Sergeant, precis som jag, kasnke vill skicka en eller två av dina män ut dit för att ta honom, och då få se dem sprängas i småbitar av terroristens gömda handgranat? Näha, tänkte just det! Krig är inte lika tufft och coolt i verkligheten som på film, verkar det. Kom igen nu, CNN? De vinklar ju sitt dravel lika mycket som FOX, bara åt andra hållet. Vi vet ju av klippet inte vad som hände, men jag har hört en hel del om detta, och vad jag förstår är det mycket som saknas just i det klippet.

Ja du får gärna undra över vad jänkarna sysslar med, men om du bara litar till skit som detta får du en rätt ensidig kost att hålla tillgodo med.

Från mig hade du nog hört samma sak, jag väntar mig inget annat från en motståndare som inte drar sig för att döda barn och hjälparbetare. Vi följer regler, de gör inte det, så har det varit bara allt för ofta. Sen kanske det är så att om båda parterna ser sig bundna av regler så blir det nog inte på det här viset till att börja med. Vi har ROE, de har nog det också, men en annan upplaga.

Det är ingen ursäkt att inte din motståndare följer Genevekonventionen. Sen har jag ju iofs en svag aning om att USA inte skrivit på denna men där kan kanske Gerle kan fylla i?

Ja, USA har både skrivit på och senare ratifierat Genévekonventionerna, med undantag av två tillägg från 1977.

OM detta har inträffat på riktigt så är det ju krigsförbrytartribunalen i Haag som gäller. Men vänta lite nu... USA låter ju inte sina soldaters eventuella brott mot krigslagarna prövas där... :Malaj:

Man förstår ju varför också, om detta är accepterat innom deras krigsmakt...

Tala om vad "detta" är så råder det nog inget tvivel om ifall det är tillåtet eller inte. Innan vi vet vad "detta" är så är det svårt att döma, i alla fall om man vill döma rättvist.

http://www.icrc.org/eng sen Humanitarian Law sen Treaty database, state parties and signatories, by states, lista över vad varje land skrivit på respektive ratificerat.

Eftersom diskussionen på sidan som videon kom från tydligt demonsterar att inte ens USAs egna soldater är överens om hur filmen och skjutandet ska bedömas så tror jag att vi inte heller kommer mycket längre.

Gerle: tack för hjälpen med länken. Stod inte så mycket på svenska röda korsets sida.

Edited by Hotel Charlie One

Händelseförloppet filmen ger sken av anser jag vara avskyvärt. Vad som verkligen hände vet jag inte och tänker inte kommentera. Dock är det ju i sådana här fall de hade varit uppskattat ifall det hade funnits en internationell rättsinstans som kunde göra en undersökning om de faktiska omständigheterna.

OM detta har inträffat på riktigt så är det ju krigsförbrytartribunalen i Haag som gäller. Men vänta lite nu... USA låter ju inte sina soldaters eventuella brott mot krigslagarna prövas där... :camo:

ICTY (International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia) - känd i allmänhet som "krigsförbrytartribunalen i Haag". Tribunalens uppgift är att lagföra personer som begick brott under krigen i fd Jugoslavien.

ICC (International Criminal Court) är en nyligen instiftad internationell brottmålsdomstol. Varken USA eller Irak har ratificerat Romstadgan som ligger till grund för ICC. Finns i Haag.

ICJ (International Court of Justice) - en av FN upprättad domstol som handlägger civilmål mellan stater, dvs tvister. Finns i Haag.

När detta nu är utrett kan vi kanske återgå till filmen och dess innehåll.

Som det framgår av andra framstående skribenter i denna tråd så är det inte HELA bilden som vi ser.

Om Iraqiern som dödas HAR gripit till vapen så ÄR han en kombatant och skall

bekämpas........Slutsnackat om det.

Han kan ligga men en 20mm i kistan och blöda, om han griper efter vapnet och försöker fortsätta striden är han lovligt byte.

Vem &%¤#"#%¤ har sagt att det är vackert med krig? ? ?

Jag är JÄTTE nyfiken på att höra om ni som kritiserar den handlingen vet hur NI skulle hantera den situationen? ?

Förljande komentarer av den fjuniga soldaten kan nog med största säkerhet tillskrivas en "rush" som kommer efter en "nära döden" upplevelse.

Granska kritisk.........