Jump to content

Recommended Posts

Guest Triggerpuller

Om man inte lyckas sälja vagnarna kan man väl skänka en bat var till baltstaterna. Vet att litauerna suktat efter nåt slags medeltungt pansarskyttefordon (IFV), men inte haft nog med slantar. BMP-1 borde ju åtminstone kunna fungera som teknikdemonstrator tills dess man får tag på något bättre.

• Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I mina ögon har väl Widman fel. Pebbarna användes visst i krigsförband, IB 16, IB 12 och någon infanteribrigad till. Pebbarna var väl ganska okvalificerade jämfört med strf 9040 men dom slår Bv 206 och tgb 20 när det gäller strid och indirekt eld. Baltstaterna skulle nog gilla 501 orna i väntan på något modernare( kanske Cv 9030B?) som fiendevagn under övning skulle den väl ochså var bra. Eller Skicka dem till Hv om dom vill ha dem. Det är min mening.

/ EG

Edited by Erik Gustav
I mina ögon har väl Widman fel. Pebbarna användes visst i krigsförband, IB 16, IB 12 och någon infanteribrigad till.

/ EG

Ja det hann väl bedrivas utbildning på vagnarna där några utbildningsår, men mkt var väl test och provverksamhet inför IB 2000 som skulle införas men inte hann så långt. Med andra ord, jag är skeptisk till om 501:an hann organiseras i nåt krigsförband. Men nån annan vet säkert bättre..

• 2 weeks later...

99-00 utbildade I12, I2 och I16 varsitt 501-skyttekompani som till skillnad mot tidigare försöksomgångar skulle krigsplaceras. Detta hanns ju av förklarliga skäl aldrig med då alla tre regementena lades ner efter det utb.-året.

En liten sak jag kom att tänka på. DDR hade ju BMP-2 också så varför köpte Sverige BMP-1 och inte BMP-2? Hade finnarna hunnit före? Var den för dyr?

Tydligen så fanns det inte så många BMP-2 som Sverige ville ha, så då blev det BMP-1.

Jorå försök gjordes vilket utmynnade i ett lite mer slimmat torn än det vanliga till 9040 det provades på både 501:an och MT-LB:n

var väl tänkt för bofors att kränga till alla andra öststadel och dyl som hade pbv och mtlb, men ingen köpte väl det vad jag hört?

pbv502.jpg

pbv402.jpg

Edited by Strv S
En liten sak jag kom att tänka på. DDR hade ju BMP-2 också så varför köpte Sverige BMP-1 och inte BMP-2? Hade finnarna hunnit före? Var den för dyr?

Vad jag har hört så var finnarna lite mer framåt i affärerna och tog snabbare beslut än oss.

Därför nöp dom BMP-2orna och lämnade 1orna till oss.

The Swede ,O

• 3 months later...

På den här sidan http://www.bits.de/public/bicc95a.htm kan man se DDRs hela arsenal. Enligt den hade NVA 24 BMP-2 och 1133 eller 1112 BMP-1 beroende på om man väljer att tro på NVAs räkning eller Västtysklands. Jag har varit inne på den här sidan förut och kom och tänka på den när jag läste igenom tråden.

Kollar man vidare på siten kan man hitta information om till vilka länder tyskarna sålde NVAs materiel till. Den sida som har störst relevans för oss torde vara www.bits.de/public/bicc95e.htm, Där kan man bland annat se de materielköp som gjordes av Sverige och Finland. Enligt denna sida köpte Finland 110 BMP-1 1993.

Dock har jag inte lyckats hitta någon information på sidorna om Sveriges köp av BMP-1, så informationen är antingen äldre än vårat inköp av 501:orna eller inte riktigt korrekt. Någon annan som sitter på någon info om hur många BMP-1 och BMP-2 som NVA hade i sina förråd? (Lite OT kanske... :-P )

Vad jag har hört så var finnarna lite mer framåt i affärerna och tog snabbare beslut än oss.

Därför nöp dom BMP-2orna och lämnade 1orna till oss.

The Swede :-P

Hade väl också att göra med att vi enligt vissa i riksdagen inflytelserika partier skulle få köpa "stridsfordon" så man lovade väl i princip att inte köpa ammo till 76mm kanonen.

Var ju tänkt som ersättning till bv206/tbg20 snarare än att göra någon slags mek inf.

Var ju tänkt som ersättning till bv206/tbg20 snarare än att göra någon slags mek inf.

Många typer av uppträdande genomfördes och utvärderades, bland annat den du säger ska vara "tänkt". Man sneglade även på pansarskytte, samt flertalet hybrider. Försöken och utvecklingen av ett effektivt mekaniserat infanteri kvävdes ju som vi alla vet i sin linda. Med detta vill jag påpeka att bara för att "det var tänkt" (har du några internetburna källor på det förresten?) att användas på ett visst sätt är inte det alls säkert att det hade blivit så om I-regementena hade överlevt slakten.

EDIT: Har själv inga internetburna källor, tyvärr. Kan endast hänvisa till samtal med flertalet officerare som jobbat som truppare och instruktörer på 501-plutonerna.

Edited by simon

Många typer av uppträdande genomfördes och utvärderades, bland annat den du säger ska vara "tänkt". Man sneglade även på pansarskytte, samt flertalet hybrider. Försöken och utvecklingen av ett effektivt mekaniserat infanteri kvävdes ju som vi alla vet i sin linda. Med detta vill jag påpeka att bara för att "det var tänkt" (har du några internetburna källor på det förresten?) att användas på ett visst sätt är inte det alls säkert att det hade blivit så om I-regementena hade överlevt slakten.

EDIT: Har själv inga internetburna källor, tyvärr. Kan endast hänvisa till samtal med flertalet officerare som jobbat som truppare och instruktörer på 501-plutonerna.

Nej, jag minns att det var så pratet gick under min GU och OHS.

• 7 months later...
  • 1 month later...

Undrar om man helt enkelt skrivit fel benämning på ordern. Det står dock klart och tydligt att man avser destruera 500 Pbv 501 och 200 Pbv 302. Antar att HKV missat en siffra och att man menar 500 Pbv 401. Vilket betyder att man inte fick dom sålda när det var på tapeten.

401orna såldes till Norrland och Ryssland http://www.fmv.se/WmTemplates/Page.aspx?id=497

Det kan ju oxå vara så att de skriver kontraktet med skroten så att det faller ut utifall ingen vill köpa 501orna eller att de inte får säljas pga exportrestriktioner ang krigsmatriel. Då kan de köras direkt till skroten efter anbudstiden går ut och då sparas slantar för förrådsställningen tiden därimellan. (Spekulation bara)

Edited by Mantas

Som diskuteras i andra trådar som rör försäljningen av våra g:a pvb501, vore kanske ett tillfälle för både Iraqs och Affe's försvarsmakter att skaffa gammal beprövar och välbekant utrustning i prima kondition till ett bra pris.

Dom har nog knappast råd att transportera dit dom.

Drar de stora landet i väster ner på antalet burgerking de bygger på sina baser så ska väll de pengarna kunna rafsas ihop snart som ett bidrag. (HUMOR)

Allvarligt talat - varför inte tilldela dessa PBV501 till HV insatskompanier och tilldela deras BV till de ordinarie HV bataljonerna? Om man nu menar allvar med att HV skall ha huvuduppgiften strid så kan man knappast hitta något billigare, bättre och mer effektivt fordon än PBV 501. Både transport, förmåga till enklare strid och splitterskydd... i ett paket som ändå finns och direkt kan användas.

Börjar bli less på att bra utrustning skickas till skrot samtidigt som man inte har bra splitterskydd för det svenska försvarets spjutspets - inte styrkorna för internationella insatser utan HV och dess insatsplutoner ... :surprise:

Lite konstigt - HV står för ca 2/3 av Sveriges försvarsförmåga till en kostnad av ca 600 miljoner kronor (200 spänn per år i ersättning någon?) samtidigt som man inte kan förklara vart halva materielbudgeten på ca 18 miljarder går till... Och Finska försvaret kan ställa upp med 10 ggr mer trupp i funktionella förband till halva svenska försvarsbudgeten... och så skrotar vi fullt fungerande och bra fordon för att vi anser att det är dyrt med förrådsställning... Precis som det är enkelt att bara köpa in något om det nu börjar hetta till i internationella sammanhang med olje- och finansiella kriser de närmaste åren...

Häpp, endast Sverige Svenska officerare och politiker har....

Om försvaret tidigare utvärderade och till stora kostnader upprustade dessa vagnar för att erbjuda splitterskydd mm till infanteriet så bör de verkligen duga för hemvärnet. Och i valet mellan att ha splitterskydd, transport och dessutom viss förstärkning jämfört med att gå till fots oskyddat så väljer jag splitterskyddet vilken dag som helst.

Det gamla ordspråket "Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha" gäller verkligen i detta sammanhanget.

Om försvaret tidigare utvärderade och till stora kostnader upprustade dessa vagnar för att erbjuda splitterskydd mm till infanteriet så bör de verkligen duga för hemvärnet. Och i valet mellan att ha splitterskydd, transport och dessutom viss förstärkning jämfört med att gå till fots oskyddat så väljer jag splitterskyddet vilken dag som helst.

Kostar även i HV.. Men visst vore det trevligt. Finska hemvärnet har ju tom T-55 (övertagna från armébrigaderna) :rolleyes:

@ LeadHead: Under VKII dödades drygt 70% av de som omkom i strid av just granatsplitter. Så du bör inte underskatta värdet av att åka splitterskyddat.

Haha, varenda tråd utartar i att hemvärnet borde få "överta" utrustningen tycker jag.

Kanske vore dags att bilda en privatfinansierad hembrigad av hemvärnet att hyra ut till fm när behovet uppstår.

När försvaret skall halvera utgifterna (igen) under 2008 så kommer väl legoknäktar från hemvärnet med både pbv 302, 401, 501 och några tusen terrängbilar + senaste jas demonstratorn

att vara enda räddningen.

Trist att bli överrumplade av nyrika ryssar eller danska terrorister när fm står med 50st mb sprinters plus en och annan minvält (som går att flyga hem i NATO plan vid behov).

Då känns det skönt att veta att hv backar upp med allt skrot som vi samlat i fm under åren.