Jump to content
Sign in to follow this  
Valivarre

Pansarbandvagn 501 - BMP-1 erfarenheter

Recommended Posts

Någon som tjänstgjort som besättning eller infanteri på PBV501 som kan berätta hur denna vagn är?

Gjorde GU på ett 501 kompani.

vagnen är ganska primitiv jämfört med nuvarande vagnar. det finns nästan ingen elektronik i den, utan det mesta sker med hydraulik eller mekanik.

Den har en 73 mm. lågtryckskanon som skjuter spårljuspansarsprängraketer som har godtagbar precision upp till 800 m. Granaten är i princip samma som de tidiga RPG.

Den har en kulspruta som heter PKT (pulemet kalasjnikov tankovy) (Slå mig inte vysotski 8| ).

Kulsprutan har kalibern 7.62x54R dvs. densamma som i Dragunov.

Jag anser att det är den bästa kulsprutan Sverige har i tjänst. den är enkel, har få delar, får ALDRIG eldavbrott, och den har god precision.

Skytten har riktmotorer till hjälp när han riktar tornet, men han har ingen sikteselektronik, det är bara en streckplatta. Dock finns det markeringar i strckplattan som motsvarar strv M/60 (US.Army) på olika avstånd som avståndsbedömningshjälpmedel.

Det får plats 6 svenska skyttesoldater+en massa materiel i stridsrummet. Det är dock RIKTIGT trångt där bak. Folk över 180 göre sig icke besvär. Man sitter med rygggarna mot varandra, bakom sig har man dieseltanken som tar upp en stor del av stridsrummet.

Man kan vagnsstrida, portstrida samt genomföra närstrid.

Vagnen är fullt amfibisk.

Mitt intryck av vagnen är att den är gjord för strid.

Den är vidare gjord för folk runt 160 cm.

Den är trevlig, men den har blivit alldeles för åldersstigen. Framförallt på vapensidan.

Det var lite grann ur huvudet så här kl. 3 på morgonen.

Håll till godo

Jake

Edited by jake the snake

Några nackdelar:

Den har begränsad möjlighet att dumpa kanonen och har därför svårt att hitta bra eldställningar på baksluttningar.

VC har mycket dåligt synfält när han är nedluckad och luckar han upp så begränsas riktområdet för kanonen avsevärt. Det sitter även en IR-strålkastare på vagnen som alltid begränsar riktområdet.

VC, om han även är t.ex. plutonchef, måste göra avsittning rakt upp ur sin lucka i främre delen av vagnen och visa helfigur för att ta sig ut. Han kan alltså inte ta sig ut genom de bakre stridsluckorna.

Ryska radion (Ra 123?) som åtminstone satt i i början suger fett pga dålig räckvidd och sändningskvalitet.

Fördelar:

Bra rörlighet, både framkomlighet, åkkomfort och fartresurser.

Mekanik="lättlagat"

Dessa kommentarer är sådant jag snappat upp vid diverse diskussioner sedan OHS så någon (Orm-Jake t.ex.) får gärna bekräfta/dementera det.

Några nackdelar:

Den har begränsad möjlighet att dumpa kanonen och har därför svårt att hitta bra eldställningar på baksluttningar.

VC har mycket dåligt synfält när han är nedluckad och luckar han upp så begränsas riktområdet för kanonen avsevärt. Det sitter även en IR-strålkastare på vagnen som alltid begränsar riktområdet.

VC, om han även är t.ex. plutonchef, måste göra avsittning rakt upp ur sin lucka i främre delen av vagnen och visa helfigur för att ta sig ut. Han kan alltså inte ta sig ut genom de bakre stridsluckorna.

Ryska radion (Ra 123?) som åtminstone satt i i början suger fett pga dålig räckvidd och sändningskvalitet.

Fördelar:

Bra rörlighet, både framkomlighet, åkkomfort och fartresurser.

Mekanik="lättlagat"

Dessa kommentarer är sådant jag snappat upp vid diverse diskussioner sedan OHS så någon (Orm-Jake t.ex.) får gärna bekräfta/dementera det.

Allt stämmer, förutom vagnchefens avsittningsmöjligheter.

Han kan faktiskt fälla sitt ryggstöd bakåt och "föda" sig själv in i stridsrummet.

Men det tar tid, och det är svårt.

En anekdot:

Jag gjorde lumpen på IB 12. KB på IB 12 och Ing2 hade en gemensam KB-skola, så vi kände varann ganska väl. När det blev mucktider, och därmed KB-bal dags, så frågade några Ing2:are mig och en lumparpolare om vi inte kunde göra dom en tjänst. Dom ville ha en stridsförevisning för sina baldejter dagen innan balen, och där skulle ingå en PBV 501 som anföll med ingenjörer som skyttetrupp. Kunde vi ordna det?

Vi pratade med vår kompanichef, och han gav faktiskt med sig. På ett villkor! att vi inte körde i sönder vagnen!

Sagt och gjort, på fredagen, när alla andra åkte hem, så stannade vi kvar och kvitterade ut nycklarna till en styck fulltankad PBV 501. ( :) )

Nu jävlar!!!

Vi åkte ut till ränneslätt och gjorde allt det där man inte fick göra när det fanns officerare med, exempelvis slalom från Bill Hill till Solbergavägen på tid.

Vars tre åk.

Vi hade även tävling i "Airtime" med PBV. Det finns ett gupp på växlingsbanan som, om man kör riktigt snabbt, gör att man kan flyga ca 2 vagnslängder :D !!

Vi körde av oss under några timmar, och på vägen tillbaka när vi kör förbi soldathemmet så ser jag en gammal polare jag inte träffat på två år komma ut därifrån med sina flygbasjägarpolare. I matsalen så träffar jag honom och då visar det sig att hans pluton är på SWEDEC för utbildning hela helgen.

"Vill ni åka lite PBV imorgon?"

Jag har aldrig sett en flygbasjägare så :ph34r: om ni förstår vad jag menar.....

Så på morgonen efter frukosten så var det samling med sex man till kompaniet.

Snabb säkerhetsinstruktion, och sen bar det iväg.

Den här gången hade vi tävling i airtime med flygbasjägargrupp i observation!

En annan sak som var kul var att låsa ena bandet i nästan full fart, då svänger vagnen runt sin egen axel, och skyttegruppen får en åktur av guds nåde.

När vi lämnade dom så gick dom ut på skakiga ben och sade "En sån här sak MÅSTE vi skaffa"

Sen var det dags för förevisning.

Snabb förövning, Måla sig i ansiktet sen kom bussen med brudarna.

Eftersom vi inte hade någon vagnsksp, så hade jag en 58, och ledde vagnen från tornet. Jag stod uppluckad och hade ett 600 skottsband (Ing2:arna skulle vårda, så what the heck) och sköt inbrytningseld framför förvånade baldamer.

Ingenjörerna gjorde avsittning och krigade, och sen var det slut.

Vi körde och ställde vagnen, och på kvällen var det fest hos flygbasjägargrabbarna........

På måndagen så blev majoren lite förvånad när han fick höra att vagnen var tvungen att tanka på morgonen innan övningarna började...........

Även om det inte var så länge sedan så hade en sån här sak ALDRIG kunnat hända idag.

Men kul var det! ja jävlar....

Jake da BMP wreckin´ Snake

Den har en kulspruta som heter PKT (pulemet kalasjnikov tankovy) (Slå mig inte vysotski 8| ).

Här slåss inte. Vi har mer sofistikerade metoder än så.

Dessutom var transkriberingen rätt okej.

Några kommentarer från "den andra sidan":

PBV 501 har följande fördelar:

1 - Den är tillförlitlig

2 - Den har bra framkommlighet

3 - Den är amfibisk

4 - Banden (modell cykelkedjor) är lätta att arbeta med.

5 - Kulsprutan har mycket god tillförlitlighet.

6 - All (?) kulspruteammunition förvaras i samma bandlåda

Den har följande nackdelar:

A - T.ex. motorbyte minst 10ggr så lång tid som Strf9040.

Vagnen är inte byggd för att kunna repareras enkelt

B - Observationsförmågan är under all kritik, särskillt för vagnchefen*.

C - Vagnchefen sitter framför/brevid tornet

D - Skytten är tvungen att agera laddare, eftersom laddautomaten är bortmonterad.

E - Möjligheten att dumpa pjäsen är mycket begränsad.

F - Möjligheten att elevera pjäsen är mycket begränsad.

G - Vagnens effektiva skottvidd är i praktiken kanske 200m. På större avstånd

är reaktilens avdrift för stor.

H - Det går ej att byta pipa på kulsprutan.

I - Pansarskyddet är visserligen välvinklat, men det är mycket tunnt.

C:a 5mm i chassifronten.

J - Radio är inte kompatibel med Ra 421 och Squelch New.

K - Radio behöver lång förvärmning (c:a 30min) för att fungera.

Punkterna B, C, D, E & G, gjorde att vi (Strf9040) ansåg att

PBV 501 var ofarlig mot andra vagnar.

Vid försvarsstrid så var 501:orna p.g.a dumpningsförmågan,

ofta tvungna att gruppera i framförslut.

Den undermåliga observationsförmågan gjorde att

den anfallande sidan ofta kom först till skott först.

Problemet här var observationsförmågan och vagnchefens placering brevid tornet.

För att ha en rimlig chans att upptäcka Fi, var vagnchefen tvungen att lucka upp.

Detta omöjliggjorde riktning och observation med skyttens sikte.

Vid målupptäckt var vagnchefen tvungen att lucka igen och målange för skytten.

När skytten väl hittat målet i sitt sugrörssikte

(i det läget var vagnen normalt redan nedkämpad) så var det dags att skjuta.

Det var egentligen ganska enkelt på 501:an med BT, eftersom BT gav klart

mindre spridning med reaktilerna än i verkligheten.

Om skytten missade (vilket är det troliga), så måste han ladda om kanonen själv.

Med BT-system så trycker han bara på rätt knapp och håller kvar målet i siktet.

I verkligheten så skulle han dock bli tvungen att släppa målet för att ladda om

och därefter försöka hitta målet igen.

Så trots att 501:an hade flera stora fördelar vid BT-strid så ansåg vi dem vara ofarliga.

Vid SIB så kommer dessutom punkterna F & I in.

Den begränsade elevationsförmågan bidrar tillsammans med punkterna B, C & D

till att begränsa vagnens förmåga att understödja i bebyggelse.

Punkten I gör dessutom att vagnen i bebyggelse riskeras att slås ut

av eldhandvapen uppifrån.

(*) IR-strålkastaren är dock bortmonterad.

Pjäsen kan dock inte verka där denna tidigare satt.

Man skall dock komma ihåg att det är en 50-talskonstruktion och det är inte "rättvist" att jämföra rakt av med strf90. När den kom så var den revolutionerande.

Det är ungefär som att jämföra Strv122 med T 54.

Man skall dock komma ihåg att det är en 50-talskonstruktion och det är inte "rättvist" att jämföra rakt av med strf90. När den kom så var den revolutionerande.

Exakt.

Betänk att när ryssen anföll i dessa vagnar åkte vi traktor och cykel.

På sin tid var den GRYM.

Jag skulle snarare vilka jämföra BMP-1 med T-64, vilka är rättvisare,

då T-64 är mer samtida (T-54 togs i produktion 1946)

och då BMP-1 och T-64 har mycket gemensamt,

såsom ny motorteknologi och automatladdaren.

Och, nej är självfallet inte rättvist att jämföra BMP-1 med Strf9040,

lika lite som man bör jämföra BMP-1 med cykelskytte.

Det vore som att jämföra amerikanska soldater under VkII

med sina automatgevär och halvbandare, mot tyska infanterister

med sina mausergevär och...eh, kängor.

BMP-1 bör jämföras med samtida och jämförbara fordon

som PBV-302, Marder, AMX 10P och i den jämförelsen

se ser jag inte heller BMP-1 som så där enastående.

Snarare tvärtom.

Men de 501:or som vi har, används de i någon verksamhet inom FM??

De står i förråd i väntan på skärbrännarna och smältungnarna :ph34r: .

Guest Skandevall

Okej, avstannade utbildningen på dem i samband med att de flesta Infanteribrigarderna lades ned?? För som jag har förstått det fanns de mest på dessa enheter.

Jag ser 2 användningsområden för dem:

1. B-styrka, man skulle kunna ha en styrka med 501 som åker runt i landet och är dedikerad B-styrka på kompani/batövningar. Främst för att de har en annan siluett än andra fordon vilket skulle göra det lättare. Man skulle kunna låta dem simulera olika fordon i BT:t såsom stridsvagnar etc.

2. Target-Drones, tänk bara vad tufft!

lika lite som man bör jämföra BMP-1 med cykelskytte.

Det vore som att jämföra amerikanska soldater under VkII

med sina automatgevär och halvbandare, mot tyska infanterister

med sina mausergevär och...eh, kängor.

Jag tycker att det är väldigt relevant att jämföra amerikansk beväpning mot tysk under VK2. Jag tycker också att det är relevant att jämföra BMP-1 mot cykelskytte.

Det är ju ett teknologigap mellan olika länder under samma tid.

Folk som säger att BMP-1 är dålig bör betänka att det var hotvagnen när vi åkte på cyklar och efter traktorer.

Folk som säger att BMP-1 är dålig bör betänka att det var hotvagnen när vi åkte på cyklar och efter traktorer.

Förutom cyklar och traktorer var faktiskt sverige före ryssarna med nya vapen:

Pbv 301.....

Den har visserligen inte samma kapacitet kanon-mässigt men utvecklades och levererades i början av 60-talet.

BMP1 visades officiellt första gången 1967!

Pbv 301.....

Den har visserligen inte samma kapacitet kanon-mässigt men utvecklades och levererades i början av 60-talet.

fast BMP var ju inte först..

De hade ju MT-LB och BTR-50 och andra grejer också.

Grejen är att de hade det i de förband som skulle kunna anfalla Sverige. Vi hade försvarat oss med hötjugor i princip.

Pbv 301.....

Men den togs i tjänst 1960.....tog ofta många år innan ny materiel visades upp för väst.

PBV 301 var en ombyggd stridsvagn från WW2 i väntan på att PBV 302 skulle införas i slutet av 1960-talet.

Ryssarna hade även tidigare olika BTR-pansarfordon - medan Sverige förlitade sig på traktorer och cyklar.

Pbv 301.....

fast BMP var ju inte först..

De hade ju MT-LB och BTR-50 och andra grejer också.

Grejen är att de hade det i de förband som skulle kunna anfalla Sverige. Vi hade försvarat oss med hötjugor i princip.

MT-LB kom efter BMP, runt 10 år efter BMP:ns into.

Men man kan väl knappast jämföra Rysslands forna makter med sveriges taskiga försvarsanslag på 60-talet.

Klart att stormakter går om mindre länder, men i det här fallet var det ju knappast utav kvalitet utan snarare kvantitet.

Och ja, BMP1 nyttjades innan det visades upp -67, men förmodligen hade den inte kommit ur sina barnsjukdomar förräns då, ryssarna ville vara säkra på att det var en kärra att lita på.

titta bara på misstaget med BMP3... Eftersom 1 och 2:an var hits borde väl 3 oxå vara det? Men 3:an led fruktansvärt av sjukdomar som vara svåra att bota.

Och att de hade BTR60(som används främst vid spaning) med tung kulspruta och 3mm pansarplåt i sida hade väl knappast kunnat skada de svenska tunga infanteribrigaderna då det begav sig?

Vart vill du komma?

Tycker du att vi i Sverige låg lika bra till som Sovjet vad gäller infanteriets mekanisering på 60-talet?

Det verkar som om du verkar vilja förminska BMP-1:s betydelse för stridsfordonsutveckling.

I princip alla nuvarande stridsfordon härstammar i rakt nedstigande led från den vagnens konstruktionsfilosofi.

Men man kan väl knappast jämföra Rysslands forna makter med sveriges taskiga försvarsanslag på 60-talet.

Klart att stormakter går om mindre länder, men i det här fallet var det ju knappast utav kvalitet utan snarare kvantitet.

Och ja, BMP1 nyttjades innan det visades upp -67, men förmodligen hade den inte kommit ur sina barnsjukdomar förräns då, ryssarna ville vara säkra på att det var en kärra att lita på.

titta bara på misstaget med BMP3... Eftersom 1 och 2:an var hits borde väl 3 oxå vara det? Men 3:an led fruktansvärt av sjukdomar som vara svåra att bota.

Och att de hade BTR60(som används främst vid spaning) med tung kulspruta och 3mm pansarplåt i sida hade väl knappast kunnat skada de svenska tunga infanteribrigaderna då det begav sig?

Vilka Svenska tunga Infanteribrigader.......

Det fanns några hundra PBV 301 i pansarbrigaderna......

Sverige moderniserade flera hundra KP-bilar i slutet av 1980-talet som ingick i Gotlandsbrigaden.

Försvarsanslagen var högre på 60-talet än idag om man räknar om kronans värde. Det var då som bla Musköbasen byggdes ( kostade flera miljarder) + ett stort antal moderna Kustartilleribatterier. Flygvapnet var enormt, och totalt fanns det ca 35 Brigader och över 850 000 man vid en MOB.

Edited by jonte72

BTR-60 togs fram i slutet av 1950-talet för att ersätta BTR-152 och BTR-50P. Det var inget spaningsfordon utan en renodlad APC.

BTR-40 (BRDM-1) var däremot ett spaningsfordon och kom i slutet av 1950-talet.

Låt mig förtydliga min tidigare ståndpunkt.

Självfallet kan man jämföra BMP-1, med cykelskytte eller Strf9040 för den delen,

eller amerikanska halvbandare, med tyska...stövlar,

men då måste man inse att det inte är tekniken eller prylarna

man ska jämföra primärt, utan de olika länders ekonomiska, industriella,

försvarspolitiska, säkerhetspolitiska och geografiska situation.

Visst var tyska stövlar sämre transportmedel än amerikanska halvbandare.

Men jämförelsen är inte rättvis då USA hade en c:a 10ggr så stor fordonsindustri

och än större tillgång på bränsle.

Ska man göra en teknisk jämförelse med amerikanska halvbandare,

så bör det vara mot t.ex. tyska halvbandare, eller brittiska "Bren-carriers"

eller kanadensiska "Kangeroos",

inte med tyska läderstövlar eller ryska filtditon.

Att jämföra BMP-1 med svenskt cykelskytte är inte korrekt ur ett tekniskt perspektiv.

Man kan göra jämförelsen sett ur ett ekonomiskt/industriellt/försvarspolitiskt/

säkerhetspolitiskt/geografiskt perspektiv,

men som sagt inte ur ett tekniskt perspektiv.

Det vore som att jämföra en svensk 103/302 brigad, med en tillgång till Bkan,

med ett ryskt kategori-bokstavlångtbakialfabetet-skytteförband,

med tillgång till filtstövlar, Mosin-Nagant och hästdraget 76.2mm-kanoner.

Att västs ICV:er skulle härstamma från BMP-1 kan jag inte heller hålla med om.

Liknande projekt hade startat i väst innan BMP-1 togs i tjänst

och tyskarna laborerade med dylika fordon redan under slutet av VkII.

Ok.

Du verkar inte förstå vad jag menar.

Jag menar inte att jämföra BMP-1 med en Traktor i ett tekniskt perspektiv.

Jag gör jämförelsen vilka förband hade våre cykelskytteförband mött om vi hade blivit invaderade av sovjetunionen på 60-talet.

Inte Femte klassens långt-bak-i-alfabetet-förband, utan förband utrustade med BMP-1.

Alltså, folk som tycker att BMP-1 är dålig bör betänka att den hade sin storhetstid när vi åkte på cyklar.

BMP 1 vs Renault Laguna 2,0T

Klimatanläggning:

Laguna: Ja

BMP1: Nej

Ljudnivå:

Laguna: låg

BMP1:hög

Utrymmen:

Laguna: bra, snedställd bakryuta stjäl plats

BMP1: dåliga, trång, dieseltanken stjäl plats

Skydd:

Laguna: Fem stjärnor i EuroNCAP, airbags överallt, antispinn och antisladd är standard.

BMP1, tunn pansar. Ingen abs, inga deformationszoner.

Framkomlighet väg:

Laguna: Snabb 200kmh+

BMP1: långsam

Framkomlighet terräng:

Laguna: kass

BMP1: bra

Bränsleekonomi:

Laguna: Turbomotorn dricker en del

BMP: Dricker rätt friskt också

Testresultat:

Laguna: fyra rattar

BMP: två rattar

Så där ser ni som tvivlar, BMP-1 är ett kasst fordon.

/Erik G master of relevant comparisons

Guest Skandevall

Men om jag har förstått rätt så inköptes pbv 501 av forna Östtyskland i ca 300 expemplar för att framför allt förstärka våra infanteribrigader (Norrlandsförbanden fick 401:an)!??

Vad hade då våra infanteribrigader innan?? I vilken utsträckning var de mekaniserade innan denna vagn tillfördes??