Jump to content

Filmkrönikan suger

ABP

Recommended Posts

Såg på filmkrönikan

där de sågade Sagan om ringen triologin (har dock inte sett sista än så de kan ha haft rätt)

Men det som gjorde mig sur var att de gjorde en histogram över ridley scotts filmer. Där de som var bra var uppe på toppen och de dålig nere på botten. Men när de drog black hawk down rätt ner i botten så saknar deras recensent alls sans och balans (gjorde det inte bättre att Thelma och Louise gick i taket)

Och det får mig komma med en teori om svenska filmrecensenter. Skall en amerikansk krigsfilm få bra betyg så måste de göra massa övergrepp på civila (Plutonen, Apocalypse Now) gör de inte det utan de bara koncentrerar sig på visa eldstrider där soldaterna uppträder som soldater skall, så totalsågar man (Black Hawk Down, We were soldiers).

Nån annan på forumet som upplever samma sak?

Min egen käpphäst vad gäller film-kritiker är följande:

Filmkritiker skall inte vara recensenter.

Det är inte så att kritikern inte har sin tid och sin plats. Hans/hennes uppgift är att bedöma verket i fråga, månde det vara film/teater/opera/whatev, och göra det som någon kallade för att "placera [den/det] i det kulturella rummet". Och detta anser jag vara en fullt giltig och nödvändig uppgift i dagens hyperspeedade kultur som ändrar sig snabbare än man hinner säga "mode-trend".

However... jag som kultur-analfabet bryr mig inte om det kulturella rummet när jag läser exempelvis Sydsvenskans filmtabell. Det jag vill veta då är enbart följade:

Är denna film värd min tid och mina pengar, ja eller nej?

Filmkritikern svarar inte på denna fråga. Det gör filmrecensenten. Den förra utför en analys. Den senare utför en service-funktion åt mig. Recensenten skall ge mig sådan information om filmen att jag kan avgöra om jag kommer att gilla den eller inte. Och som ni säkert förstår kommer den informationen att vara annorlunda än kulturanalysen.

Förvirringen uppstår när kritiker sätts in som recensenter och folket tror att denne skall komma med en recension. Då blir det bara blaj av det hela eftersom den kritikern inte uppfattar sin uppgift rätt och folket inte uppfattar kritikern rätt. Med detta i åtanke visar det sig snabbt att det finns få filmrecensenter. Och därför vänder jag mig numer nästan uteslutande till Internet Movie Database för att få svar på min fråga.

/J

Hmm, sågade sagan om ringen-filmerna? Snacka om att de har högt ställda krav, eller är filmerna måhända allt för kommersiellt framgångsrika för att vara "fina"?

Tyvärr är det väl så att sagor inte är fint nog för vissa, det ska vara hårdkokt socialrealism i från knarkarkretsar, med realistiska våldtäckter och naturtrogen misshandel och mycket droger. Kan man blanda in lite självmord och olycklig kärlek i så är det bra. Är allt filmat med en handkamera från 1970, utan extern ljudupptagning så är det brilliant.

BHD, de flesta filmrecensenter har nog itne fattat att den faktiskt ÄR realistisk. En recension jag såg en gång tyckte det var väldigt orealistiskt att amrisarna var så få och somalierna så många, och att amrisarna tog så mycket däng och ändå fortsatte striden. Men herregud, läs boken då.. fråga dom som var där..

Vad man kan anmärka på BHD är det lite klicheartade flaggviftande "tell mom I fought well" samt att den somaliska sidan kanske skulle kunnat skildrats mer på djupet. Dock hade nog filmen blivit på tok för lång då.

Iallafall vad jag tycker, men jag är ingen proffsrecensent

/E

Erik

Det påståendet är väl bland det mest korrekta i hela filmen.

Fast han säger väl "Tell my parents that i fought hard"

I Verkligheten sa han: Tell my dad that i fought hard (med reservation, läste det för 9 månader sedan, hittar inte källan för tillfället)

Det var faktiskt lite pga av föräldrana till denna kille som Marc Bowden valde att skriva sin bok om händelsen.

EDIT: hittade en liknande länk Smith

svensk filmbransch är livrädd för vapen och allt som finns runt omkring.

dessutom så det inte med den feministiska inriktning

som det är statligt beslut på, förenligt att göra eller tycka om filmer där kvinnor blir offer.

kul när man tog studielån i två år, för att få reda på att tjejer utan utb. eller erfarenhet, skall erbjudas de få jobb som finns först.

med anledningen att det är för mycket män som gör film i sverige.

hela utb jag gick inom film präglades av detta och vi fick istort sett bara titta på underliga dockumentär filmer av kränkta kvinnor.

kan ingen ta upp samma debatt om försvarsmakten?

de börjar med de minsta branscherna, men snart manlige bilmontör på volvo, är du arbetslös....

Erik

Det påståendet är väl bland det mest korrekta i hela filmen.

Fast han säger väl "Tell my parents that i fought hard"

I Verkligheten sa han: Tell my dad that i fought hard (med reservation, läste det för 9 månader sedan, hittar inte källan för tillfället)

Se där, jag kanske skulle bli en utmärkt recencent iallafall.. (hur stavas filmrecencent egentligen, recencent eller recensent?)

Var betydligt längre sedan jag läste boken.. saknar avsnittet där en kossa blir köttad av en minigun, men det är klart, visa djur som dör på film är väl ett stort "No No".

:baskerHV:

/E

.. saknar avsnittet där en kossa blir köttad av en minigun, men det är klart, visa djur som dör på film är väl ett stort "No No".

Du har inte sett Apocalypse Now Redux va? ;)

Han sågade väl inte direkt Sagan om Ringen, fick väl 4 av 5, sen så är det ju så att smaken är som baken. Capisce?!

Var betydligt längre sedan jag läste boken.. saknar avsnittet där en kossa blir köttad av en minigun, men det är klart, visa djur som dör på film är väl ett stort "No No".

:D

/E

Det får mina tankar till Three kings, :baskerHV::) ni kommer väl ihåg? Ko + aggresiv framrycknings övning + gömd mina = :)

:baskerHV: stämmer in i kören...

är det nån riktigt "skum" film som medelsvenne inte förstår så tror jag inte att om någon recensent ger den 5 att andra vågar ge den mindre.En film som bara fick 5 av i princip alla tidningar osv var The Royal Tenenbaums.Nån som sett den?

Värre dynga får man leta efter, och jag har ändå sett en massa film och är öppen för olika tolkningar och djuphet.

//DG

Såg också Filmkrönikan och utan att ha sett Sagan om konungens återkomst så tycker jag också att han skrev ner hela trilogin lite just för sakens skull.......

När det gäller just denna filmkritikern i Filmkrönikan (Orvar ?) så känns det som han vill bli seriös och accepterad (kommer väl ursprungligen från ZTv). Därför kändes det som han var lite extra kritisk mot denna mycket omtyckta och efterlängtade filmen. Vet inte vad Nils-Petter och Hans på Tv4 gav filmen men det känns ofta som jag litar mer på dem då man vet var man har dem och de inte behöver bevisa något längre. T ex kan någon utav de ibland mycket väl ge bra betyg till en film för bra actionscener och dåligt betyg för långtråkighet.

Att de kompletterar varandra bra och fungerar bra som programledarpar gör det avsevärt mer sevärt att se på Tv4:s filmnyheter än SVT:s.

Och sedan kan det ju faktiskt vara så också som någon så klokt sa tidigare att "smaken är ju som baken.... " Jmf t ex min åsikt om Star Trek :( med den något förvirrade ABP:s :) ......

Angående Star Wars 4-6 så är det ingen fara på taket, Orvar (?) använde just de som ett bra exempel när det gällde något i Konungens återkomst. Så de vågar han sig nog inte på.

Angående BHD så kanske ..... tja ..... ser man bortom det underbara fotot samt det för oss alla här på forumet den så underbara "eldintensiteten" samt all realistisk militär utrustning så kanske .. bara kanske filmen inte är så jättebra som när man såg den första gången... Bara mina åsikter!

Eftersom jag har jobbat som rescensent(stavning frågas) på ungdomsdelen på GP

så har jag lärt mig att man ALLTID skall snåla med Hösta betyg helt enkelt därför att man SKA såga och kritisera...

Själv var jaa oerhört snål med femmor.

Och dessutom ÄR smaken som baken

Guest Fågel Fenix

Jag vet inte vad filmrecensenterna tycker om filmen "City of the lost children" men jag tror nog att dom skulle gilla den för den är riktigt skum..och bra! :wub:

Fast det var ju ett tag sen jag såg den. kanske jag som är skum? :D :P

Svt:s filmprogram är ganska djupt och dom går in på allt sånt där som vanligt folk inte bryr sig om. Eller vad säger ni ? :dong:

Jag vet inte vad filmrecensenterna tycker om filmen "City of the lost children" men jag tror nog att dom skulle gilla den för den är riktigt skum..och bra!  :D

Fast det var ju ett tag sen jag såg den.  kanske jag som är skum? :dong:  :P

Svt:s filmprogram är ganska djupt och dom går in på allt sånt där som vanligt folk inte bryr sig om. Eller vad säger ni ? :bash:

hållwe med dig om att den är skum :wub:

hur vida du är det kan jag inte svara på. men regissören till "City of the lost children" är samme man som gjort tex "delikatessen"

och "ameli från montmarte", inte direkt två av världens mest logiska filmer kanske.

vad gäller "three kings" så är det en clusterbomb del som skickar kossan till de sälla betesmarkerna.

och helt sant detta med att ha ihjäl djur på på film är en styggelse.

och tänk bara på hur politikst okorrekt det hade vart att låta en stackars ko avlida i en film där enligt sluttexterna:

11 amerikaner kallblodigt mördades och ca 1000 somalier dog

Glöm inte att han som gjorde amelie, :ph34r: även gjorde alien resurrection

Sedan angående Black Hawk Down

Jag tänker såhär, hur mycket sämre hade det gått att göra filmen? Och hur mycket bättre hade det gått?

När man sedan kollar så tycker ju jag att det är svårare att få filmen bättre än sämre vilket gör att den hamanr på över 3 av 5 på skalan.

Sedan håller jag med Bamse (som numera kallas den levande staffetpinnen) att han har en väldig konstig smak. Vilket är tur för tänkte alla lika hade det inte blivit mycket tänkt.

Jag vet inte vad filmrecensenterna tycker om filmen "City of the lost children" men jag tror nog att dom skulle gilla den för den är riktigt skum..och bra!  :dong:

hållwe med dig om att den är skum :baskerHV:

hur vida du är det kan jag inte svara på. men regissören till "City of the lost children" är samme man som gjort tex "delikatessen"

och "ameli från montmarte", inte direkt två av världens mest logiska filmer kanske.

Om vi nu ska prata om franska filmer maste man ju namna Taxi 2. Harlig film, trots att den ar fransk... :banana

"Monsieur le Colonel, nous avons besoin d'un petit peu d'aide..."

Såg filmen i lördags. Måste tyvärr säga att jag blev "lite" besviken. Utan att säga för mycket så kändes det som filmen skulle ha behövt vara 1 timme längre. Väldigt storslagna scener dock.

kul när man tog studielån i två år, för att få reda på att tjejer utan utb. eller erfarenhet, skall erbjudas de få jobb som finns först.

hela utb jag gick inom film präglades av detta och vi fick istort sett bara titta på underliga dockumentär filmer av kränkta kvinnor.

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405681,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405674,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405677,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405681,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405674,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,405677,00.html

@achilleos:

är du släkt i rakt nedstigande led från någon tortyrmästare i towern?

"ja nu tar vi fram den niosvansade katten och piskar bushman, för att sedan hälla saltsyra i såren.

och låta honom lyssna på vincent hamilton från robinsson sjungades nationalsången."

släpp ut åse och låt henne släpa 63 amp-kablar i gyttjan, får vi se om hon vill att fler kvinnor skall bli el-assistenter..... :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...