Jump to content

Krav?, Underrättelseassistent

Recommended Posts

Jag undrar vad som krävs av en när man söker tjänsten som underrättelseassistent under Flygvapnet?

Siffror hade vart bäst, är det något speciellt krav på styrka/uthållighet? Har annars höga betyg från grundskola/gymnasie med i stort sett alla MVG / och cirka 17.5 - 19 i snitt nu på gymnasiet.

Har sett att en del av er angett siffror för hur befälslämpliga (psykologen) ni varit osv. Det som står på mina papper är "Fyller kravet för att utbildas till en befattning med höga krav på teoretisk förmåga", "Fyller kravet för att utbildas till en chefsbefattning" och "Fyller kravet för att utbildas till en befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig".

Sedan står det även, "sammanvägd tjänstbarhet: A, Stridande befattning med stor rörlighet"

Någon som kan förklara detta? Mäts det inte i siffror längre?

Är också intresserad av vad extramönstringen innehåller.. Någon som kan klara upp lite av dessa frågetecken kanske, vore väldigt tacksam isåfall :baskerFN:

Edited by Tuomi

"Fyller kravet för att utbildas till en befattning med höga krav på teoretisk förmåga" betyder vad jag vet en 7:a eller högre på I-provet, dvs så bra det kan bli.

"Fyller kravet för att utbildas till en chefsbefattning" betyder att man är lämlig som befäl. Jag känner inte till vilka siffror det motsvarar, men det är vad min 8:a översattes till. Igen så är det så bra det kan bli.

"Fyller kravet för att utbildas till en befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig" är 5 eller 6 tror jag. 7:a och högre motsvarar nämligen "stora krav" eller något sådant.

Tjänstbarhet A betyder att du är frisk nog för alla tjänster. (FJ, ninja, röjdyk, you name it)

Jag skulle tippa på att du skulle bli kallad till extramönstring med de där värdena. (Men vad vet jag?) Möjligtvis kan de vara lite kinkiga med stresståligheten, men det har jag svårt att tro. (Någon som vet vad kravet ligger på?) Det är nog bara jägare och U-båt och sådant som kräver 7:a eller högre.

Förbanden brukar inte vilja att de som har varit på extramönstring talar om vad den innehåller. På det sättet så blir det mycket rättvisare för de sökande.

EDIT: Välkommen till forumet förresten! :worthy:

Edited by mdn

Om du inte har någon konstig sjukdom eller något annat har du nog det som på papperet krävs för undass i FV.

Luftwaffes undassar är drillade tjejer och killar som får en bra och meriterande utbildning, så jag ber att få önska dig lycka till och hoppas på att du får slita hårt i den numera kombinerade Tolkskolan och Underrättelseassistentskolan på UndSäkC i Uppsala.

(Skicka PM om det är något du undrar, så får vi se om jag kan svara. Lite koll på undassarna har jag, även om jag själv bara var tolk.)

Ahh oki, men det blir säkert finemang... det är väl bara att hoppas att de hör av sig.. de e jobbigt att vänta :uuh:

ser nog mer fram emot att de ska höra av sig än jag ser fram emot julafton o nyår..

hehe tack för alla svar hittills, är det någon som vill fylla på med något så varsågod!

EDIT: Tack!, jag känner mig som hemma redan :P... eller nåt.. ;)

Edited by Tuomi

Extramönstringen innehåller samtal med psykolog och befäl på UndSäkC i Uppsala (ligger på P16:s område).

Det började klia i mina fingrar, F16's område är det...

Gjorde FV-undass 02/03.

Skicka ett PM om du undrar något Tuomi, så kanske jag svarar.

Edited by Calle no1

• 4 weeks later...
Tja! Ska in och extramönstra på tolkskolan den 3/2 som FV-Undass. Får hålla tummarna. Är det nån vet vad "tribunalen" kommer att fråga en?

Svarar med ett citat (från tidigare i tråden):

Förbanden brukar inte vilja att de som har varit på extramönstring talar om vad den innehåller. På det sättet så blir det mycket rättvisare för de sökande.

"Den som lever får se" med andra ord. Samma sak gäller för samtliga extramönstringar och förtest, är du rätt person för befattningen går det bra ändå.