Jump to content

Eftermönstring till FBS


Recommended Posts

Hörde idag av en kompis vars polare ligger inne som FBS-patrullchef på F4 att flygbassäk har börjat med eftermönstringar och jägarprov, något jag aldrig hört talas om tidigare.

 

Jag har redan mönstrat och genom lite diverse byten av tjänst blivit tilldelad en tjänst hos FBS på F7.

 

Känns nu lite nervöst att det kanske kommer dyka upp ett brev i brevlådan där det står "Välkommen på eftermönstring till FBS på F7 om två veckor." Har hela tiden varit inställd på att jag ska ha ett år på mig att bygga upp fysiken och konditionen, men kommer det en ev. eftermönstring snart vette fan hur det kommer gå.

 

Låter konstigt att dom har jägarprov när dom inte är jägare, men det kanske bara var min kompis som valde ett dåligt ord för något liknande prov som FBS gör.

 

Någon som vet något?

 

Ska genast maila F7 och fråga, men dom är fruktansvärt dåliga på att svara på mail, därför hoppas jag att någon här på forumet vet något.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en kompis som ligger just nu som PB på flygbassäk i Ronneby. De var ej något krav på jägartest och ej någon andramönstring så ta det lungt. Dock bör du nog träna, åtminstone lite, för det verkar som de har en hel del fys. Iofs inget extremt men när 80 pers sitter "Jägarvila" är det nog inte så kul att sätta sig/ställa sig först av alla. Lycka till!

PS.de hade som krav att efter ett par månader i tjänst kunna springa milen på 48 min, dvs den tid som normalt krävs vid en andramönstring.Ds

Link to comment
Share on other sites

Det kommer förmodligen inte att bli aktuellt med någon extramönstring av typen FJS/KJ/RÖJDYK på Flygbassäk på bra länge. Vår tjänst är inte så pass krävande. Den är däremot så pass krävande att det förmodligen kommer att bli "introduktionsdagar" där pliktverket är med och om någon ABSOLUT tokvägrar så finns det möjlighet att byta befattning. Detta skulle genomförts vid F4 i år, men ströks tidigt p g a ekonomin...

 

Dessa introduktionsdagar är upp till varje förband och har genomförts i begränsad omfattning tidigare, men aldrig blivit kontinuerlig.

 

Kolla och fråga här om någon undrar: www.sak-fv.org

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det kommer bli någon introduktionsdag på F7, så man får känna på hur mycket packningen väger, vad man har för utrustning och kolla runt lite. Känns som man kan förbereda sig bättre då, både mentalt och fysiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...