Jump to content

Kommunikation med omvärlden

Recommended Posts

Då detta var ganska komplicerat att söka på, la jag upp en ny tråd...

Först o främst, svar som framförallt rör Revinge, är mest relevanta för mig eftersom jag ska dit. Så har ni minsta lilla aning om hur det är där, tveka inte på att svara.

Jag undrar följande:

Hur är tillgången av kommunikation med omvärlden när man ligger i lumpen.

Framförallt; man har ju kvällspermis lite då o då, finns det tillgång till nån/några datorer för t.ex mailande och givetvis SoldFforum besök?? Om man har egen bärbar dator, finns det tillgång och Får man använda denna då?? Får man överhuvudtaget förvara en bärbar dator där?? Den kan ju användas till spel o musik då tillfälle ges... Får man??

Hur är tillgången till telefon?? Telefonkiosk som gäller lr vad?? Mobil kan ju bli lite dyrt beroende på hur många/ofta man kontaktar omvärlden...

Resor på permission, betalas dem?? Alla resor, inga resor, eller bara ibland?? Krävs särskilda anledningar?? Jag har ca 40 mil att ta mig, så det blir dyrt att bekosta dem själv?? Eller har man rabatt?? ~Hur mycket i så fall??

Detta är frågor, som jag inte fått vettigt besvarade varken på mönstring eller av revinge (ja, jag har mailat deras info-människa, men inte fått svar), så jag tyckte det var lika bra att fråga proffsen... :baskerPa:

Tackar tackar på förhand...

Cheeesus!

Har pliktverket slutat informera de mönstrande eller sov du hela tiden?

Hemresor ÄR gratis (samt resa till nära anhörig, dvs make/maka, föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar, barn och sambo(!) ,O . Undantag om du åker hem med kort varsel (nån anhörig dör, blir jättesjuk, plötslig stor schemaändring, motsv.) I sådana fall blir du sannolikt ersatt i efterhand om du sparar biljetter/kvitton och lämnar till adjutanten.

Dator får du sannolikt ha, men fråga lämpligtvis din plutonchef först, men du kommer antagligen inte hinna använda den särskilt mycket i början och du kommer inte ha särskilt gott om plats i skåpet. Annars brukar det finnas datorer i markan som vpl får använda. Ska du betala räkningar e.d. så får du säkerligen låna en dator en stund efter tjänstens slut om du ber ditt befäl snällt.

På F4 satt det en telefon i varje korridor som man kunde ringa internt med och om man ville ringa externt så ringde man vakten så kopplade vi ut samtalen.

Men det finns säkert nån annan som vet hur det fungerar i ditt framtida hem!

Tack Vakten...

O ja, dem har nog slutat informera, för jag var Jävligt vaken, då jag var inställd på att "detta är början på det som ska bli mitt nya liv i mitt nya hem"... Jag lyssnade på allt dem sa, och frågade om sånt jag ville ha svar på (Inklusive frågorna jag postat här, men fick Inga som helst vettiga svar på det då)...

henke, är det fel att föredra Soldf:s expertis framför lumpen.nu??

Inte för att vara kritisk mot ditt svar, jag kanske kunde hittat svar på alla mina frågor på lumpen.nu, men det är lättare att få ett samlat svar, med Korrekta uppgifter här. Informationen på lumpen.nu är ju inte alltid jättebra uppdaterad heller (vilket både jag o andra märkt vid olika tillfällen, har dock inga konkreta exempel).

Och med er statistik är här säkert fler dagliga besökare än på lumpen.nu, så ett bra svar här kanske gynnar fler :)

PS. ta detta med en nypa salt, tror inte ditt inlägg var så kritiskt mot min tråd som det skulle kunna tolkas... Här finns dessutom utrymme att diskutera fler kommunikationsmöjligheter i framtiden om någon undrar över något... ,O

• Super Administrators

@Janssson: Jag var lite ironisk eftersom jag tycker det är lättare att finna information här med istället för en på flashig site gjord av en reklambyrå.

Men sen är jag partisk förstås:-)

PS. ta detta med en nypa salt, tror inte ditt inlägg var så kritiskt mot min tråd som det skulle kunna tolkas... Här finns dessutom utrymme att diskutera fler kommunikationsmöjligheter i framtiden om någon undrar över något...  :unsure:

Ooh nej, det är nog mest Pliktverket som borde snäppa upp sig några hack!

Men det finns ju en hel del trådar om det mesta redan, och det är svårt att säga hur lumpen är i allmänhet. Om inte annat så märker du hur det är när du rycker in! Mitt tips är att lusläsa forumet, finns mycket nyttig information här! Och att ligga lågt och inte vara besserwisser på inrycket!

Lycka till och hoppas du får en :D värnplikt!

Jag tackar er alla för era inlägg, och ber lite om ursäkt till henke för mitt "påhopp"...

Vill bara tillägga att lusläsa forumet är precis vad jag gör, då jag spenderar 6-7 timmar varje dag här :P . Och att här finns många trådar har jag märkt :D , därav min förklaring:

Då detta var ganska komplicerat att söka på, la jag upp en ny tråd...

Men tack tack, jag har nog fått de svar jag behövde. Även om jag kommer ligga lågt, och inte vara besserwisser, föredrar jag alltid att vara "förberedd", då jag i alla avseende tror att man "överlever" längre/lättare/bättre då.