phantom Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Vilken tjänst skulle ni rekomendera till mig? Just nu är jag 15 fyller 16 i April. Väger 70kg, är 1,73 lång, simmar utan problem 2000m på 1h , går i FBU, vill helst få en Plutonbefälstjänst. har ju ca 2.5 år kvar till mönstring, brukade löpa 4.7km 2-3 ggr i veckan men det börjar bli för kallt nu. Har sprungit milen utan större problem men utan tidtagning. Styrketränar ca 2ggr/veckan på gym och 2ggr hemma. Simmar 1gång i månaden. Går långt, snabbt utan problem. Är starkast i klassen och fick 100 på ett sk. BIP test vilket motsvarar MVG för killar i åk9. Åker snowboard, funderar på att börja med am. fotboll. På gymnasiet ska jag gå teknisk med inriktning på uniformsyrken. Brukar allt som oftast få va gruppchef när vi har kurser med HVU och FBU på läns nivå, FAST att jag bara är GK och alla andra gruppcheferna brukar vara FK plus några FK utspridda i grupperna. Som mest har jag lett ca 50 pers militärt. Det var skoj. Jag ska satsa på att bli yrkesofficer efter lumpen. Betyg från 9an är ca 1MVG 3G resten VG. Tycker det är "roligt" att gå långa sträckor med packning och att göra allmänt jobbiga saker. Gillar att vara ute i skogen och har flertalet släktingar som e fd officerare. Vill göra något där jag strider med eldhandvapen och där man inte är kanonmat... Skriv gärna en motivering till ditt svar. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Vill göra något där jag strider med eldhandvapen och där man inte är kanonmat... Man kan inte både ha kakan och äta den... ;) Bli skytteplutonbefäl på P4. Då får du basa över tre pansarskyttegrupper vid avsittning och åka vagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 (edited) KB/SSK, prioriterat förband och förbannat rolig utbildning. Tydligen får LBB en hel del utbildning i Strid I Bebyggelse också så dom kommer väl som tvåa. Men vem vill vara tvåa? :P Edit: stavningskontroll Edited December 10, 2003 by Fu Gson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4425 Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Pansar så klart! De e där pojkar blir männ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 (edited) Det är ganska höga avhopp på både jägartjänsterna och amfibie pga. av skador och det är inte alltid man kan få byta till en alternativ 10-månaders tjänst, vilket krävs för att bli antagen till militärhögskolan. Kan vara dumt att chansa. Skytteplutonbefäl är även (enligt min inskrivningsförrättare) mest meriterande om du skall söka till militärhögskolan. ”Bara idioter till sportfånar som blir jägare” sa inskrivningsförrättaren. ”Slöseri med talang” :P -"Men..." - "NEJ!" Så jag blev placerad på P7 som vagnchef. Inryck januari 05. Sök stridsvagnsplutonbefäl! Om du nu får bra resultat hos psykologen och på provet dvs. /Fredrik Edit: Stavar som en jägare. ;) Edited December 10, 2003 by Froddan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Vilken tjänst skulle ni rekomendera till mig?Just nu är jag 15 fyller 16 i April. Väger 70kg, är 1,73 lång, simmar utan problem 2000m på 1h , går i FBU, vill helst få en Plutonbefälstjänst. har ju ca 2.5 år kvar till mönstring, brukade löpa 4.7km 2-3 ggr i veckan men det börjar bli för kallt nu. Har sprungit milen utan större problem men utan tidtagning. Styrketränar ca 2ggr/veckan på gym och 2ggr hemma. Simmar 1gång i månaden. Går långt, snabbt utan problem. Är starkast i klassen och fick 100 på ett sk. BIP test vilket motsvarar MVG för killar i åk9. Åker snowboard, funderar på att börja med am. fotboll. På gymnasiet ska jag gå teknisk med inriktning på uniformsyrken. Brukar allt som oftast få va gruppchef när vi har kurser med HVU och FBU på läns nivå, FAST att jag bara är GK och alla andra gruppcheferna brukar vara FK plus några FK utspridda i grupperna. Som mest har jag lett ca 50 pers militärt. Det var skoj. Jag ska satsa på att bli yrkesofficer efter lumpen. Betyg från 9an är ca 1MVG 3G resten VG. Tycker det är "roligt" att gå långa sträckor med packning och att göra allmänt jobbiga saker. Gillar att vara ute i skogen och har flertalet släktingar som e fd officerare. Vill göra något där jag strider med eldhandvapen och där man inte är kanonmat... Skriv gärna en motivering till ditt svar. Tack på förhand. Det var det jävligaste! 100 på bip-testet?! När vi sprang fick dom bästa runt 14-15 har jag för mig. Det räknades då som MVG.. men det är klart, skolan och eleverna utvecklas väl. Det viktiga när du ska välja din tjänst är att lyssna till dig själv. Dina intressen osv. Kan dock säga med bestämdhet att du inte blir besviken om du söker dig till amf eller kj beroende på motivation. Själv ville jag bli den som går med flaggan längst fram på slagfältet, men det fanns inte när jag mönstrade. Alt 2 var den där med att sitta med en fet afrikan i en jolle och meta ubåtar med en magnet. Hör dig för hos olika personer som legat på olika tjänster och ställen. Det är nog lättare än att försöka förså sig på info`n på hemsidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Antar att det finns många olika varianter av BIP-testet. Har aldrig gjort det själv, men jag har ganska säkra källor på att det är ganska omöjligt att få "100" på det som vi har här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 10, 2003 Author Report Share Posted December 10, 2003 detta är ett test där du springer fram och tillbaka på en 20m strecka. samtidigt spelas ett band med pip. man skall vara vid en sida av planen varje gång det piper sedan räknar man hur länge man orka med. pipen kommer senare i en allt snabbare takt. så det blir en fartökning. att få 100 bip tar ca 10 minuter.. slut, frågor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dreaden Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Hmm i vår skola har vi dip test ett så kallat interval tränning. Typ rekordet i vår skola ligger väl på 20 nivåer typ och jag tror inte det finns 100 nivåer gansak omöjligt. Det är ju typ ett vist antal fram och tillbaka för varje nivå med 100 tror jag inten klara om vi pratar 100nivåer och mvg är typ från 12 nogonting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 detta är ett test där du springer fram och tillbaka på en 20m strecka. samtidigt spelas ett band med pip. man skall vara vid en sida av planen varje gång det piper sedan räknar man hur länge man orka med. pipen kommer senare i en allt snabbare takt. så det blir en fartökning. att få 100 bip tar ca 10 minuter.. slut, frågor? Ja, faktiskt.. är du säker på att ni beräknar det så. Är väl insatt i bip-testet och har aldrig hört någon som räknar på nåt annat sätt en den jag är van vid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Precis... Det är nog så vi kör också. Vi räknar nog nivåer, inte pip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 10, 2003 Author Report Share Posted December 10, 2003 det är inte nivåer det är antalet längder (bip) varje längd är 20m och tempot ökar jämt. Ex så här kan bandet låta: *bip*34.......*bip*35 Lite snabbare.....*bip*36.....*bip*37 Lite snabbare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Lite lustigt att du inte vill bli kanonmat och ändå är det bara tre av kategorierna som inte leder direkt till köttkvarnen ;) Du har gott om tid inför mönstringen att läsa på om de olika utbildningarna, försök bilda en egen uppfattning om vad det innebär och lyssna inte alltför mycket till folk som gjort lumpen. De flesta är övertygad om att just deras tjänst är den bästa och roligaste som finns (inget fel i det visar bara att befälen är bra på att motivera/indoktrinera sina soldater). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dreaden Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Jag har faktis inte stötit på nogot sådant test i alla fal är en bandspelare som man lägger in en kasset i så står det nogon farbror typ i 60år ålder typ och pratar :P så blir det nogra test pip sen börjar man springa x antal gånger för 1 nivå vi råknar itne antal längre här ner ei sthlm området i alla fal tror jag inte i min komun i alla fal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 10, 2003 Author Report Share Posted December 10, 2003 >>Limp Skulle du kunna säga vilka 3 detta är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 (edited) Bassäk, MP-SÄK och eldledare. "In the rear with the gear" ;) Egentligen är väl även de kanonmat men de är inte i första anfallsvågen iaf. Edited December 10, 2003 by Limp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 10, 2003 Author Report Share Posted December 10, 2003 (edited) http://w1.392.telia.com/~u39205452/lumpendagbok.htm på pansarskytte verkar det enligt den här sidan som det är hur lungt som helst och att alla vill slippa allt det jobbiga, att många är sjuka. Dessutom kan man läsa om jägare som skjutit ut massor med psk fordon utan att soldaterna har fått strida. Verkar ju inte så kul... http://hem.passagen.se/plutsign/?noframe Vilken av de "säkra" utbildningarna är roligast? Läste nyss att man som befäls uttagen inte får leda så många eller kanske inte får leda alls. Jag vill verkligen leda trupp, absolut minst 10 pers.. http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=1373 Edited December 10, 2003 by phantom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 10, 2003 Forumsledning Report Share Posted December 10, 2003 Gör lumpen och låt dig själv lyda order ett tag först. Sen söker du in som YO och då kan du få "leda" hur mycket du vill. Var inte säker på nått som du inte vet nånting om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Håller med föregående i frågan. Sen så måste jag ju få uttrycka mig lite fritt (för det gör jag ju aldrig annars här...heh) angående din situation. Du är snart 16 år och ska börja på gymnasiet. Mönstra kommer du inte att göra på 2-3 år. Varför redan springa runt och fundera på vad du ska söka?? Snälla rara, men allting har sin tid. Lägg allt vad militär är åt sidan och var lite ungdom istället! Ut och drick folköl, tjuvrök och jaga flickor på helgerna istället för att läsa om vapen och kolla på militärbilder. Det är ju bara sorgligt. Tro mig, dina chanser att satsa på en militär karriär blir knappast mindre för att du inte är med i FBU... Att dessutom veta att man vill bli officer (för det skrev du väl?) och inte ens ha gjort värnplikten är i mina öron som att vilja bli porrskådis utan att ha haft sex (bra jämförelse va?). Frågor på det unge man?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Delar av bassäk sysslar väl ändå med spaning så dom borde ju hålla sig någorlunda nära fi Sedan så detta med övningar där dittan sköt ut dattan. Troligtvis är det förutbestämt hur det skall bli, så har det varit på de 2 större övningar jag har varit på, dock har det mest varit att: "ni skall strida här nu" istället för att: "oj låg ni här, bratta bratta bratta". Har t.o.m blivit så att hela stridsmoment har fått göras om enbart för övningens skull, så detta med övningar förband imellan kan man ta med en nypa salt enligt mig. (Notera ska man väl att jag aldrig övat mot Armé förband, kanske är viss skillnad där? ) För övrigt tycker jag att du ska ta dig en funderare på vad du tror passar dig bäst och vad som du skulle tycka vara roligt, då blir det bäst. Sedan är det klart att du skall fråga folk som genomfört utb om deras synpunkter, men du har ju som de andra skriver, några år kvar tills dess enligt mig. Instämmer med oz på det han skrev, sorglig kan du bli efter MUCK då du kan hänga här å drömma dig tillbaka och drägla över vapenbilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dreaden Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Man ska ta en dag i taget man ska inte hålla på och fundera på framtiden så jätte mycket man kan få så lätt saker och ting krossade man ska inte hoppas på nogot och så helt plötsligt kan du råka ut för en olycka eller så men de e ju bra att du tänker lite granna på framtiden om några år kanske du inte ens vill göra lumpen ens och tycker bara sont är shit vem vet vad framtiden bär med sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Har t.o.m blivit så att hela stridsmoment har fått göras om enbart för övningens skull, så detta med övningar förband imellan kan man ta med en nypa salt enligt mig. (Notera ska man väl att jag aldrig övat mot Armé förband, kanske är viss skillnad där? ) Ingen skillnad, krigade mot A9 och första striden vann deras närskydd då de knappt hann parkera sina 401 innan en av våra plutoner var över dem och slaktade dem. I nästa moment hade de fått tid att gruppera ut robotar, mineringar osv... Vi gick in i väggen så att säga... En liten utsvävning bara... @phantom, håller med föregående talare, du har gott om tid att bestämma dig, var lagom MÖPig, när jag var lika gammal som du så var jag stenhårt inne på att bli flygmeck (ung å dum), när jag kom till mönstring var jag helt på det klara med att jag ville ha en egen strv/strf och så blev det. Åk på sommarkurser inom de olika vapengrenarna, då kommer du kanske hitta ditt kall (bonus att könsfördelningen är ung. 50/50, så du kan följa oz uppmaning). Jag hittade mitt på P4. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 Sköt skolan och satsa på TolkS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gof Posted December 10, 2003 Report Share Posted December 10, 2003 pansar vad annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted December 11, 2003 Report Share Posted December 11, 2003 Vänta 4 år och ställ frågan igen. Mycket kan hända dom åren...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 11, 2003 Report Share Posted December 11, 2003 Utan att ha personlig erfarenhet av tjänsten skulle jag varmt rekommendera dig att söka flottans Bassäk. Jag har viss inblick i verksamheten och det jag sett, hört och läst gör mig förvissad om att GU på Bassäk är ett av de intressantaste sätt att göra lumpen på som finns. Fysiskt och psykiskt krävande, mentalt stimulerande och innehållande mycket intressanta uppgifter. Hade Bassäk funnits när jag gjorde lumpen hade jag definitivt sökt dit. Lycka till med vad du än väljer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 11, 2003 Author Report Share Posted December 11, 2003 Lägg allt vad militär är åt sidan och var lite ungdom istället! Ut och drick folköl, tjuvrök och jaga flickor på helgerna istället för att läsa om vapen och kolla på militärbilder. Det är ju bara sorgligt. Jag dricker inte fast alla mina kompisar gör det. Röker gör jag heller inte. Men flickor e min grej vet du t ex när jag hade prao på F17 i höstas fick jag ihop det med en brud (en annan praoelev). Detta har faktiskt hänt vid flertalet militär-events så d så. Men förhållandet håller inte i sig för jag orkar inte åka till Sundsvall! Jag bor ju i Jönköping ffs. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Legjia Posted December 13, 2003 Report Share Posted December 13, 2003 Ja frågan är ju vad vill du göra och ha ut av din lumpar tid. Själv ville jag kriga mörda och döda så de skikade mig till P4:a som Pansarskytte soldat (mekskytte) och ja vist f-n fick jag skjutta och det tyckte jag var djävligt skoji. Sen det med att det skulle vara "kanonomat" och vara i ett skytte förband är egentligen en föråldrad term som jag skulle vilja säga härrör ifrån frontkrigets gyllene dar och kavaleriet (jägarna) hade hästar och sablar dvs väldigt länge sen. Vad jag vet är att när man bli påskjutten (oavsett förband) så har man 0 sekunder att leva och när man själv är den som skjutter har man ungefär 1min att leva (rätt mig gärna ifall någon anser att detta är felaktigt). Men lumpen är en kort men gyllenetid och livet fortsätter efter lumpen men man får inte bara låta sitt liv styrras av en sån sak. Tänk inte så mycket på det för det kan lika väll sluta med att du hamnar på en tjänst som du minst av allt dig tänkt dig och då rasar världen och allt känns fördjävligt osv Så tycker du ska tänka ut vad du vill ha ut utav lumpen och under den tiden så kan du passa på och vara en vanligt tonåring det skulle nog göra dig gott. för du har 2 -3 innan du mönstrar och ingen sold (vad jag fattat det som) passar bra som en anabola - Apa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FBS Posted December 17, 2003 Report Share Posted December 17, 2003 HAA tänker inte rösta utav en stor anledning!!!!! @Phantom något emot Kungens vingar?? //FBS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phantom Posted December 18, 2003 Author Report Share Posted December 18, 2003 HAA tänker inte rösta utav en stor anledning!!!!! @Phantom något emot Kungens vingar?? //FBS Som mitt fbu befäl säger: I flygvapnet finns bara bögar och kvinnor... Vet inte hur sant det är, men det ligger något i det :P Han själv är pansar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts