Jump to content

Survvival tabs....finns i sverige?


SteQve

Recommended Posts

Okej, vitaminer och mineraler är säkert bra, men varöfr står det inget om kalorier?

Visst 99% låter mycket, men 99% av hur mycket? (som bekant 100% av 0 är ju mindre än 1% av 1)

 

Annars så låter det ganska så vettigt för en som ogillar FM's överlevnadskäk.

Link to comment
Share on other sites

Från en annan sida:

SURVIVAL TABS

Emergency Food Rations

A compact, light weight, life saving food ration for any emergency.

 

Ultra high calorie food tablets provide all essential vitamins and minerals, protein for strength, fat for endurance, dextrose and lactose for fast energy.

 

Average consumption of twelve tabs per day may be decreased when other food is available in adequate amounts and quality, or increased in times of complete starvation or extreme physical exertion.

 

The container may be carried easily in a standard G.I. canteen pouch. A separate plastic bag is packed under the lid so that the tabs may be removed and carried in pocket or backpack, while the container is used as an extra canteen. The estimated shelf-life of the Survival Tabs is in excess of ten (10) years, but we would suggest rotating them to ensure maximum food value every 2-3 years.

 

 

Nutritional Information Per Serving

Serving size -- 12 tablets

Servings per container -- 15

Calories per serving (approximately 20 cal/tab) -- 240

Protein (grams) -- 4

Carbohydrate (grams) -- 26

Fat (grams) -- 12

Sodium per serving (mg) -- 140

 

Percentage of US Recommended Daily Allowance (US RDA)

Protein -- 12

Vitamin A -- 100

Vitamin C -- 100

Thiamin -- 100

Riboflavin -- 100

Niacin -- 100

Calcium -- 30

Iron -- 100

 

Ingredients: Non-fat dry milk solids, sucrose, vegetable oils (including sunflower and/or safflower oil), natural and artificial flavors, sodium ascorbate, vitamin E acetate, niacinamide, ferrous fumarate, zinc gluconate, calcium pantothenate, potassium chloride, manganese glucomate, pyridoxine hydrochloride, riboflavin, thiamine hydrochloride, vitamin A palmitate, vitamin D3, folic acid, potassium iodine, cyanocobalamin.

 

Värt att notera är "dagliga energiinnehållet" är 240 kcal vilket är lite litet om man räknar minimi dagsbehov till 500-700 kcal, så man kan väl räkna med att en burk räcker en vecka om man inte har annat käk.

 

Svaret på frågan är att i alla fall har inte jag sett motsvarande i Sverige.

Det står max lagringstid 10 år, men det rekommenderas att den omsätts var 2-3.

Hela burken väger runt 650g och motsvarande för t ex Maxim Energibar (lev til FM) skulle bli 2x55g (á 215kcal) x 7 dagar = 770g (vilket jag troligen skulle föredra).

Link to comment
Share on other sites

en tablett borde väga runt 4 g. om man då tar 12 per dag blir det ca 50 g. som till största del består av sockerarter (?)... detta tillskott är litet men borde göra hyffsad skillnad... framgår dock inte vilket energiinnehåll tabletterna har..

Link to comment
Share on other sites

en tablett borde väga runt 4 g. om man då tar 12 per dag blir det ca 50 g. som till största del består av sockerarter (?)... detta tillskott är litet men borde göra hyffsad skillnad... framgår dock inte vilket energiinnehåll tabletterna har..

Jo, 20 kcal/tabl.

Link to comment
Share on other sites

Hela burken väger runt 650g och motsvarande för t ex Maxim Energibar (lev til FM) skulle bli 2x55g (á 215kcal) x 7 dagar = 770g (vilket jag troligen skulle föredra).

Tål man jordnötter så skulle jag välja snickers istället. :)

Lite dåligt med proteiner i Snickers bara... Och lite väl stor del snabba kolhydrater.

(Svaret är även applicerbart på dannos inlägg.)

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival: Vad gäller snabba kolhydrater så är väl inte maxim så långsamma i jämförelse?

Om vi utgår från att en japp eller mars ligger på gi 93* och sen tillsätter jordnötterna i snickers så hamnar man en bit lägre.

Maxim har ju havregryn, torkad frukt och antagligen också glukossirap för konsistensen, skillnaden borde med andra ord inte bli så stor.

Hittar inte innehåller på maxim hemsida, står bara någon snutt om långsamma och medelsnabba kolhydrater men det gör det även på en maltodextrinprodukt(?

!).

Proteinhalten kan dock falera i snicker och det innehåller ju inte så mycket vitaminer och mineraler, jämför man med de ursprunglia tabletterna så är skillnaden dock inte så stor.

På en sammanslagning av mars m&m och snickers** får man fram 8 g protein per 100 g produkt, jämför man med tabletterna är inte skillnaden så stor då man ju räknar bort vattnet. Blir visserligen bara 7 E% protein i snickers men det blir det ju på tabletterna också.

 

Jämförelse med maxim låter sig inte göra då deras hemsida återigen inte har listat innehåller vad jag kan se, gissar att proteininnehåller är något högre men hur mycket?

 

*www.paulun.com

 

**http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.plpl

Link to comment
Share on other sites

oz: Jo men inte på barsen som kom upp tidigare i tråden, de ingår i nödprovianten som tydligen används inom försvaret men jag hittar inte någon innehållsdeklaration på hemsidan.

 

I min värld betyder en dålig innehållsdeklaration att jag inte köper just den produkten samt oftast att jag skippar resten av produkterna från den tillverkaren/återförsäljarnen. Maxim är ju för övrigt ganska dyra på en del saker så jag skulle nog inte köpa så mycket i alla fall så det förlorar ju ingen kund pga av detta slarv men i alla fall. :D

Link to comment
Share on other sites

oz: Jo men inte på barsen som kom upp tidigare i tråden, de ingår i nödprovianten som tydligen används inom försvaret men jag hittar inte någon innehållsdeklaration på hemsidan.

 

I min värld betyder en dålig innehållsdeklaration att jag inte köper just den produkten samt oftast att jag skippar resten av produkterna från den tillverkaren/återförsäljarnen. Maxim är ju för övrigt ganska dyra på en del saker så jag skulle nog inte köpa så mycket i alla fall så det förlorar ju ingen kund pga av detta slarv men i alla fall. :unsure:

Tyvärr är Maximals hemsida lite trist (t ex finns inte de bars som inte är överdragna med)... På förpackningarna finns däremot en fullgod innehållsförteckning (annars skulle den inte få säljas varken i EU eller USA).

Håller med om att priset är vansinnigt i Sverige; gelen kostar c:a 35kr och "här i Danmark" kostar den omräknat c:a 20-22kr. Motsvarande gäller för barsen.

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Allt detta snack om olika konstiga kostförslag. Vad är det för fel på ett gamalt hederligt jägarrecept som Älgstek och vassrötter? :unsure:

Inget fel alls egentligen men det kan vara svårt att övertyga älgen om det lämpliga i förslaget och således brukar älgen underlåta att tillhandahålla sig när det behövs. Vassrötter är i sig fogligare men även de har en tendens att underlåta att växa på rätt plats vid rätt tidpunkt. Dessutom brukar sjön ha den fula ovanan att frysa till på vintern och det är jobbigt att hacka sig igenom 1-2 dm is för att få fatt i lite rötter. Att medföra en älg och en vassdunge i ryggsäcken tar definitivt mer plats än några survivaltabs/bars.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu inte får ner varken Älgen eller Vassrötterna i ryggsäcken, så måste ju en älgsnara vara det mest sansade alternativet. Skulle det vara ont om Älgar, så finns det mycket smaskigt där ute i vår herres hage. Sir Vival kan säkert komma med något trevligt recept på Skägglav alt någon välsmakande anrättning på den goda Mjölkörten. MMMM nu börjar det vattnas i munnen på mig.

:2guns:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...