Jump to content

FMV och Försvaret i mutskandal

henke

Recommended Posts

Den svenska "omutligheten" har fått sig en rejäl knäck på sistone.... Värst var nog snubben som sålde medborgarskap till kriminella för 5000:- styck. Det kändes lite väl billigt, eller hur? Det verkar onekligen som om vårt samhällsklimat drabbats av en akut epedimi av Girighet som slår på alla plan. Alla är ute efter att fylla sina fickor så mycket det går. Månne bottnar detta i en insikt att det gäller att passa på medan det går, eftersom det blir fattigt vid pensionsdags för de flesta idag yrkesverksamma? Eller är det alla "dirrar" som satt exempel med sina månadslöner, avgångsvederlag och pensionsavtal? Hur mycket pengar kan man egentligen göra av med på en månad? Vad finns som motiverar en lön på uppemot 100 papp i månaden? Man kan ju för fan inte mer än äta sig mätt -om så på gåslever. Vi har fått ett samhälle som blivit mer som de forna Öst-staterna här också Moralen och etiken är snart bortblåst. Man mutar och myglar sig fram, man jobbar svart, drar a-kassa och sjukpenning -helst samtidigt -och fixar och trixar med svartsprit och smuggelcigg... Och det är i viss mån begripligt, med tanke på att lönegapen blivit allt vidare och oöverstigligare för väldigt många. Kolla vad en barnskötare tjänar, eller en sjuksyrra! När man så får läsa i blaskan om direktör Denochden eller tjänstemannen Såochså och deras ohemula bizniz, så käckar folk ur totalt och börjar mygla och tjyva. :)

FM Pressmeddelande:

http://www.mil.se/index.php?lang=sve&c=news&id=18802

Hoppas att det hela utreds snabbt och snärtigt, så vi slipper dras med historian. Det verkar som om journalisterna hugger efter allt som rör sig utan någon som helst inkoppling av hjärnan.

SvD, tror inte ett ord på vad dom skriver nuförtiden väntar ist på FM:s förklaring. Den litar jag helt på även om den säkert är lite snedvinklad och vriden den med. Men SvD hatar ju av okänd anledning försvarsmakten.

• Super Administrators

Nu var det väl ändå så att det var anställda i firman som misstänkt vara den som mutat som stått för uppgifterna om jag fattat det rätt. Vilket i mina ögon borde tyda på en del sanning.

Skulle inte fårvåna mig ett dugg. Min egen erfarenhet säger mig att mutor om än relativt små ( endast 10 000-tals kronor) är vanliga inom statlig/kommunal verksamhet. Vill inte gå närmare in på vilken branch eller så. Bara att jag VET att det förekommer. Speciellt eftersom vissa sitter i nån slags monopolbeställar-ställning och ofta är både inkompetenta och anser sig själva som underbetalda.

• Super Administrators

Blir inte direkt klokare av FM:s pressmeddelande.

Citat ur Försvarets pressmeddelande.

"Det är helt fel att officerens företag har utfört tjänster för sex miljoner kronor åt ett IT-bolag, som Svenska Dagbladet påstår."

Det är väl ingen som påstår det och nu tycker jag det är FM som yrar!

Nu har antingen de eller jag läst artikeln fel. Jag tolkar det så här:

Majoren som äger ett företag BESTÄLLT tjänster AV it-företaget (där de som anmält det hela jobbar, inte majorens företag) för 6 milj. För detta skall Majoren fått 200 000 kr till sitt företag. Utbetalningen har skett via ett annat företag som ägaren av it-bolaget har.

Citat SVD:

"Motprestationen ska ha varit att beställa tjänster för sex miljoner kronor från it-företaget.

Ersättningarna uppges ha gått till majorens eget aktiebolag via annat bolag som it-bolagets ägare driver. Det handlar enligt anmälaren om ersättningar på 200 000 kronor."

Nån som tolkat det på annat sätt?

FM:s Pressofficerare sa något liknande på 1800 nyheterna. Kommer inte ihåg exakt men det gick ut på att han hade fullt förtroende för den anklagade majoren och starkt betvivlade att han var skyldig. Pressoff var noga med att påpeka att majorens företag inte är ett IT-företag, som om det skulle förhindra att 200 000 kr överförs till det...

Verkar som att de missuppfattat anklagelsen.

SvD, tror inte ett ord på vad dom skriver nuförtiden väntar ist på FM:s förklaring. Den litar jag helt på även om den säkert är lite snedvinklad och vriden den med. Men SvD hatar ju av okänd anledning försvarsmakten.

Hatar SvD Försvarsmakten? Det är väl inte direkt den historiska bilden?

Och finns det något som gjort mer för FM under de senaste åren än SvD:s avslöjande om oegentligheter och slarvig pengahantering?

Att utvärdera, granska och kritisera är INTE att motarbeta, utan att stödja. Vi som gillar FM borde vara tacksamma att SvD gjort gratis vad konsulter, revisorer och jurister skulle krävt många miljoner för att lyfta fram.

En krigsmakt utan visitationer funkar dåligt.

Ja kritik är bra, och nu med media inriktade ännu mer på FM så får dom se till att sluta med dyra taxiresor mm, det är jävligt bra.

Men jag har bara sett svds artiklar med stor skepsis senaste tiden.

Exempel

Kritik är bra och tidningar går ofta för långt, det är man vad vid, men ska man anklaga någon ska man också vara beredd på att ta tillbaka det om informationen visar sig vara felaktig. Jag ser inte FMs ord som absoluta sanningar men när deras ord står mot en tidning så väljer jag att lita på dom. Och nu känns det lite som det enda man läser om gällande FM är när SvD kritiserar något och dom andra blaskorna apar efter.

Vore kul om nån av morgon/kvälls tidningarna gjorde ett reportage om det bra saker FM gör exempel i Kosovo. Kanske jag som missat, läser inte så mycket längre.

Ja kritik är bra, och nu med media inriktade ännu mer på FM så får dom se till att sluta med dyra taxiresor mm, det är jävligt bra.

Men jag har bara sett svds artiklar med stor skepsis senaste tiden.

Exempel

Kritik är bra och tidningar går ofta för långt, det är man vad vid, men ska man anklaga någon ska man också vara beredd på att ta tillbaka det om informationen visar sig vara felaktig. Jag ser inte FMs ord som absoluta sanningar men när deras ord står mot en tidning så väljer jag att lita på dom. Och nu känns det lite som det enda man läser om gällande FM är när SvD kritiserar något och dom andra blaskorna apar efter.

Vore kul om nån av morgon/kvälls tidningarna gjorde ett reportage om det bra saker FM gör exempel i Kosovo. Kanske jag som missat, läser inte så mycket längre.

Jo, men nu funkar medievärlden en gång så att de rapporterar sånt som kan vara sensationellt. Om delar av FM halvfuskar med stålar ska det stå i tidningen, medan om Utlandsstyrkan gör ett fantastiskt vardagsslit beräknas det som normalt, vilket förhoppningsvis syns i FM:s information istället.

BA01 fick mycket positiv publicitet för att de skötte sig oväntat bra, men sen vande sig svenska media och svensk allmänhet vid att svenska män och kvinnor var duktiga på Balkan, och då syntes det inte i tidningen.

Vad står det exempelvis om skolan i tidningarna? Många rapporter om de tysta högstadielärarna som dagligen lyckas få pubertetsmonster runt om i landet att faktiskt lära sig lite matte och historia? Tror inte det.

Lögner och överdrifter kan aldrig försvaras (utom i förhörssituationer, såklart...), men har Svenskan ägnat sig åt det? Mer än i exemplet, vill säga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...