Jump to content

Tips till rekrytering?

Recommended Posts

Tjena!

Jag undrar om det är någon som har några tips på vad man kan ha med sig på en rekrytering för ungdomar!

här finns några ungdoms ledare och några ungdomar med ju så jag undrar lite också hur ni brukar göra när ni rekryterar om ni nu har nån vill säga?

vi hade en rekrytering nu i början av 2003 och den blev Mycket bra! men vi lyckades tyvärr få tag i väldigt omotiverade ungdomar! :bash:

Sen undrar jag även en annan sak och det är när ni har fått så att säga t ex 20 nya ungdomar vad burkar ni ha som första övning för dom ? något tips kanske på vad som kan vara kul för dom första gången med tanke på att dom inte fått sina uniformer!?

ni får gärna PM:a mig oxå! :)

passar den inte i luckan så flytta den isf till någon lämpligare! :huh:

Tjena!

Jag undrar om det är någon som har några tips på vad man kan ha med sig på en rekrytering för ungdomar!

här finns några ungdoms ledare och några ungdomar med ju så jag undrar lite också hur ni brukar göra när ni rekryterar om ni nu har nån vill säga?

vi hade en rekrytering nu i början av 2003 och den blev Mycket bra! men vi lyckades tyvärr få tag i väldigt omotiverade ungdomar! :bash:

Sen undrar jag även en annan sak och det är när ni har fått så att säga t ex 20 nya ungdomar vad burkar ni ha som första övning för dom ? något tips kanske på vad som kan vara kul för dom första gången med tanke på att dom inte fått sina uniformer!?

ni får gärna PM:a mig oxå! :)

passar den inte i luckan så flytta den isf till någon lämpligare!  :huh:

Rekryteringsförslag

• Webbplats
  • Informationskväll för ungdomar (15+) och föräldrar.
  • Affischkampanj på skolor, allmänna anslagstavor etc.
  • Flygblad till skolungdomar

Omotiverade ungdomar är ett problem som brukar lösa sig självt - de slutar helt enkelt efter en viss tid. Till båda parters fördel förstås.

Övning med ungdomar utan uniform

Eftersom ungdomar som inte fått ut sin uniform än, oftast inte är antagna så tycker inte jag att någon egentlig militär utbildning är lämplig.

Däremot så vill jag framhäva utbildning i sjukvård (både första hjälpen och HLR), vilket är väldigt nyttigt att kunna både för militärt aktiva och för civila.

Att försöka med massiv rekrytering resulterar lätt i att man har en massa namn på en lista som sedan inte finns i skogen. Det första och kanske viktigaste steget i en rekrytering är en bra ledning, bra övningar och en kamratlig anda. Rekryteringsprocessen slutar inte fören den nye killen känner sig som en i gruppen och trivs. Om ni har rekryterat 20 nya ungdomar så har ni ett väldigt tungt arbete framför er. Detta glömmer man lätt bort. Det du i första hand skall ta med dig till "rekryteringen" är goda kunskaper om pedagogiska grunder (fins ett reglemente för detta också). Hoppas jag var till lite hjälp.

Att försöka med massiv rekrytering resulterar lätt i att man har en massa namn på en lista som sedan inte finns i skogen. Det första och kanske viktigaste steget i en rekrytering är en bra ledning, bra övningar och en kamratlig anda. Rekryteringsprocessen slutar inte fören den nye killen känner sig som en i gruppen och trivs. Om ni har rekryterat 20 nya ungdomar så har ni ett väldigt tungt arbete framför er. Detta glömmer man lätt bort. Det du i första hand skall ta med dig till "rekryteringen" är goda kunskaper om pedagogiska grunder (fins ett reglemente för detta också). Hoppas jag var till lite hjälp

Vet precis vad du menar och märkte precis dom bristningarna hos själva ungdomarna när vi börja! ledarana skötte sig bra men ungdomarna ja vad ska man säga dom verka helt osociala om man säger som så och då var dom det mot dom som var nya och omogna och då menar jag verkligen omogna med snack om t ex kiss och bajs ja you name it, men då kunde man istället försökt få bort det men ack så fel!!

Men ska följa ditt råd att göra så roliga övningar som möjligt men det är ju så att det är den första övingen som är svår att veta vad det är dom vill vi ska ha med tanke på att det är så att säga det första intrycket!

@nilsson

mycket av det du säger har vi med på våra rekryteringar men du koma oxå med mycket bra förslag som vi inte använt oss av innanmen som ska lätt användas nu :worthy:

men vad brukar ni ha som första övn isf för min första övning jag någonsin hade så hade vi radio tjänst och jag gilla det men alla gilla ju som sagt va inte det så vad tycker du man ska ha?

:D

Kommer ihåg min första övning..

Hade en Kadett från FBJ som var "lte" överspänd... resulterade iatt många slutede för att han var för hård.. Men av d som stannade är alla kvar.. (snart 3 år)

Fick utrustningen direkt på 1:a övningen, började med amtrielgenomgång och hur sakerna brukades, sen hur man klädde sig, sedn var det exercis..(servicevägen längs landningsbanan tur o retur)

Efteråt var man dukitgt omtumlad o full av intryck, men ack så entusiastisk..

Var bra att de började högt... Satte en nivå direkt, har märkt skillnad mot de som kommit indimpandes mitt i utbterminerna, de tar slappare på klädsel mm..

Så, börja i stor stil med en person som ger respekt, intryck av att vara kunnig, bra förstautbildning..ja helt enkelt någon att se upp till...

Stockholmsavdelningarna hade i år en gemensam rekryteringsdag som blev väldigt lyckad (vet ej om det förekommit i flera år). Ungdomar som fyllt 15 i de respektive kommunerna fick ett infobrev på posten som talade om var och när man skulle infinna sig om man var intresserad. Därifrån gick sedan bussar med destination Livgardet.

Väl ute på Livgardet delades ungdomarna in i grupper som sedan forslades runt på området. De fick både se och testa på olika saker som man sysslar med inom FBU-u (så som skytte, sjukvård, förläggningstjänst, fast spaning osv). Efter det delades anmälningsblanketter ut, man hade chans att ställa frågor och efter det hoppade man på bussarna hem igen.

Som sagt... En väldigt lyckad dag!

Guest Fågel Fenix

I Uddevalla har vi förr varit ute i skolorna och pratat. Men nu för tiden gör itne befälen detta då det har blivit för svårt att ta ledigt från jobben. Detta märks på medlemsantalet :worthy:

Vi brukar även skicka ut infoblad till alla som fyller 15 samma år. Sedan brukar vi åka ned till stan med alla tillgängliga mil-fordon vi kommer över och hämtar upp dom. Brukar vara mycket uppskattat att åka 20-bil mm :)

Sedan när dom kommer upp till våra lokaliteter så har vi förberett stationer med förläggning, samband, överlevnad, strid och vapen. Fast kalaset börjar med att utb. ansvarige Fkn pratar och informerar.

I år resulterade detta i ca 60 medlemmar som har krympit till ca 30 nu.

Uddevalla FBU-U kan titulera sig som Sveriges STÖRSTA FBU-U avdelning och den avdelning som har näst flest utb. timmar. Före oss ligger skåneGRUPPEN=6 avdelningar. VI är ju bara en avdelning och har nästan lika många timmar som dom tillsammans. Känns mycket bra att vara styrelseordförande i denna avdelning!

:D

Jo just det ja. På första övningen brukar det vara fältvana. lära sig hur eldpost funkar, hur det är att slå upp tälten när man är lite trött, känna på hur det är när det regnar, ibland någon ljud/ljus förevisning. Ngt spaningsmoment kan ingå men det hör inte till vanligheterna. LK1 brukar vara grpch över varsin GK grp. (Hos oss kallar vi LK1=GBS(gruppbefälsskolan))

Vi i Halmstads Skedala HvU körde med detta året att ungdomarna (jag och ca: 8 till) fick ut vanligt papper med info, nån bild osv som satts upp på bland annat skolor (efter tillstånd givits), plus så fick vi ut mindre lappar för att kunna ge folk som var intresserade.

Detta resulterade i att ca 15 nya gick med :baskerFN: (tyvärr bara 8-9 aktiva :lol: )

Men det var ganska lyckat ändå.

Skolkataloger?

hur menar du ?

Ja som till gymnasie skolerna, som vi i malmö har en stor för alla skoler i malmö har tänkt att kontakta räddningstjensten, och FBU, talar med polisen nu.

Där har man en annons som säger erat budskap.

Där har du folk som kan haka på. :baskerFN:

Edit: Shit dator

Edited by Syster Håkan

Guest Fågel Fenix
@Fenix

Hur många är ni?? jag tror inte att vi kommer långt efter!

Västanstångs FBU i Linköping rekryterar mer än 100 nya varje år.. På våren är det dock enbart 60-70 st kvar sammanlagt, alla årskullar.

Det är ovanligt med stora föreningar! det kan inte vara många i sverige med så många medlemmar.

Återkommer med info efter torsdagens styrelsemöte ;)