Jump to content

Kan man köpa/få FM´s Hundar?


Recommended Posts

Sir Vival: Underhull är håret under täckhåret dvs håret under håret som syns

vilket gör att dom tål kyla betydligt bättre än tex settrar som bara har täckhär

 

Är ganska säker på att allt ovanstående stämmer  B)  :blink:

Jag hade absolut för mig att detta var underull...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lycka till att spåra med en Siberian Husky ELLER en varghybrid.  :baskerHV: ( Speciellt med tanke på att mer än EN HF ska jobba med dem! )
Varför blandar du in varghybrider i snacket om tjänstehundar?

 

Vill påstå att tjänstehund III gott och väl kan kallas "elithund"!!!
Ja, det är klart de är elithundar och faktiskt i ordets rätta bemärkelse då bruksdressyren på dessa ligger på "elitnivå" enligt SBK klassindelning.

 

 

Ett personligt råd: hetsa inte upp dig så värst.

 

Vem var det som nämnde hybrid FÖRST?!

Kommer du inte ihåg vad du har skrivit så läs dina

gamla inlägg.

 

Angående mitt humör ( "hetsa inte upp dig så värst." )

så får du tolka mina stora bokstäver hur du vill,

men det ligger hos dig.

 

 

Panzerfaust ( HMM...har du möjligen bytt namn?!

Låter som Wittmans sätt att resonera. )

 

Att du och jag har olika uppfattning om hur schäfern är

byggd accepterar jag, men att alla hundar har vargens

beteende är en INTE FAKTA. Visst, lite finns det LITE i

te.x en pekines men många raser är avlade för att just

TA BORT vargens instinkt!

 

Att spåra ett byte är en naturlig ( vargens ) instinkt som

olika raser MER ELLER MINDRE besitter. Schäferhunden

har mycket av det kvar i sig.

 

Sen att jag inte förstår dig ( ditt uttryck ) handlar bara

om att jag inte håller med dig. Det är DÄRFÖR jag fortsätter

diskussionen.

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

Polisen HAR svårt att hitta dugliga hundar i Sverige. Problemet är mentaliteten, och inte i så stor utsträckning höfter mm(höfter har dock varit ett stort problem). Sthlms polisen hade under våren/sommaren en "stor" kampanj för att försöka hitta dugliga hundar. Jag vet att man på vissa håll har tittat och hämtat schäfrar från fd Östtysklan, då dessa tydligen ska ha de önskvärda tillgångarna.

 

Källa Pappa polis, samt hf sthlm

 

:baskerPa: /ARN

Link to comment
Share on other sites

Lycka till att spåra med en Siberian Husky ELLER en varghybrid.  :/ ( Speciellt med tanke på att mer än EN HF ska jobba med dem! )
Varför blandar du in varghybrider i snacket om tjänstehundar?

 

Vill påstå att tjänstehund III gott och väl kan kallas "elithund"!!!
Ja, det är klart de är elithundar och faktiskt i ordets rätta bemärkelse då bruksdressyren på dessa ligger på "elitnivå" enligt SBK klassindelning.

 

 

Ett personligt råd: hetsa inte upp dig så värst.

 

Vem var det som nämnde hybrid FÖRST?!

Kommer du inte ihåg vad du har skrivit så läs dina

gamla inlägg.

 

Angående mitt humör ( "hetsa inte upp dig så värst." )

så får du tolka mina stora bokstäver hur du vill,

men det ligger hos dig.

 

 

Panzerfaust ( HMM...har du möjligen bytt namn?!

Låter som Wittmans sätt att resonera. )

 

Att du och jag har olika uppfattning om hur schäfern är

byggd accepterar jag, men att alla hundar har vargens

beteende är en INTE FAKTA. Visst, lite finns det LITE i

te.x en pekines men många raser är avlade för att just

TA BORT vargens instinkt!

 

Att spåra ett byte är en naturlig ( vargens ) instinkt som

olika raser MER ELLER MINDRE besitter. Schäferhunden

har mycket av det kvar i sig.

 

Sen att jag inte förstår dig ( ditt uttryck ) handlar bara

om att jag inte håller med dig. Det är DÄRFÖR jag fortsätter

diskussionen.

Ah... okej, tror att jag missupfattade dig lite :baskerPa:

tror du missupfattar mig också; men det vet jag att folk gör, jag behärskar inte svenska språket (nåt språk överhuvud taget :D speciellt bra. Kan ha svårt att utrycka mig på ett förståligt sätt.

 

Jag håller med dig.

Spåra, ja... det besitter schäfern. Tror även att jag stirrar mig lite bilnd på utseendet också... Men vad jag menar med att många hundar är som vargen, är att dom egenskaperna som du säger finns hos många andra raser.

Missvis med andra raser som kan spåra minst lika bra som schäfer.

Jag kan rabbla upp hur många som helst. Känner bara att jag upprepar samma ord när jag försöker förklara mig, vill inte att folk ska tycka illa om mig för att jag inte kan förklara klokt så...

 

Det jag menar med det hela är att jag tyckte det lät konstigt när du sa att man valt schäfern för man vill ha en hund med vargens beteende.

När det i mina öron och ögon snarare handlar om att man valt schäfern för att den helt enkelt är bäst att jobba med... Har lixom alldrig hört att nån valt schäfer för att få flock mentalitet och ha kvar vargens beteende.

Att spåra ett byte är en naturlig ( vargens ) instinkt som

olika raser MER ELLER MINDRE besitter. Schäferhunden

har mycket av det kvar i sig.

Om jag säger att det finns massvis med tex jakt hundar och andra brukshundar som funkar minst lika bra, förstår du då hur jag menar? jag vill påstå att man väljer schäfer för att den är mest allround... det kan spåra, döda, vakta osv.

Sen kan man på fbjs säga att man väljer schäfer för att den har mycket av varg i sig, vilket stämmer, säger inte emot det. Men jag har mycket svårt att tro att det har något större i beslutet att göra? Nu förstår du hur jag menar, och om du håller med mig eller ej det är upp till dig. Har inte så mycket mer att säga i just det ämnet så :) The End

Link to comment
Share on other sites

Vem var det som nämnde hybrid FÖRST?!

Kommer du inte ihåg vad du har skrivit så läs dina

gamla inlägg.

I mitt inlägg där jag nämde varghybrider så var det i samband med vilken hundtyp som står "närmst" vargen och det hade inte alls med tjänstehundar att göra.

 

Enligt "nettikett", dvs det sätt att bemöta andra på "nätet", så brukar det anses som tämligen ofint att använda stora bokstäver eller större typsnitt då det implicerar att man skriker eller är förbannad.

 

Men oavsett det, så upplever jag din "stil" i denna tråd som något fientlig överlag.

 

Bortsett från det så kan jag kommentera att spåra med STOR hund inte är speciellt angenämt, då jag på en av mina hundtjutb haft FV, i alla fall dåvarande (F13 -89), största hundar - 58kg fyrbensdriven Baldo.

Baldo i fråga var c:a 2/3 i storlek av den varghybridhane som jag nämde tidigare - så om inte annat kan man dra slutsatser om lämpligheten men en hybrid som tjänstehund...

Link to comment
Share on other sites

Polisen HAR svårt att hitta dugliga hundar i Sverige. Problemet är mentaliteten, och inte i så stor utsträckning höfter mm(höfter har dock varit ett stort problem). Sthlms polisen hade under våren/sommaren en "stor" kampanj för att försöka hitta dugliga hundar. Jag vet att man på vissa håll har tittat och hämtat schäfrar från fd Östtysklan, då dessa tydligen ska ha de önskvärda tillgångarna.

 

Källa Pappa polis, samt hf sthlm

 

:) /ARN

Många av de hundar som gått till USA som polishundar kommer just från "öst", likaså har FV på 80 och 90-talet hämtat hundar därifrån.

 

Det verkar vara skillnad var i landet man bor/verkar om det är svårt att hitta inhemska hundar eller inte - jag vet att Polisen i Malmö, Lund och *hrm* Eslöv har hundar som kommer från uppfödare i landet, vi har nämligen ett antal på klubben.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att Golden Retriver är en av de raser som har flest instinkter kvar.

 

Angående klassifiering av hundarna i FM, så är skillnaden mellan tjänsteklass II och III, att III har någon form av tilläggsdressyr. Kan vara intressant att veta att tjäntegraden inte har med spårduglighet att göra.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att Golden Retriver är en av de raser som har flest instinkter kvar.

 

Angående klassifiering av hundarna i FM, så är skillnaden mellan tjänsteklass II och III, att III har någon form av tilläggsdressyr. Kan vara intressant att veta att tjäntegraden inte har med spårduglighet att göra.

I princip så har III:an endast förarskydd utöver II:orna.

Link to comment
Share on other sites

Sir Vival: Tror att det är samma sak ? med olika stavningar eller kommer jag ihåg helt fel?

Underull, sen kommer täckhår. Sen finns det något som heter stickelhår...

Men jag vet inte hur schäferns päls är uppbyggd...

 

@sir vival

 

Jo, det är ju så. Men det gäller nog alla raser.

Lätt för uppfödaren att lura på "nytt" folk den sämsta valpen. Jag va klantig när jag köpte hunden... men men, lätt att vara efterklok :)

 

@Matte

 

Vet inte alls vad det hette... Men kunde vara mycket farligt om det inte åtgärdades..

 

@Arn

 

Hmm Mycket möjligt.

Enda jag kan komma på att jag hört just om den saken är väl att den rasen som är mest lik (minst avlad från ursprunget vargen) är just Husky. Men det är något luddigt i mitt minne... mins inte alls hur det lågtill. Nog är väl en Golden mer "tam" än en Husky? Kanske inte så du menar... ? :)

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Som schäfer ägare och förare (HV) tänkte jag kommentera lite av det som skrivits på sidan om rasen.

 

Det finns numera två grenar av schäfer. Bruks-/Tjänsteschäfer och utställningsschäfer, dessa skiljer sig rätt rejält och det går rätt mycket prat om att formellt separera dom i två olika raser. Utställningsmodellen har enligt mig och flera andra alvarliga problem, för att få till poseringen ovan avlar man fram hundar med rejäl svank på ryggen. Vilket ofta leder till problem med ryggen, valpar som går på hasorna. Även operationer för att åtgärda att svansroten växer ihop med analöppningen. Man har gjort stora avsteg från rasstandarden och detta påhejas av Schäferhundklubben. Man försökte till och med få igenom en motion om att man skulle få avla med djur med höftproblem. :) Även bruks/tjänste har problem speciellt då med det mentala, "schäferpip" lär vara nog vara bekant. Det har till och med skapats en intresseorganisation för att "rädda" schäfern för dom som vill göra annat springa runt på utställningar.

 

Här kommer en sak som jag tycker säger allt, detta har jag hört av personer jag har förtroende ni får själva avgöra vad ni tror.

 

En kvinna kom med sin tik för att mentaltesta den, halvvägs genom provet bröt domaren provet eftersom tiken var omöjlig varvid han får svaret -det gör inget jag ska bara avla på henne. :)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet eller info om hur Rhodesian Ridgeback funkar som tjänstehund?

Det jag hört är att dom påminner väldigt om Rottweiler mentalt sett, men det har jag inga tillförlitliga källor på.

Link to comment
Share on other sites

@Arn

 

Hmm Mycket möjligt.

Enda jag kan komma på att jag hört just om den saken är väl att den rasen som är mest lik (minst avlad från ursprunget vargen) är just Husky. Men det är något luddigt i mitt minne... mins inte alls hur det lågtill. Nog är väl en Golden mer "tam" än en Husky? Kanske inte så du menar... ?  :)

Jag skriver och menar instinkter, ett exempel ärnär hunden lyssnar efter möss motsv under marken, därefter slår med tassen i marken osv...

 

Om hunden är "tam" eller inte lär vara en handhavande fråga...

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet eller info om hur Rhodesian Ridgeback funkar som tjänstehund?

Det jag hört är att dom påminner väldigt om Rottweiler mentalt sett, men det har jag inga tillförlitliga källor på.

Den hör till drivande & spårhundar tror jag.

 

Lugn, nyfiken och orädd är väl typ mentaliteten vad jag har hört.

Kan dock inget om den... Men hittar man en bra individ går det säkert.

Har också hört att den påminner om rottis.

Har sett en sån som knark hund tror jag.... har någon minnes bild av det.

End ajag kan säga, tyvvär... Vänd dig till nån kennel kanske?

Link to comment
Share on other sites

Panzerfaust.

 

Jag ser att jag kunde varit tydligare. :(

Självklart fungerar det inte med en hund som har FÖR

mycket varg/vild i sig. Schäfern är mycket tillgiven/tam

samtidigt som den besitter förmågan att spåra,vakta m.m

Som du mycket riktigt skriver finns det raser närmare

besläktad med vargen, men många av dem är svåra att

hantera med på det sättet "vi" jobbar.

 

För att tydliggöra mig, en "bra" hund är "lättstyrd" samtidigt

som den har kvar den "vilda" spårinstinkten. Just flockinst.

gör det lättare att byta förare samt att hunden "förstår" att

den befinner sig längst ner på rangskalan i gruppen.

 

Jag har pratat med en HF med vana av schäfer och Rottweiller.

Problemet med Rottw. (enligt honom ) var att de var mindre

belägna att lyda de andra killarna i gruppen, de såg sig själva

stå efter alfahannen ( HF ) i rangordning.

 

 

Sir Vival.

 

Jag är uppriktigt om ledsen/tycker det är tråkigt om

du uppfattat mig som fientlig. Jag använder ofta stora bokstäver för

att förtydliga mig. Har inget emot dig och har aldrig menat att

på något sätt visa dig dissrespekt.

Edited by LYNX
Link to comment
Share on other sites

@Arn

 

Hmm Mycket möjligt.

Enda jag kan komma på att jag hört just om den saken är väl att den rasen som är mest lik (minst avlad från ursprunget vargen) är just Husky. Men det är något luddigt i mitt minne... mins inte alls hur det lågtill. Nog är väl en Golden mer "tam" än en Husky? Kanske inte så du menar... ?  :)

Jag skriver och menar instinkter, ett exempel ärnär hunden lyssnar efter möss motsv under marken, därefter slår med tassen i marken osv...

 

Om hunden är "tam" eller inte lär vara en handhavande fråga...

Okej, men då fattar jag hur du menar.

Har en kompis som har två husky; Dom beter sig lite så... Dom får ofta instinkter, tex så dräpte hanen grannens katt... det går inte att ha dom hundarna lösa för dom springer efter allt som rör sig. Vill inte påstå att jag sett spciellt många Golden som beter sig så... men jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har erfarenhet eller info om hur Rhodesian Ridgeback funkar som tjänstehund?

Det jag hört är att dom påminner väldigt om Rottweiler mentalt sett, men det har jag inga tillförlitliga källor på.

Unerbara stabila hundar, men de som jag känner har lite problem med kylan, speciellt små tikar.

Link to comment
Share on other sites

Utställningsmodellen har enligt mig och flera andra alvarliga problem
Det håller jag inte alls med om, utan hävdar, möjligen med en dåres envishet, att det går att få en schäfer som är snygg, dvs ser ut som en schäfer, och har full bruks-/tjänstekapacitet!

Utan att skryta så innehade min gamla tik utmärkelsen "Skåne och Blekinges mest meriterade Schäfer" - så på något vis känns det ändå som om jag har lite grepp om vad det handlar om...

 

Man har gjort stora avsteg från rasstandarden och detta påhejas av Schäferhundklubben.
Nu är jag möjligen väldigt färgad och subjektiv eftersom vi tränar och tävlar inom SKK/Schäferhundklubbens ram, men vad ÄR det för skitsnack?!?

Och ja, jag har bekanta, som ni kunnat läsa i tidigare inlägg, som levererat hund till både FM, Svensk och Amerikansk polis.

 

De problem som du beskriver liknar mycket den amerikanska situationen med deras inhemska stam. Jag kan däremot inte kännas vid att din beskrivning skulle gälla för Sverige.

 

 

Motvilligt kan jag dock hålla med att "gråa" generellt är något skarpare i bruks - men vem tusan vill ha en schäfer som inte ser ut som en? Då skulle jag hellre ha en Akita Inu! (OBS! Lätt skämtsamt!)

Link to comment
Share on other sites

Svar till Sir Vival.

 

Jag kan börja med att säga av vad jag läst av det du skrivit har du har mer erfarenhet av hundar och träning av dessa än vad jag har och du har definitivt mycket mer erfarenhet av schäferklubben. Men jag får nog lite försynt påstå att alla organisationer består av människor och det gör nog att det inte alltid funkar på samma sätt överallt.

 

Vidare vill jag säga att jag alltid har älskat rasen schäfer och kommer säkerligen att fortsätta med det.

 

Jag har inte sagt någonting om hur en schäfer skall se ut, jag har endast kommenterat det funktionella. Hur dom ser ut färgmässigt är väl en smakfråga för ägaren, även om det kanske inte är att följa rasstandarden (vita!). Vidare vill jag nog påstå att alla dom hundar som avlats för bruks/tjänst som jag träffat är jättesnygga. Vad jag däremot personligen inte gillar är hundar som visas längst ned på denna sida.

 

http://home.swipnet.se/idi/sekel.htm

 

Det är visserligen amerikanska hundar men jag har sett liknande saker i schäferklubbens medlemstidning vilket jag tolkar som åtminstone tyst stöd för dessa varelser. Jag har dessutom lite svårt att föreställa mig dessa ute i terrängen. Jag tycker mig nog finna mycket tecken på att man satsar mer på det utseendemässiga än en frisk och mentalt stark hund som även medelsvensson klarar av att ta upp på elitnivå.

 

Sundheten inom rasen bekräftas nog med att många organisationer numera tittar på andra raser och att våra hundskolor planerar egen avel. Mina personliga åsikter stöds åtminstone av dom jag pratat med på klubbarna inom närområdet. Där har ett flertal gått över till andra raser på grund av att dom inte anser schäfern är tillräckligt frisk och mentalt stark.

 

Om jag får vill jag avsluta med en fråga eftersom rasstandarden säger rak rygg och svagt sluttande svank. Varför poseras då hundarna så att ryggen nästan pekar ner i backen. Vad är det man egentligen bedömer efter.

Link to comment
Share on other sites

@Rogue

 

Måste hålla med dig där.

Ser ju fruktansvärt ut... Personligen har jag dålig erfarenhet av utställings männsikor när det kommer till andra raser. Dom driver ofta utseendet till sin spets. Många gånger får det så långt att hunden lider.

På dom där bilderna ser man ju klart och tydligen en hemsk förändring.

Men jag har har ingen personlig erfraenhet av schäfer. Men dock tar jag lite av vad alla säger.

Sen har jag personligen hört från vetrinär att det blivit lite värre med schäfer i vissa fall och att utställings männsikor ofta driver saken till sin spets och många gånger överdrivet formningen av hunden.

Ett exempel på min ras:

En person hadde ett års röntgen på sin tik, vetrinären va så besatt i ögonen att hon tog foton "så ska en ögonen se ut" jätte fina ögon.

medan utställings fanatikerna inte gillade dessa ögon så dom fick i princip inte ställa ut hunden för det. medan dom med "fina ögon" lider av det. P ga att ögonlocken viker sig innåt så det blir lite päls i ögonen som irriterar...

 

@Sir Vival

 

Randen på ryggen på rhodesian, är det mothårs päls? Har hört det någonstans...

Att pälsen går åt andra hållet just på den randen...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen rekommendera  Temadag Varg på Kolmården för er som är rejält varg- eller hundintresserade! Värt vartenda öre.

Se bara bilden på mig och vargen...  :Malaj:

varg01.jpg

I ett tidigare inlägg tipsade jag om Temadag Varg. Det gör jag nu igen för att det om och om igen på den här tråden upprepas samma gamla fördomar om varg och hund.

 

Professor Mats Amundin som håller i temadagen har forskat på vargar sedan tidigt 70-tal och han har otroligt mycket intressant att berätta! Innan ni forsätter med att prata om varglikhet mellan raser föreslår jag att ni hoppar på nästa temadag.

 

Det här inlägget är ett påhopp på ingen och på alla men min avsikt är inte att reta upp någon. Vissa fakta ni nämner är sanna, andra är det säkert och en del är rena myter och legender.

 

EDIT: På bilden är det alfahannen som hälsar på mig. Inga häftiga rörelser...

Edited by danno
Link to comment
Share on other sites

@Danno

 

"Vissa fakta ni nämner är sanna, andra är det säkert och en del är rena myter och legender."

Detta gäller nästan alla trådar på forumet.

Och dom flesta som skriver säger "jag tror" eller "jag har hört". Vilket innebär att om man är en inbiten forums raggare så vet man att man ska ta saker med en nypa salt. Även om man inte skriver "jag tror" så vet dom flesta att allt som sägs här inte är sanning, samt att det hela är trots allt en diskussion.. däör egna åsikter fyller mer än fakta, oftast.

Om du inte vill rätta oss tycke rjag att det är dumt att du postar, men det är min åsikt... vad andra tycker vet jag inte.

Sen ett infanteri tips... när man svara på ett inlägg, ditt egna i detta fall. Ta bort bild länken så du inte dubbel postar bilder, kan bli hjobbigt och det tar nog upp lite plats i tråden också... är själv dålig på det. Men jag jobbar på den biten! :D

Såg nu hur illa det serut... är det små bilder märker man det inte. Sen va det trots allt din egna bild. ,O

 

Om du inte vill säga vad vi sagt som är fel, så låt bli att posta.

Jag vill, och har länge varit intresserad... men det kosstar en hel del, samt att man måste ha hund passing osv... man kan inte bara åka iväg, du sitter och begär att man ska lägga ut över 1000:- plus resor mat osv. För att få diskutera... om du ser fel och saker som inte stämmer, rätta oss istället för att säga åt oss att vi ska lägga ut 1000 spänn på en kurs.

Jag är studerande och har efter alla räkningar 3000:- Plus mat för 2 pers och hund.

Men i framtiden så... :)

 

OBS! om jag låt arg eller så i tonen så va inte det meningen... jag är vänlig, ville bara säga det!

 

MVH: Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag kan verkligen rekommendera  Temadag Varg på Kolmården för er som är rejält varg- eller hundintresserade! Värt vartenda öre.

Se bara bilden på mig och vargen...  :D

varg01.jpg

I ett tidigare inlägg tipsade jag om Temadag Varg. Det gör jag nu igen för att det om och om igen på den här tråden upprepas samma gamla fördomar om varg och hund.

Haha... ser ju faktisk ut som han skulle bita ansiktet av dig ,O

 

Men som sagt... Vargen har ett Väldigt dåligt ryckte... helt oförtjänt...

 

Annat ställe som kan rekomenderas är "Nordens ark" i Lysekil, på Västkusten. Eftersom jag är ifrån området, så försker jag ijallefall besöka stället en gång om året, och det är värt varenda peng... Där finns bla Varg och järv... Det enda sok kan upplevas negativt, är attd et inte finns någon garanti för att se djuren, eftersom "burarna" är byggt på djurens vilkor och inte tvärtom, som det normalt är på en djurpark...

Link to comment
Share on other sites

Om du inte vill säga vad vi sagt som är fel, så låt bli att posta.

 

Jag vill, och har länge varit intresserad... men det kosstar en hel del, samt att man måste ha hund passing osv... man kan inte bara åka iväg, du sitter och begär att man ska lägga ut över 1000:- plus resor mat osv.

 

För att få diskutera... om du ser fel och saker som inte stämmer, rätta oss istället för att säga åt oss att vi ska lägga ut 1000 spänn på en kurs.

Jag är studerande och har efter alla räkningar 3000:- Plus mat för 2 pers och hund.

@Panzerfaust

 

Jag är själv studerande, och har hund, och sambo. Och om du nu är studerande så ser du att Kolmården på temadagen ger studenter en massiv 50% rabatt. Det är fortfarande dyrt men absolut värt vartenda öre.

 

Att jag inte säger vad som är fel i era påståenden är av flera anledningar. Dels så är jag inte helt säker själv och vill inte hoppa i galen tunna alternativt kasta sten i glashus. Dessutom är jag ingen vargforskare och har som gammal schäfermänniska också i mig en del av de felaktigheter och myter som ofta bubblar upp om den rasen och andra i koppling till varglikhet. Jag vill inte sittar här och påstå sanningar som jag kanske inte kan bevisa bara för att jag varit på en temadag. Däremot kan jag, och jag gör det igen, rekommendera Temadag Varg på Kolmården för den som är intresserad av att lära sig mer och kanske ta bort en del fördomar och myter om vargen inom sig själv och andra.

 

Jag hittade på nätet en intervju med Mats Amundin som jag väljer att citera en bit från här där han berättar om hybrider:

CC: Det där med hybrider, är det ett problem i Sverige? Har vi hybrider?

 

MA: Ja, det har importerats hybrider innan det blev förbjudet. Man har försökt marknadsföra dem som mera ursprungligt och som bättre hundar, vilket är fullkomligt felaktigt. De problem man ser är att hybrider blir mycket mer opålitliga. I samma kull kan man ha en hund som är världens gosigaste och en som är väldigt aggressiv. Man ser väldigt tydliga övergångar från ett fjäskigt till ett oerhört hårt beteende när de blir könsmogna. De här djuren är självsäkrare än vanliga hundar; de kräver mer av sin omgivning, försöker klättra på rangordningsstegen i större utsträckning än vad vanliga hundar gör. Man har många exempel på att jaktinstinkten hos dem plötsligt slår igenom, och så käkar hunden upp babyn i familjen.

 

CC: Det är med andra ord fullkomligt ansvarslöst att ha en sådan hund, i synnerhet när man dessutom har barn?

 

MA: Ja, absolut. Det räcker med att ha en stor slädhund för att man ska vara försiktig.

 

CC: I vilket fall som helst så är det förbjudet med hybrider i Sverige?

 

MA: Man kan inte förbjuda innehav eftersom det är så svårt att konstatera, men det är förbjudet med marknadsföring och försäljning av hybrider. Men det här är ju inget hinder. Det är bara att köra med svart försäljning och svart marknadsföring. Så vi bara väntar på den första grava olyckan. Det har inte hänt något än så vitt vi vet men det kan hända precis när som helst.

 

CC: Men om det sker så kan väl i alla fall inte vargen får skulden för det?

 

MA: Jo tyvärr. Problemet är att om det kommer ut väldigt vargliknande hybrider i markerna som sedan dödar tamdjur eller ger sig på människor då blir det vargen som får skulden. En varghybrid, vars ägare inte klarar av längre, kan alltid rymma. Det var ett stort gäng med varghybrider som rymde eller släpptes ut i Dalarna, och som sprang i skogen under lång tid.

Hela intervjun på: http://www.cafecreme.nu/21maj/amundin.html

 

Ang forum: Jag vet att det är tänkt att man ska diskutera, och det är väl det vi gör? Åsikter är fina och vår rätt att uttrycka dem är ännu finare, men samtidigt tror jag att det finns en fördel i att inte stå allför hårt för det man bara tror, då kan man lära sig nåt av att diskutera också.

 

Ang. bilden: Jag lät den medvetet vara kvar. Det är ju trots allt en bild på mig och en varg! :D

 

Och jag är också vänlig. Sådeså! ,O

Link to comment
Share on other sites

@Danno

 

Okej, hur som helst tänker jag fortsätta så länge det är tillåtet av blå/gul då jag ser mycket av det vi säger id enna tråd som spekulationer osv. När det kommer till såna här grjer kan man ju inte göra så mcyket mer än spekulera, om man inte är professor, och nog spekulerar dom också :D

 

Jag vill också uppleva vargen, dock inte ensam, eftersom jag och min sambo har det som gemensamt intresse vill man ju uppleva det ihop... det blir då 1000:- plus resor i vilket fall... va så jag menade. Glömde säga att hon självklart ska med isåfall ,O Hur ofta har dom sån här temadag? förhoppningsvis får jag vaktjobb i sommar på gotland och då är det aktuellt nästa höst.

Visst KAN jag nu... fast dels så är jag på gotland datumet som står på sidan sen är det ju kärvt ändå... känns som jag hellre lägger pengarna på mig själv nu, i mat och sånt. så jag slipper låna av mamma till mat... :)

Link to comment
Share on other sites

Temadagarna är ganska sällan. Det medför en del stress för vargarna även om de tycker det är kul med besökare i hägnet också.

 

Självklart ska du fortsätta diskussionen. Låt inte mig störa...  :}

Nej då... du stör inte, ville bara säga det jag sa :uzi

 

Angånde Mats Amundin.

Läste intrevjun och kan inte annat än hålla med.. Känner även igen honom från andra intervjuer samt TV.

Tydligen drar han också paraleller mellan slädhundar (dvs Spetsar, av urhundstyp antar jag)

och vargen? eller missupfattar jag honom... ?

Kan rentav vara från honom jag hört det... vet inte :camo:

Va pricis det jag menade när jag tidgare i tråden skrev att schäfer är lättare att kontrolera. (Men det finns ju undantag.) va det där som hände min kompis, inomhus och sånt, går bra med katter, men när dom va lösa på gården tog hanen fart, honan strax efter... så kom han ifatt och bet ihjäl katten... sprang i med den i hundgårde som va öppen och la den där i nåt hörn.

Hadde det varit en bebis tror jag inte att hunden hadde reagerat annorlunda faktisk. Den hörde katten på håll och bara vände sig om och rusade dit.

En "snäpp" över nacken så va det lilla livet slut :D

 

Polaren sa: "man kunde nästan se hur han förvandlades till en varg"

Link to comment
Share on other sites

Nja, det ar nog framst som vakthund; huset ar en (engelsk) mile fran narmsta by, narmsta granne ar bondgarden 300m langs "the driveway". Mamma brukar vara ensam i huset, sa forutom att vi installerat larm och kommer att installera overvakningskameror vill hon garna ocksa skaffa hund. Om den da ar militart tranad ar det ju ett plus; kan da dessutom ga med i en MRT (Mountain Rescue Team) och jobba lite med den.

 

Forra hunden skaffade vi fran NCDL (National Canine Defence League), som delar ut upphittade hundar o s v. Hon var for langsam for att tavla med (men anda sa klockade vi henne i 30 mph - ca 50 km/h - pa stranden) sa hon hade helt sonika kastats ur en bil nagonstans.

 

Vi hade henne i lite under ett ar, sen hittade hon A75:an och kutade in i sidan pa nagonting.

 

Gillar inte diverse collies, det finns sa manga

Link to comment
Share on other sites

(Hunden) hörde katten på håll och bara vände sig om och rusade dit. En "snäpp" över nacken så va det lilla livet slut ,O

Var whippet jagade kaniner ungefar sa - hon kollade vart kaninen kutade, och kutade sen ivag mot dem med viss framforhallning. Hon narmade sig kaninen rakt fran sidan, oppnade underkaken och strackte fram huvudet; kaninens nacke aker in i gapet, och knacks omedelbums.

 

Hon fangade manga kaniner...

 

Vi hade dessutom en katt som jagade bade faglar och kaniner med forvanansvard jaktlycka. Hon hade en slags karateslag; hon lag pa lur i buskarna tills en kanin skuttade forbi, sa skjot hon plotsligt ut hur busken och dramde till kaninens nacke med hoger tass. Varenda gang knackte hon nacken nagonstans mellan andra och femte kotan, helt felfritt, med ett enda slag. Det var ganska imponerande att se katten komma dragandes pa en trekilos kanin...

 

Hon brukade anvanda samma hugg pa faglar i flykten; sa lange de flog pa lagre hojd an en och en halv meter kunde hon ta dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...