Jump to content

Kan man köpa/få FM´s Hundar?

Recommended Posts

Hittade nån gammal luddig tråd...

Men kännde att detta är ett nytt ämne!

När hundarna gjort sitt i FM, Vad händer med dom då?

Kan man "ta över" en sån hund och ge den ett bra liv tills det är färdigt?

Eller avlivas dom? hur funkar det? nån som vet?

Nån som vet vart man kan vända sig?

MVH:J

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@Marzocchi

Det är tvärtemot vad jag har hört. Jag har för mig att de rycker ut utan hundarna, de lämnas kvar till nästa kull. Dock vet jag inte om det gällar ALLA hundförare... . Det kan även vara så att man kanske får behålla hunden om den ska pensioneras..

Men det jag har hört från är att vakterna lämnar tillbaka hundarna. (vakter med hundförarinrikting) Vet inte hur det är med MP/bassäk/KJ? (har de hundar nu? hörde nåt om det) etc.

Men det jag har hört från är att vakterna lämnar tillbaka hundarna. (vakter med hundförarinrikting) Vet inte hur det är med MP/bassäk/KJ? (har de hundar nu? hörde nåt om det) etc.

MP(J) har hund och förare tidigare/fortfarande? "krigats" tillsammans vid muck, och hunden har därför följt med hundföraren hem till soffan. På de övriga förbanden följer normalt inte hunden med hem, dock kan det bli aktuellt att få med sig en hund när hunden går i pension. Om man inte lyckas hitta en ny ägare till hunden, avlivas den tyvär.

edit: Läsbarhet

Edited by ARN

Vad jag vet från F21 är att dom som gör hundtjänst där får anmäla intresse om att ta hem en hund "som har gjort sitt". Man skriver då ner vilken eller vilka hundar man kan tänka sig att ta hem på ett avsett papper som sparas i en pärm, sedan när hunden ska bort kollar befälen i pärmen och väljer därefter lämplig fodervärd. Men är hunden i riktigt dåligt skick har det hänt att man gett dom blypillret. Själv blev jag erbjuden en hund som dom inte kunde ha kvar som endast var 2 år.

På FbjS är det inte lika vanligt längre att hundförarna tar med sig hunden hem - förr var det näst intill en förutsättning för att bli hundförare.

När hundarna tas ur tjänst kan de slussas ut i civila hem. Förutsättningarna för detta skall jag låta vara osagt, då jag inte sitter på bra information.

Ta kontakt med försvarets hundtjänstenhet, då de bör kunna ge ett generellt svar.

På FbjS är det inte lika vanligt längre att hundförarna tar med sig hunden hem - förr var det näst intill en förutsättning för att bli hundförare.

När hundarna tas ur tjänst kan de slussas ut i civila hem. Förutsättningarna för detta skall jag låta vara osagt, då jag inte sitter på bra information.

Ta kontakt med försvarets hundtjänstenhet, då de bör kunna ge ett generellt svar.

Tack :bash:

Ska kolla om dom finns på mil.se

Ingen som vet hur länge en hund i regel tjänstgör som tjänste hund?

Inget jag har hört eller tror utan vet:

Jag har en kollega som är hundförare och han gjorde lumpen på närskydd på F21 och han fick behålla sin dåvarande vovve och använde den i jobbet tills den gick till de sälla jaktmarkerna.

Om det var "valfritt" eller inte vet jag ej.

Panzerfaust: Hundarna brukar tas in på efter ca 1,5 - 2 års ålder och tjänstgör så länge dom "håller" tills dom är mellan 6 - 10 år

91karlsson: alla har inte fodervärdar men så gott som alla skulle jag tro på F21 iaf så har ca hälften av hundarna fodervärdar.

Har en lumparkompis som fick ta hem sin jycke pga skada han var 6 år

"Karras" :bash:

@ Panzerfaust

Du kan eventuellt kontakta Försvarets Hundtjänst-förening, så kanske de kan hjälpa dig (med svar om inte annat).

Tror, med betoning på tror, att hundarna är krigsplacerade till de är åtta år.

Edit: toord verkar ha mer klart för sig.

@ Marzocchi

Hundarna hade hade M-nummer en gång i tiden, men de har numera individnummer.

Just detta med M-nummer missuppfattades av, bl a, en kadett som körde slut på plutonens alla hundar på några dygn och sedan helt enkelt "beställde fler" från markförsvarskompaniet... "Vadå, dom har ju M-nummer, då är det väl bara att beställa." Gör om, gör rätt! Fast i hans fall blev det inget "gör om"!

"M" är i alla fall symbolen för hundekipaget.

Edited by Sir Vival

Just detta med M-nummer missuppfattades av, bl a, en kadett som körde slut på plutonens alla hundar på några dygn och sedan helt enkelt "beställde fler" från markförsvarskompaniet... "

Förstår inte hur en kadett skulle kunna "köra slut" på plutonens alla hundar på några dygn? Förefaller märkligt, då en hund har betydligt mycket mer ork än en människa... Kadetten borde rimligen vara den som blivit slutkörd. Hur många hundar hade ni på plutonen?

Just detta med M-nummer missuppfattades av, bl a, en kadett som körde slut på plutonens alla hundar på några dygn och sedan helt enkelt "beställde fler" från markförsvarskompaniet... "

Förstår inte hur en kadett skulle kunna "köra slut" på plutonens alla hundar på några dygn? Förefaller märkligt, då en hund har betydligt mycket mer ork än en människa... Kadetten borde rimligen vara den som blivit slutkörd. Hur många hundar hade ni på plutonen?

Jag har bara fått det berättat för mig, så jag vet inte exakt hur det gick till. Utgår ifrån att det var en "full-hundad" pluton.

Visst har hunden stor kapacitet och ork, men om man missbrukar den så är det inte så svårt att köra ner den så att blir "obrukbar" och behöver återhämtning och motivationsövningar för att komma igen.

Jag har bara fått det berättat för mig, så jag vet inte exakt hur det gick till. Utgår ifrån att det var en "full-hundad" pluton.

Visst har hunden stor kapacitet och ork, men om man missbrukar den så är det inte så svårt att köra ner den så att blir "obrukbar" och behöver återhämtning och motivationsövningar för att komma igen.

Ok.. Jag är dock, med all respekt för det du säger, mycket skeptisk.

Fbj972: Nog kan man köra slut på hundarna på ett par dygn i svåra förhållanden

tex. i somras ingen övning men iaf jag jobbade på Hundpluton på F21 i somras under den extrema värmen som var +35 i solen i en vecka och då gick det max att cyckla ca 20 min sen var hundarna helt slut har nog aldrig varit så tyst på hundgården som under dom veckorna men som sagt det krävs ganska extrema förhållanden för att dom ska ta slut fort

men som sagt det krävs ganska extrema förhållanden för att dom ska ta slut fort

T ex dumma kadetter! :)

@ Fbj972

Jag kom på att det var Lennart Wetterholm, C FHTE (fd?), som berättade om kadetten i fråga, möjligen har det varit "skrämselpropaganda" för att vi skulle hålla oss i skinnet... Men det räckte definitivt med att han spände ögonen i oss! :baskerHV:

(Den som träffat Majoren vet vad jag menar...)

Torak: tror inte FM är så sugna på att låna ut en hund bara sådär ifall du fattar vad jag menar? dom vill nog helst att du har viss hundvana eller är befäl  :P

Nej, inte lana ut... Alltsa ta hand om hunden nar den pensioneras. Bor ju i Skottland, STOR tradgard (7 hektar, har jag for mig), hade hund forut (en whippet).

Torak: Aha ok.. men du får nog ha bra kontakter eller en massa tur ifall du ska få ta hem en hund men skadar ju aldrig att ringa och fråga är ju lätt värt det iaf du får ta hem en hund!

Edited by toord

Hangarhundarna försvann från Fv i mitten och slutet på 90-talet. De var ganska svårhanterliga och några accepeterade exempelvis bara en EN hundförare till skillnad mot dagens tjänstehundar som klarar flera förare. Men de finns inte kvar idag.

Det är generellt sett ganska svårt om man inte tillhör "firman" att få ta över ansvaret för en tjänstehund som ska gå i pension. Oftast står det redan flera personer i kö.

Tyvärr glömmer många bort att dessa hundar är just tjänstehundar och ibland mindre lämpliga som sällskapshundar/familjehundar eller "gossedjur".

Hunden är alltid "skarpladdad" - något som många glömmer. Är man inte utbildad hundförare eller utbildad i hundtjänst ska man inte ta hand om fd. tjänstehundar...men det är min högst personliga åsikt.

Värt att tänka på också är att dessa tjänstehundar lever (för dem) trevliga liv men får också slita hårt och jobba oerhört mycket. Det är oftast stor skillnad på en 10-årig sällskapsschäfer och en tio-årig stamhund från FM. Sällskapshunden kan/är fortfarande pigg medan stamhunden är gammal (Naturligtvis finns det undantag...) Men ofta har den fd. tjänstehunden krämpor i form av ex. hudproblem, ryggproblem, problem med bukspottskörteln osv.

Problemet med en fd. tjänstehund är att den ska försäkras civilt och det blir ofta väldigt dyrt med tanke på hundens ålder och fysiska status. Vissa försäkringsbolag brukar till och med vilja undvika att försäkra gamla tjänstehundar. Och en gammal hund ska försäkras...det blir väldigt dyrt annars...

uj vad långt det blev....

Undrar hur det funkar med att ta hundar utomlands....

Utomlands är ett stort ord men om jag inskränker mig till Sverige och Storbritannien så gäller följande:

- Hunden ska ha ett giltigt vaccinationsintyg (och även rabiesvacc)

- Hunden ska ha antingen tatuering eller chip

- Hunden ska ha ett eget pass

Detta gäller inom EU så nu kan man resa med sin vovve.

EDIT: Man kan ju ta ovaccinerade vovvar också men då är det karantän som gäller, allt mellan 1 och 3 månader oftast.

Edited by danno

matte: att säga att tjänstehundar är skarpladdad är nog att ta i säger jag av min egen erfarenhet fast tror inte att du menar alla men iaf.. av vad jag har sett av tjänstehundar så 70% - 80% så kan nästan vem som helst med lite hundvana ta hand om dom dom är lika snälla som vilken annan hund som helst.

Toord.

Jajamen visst är hundarna snälla mot människor. Men det var inte riktigt det jag menade. De här hundarna är ju uppväxta i på hundgårdar där de ofta lärt sig att vara aggressiva mot andra hundar (vissa fungerar ihop vissa gör det inte).

Detta kan ställa till problem då moster Agda tycker att hennes lilla tax ska få hälsa på fd. tjänstehunds schäfern Brutus....

Sedan tycker jag att hunden ska stimuleras också. Bara för att den gått i pension måste den ju få arbeta ibland också, inte bara ligga på soffan. Och kasta pinne, springa i skogen eller leka med trasa det kan vilken setter som helst göra. Hunden tycker det är kul men det kräver inte speciellt mycket av den.

Nej, ta ut hunden och jobba med den. Kör lite spår, vind och ljud så den får aktivera sig lite. En pensionerad tjänstehund som bara ligger på soffan och aldrig mer får spåra kommer bli olycklig och frustrerad. Och har man inte utbildning på hur dessa hundar är dresserade finns risken att det bara blir pannkaka av de spårövningar etc. man försöker köra med hunden.

matte: att säga att tjänstehundar är skarpladdad är nog att ta i säger jag av min egen erfarenhet fast tror inte att du menar alla men iaf.. av vad jag har sett av tjänstehundar så 70% - 80% så kan nästan vem som helst med lite hundvana ta hand om dom dom är lika snälla som vilken annan hund som helst.

Instämmer, speciellt med tanke på att vi (läs: min sambo) tävlar på ganska hög nivå med vår vuxna hund i BHP och hur vass hon är i C-arbetet (skyddet), samtidigt som hon inte skulle göra en fluga förnär när hon inte är i drift, dvs inte arbetar.

Edit:

@ matte

Tillägg till ovan om att inte göra någon förnär: borträknat hundliknande varelser, typ "moster Agdas tax"!

M-hälsningar

Gretas husse

Edited by Sir Vival

Hangarhundarna försvann från Fv i mitten och slutet på 90-talet. De var ganska svårhanterliga och några accepeterade exempelvis bara en EN hundförare till skillnad mot dagens tjänstehundar som klarar flera förare. Men de finns inte kvar idag.

Var det inte hela poängen att de bara skulle lita på EN hundförare?

Ett fåtal gick att skola om till vanliga tjänstehundar men flertalet fick avlivas.

Den äldsta tjänstehund jag har sett var 13 år, den hade dåliga leder och ville helst inte lägga sig ner för ofta, men den var en jävel på att spåra, allt enligt hundförarna (jag kan i princip ingenting om djur).

Om jag minns rätt finns det tre klasser av tjänstehund där den lägsta är privatägda hundar som krigsplacerats och den högsta är hundar för FBJ.

Någon som kommer ihåg kraven för de olika klasserna?

@matte: Att dom får lära sig vara agressiva mot andra hundar? har jag aldrig hört talas om, vars har du fått det ifrån? (kikade på din profil men stog inte då mycket)Visst kan det bli slagsmål mellan andra hundar fast inte i nån högre utsträckning än mellan "vanliga" hundar tom att dom slåss mindre pga att dom "vet" att dom gör nå som dom inte får göra så blir det andra bullar.

Håller med dig fullständigt om att dom ska hållas någorlunda i trim efter pension

är ju en självklarhet tycker jag iaf!

Angående Hangarhundar så verkar dom flesta av befolkning tro att dom finns kvar och är rädda så fort man säger att det är en militär hund

Agda: vilken fin hund är det din?

Jag: Nej det är en militär hund

Agda: oj då (ryggar undan) är det en sån där hangarhund?

Jag: nej dom finns inte kvar längre

Agda: Jaha (går därifrån)

hände X antal gånger när man tog bussen hem :)

alltså vem kan vara rädd för den HÄR hunden :baskerPa:

Toord!

Nej för tusan... :D Vi lär de inte att vara aggresiva mot andra hundar. :unsure:

Jag har inte skrivit något i min profil. Men jag är utbildad hundförare och hundtjänstinstruktör. Har bland annat jobbat inom SBK.

Säg att det finns ca 20-30 hundar på en militär hundgård. Det finns hanar och tikar. Hundgårdens hundar skulle man med andra ord kalla för en flock.

I varje flock finns det en ledare och i de flesta fallen är det en hane. Problemet för dessa hundar är att de aldrig fått chansen att göra upp utan nästan alla hanar går omkring och tycker att de själva är alfahanen.

Varje gång de går förbi en annan hanes bur skäller de, visar ragg och försöker visa hur stora och starka de är. Vissa hanar struntar i flockmentaliteten med det är det aldrig några problem. Vissa andra hanar blir rädda och osäkra och ska försvara sig och blir aggresiva pga av det.

Tikarna är inte lika aggresiva som hanarna men även de har en rangordning inom flocken. Många tror också att den farligaste hunden är en arg hane men prova att gå fram till en riktigt arg tik...så får ni se.

Det här är ett problem, såklart. Det är djur man arbetar med. Framförallt när man ska utbilda nya hundförare som inte är vana att hantera sin hund och hundarna tar varje chans att smita iväg och slåss. När hundförarna är nya kanske man har ett hundslagsmål i veckan vilket är ett för mycket. Hundarna är värda ca 200 000 - 300 000 kronor per styck.