Guest Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Intressegruppen för Femörefortets bevarande inbjuder alla intresserade till en spännande gratis guidning i den nedlagda (men intakta) kustartilleri-anläggningen under Femöre, Oxelösund. En anläggning från det kalla krigets dagar i autentisk miljö, med stora bergrum och långa tunnlar (längsta 400m), med spännande klättring till kanoner och periskop. Intressegruppen ser dessa dagar som en stor möjlighet att sprida intresset för ett bevarande av anläggningen, vilken annars förstörs med start i mars 2003. Öppet hus, 17-18 augusti -- http://www.oxelosund.net/femore/index2.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Givetvis.... man får väl hoppa på cykeln och cykla den korta biten från Nyköping Hade inte en aning om att det fanns ens en gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Låter rätt kul, får ta mig en funderare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Det fanns/finns många befästningar som ska förstöras eller säljas. Men det som förvånar mig när jag letar igenom webben efter olika svenska kustbefästningar (det finns mycket att hitta) är den låga standarden på befästningar. Fanns flera befästningar från 70 talet byggda av överskott från skrotade pansarskepp (tornen monterades på nybyggda bunkrar). Men tittar man på moderna befästningar, som Hemsö i Härnösand...som var en av de viktigaste befästningarna i Sverige - så blir man negativt förvånad över mtrl i detta fort...allt var i princip från 60-talet när fortet byggdes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Jag kan varmt rekommendera ett besök på Femöre....Har själv tjänstgjort där under en KFÖ. Femöre är ett 7.5 cm batteri modell 57 och dessutom är det förbindelsegångar mellan pjäserna.....Passa att kolla in det innan det avvecklas helt! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 >> Jonte72 << Hmm, tänker du på 10,5/51-batteriet? De kanonerna satt/skulle sitta (om jag inte minns fel) på 3st jagare som skulle till Singapore, men regeringen gick in och avbröt köpet - och eftersom de inte passade till några svenska fartyg så blev det KA av dem istället. Typ, något åt det hållet. Minns inte på rak arm exakt hur det var.. >> Klinken << Då måste det vara ett 7,5/57 delserie 1? Där hela köret står på gummikuddar/upphängning för att stå emot upprepade A-vapenanfall!? Jag har för mig att de tog bort allt sådant på delserie 2+3 för att spara pengar, där vare sig gångar eller ens wc finnes tillgängligt. Jäkla imponerande byggen dock, 2+3 stod väl på tunnor, så de skulle klara iaf 1 anfall utan att allt rasade ihop...ballt att gå in i själva anläggningen och se det 1½m stora utrymmet mellan berget och anläggningsväggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Gotcha: Det stämmer alldeles utmärkt. Delserie 1 byggdes när det fortfarande fanns mycket stålar i försvaret! Det är mycket imponerande anläggningar! Din notis om 10.5/51 stämmer oxå! Men dom absolut tuffaste anläggningarna är 12/70 pjäserna....Mums femvåningskåkar nedsprängda i berget....Bra eldledning och bra räckvidd...Gasslussar..EMP-skydd....mycket lulllull.....! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 >> Klinken << Det är charlie på det!, jag tar av mig förklädet! ) Det är med stor sorg i hjärtat jag konstaterar att de lyfter ut 12/70-batterierna...herrejösses vilken kapacitet de hade/har! (första gången jag själv såg dem, stod jag strax bredvid ett av eldrören när deras pb skulle 'premiärskjuta', och jädrar i min lilla låda vilken känsla..!! (det 'ballaste' jag själv känt på dittills var Grg - som iofs inte är fy skam!) Nu finns det väl både ekonomiska och strategiska skäl att ta bort dem, men ändå - snacka om mäktiga lås till den svenska kusten!! Hur går det nu med KA-kompetensen? Försvinner den helt och ersätts av rörliga Rb/KA-batterier/grupper..??? KA-batterierna var ju inte bara ypperliga som sjömålsartilleri, utan kunde ju även bekämpa markmål lika väl (ok, 7,5-pjäserna fick väl isf dra iväg ett gäng granater..) åt markstrid/KJ. Hoppas bara de utvecklar art-understödet inom Amf, all ära åt Grk, men det behövs mycket mera. *vinkar farväl till KA-epoken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Gotcha: Jadu....det är en mustig känsla att se när 12/70 flåsar iväg sina granater....Kan tala om att efter en hel dag som säk.kontrollant på 12/70 så är man rätt trött i mössan....stå på tornet hela dagen...*booooooom* Om jag har fattat rätt så var du PB/KJ....vilket innebär att du bör ha varit på Korsö? I så fall......kollade du in 15,2-pjäserna där? Där har du kanoner för män! Nattskjutning på Korsö....det är grejjer det! En 25 meters låga som slår ut ur eldröret...svavelgul! Nu får jag fan stånd snart! Saknar mina kanoner.....// Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Jo visst är/var det mäktigt med fasta kanonpjäser nedsprängda i bergen runt våra viktigaste hamnstäder och vår huvudstad. Men ingen motståndare anfaller utan att först slå ut anläggningarna...eftersom de är fasta vet FI precis var de finns. Därför är det bättre med rörliga splitterskyddade pjäser.(nu är det ju inte aktuellt med invasionsförsvar längre...men några pjäser skulle vara bra att ha). När vi inte längre har luftherraväldet anfaller FI pansartornen med tex laserstyrda eller satelitstyrda 1000 kg bomber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Jonte72: Visst är det som du säger....det är ett föråldrat vapensystem....det råder det inget tvivel om! Men som gammal sjöfrontsartillerist skär det i mitt hjärta när jag ser pjäserna försvinna! Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 >> Jonte72 << Javisst är det obsolet, men ÄNDÅ..! Som gammal marinjär och KA'are (KJ förvisso, men ändå) kan jag inte annat än samstämma med Fk Klinken i sorg. Anta att KA hade haft ett fullgott luftvärn - säkrare lås hade man fått leta efter! >> Fk Klinken << Javisst har man kravlat omkring på Korsö - ser du inte att min bild är tagen därifrån? Vid ett alldeles 'speciellt' ställe som många talar om, men få upplevt.. !) Tyvärr är ju 15,2-pjäserna bortplockade helt och hållet, det är bara kupolerna (napalmskydden) som är kvar. Jag var faktiskt på Korsö för inte SÅ länge sedan, den här gången hade jag (nästan) all tid i världen på mig att spatsera omkring och titta, och jag hade aldrig lagt märke till hur satans många värn det finns över hela ön..!! Nästan all taggtråd är borttagen från stränderna, Tarzan-banan är i princip borta - enstaka hinder finns kvar, men i ganska ruttet skick, osv, osv.. *snyft* !) En och annan företeelse med ELD har man ju dock upplevt där..! :inlove Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Gotcha: Hehe......nu tror jag att jag ser vad det är på bilden....Har själv varit där i........Har jag rätt om jag säger att det luktar illa där? Faaan....Jag har inte varit på Korsö sen 95....visste inte att dom hade tagit bort mina älsklingar :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Det är synd att FM ska skrota så mycket...hade varit kul om de bevarade mer anläggningar, kan ju användas som museum,vandrarhem mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Om jag förstår er rätt så är Femöresfortet värt ett besök. Är det värt att åka 60 mil för att se denna anlägning? Funderar faktiskt på att åka dit om det blir bra väder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 >> Fk K << De rev väl barackerna runt ungefär då? Antagligen hängde tarzanbanan och pjäserna med, skulle jag tro? Alla KJ-baracker var ju i det närmaste söndervårdade, men a-dyk's, grk-plut's, amf's baracker och matsalen är ju kvar - om än kraftigt upprustade. Riktigt fint faktiskt. >> jonte72 << Ja jevvlar..! Det vore nåt! "Bo längst ut i skärgården i fina 4-våningssängar, vandra runt i spännande eldställningar och skyttegravar på öarna och testa dig själv: hur duktig är DU att skjuta 12cm kanon?!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted July 25, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted July 25, 2002 Jag närvarade en gång vid skjutning med ett 15cm KA-batteri och det är nog fan bland det ballaste jag sett/hört/känt i smällväg. Ett enormt eldklot och en tryckvåg som KÄNDES. Alldeles oerhört överväldigande manligt. Hade fri fys några gånger ute på Ön, vi passade då på att kuta runt och leta 'roliga' saker..och det finns ju en hel del imponerande byggen. Eller fanns, åtminstone. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 >> 9x19 << Låg inte du inne typ 94-95? Hur såg det ut då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Är femöresfortet endast öppet för allmänheten 17-18 Augusti? Har även funderat på att åka till Hemsöfortet (öppet hela sommaren, utom måndagar), men det är väldigt långt från Göteborg 140 mil t/r. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 /me kommer ju vara där så inihelv-te..!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Kan jag bara låna en bil.....så kommer jag garanterat till Femöre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 >> Fk K << Tja, du bor ju på söder...får jag plats i bilen (tänkte ev ta med skata + 2 dudes) så kanske vi kan göra en samordnad insats? "Kn S, har jag inte sagt att det blir bättre när vi SAMORDNAR våra anfall..!!!" *ursinnig Mj, efter en mindre lyckad landstigning* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Gotcha: Det vore ju utomordentligt trevligt! Din bild.....är det b***gropen? Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlåGul -1 9x19 Posted July 26, 2002 BlåGul -1 Report Share Posted July 26, 2002 >> 9x19 << Låg inte du inne typ 94-95? Hur såg det ut då? 97-98 var det. Då fanns det fortfarande batterier kvar, om jag inte minns helt fel. Samt naturligtvis en iniH-Es mängd taggtråd. Låg lite "gravstenar" som utfyllnad runt bryggorna mot bastun/volleyballplan till. Annars fick jag inget intryck av att man hade gjort nån ansats till att riva några anläggningar eller artefakter eller ens försöka plocka upp taggtråden (åtminstone inte sen det lilla projektet man försökte sig på på 50-60-talet eller när det nu var). Skicket på tarzanbanan var väl iofs inte direkt det bästa..samma med "gymet" / "markan" eller vad man ska kalla det i huset vid uppställningsplanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 >> Fk K << Ehm...yep. Hoppade dock inte i den här gången...lite ambivalent känsla faktiskt att stå där och titta ned i härrrligheten. Doftade inte direkt hallon, men var inte så farligt heller, regnet har väl gjort sitt...det växer ju hyfsat runt omkring.. :shaun >> 9x19 << Ok, jag såg inte till några eldrör iaf på batterierna när ett par månader sedan, en del gammal rostig taggtråd ligger kvar, tarzanbanan är ersatt av en vanlig löpslinga, några av hindren finns kvar (i oskött skick), gymmet är renoverat, liksom bryggorna ser ut att vara det. Det vistas ju mycket besökare därute (när jag var där samövade a-dyk med trupp från holland och danmark) och det förläggs ju fortfarande gu-soldater där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 1, 2002 Report Share Posted August 1, 2002 http://www.oxelosund.net/femore/fakta.html Fakta FemörefortetByggår: 1962-64 År i krigsorganisationen: 1964 - 199?. Ingick som nummer 3 i en serie av 30 batterier runt Sveriges kuster, uppdelade i tre delserier. Batteri data: De delar av fortet som nedan är beskrivna med * finns i Augusti 2002 i befintligt skick inne i Femörefortet. * Fortet innehåller 3 st 7,5 cm pjäser, model/57,* konstruerade och tillverkade av Bofors. Batteriet är ett sk. lätt kustartilleri batteri (tungt batteri är 10cm eller grövre), räckvidd 13 km. Kupolerna klarar detonationer ifrån mindre kärnladdningar. * Pjäserna styrs ifrån den interna stridsledningscentralen*, som innehåller målsökningsradar*, visuella periskop* och kommunikations utrustning*. * En lasermätstation* för att mäta avstånd till mål finns. Denna användes som komplement till radarn (eller vid utslagen radar). * Fortet bemannades av ca 100 personer i icke-fred, som bodde i fortets förläggning*, och var självförsörjande med kök, egen vattentillverkning* och vid behov egen kraftförsörjning*. Filter för luftintagen gör att anläggningen klarar både mindre kärnvapendetonationer och kemiska angrepp. Komplett mekanisk verkstad finns också för reparationer och underhåll. * Femörefortet tillverkades i den första serien av Sveriges 7,5 cm batterier, där alla delar av fortet förbands med gångar. Detta ändrades senare till separata enheter för ökad säkerhet mot bla kärndetonationer (det batteri som låg vid Kungshamn, Tunabergshalvön var ett sådant, förstört sedan 1999). Rykten Femörefortet En så hemlig anläggning som Femörefortet varit så blir det naturligt stor ryktesspridning, detta är några av alla rykten som funnits. När Du nu vet vad fortet innehåller, skicka då gärna in mer rykten ! Komplett sjukhus skulle ha funnits i berget. Ubåtsbas: Fortet skulle ha haft ingångar för ubåtar under vattnet och kompletta verkstäder inne i berget. Lastbilar har kört rakt ner i berget (det har aldrig funnits någon bilramp) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts