Jump to content
Sign in to follow this  
Vildmannen

SAAB 2000

Recommended Posts

http://di.se/NoFlash.asp?ArtId=2003%5C12%5C09%5C94243

 

Citat ur artikeln; Saab hoppas få leverera flygplanet Saab 2000 och en ledningscentral för bevakning av luftrummet.

 

 

Men SAAB 2000 slutade väl tillverkas för flera år sedan när efterfrågan på turboprop dalade? :lol:

 

Eller har SAAB ett antal osålda maskiner stående nånstans?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett antal 2000-maskiner som leasas ut till olika operatörer i världen, och dom ägs ju av Saab. När sedan leasingen upphör övergår dom ju till Saabs fulla ägo igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men nöjer sig kunden med att få ett flygplan med några 1000 flygtimmar på nacken?

På trafikflygplan är antalet timmar inte lika viktigt som på småflygplan utan antalet cykler är viktigare. Men det verkar inte så troligt att ett land som Saudiarabien skulle köpa Saab 2000, när Grekland skall ha radarn på Embraer 145.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite förvånade att Saudierna är ute efter Erieye. Dom har ju sett E-3 AWACs på nära håll om man säger så. Men amerikerna är väl kanske inte villiga att sälja några E-767 eller vad det skulle bli tal om nu när dom har möjlighet att basera på andra platser i Mellan Östern än Saudi Arabien. För det kan ju knappast vara så att det är ekonomin som kniper.

 

Eller är det helt enkelt bra betyg för SAAB/Ericsson?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite förvånade att Saudierna är ute efter Erieye. Dom har ju sett E-3 AWACs på nära håll om man säger så. Men amerikerna är väl kanske inte villiga att sälja några E-767 eller vad det skulle bli tal om nu när dom har möjlighet att basera på andra platser i Mellan Östern än Saudi Arabien. För det kan ju knappast vara så att det är ekonomin som kniper.

 

Eller är det helt enkelt bra betyg för SAAB/Ericsson?

Hela grejen med ett ev. köp är att minska beroendet av USA & NATO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
    • By Vildmannen
      http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...5_854__,00.html
       
      http://www.saab.se/node3299.asp?id=2004072000040
    • By swestres
      Som skrivet, någon som kan upplysa mig om SHARC? Det enda jag vet om det är att det är en UCAV som tas fram av Saab just nu, men på deras sida står inte så mycket...
×
×
  • Create New...