Jump to content

Vapenutveckling

Torak

Recommended Posts

Jag haller pa att designa ett vapen, som jag tanker soka patent pa. Men PRV kan inte sa mycket om vapen, och jag vet inte om den kommer att funka i sin nuvarande variant.

Ar det nagon har som kan sant dar? Forsoker dessutom hitta nagon som kan hjalpa mig utveckla den, men vill ju fixa patent forst, naturligtvis.

• BlåGul -1

Först och främst:

Är det hela vapnet du vill ha patent på, dvs funktion, uppbyggnad osv. Eller är det bara designen, dvs utsidan??

Sedan vill jag bara påpeka att det är varken lätt eller billigt att skaffa ett patent. Bara en sån sak som att det kostar normalt runt 35-50000:-.

Samt att det finns MÅNGA regler och förordningar att hålla sig till.

Om du däremot bara är ute efter ett sk. mönsterskydd, alltså bara designen/utseendet på vapnet så är det både billigare och enklare.

Jag rekomenderar dig dock inte att ge dig in på att skaffa ett patent om du inte vet vad du ger dig in på. Det kan bli en mycket dyr historia som inte leder nå´n vart.

Det finns patentbyråer och advokater som du kan få hjälp igenom.

Men räkna med att det kommer bli dyrt.

//Y

Nja, sjalva patentprocessen kan jag lite om, det ar framst utvecklingen som jag inte riktigt vet hur jag ska gora. Jag har en grundide, men vet inte hur jag ska gora for att testa den, o s v. De patentjurister jag talat med kunde ingenting om vapen...

Nja, sjalva patentprocessen kan jag lite om, det ar framst utvecklingen som jag inte riktigt vet hur jag ska gora. Jag har en grundide, men vet inte hur jag ska gora for att testa den, o s v. De patentjurister jag talat med kunde ingenting om vapen...

För att få patent måste du mig veterligen har en ritning på en fungerande prototyp (alt en fungerande prototyp). Att ha en idé skulle då altså inte räcka till. Dock har ju firmor tagit patent på diverse olika saker som "varukorgen" på webbutiker (man får alltså inte kalla det varukorg, eller om det var kundvagn på webbshoppen utan att betala), eller mänskiga gener?! Hur man nu kan ta patent på nåt som nån annan (gud, mamma, pappa etc) skapat..

Så vad du ska göra är naturligtvis först tala med en advokat. Han borde väl inte behöva vara vapenexpert för att avgöra när i en produktutvecklingsfas man ska/kan ta patent. Det borde rimligtvis vara samma sak som för insprutningsventiler till bensinmotorer, metoder för effektiv kylning av kullager, krocksäkerhetsanordningar och annan produktutveckling.

Du har inte lust att avslöja åtmindstone vad det är för problem du löser med din uppfinning?

Det enda sättet dukan testa din idé är väl annars att testa den. Bygg en prototyp. Glöm inte att datera ritningar, filma med datumfunktion och skaffa vittnen. Alltid bra vid en ev patenttvist.

/E

Om du bygger en prototyp, glöm då framförallt inte att stå i en annan kasun under provskjutning. Vet man inget om vappenbygge är det dumt att chansa. Pipsprängning och vapensprängning är inget man skojar bort. :)

Finns ju vapensmeder och andra som kan vara behjälpliga.

/martinator

• BlåGul -1

Om det är den rena utvecklingsprocessen du vill ha hjälp med så är ju det bästa att ta kontakt med ett lämpligt företag (H&K kanske är att ta i), men kanske en lagom, liten vapentillverkare.

Berätta om din idé utan att avslöja för mycket. OM de sedan skulle vara intresserade, tryck på att du vill skriva ett kontrakt med dem där du framställer dina krav, som t.ex att du ska stå som patentinnehavare och ska ha si och så många procent av en ev. vinst, bara för att nämna några exempel.

Även där bör du dock gå via en jurist, man kan ju bli ordentligt överkörd om man har lite halvdåliga kunskaper.

Du svarade förresten inte på min fråga från mitt första svar:

Är du ute efter ett mönsterskydd eller ett totalpatent?

//Y

Du svarade förresten inte på min fråga från mitt första svar:

Är du ute efter ett mönsterskydd eller ett totalpatent?

Det ar alltsa ett patent; uppfinningen ar en "ny" mekanism for en pistol, som kan anvandas i tre olika planerade varianter. Jag forsoker gora en 3D-modell i 3DS Max, men det ar krangligare an vantat.

Jag har kontakter pa FN Herstal och i en av Bryssels storsta patentjuridiska firmor, sa det blir val att dra i nagra tradar....

Jo, men har inget CAD-prog. De ar ju dessutom inte helt billiga...

Solid Works eller Autocad för att ta några exempel som funkar jättebra för ditt projekt...

Föredrar själv att jobba i AutoCad med att bygga upp trådmodellen från scratch för att sedan rendera den, I Solid Works "bygger" man ju samtidig som man renderar så det gå rmycket fortare att se vad fanken det är man konstruerar men det är ett ganska krångligt program att komma i gång med.

Skicka ett Pm om du har några frågor angående ovanstående.

/JBP

Edited by JBP

Vill du verkligen bygga en protoyp så är det CAD sm gäller, 3DS kan möjligtvis ge en snygg bild, men ingen ritning.

Vill man bli riktigt avancerad så går sedan en CAD-ritning att använda för styrning av de maskiner som kan ta fram detaljerna "på riktigt".

Det skulle även gå att göra hållfasthetsberäkningar utifrån en CAD-ritning, men tja, ta kontakt med ett universitet/högskola i så fall, är inte de program man sitter hemma med...

• 3 months later...

Behöver man inte ansöka om licens för vapnet innan det slutförs om man själv tillverkar det?

Det är ju ett väldigt intressant projekt att utveckla ett vapen, men med sveriges hårda krav borde det inte vara lätt att få licens på ett sådant vapen såvitt jag vet.

Antar att det bästa vore att gå till polisen och fråga innan du bygger ihop en fungerande prototyp, att gå till patentverket och sen bli arresterad för olaga vapeninnehav är kanske inte det roligaste ;)