Gotcha Posted December 8, 2003 Report Share Posted December 8, 2003 Till och från så hänger sig explorer.exe, kikar man i ex task manager/processer så är CPU % ibland uppe i 95-99%, varpå jag vackert får stoppa explorer.exe och starta om.. Likaledes hänger sig "Utforskaren" (dvs explorer.exe) rätt ofta när jag ska kika i "Nätverket".. Jäkla XP...fattar inte alltid varför jag använder det.. Men...VARFÖR inträffar detta och finns det något sätt att åtgärda? Edit: jag menar alltså att starta om processen, inte hela datorn/windows, det tar några sekunder, men det är irriterande.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted December 8, 2003 Report Share Posted December 8, 2003 Har inget svar på ditt problem gotcha, men jag lider med dig Vad ska man säga, xp suger fet dromedarpung. Mitt tips är att du avreagerar dig på datorn medelst sparkar och slag, sen formaterar Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 8, 2003 Report Share Posted December 8, 2003 Har inget svar på Varför det blir så, men en något snabbare lösning än att starta om... Vet att det händer, det händer även mig titt som tätt... Nån "icke-löst" bugg av nåt slag... Iaf: 1. Stäng naturligtvis alla program/processer, SOM "INTE svarar", via task managern... 2. Du behöver inte starta om datorn efter det (vilket jag tolkade det som du gjorde), utan starta om explorer direkt. Via task manager, fliken program, tryck "Ny aktivitet" ("New task" i version eng skulle jag tro) 3. I rutan som dyker upp, skriv helt enkelt bara explorer, eller om det inte funkar, explorer.exe, och tryck OK. Väntar fortfarande respons från mina MS-kontakter om denna "bugg", och hör av mig när/om jag får svar... //jansssson Edit: lite ändring av punkt 1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted December 8, 2003 Report Share Posted December 8, 2003 Låter som filmpreview-buggen. Händer detta när du kollar i nån mapp med filmer etc? Det kan vara för att nån av filmerna är korrupt och då kan inte Windows kika hur lång den är och får följaktligen spel. Testa detta: Annoyances.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 8, 2003 Report Share Posted December 8, 2003 Låter som filmpreview-buggen. Händer detta när du kollar i nån mapp med filmer etc? Nepp, inte när jag får felet iaf... Händer lite när som... Just korrupta filmer ser jag inget generellt problem med, då jag brukar ha gått om såna innan jag "lagar" dem... Blir så när man drar hem småbitar för att kolla kvalitet osv... Så i, iaf, mitt fall är det inte filmbuggen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Tja kan inte säga att jag har samma problem. Men mitt första kanske lite uppenbara förslag skulle vara att uppdatera era eventuella anti-virusprogram... Eller åtminstone kolla vilka prosesser ni har igång och söka på dom på google/närmsta anti-virus program hemsida (låt inte saker som att MS står med i processens namn lura er), och ta sedan bort eventuella virus manuellt. Lagade nyligen en kompis dator som hade samma problem och orsaken visade sig vara ett par virus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansssson Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Men mitt första kanske lite uppenbara förslag skulle vara att uppdatera era eventuella anti-virusprogram... Hehe, vettigt tips till dem som inte är "jättehemma" på datorer, men i mitt fall Garanteras om att det inte är virus... Skulle det mot min 100% garanti ändå vara ett virus, så känner varken Symantec eller McAfee till det. Och inte dem två brandväggar jag sitter bakom heller... Men för er som inte gjort det, börja Givetvis alltid med antivirupdate... //jansssson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Till och från så hänger sig explorer.exe, kikar man i ex task manager/processer så är CPU % ibland uppe i 95-99%, varpå jag vackert får stoppa explorer.exe och starta om.. Likaledes hänger sig "Utforskaren" (dvs explorer.exe) rätt ofta när jag ska kika i "Nätverket".. Jäkla XP...fattar inte alltid varför jag använder det.. Men...VARFÖR inträffar detta och finns det något sätt att åtgärda? Edit: jag menar alltså att starta om processen, inte hela datorn/windows, det tar några sekunder, men det är irriterande.. Jag har ett liknande problem på hemdatorn. Internet Explorer hänger sig direkt när man råkar få upp två fönster på en gång, och det får man ju allsom oftast när hemsidorna envisas med irriterande popups och även när seriösa sidor öppnar ett nytt fönster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Jag har ett liknande problem på hemdatorn. Internet Explorer hänger sig direkt när man råkar få upp två fönster på en gång, och det får man ju allsom oftast när hemsidorna envisas med irriterande popups och även när seriösa sidor öppnar ett nytt fönster. När det gäller att stoppa pop-ups skulle jag vilja rekommendera Google Toolbar. Än så länge har den fungerat till 100 % för min del. /Johan ES Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runningback Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Det kan vara att du har Blaster.. Sök på google: "fix blaster / MS32 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Men mitt första kanske lite uppenbara förslag skulle vara att uppdatera era eventuella anti-virusprogram... Hehe, vettigt tips till dem som inte är "jättehemma" på datorer, men i mitt fall Garanteras om att det inte är virus... Skulle det mot min 100% garanti ändå vara ett virus, så känner varken Symantec eller McAfee till det. Och inte dem två brandväggar jag sitter bakom heller... Men för er som inte gjort det, börja Givetvis alltid med antivirupdate... //jansssson Hehe, jo det är väl det som är problemet med att försöka hjälpa folk över ett forum... Man vet inte riktigt hur hemma dom är på dator fronten. Dock kan det vara bra att kolla efter virus ändå eftersom "vissa" AVP är lite slöa med att få nya virus definitoner. Fast symantek och Mcaffe brukar ju vara bra på det, men folk med t.ex. norman antivirus och andra lite billigare versioner varnas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blå Brigad Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Hm, skumt.. har själv aldrig haft de problemen med vare sig Win2K eller XP. Vet däremot flertalet som har ungefär samma problem. Verkar bero på användaren oftast och hur mycket skit de installerar med mera. Hur lång tid har OS´t varit installerat? På en aktiv _speldator_ är det rekommenderat att ominstallera operativsystemet en gång om året, eller åtminstone ladda hem regcleaner och liknande program för att få bort rester av avinstallerade program och drivrutiner. Installerar man mycket och avinstallerar så blir systemet instabilt med tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.