Jump to content

Bra att ha med på tidig mission (01:a)


Recommended Posts

Har läst tipsen om bra saker för utlandstjänst. Men de är ju mest grejer som är bra för en Kosovo-mission känns det som.

Så vad kan vara bra att inhandla till en 01:a förutom en juste kniv och en leatherman?

Ni som har lite erfarenhet svara nu på detta. :camo:

 

edit: som ni förstår är ju de här inför liberia...

Edited by blic
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har läst tipsen om bra saker för utlandstjänst. Men de är ju mest grejer som är bra för en Kosovo-mission känns det som.

Så vad kan vara bra att inhandla till en 01:a förutom en juste kniv och en leatherman?

Ni som har lite erfarenhet svara nu på detta.    :D

 

edit: som ni förstår är ju de här inför liberia...

Min hjärna spann igång som bara den när ryktena började cirkulera och det första jag kom att tänka på vad: HYGIENPRODUKTER !

 

Tvål, Shampo, tops, en hög rakblad, ett par tuber tandkräm och en saftig bunte tandborstar... vattenreningstabletter!

Lite magmedecin också kanske... med tanke på malarian :)

Link to comment
Share on other sites

skall man tro det föredrag vi fick höra om sjukhuset i somalia, så verkar skokräm vara ett hett tips.

 

"ville man göra något roligt putsade man skorna, ville man ha extra roligt gjorde man det två ggr om dagen"

sa den lutrade doktorn som höll föredraget.

 

vet inte hur man övade wellfare på IA under slutövn. eller om ni behövde det.

på Camp SWELOG dvs NL03's lyxläger på skövde flygplats, fanns ingen wellfare alls.

vi på ledningsplatsen hade ju som tur både radio och laptopar med film i stabshytterna.

men hur de andra plutonerna hade det vet jag inte.

 

vi köpte ett eget kit med strandtennis, freesbee och fotbollar men som sagt det var ju bara på vår plut.

 

men någon planerad wellfare från batledningens sida fanns inte, det skulle danskarna ha hand om.

om de kom med.......

 

ok för att man på en 01 kommer att jobba ca 15 timmar dygnet och sova resten, de första månaderna men sen då?

förstår varför det mekades ihop hembränningsapparter i kuwait, när vi hade sjukhus där.

Link to comment
Share on other sites

Vi har wellfare på IA. Tillgång till internet kommer att finnas och bärbara datorer har vi ju. X antal DVD filmer kan säkert vara bra att ta med. Annan typ av wellfare kan man ju fixa på plats (fotboll å sånt), det är jag övertygad om. Och vi har ju kanonen, så det går nog ordna trevliga bio-kvällar också

 

I övrigt tror jag inte på att ta med nåt annat än en kaffebryggare till sat-hyddad (hydda! låter nästan lite roligt i det här sammanhanget).

 

Kaffe är prio nummer 1!! Hmm .. näst efter cigg då..

Link to comment
Share on other sites

Man bör ju betänka att dom använder 110 volt i Liberia. Så om man då skulle komma åt att köpa nån elpryl på plats som man vill ha (radio eller liknande) .. så kan det vara vissa problems med det utan gängse adapters.

Ofta så har man ju egen strömförsörjning på campen, dvs. 230 volt.

Link to comment
Share on other sites

Eh .. det var min poäng precis. Eftersom vi alltid har egen försörjning 230V så passar inte prylarna man köper på plats .. om man inte har en adapter.

:rocketl:

 

Sorry... Var nog lite för snabb där. Nu när jag läste ditt inlägg igen så förstod jag.

 

:baskerFN:

 

EDIT:

 

Något som är trevligt att ha är en cd/md/mp3-spelare motsv. Även om man inte kan vara ensam någonstans på hela campen, så är det kanonskönt att kunna "slappna av" och blunda med lite favoritmusik i lurarna. Det är väl det närmaste ni kommer baccis, under den första tiden i alla fall.

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

Står i valet o kvalet om man ska skaffa en videokamera eller en vanlig digitalkamera, någon som kan ge bra argument för eller emot? Antar att det inte kommer att finnas px o liknande på en 01:a? Så då kanske man skulle ta o fixa en bärbar burk också.

 

Ge gärna lite synpunkter. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Står i valet o kvalet om man ska skaffa en videokamera eller en vanlig digitalkamera, någon som kan ge bra argument för eller emot? Antar att det inte kommer att finnas px o liknande på en 01:a? Så då kanske man skulle ta o fixa en bärbar burk också.

 

Ge gärna lite synpunkter.  :baskerFN:

skaffa en digital videokamera som man kan ta kort med! 2 flugor i en smäll.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå en digitalkamera som man kan filma med, framför en videokamera man kan ta bilder med...

 

...fast det är kanske precis det 4425 menar, bara jag som är lite  :baskerFN:

Nej jag menar en videokamera man kan ta kort med framför en digitalkamera man kan filma med :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

Har ju redan både ock, men jag skulle prioritera en Vanlig digitalkamera om jag skulle välja.

 

Kvaliten på stillbilder med en videokamera är katastrofal. Och när man "jobbar" har man oftare tid att ta en bild på 2sec än att filma, hur länge man nu gör det!

De videkameror jag provat att ta kort med har varit i samma standard som en digitalkamera! Vill man betala så får man bra saker med.

Men jag kan hålla med att en digitalkamera e mycket smidigare o tar mindre plats.

Link to comment
Share on other sites

Står i valet o kvalet om man ska skaffa en videokamera eller en vanlig digitalkamera, någon som kan ge bra argument för eller emot? Antar att det inte kommer att finnas px o liknande på en 01:a? Så då kanske man skulle ta o fixa en bärbar burk också.

 

Ge gärna lite synpunkter.  :baskerFN:

Nu har jag ingen aning hur IA03 är organiserad, men på andra missioner har det funnits PX redan under 01:an. T.o.m. på BA01 fanns det väl PX, det har jag fått för mig i alla fall? Ja, i alla fall på VL, så psk kanske aldrig såg något PX... Någon som varit på BA01 kan ju bekräfta eller dementera.

Link to comment
Share on other sites

Har ju redan både ock, men jag skulle prioritera en Vanlig digitalkamera om jag skulle välja.

 

Kvaliten på stillbilder med en videokamera är katastrofal. Och när man "jobbar" har man oftare tid att ta en bild på 2sec än att filma, hur länge man nu gör det!

De videkameror jag provat att ta kort med har varit i samma standard som en digitalkamera! Vill man betala så får man bra saker med.

Men jag kan hålla med att en digitalkamera e mycket smidigare o tar mindre plats.

Jag prioriterade storlek framför stillbildskvalite på vidokamera så den tar ju bara stillbilder med 0,8MPixel, men den är ju inte stor! Fast då hade jag ju redan den vanliga digitalkameran.

 

Det där med PX, kan ju vara dumt att förlita sig på. Vill man vara säker är det bäst att ha med sig. Eller som en vis äldre man brukar säga "Bättre ha och inte behöva, än att behöva och inte ha"

:baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

man kan ju utgå ifrån att allt lullull man anser sig behöva får man ta med sig själv.

 

hygienartiklar bör man ladda upp med, men sådant brukar komma upp på px före hemmabiosystem motsv.

 

har du digitalkamera så se till att kunna ladda batterier regelbundet alt ha med flera, tänk även på att förbandet kanske inte håller med lagringsmedia(hårddisk) det kommer förmodligen att fotas en hel del.....

Link to comment
Share on other sites

Saker som fattades på BA01 i början:

 

PX

 

El

 

Telefon

 

Vatten

 

Toaletter

 

Dusch

 

Mat

 

Tvättmöjligheter

 

Öl (jag skakar än vid minnet)

 

Efterhand kom saker och ting in, och de sista månaderna fanns allt av ovanstående. Att höra av sig till anhöriga på annat sätt än med brev (minst 1/2 månad innan svar) fanns inte. En gång i veckan åkte vi till dåvarande Britcoy på Tuzla Airbase och duschade (tills de drog iväg). Maten ransonerades då serberna stängde gränserna och man gick ständigt riktigt hungrig i någon vecka. Kockarna improviserade fram nya rätter som "Pyttiskojspanotto" av det fåtal guldburkar vi hade kvar.

 

Man tänkte till slut matbomba fältet vid "Blue Factory" med färskvaror från Ancona för att vi inte skulle svälta ihjäl... IF we were lucky!

 

Jag kommer fortfarande ihåg den första sändningen läsk och godis som nådde det då improviserade PX:et. Mmmmmm..Marabou!

 

Skämt åsido - även om allt ovanstående faktiskt är sant, så räkna med att det enda som kommer att finnas de första fyra-åtta veckorna är vad du går och står i - och har lyckats pula in i fordonen. Allt annat än detta är en ren vinstlott. Du kommer att vara hungrig, stinkande och ölsugen som en riktig soldat...

Link to comment
Share on other sites

En 01:a innebär alltid större risk att man skickas iväg på dåligt planerade uppdrag utan underhåll. Dels för att något sådant inte hunnit byggas upp, dels p g a att situationen och landet är okända. Officerarna vet helt enkelt inte hur läget ligger, och i processen att skaffa sig den kunskapen kan man hamna var som helst. Hur som helst. Hur länge som helst. Nästan... :((.

 

Så mycket som möjligt av nedanstående bör man bära på sig. Man vet inte ens om man "tillfälligt" avdelas till någon annan grupp för att lösa en enkel uppgift och av olika anledningar "blir kvar". I så fall vill man inte stå där utan sina egna grejor.

 

Det man inte kan bära på sig packas in i gruppens egna fordon. Med våld om så behövs.

 

* Extra dunkar/flaskor för vatten (ni kanske inte får möjlighet att hämta vatten särskilt ofta)

 

* Vattenreningsutrustning (vätska/tabletter i riklig mängd. Gärna vattenfilter. Kokkärl)

 

* En "grupptvål"

 

* Tandborste och tandkräm i benfickan.

 

* Y3 (Andra tvättmöjligheter kan ni förmodligen fetglömma)

 

* Hink för tvätt och personlig hygien/grupp.

 

* En till hink för annat personligt hygienändamål :) (gärna med svarta plastsäckar).

 

* En mindre bal skithuspapper för bruk i den "andra hinken".

 

* En låda batterier för den elektroniska utrustning ni eventuellt tänkt använda. Räkna varken med att det finns el eller möjlighet att supplaja batterier.

 

* Massvis av pocketböcker.

 

* Papper och pennor för att skriva, rita, spela "sänka fartyg" och göra skyltar och annat myssel med. Den som inte har ritat sedan småskolan kan återupptäcka oanade konstnärliga talanger i brist på annan sysselsättning.

 

* Kaffe, mängder av saftpulver (finns det kvar?) och konserver för en veckas överlevnad.

 

* Godis, godis, godis, chips, chips, godis - och en fickplunta med Stroh-rom (drygt och gott till kaffet vid högtidliga tillfällen)

 

Räkna INTE med att någon container med trosspackning kommer fram. Vad som än sägs. I trosspackningen packas endast sådant man lika gärna kan klara sig utan i några månader. Trosspackningen tillhör väl oftast inte direkt de mest prioriterade kollina, för att uttrycka sig milt...

 

Räkna INTE heller med att någon som helst annan vare sig på plutonen, kompaniet eller stab & trossfunktioner kan förse er med ovanstående, hur gärna de än vill. På en 01:a kan vilket tok som helst hända - och ni kan redan när ni rullar av båten skickas på oförutsedd "tillfällig" rek i någon annans AOR. Eller skickas för att reka egna OP:n, eller...en miljon andra konstiga och oplanerade uppdrag.

 

Så fort ni åkt iväg "för att vara borta tills ikväll" inträffar något annat och era möjligheter till underhåll skärs av i en vecka.

 

 

 

Redan första kvällen BA01 rekstyrka rullade in på vad som senare skulle bli "Camp Oden" avdelades Haegg och jag från vår grupp till en helt annan. Tillsammans med vagnchef, förare och skytt på VL1 Stripbv fick vi en snabb order att "bevaka campen". Innan vi hann fatta vad som hände och fråga om uppgiften hade alla redan åkt till Britcoy på Tuzla Airbase för att äta. Även vår Toyotajeep försvann som en avlöning innan vi hann reagera.

 

Problemet var att man glömde tala om för oss var vi var. Man glömde också att ge oss en radiofrekvens. Eller kartor. Eller mat. Eller tala om var man var och när man var tillbaka (vilket dröjde åtskilliga timmar).

 

Vi befann oss på en kolmörk fabrik någonstans i ett kolmörkt land där krig pågick, och det enda vi hade var varandra och våra Ak 5:or. Tack och lov fanns Stripbv:n där, men de visste lika ingenting som vi. Vi visste inte ens var i landet vi var. På vagnchefens initiativ började de ladda kanonen på Pbv:n. Men de visste inte vem som möjligen skulle vara fienden och hur vi skulle bete oss om det kom någon.

 

Några soldater från HVO kom fram mot oss. Vi visste inte ens vad vi skulle bevaka, eller vad vi skulle göra, så vi ropade bara "hej". De bjöd oss på pistagenötter, så vi gissade att de var rätt snälla och beslöt oss för att inte skjuta dem med kanonen. Pistagenötterna var dessutom rätt goda när vi ändå inte fått mat.

 

Detta första möte med Bosnien lärde mig två saker för livet:

 

1. Bättre ha och inte behöva, än behöva och inte ha.

 

2. Det du inte har med dig kan lika gärna ligga på månen.

 

Händelsen ovan var bara ett exempel på den förvirring som ofta sker p g a den "overload" som sker i folks huvuden när allt är nytt. "Better be safe than sorry"...

Edited by Unicorn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...