Jump to content

Blev jag blåst?


Recommended Posts

Inskrivningsförrättaren sa att jag skulle bli Stridsvagnsplutonbefäl, chef i en Leopard 121. 15 månader, inryck januari 2005. Okej! sa jag, som annars hade planer på jägare, men inskrivningsförrättaren sa att det vore slöseri med talang. :angry: - eller ville han bara fylla en oeftertraktad befattning? :camo:

 

Leopard 121 sa inskrivningsförrättaren.

 

"Stridsfordonet kan vara stridsvagn, pansarbandvagn eller stridsfordon 90." - Står det i papperna jag fick! Pansarbandvagn? :(

 

Snackade han skit, eller är det papprena som är oprecisa?

 

Har hans telefon-nummer i mina papper, funderar på att ringa och höra med honom. ,O

 

 

Jag är mycket orolig. Tackar experterna på förhand. :D

 

 

 

 

Edit: Mina resultat om det är av intresse:

 

Styrka: 8

Kondition: 7

Inskrivningsprov: 8

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga: 8

 

Inga synfel, bra hörsel, frisk som en nötkärna.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du vet inte vilken tur du hadde pojk!

 

Du kunde inte fått det bättre.

 

Du kan hamna på 90, 122 eller någon bärgarvariant/eldledningsvariant. Vilken spelar inte så stor roll. För hursomhelst kommer du få en GRYM utbildning. Finns massor av trådar om stridsfordonstjänst här. Läs på lite. Kolla i lite böcker om stridsvagnar/fordon, ladda ner lite filmer med mera. Så ska du nog se att han visste vad som var bäst för dig. ;)

 

EDIT: Grejade lite

Edited by Mats
Link to comment
Share on other sites

du har förmodligen hamnat som stridsfordonsplutonsbefäl

 

Du kan nog glömma strv 121, de kommer inte att finnas kvar 2005.

 

Däremot strf 9040 kommer du att kunna hamna på. Den är mer avancerad än strv 121.

 

Vilket förband skall du till?

Link to comment
Share on other sites

du har förmodligen hamnat som stridsfordonsplutonsbefäl

 

Du kan nog glömma strv 121, de kommer inte att finnas kvar 2005.

 

Däremot strf 9040 kommer du att kunna hamna på. Den är mer avancerad än strv 121.

 

Vilket förband skall du till?

 

Kommer de inte att finnas kvar 2005! Är du helt säker?! Då ljög han ju gubben! :camo:

 

 

Förband? "P7 i Södra Sandby" är det enda som står.

Edited by Froddan
Link to comment
Share on other sites

du har förmodligen hamnat som stridsfordonsplutonsbefäl

 

Du kan nog glömma strv 121, de kommer inte att finnas kvar 2005.

 

Däremot strf 9040 kommer du att kunna hamna på. Den är mer avancerad än strv 121.

 

Vilket förband skall du till?

 

Kommer de inte att finnas kvar 2005! Är du helt säker?! Då ljög han ju gubben! :camo:

 

 

Förband? "P7 i Södra Sandby" är det enda som står.

jag är säker.

 

Har vi tur så är P7 kvar efter försvarsbeslutet och då kommer vi förmodligen att utbilda strv122 kompani + 9040 kompani eller 2 st. 9040 kompanier.

 

121 kommer att försvinna.

 

Du kan vara lugn!

Du har hamnat på rätt förband, det kan jag lova dig!

Link to comment
Share on other sites

Håller fullkomligt med Mats!!!

 

Jag gjorde vad Mats precis beskrev.

När jag mönstrade fick jag 9 i allt utom styrka, där jag fick en 8.

Hälsogrupp A och högsta befälslämplighet... osv...

Så jag satsade på FJS... Kom till förtest där, eller andra mönstring som det även kallas. Visst, det var kul, och jävligt hårt, under de tre dagarna vi var där... Precis som det ska va... (OT. Kadetterna (!!) som höll i mönstringen hade säkert j-gt kul när de drev oss till förbannelse)...

 

Åkte ut där, som jag skrivit i en annan tråd, med motiveringen om att min fys/psyk/bef.lämp. inte skulle gå till spillo på annat håll. Så det blev Skytteplutonbefäl/KB på P7 (Mekbrig.)

 

Och efter att just, Läst på, är jag fruktansvärt nöjd med den tjänst jag rycker in på i jan -04... Nu i efterhand tycker jag detta val är bättre. Visst, FJS, eller KJ för din del, hade säkert vart en upplevelse. Men allt bygger inte på att få den tuffaste/hårdaste/coolaste tjänsten. Det är bättre, och troligvis roligare (så länge det inte gäller malajtjänst), med en tjänst som man klarar som en av de bästa, än en tjänst som är hård/tuff/cool där man istället ligger i undre skiktet av de som ligger inne.

 

Och visserligen finns ingen övre gräns för IQ/inskrivning/bef.lämp. på KJ och FJS, men alla "vet" att det delvis bygger på att brytas ner för att byggas upp. Och med starkt psyke/IQ/befälslämplighet bryts man inte lika lätt, vilket FJS märkte på mig under förtestet, vilket gör att det tar längre tid och man mår sämre själv.

 

Tror den utbildningen du fått, är precis den du ska ha.

 

(Grundar ovanstående på åsikts- och yttrandefrihet, detta är alltså vad jag tror efter hörsägen, och min egen bildade uppfattning. Har ingen erfarenhet av det militära rent praktiskt sätt, och säger därför inte att det ÄR så. Men jag skulle tro det.)

 

//jansssson, blivande skytteplutonbefäl/kb-elev, P7 Revingehed, Compagnie 7 Ingelstad, from 19 jan -04 :camo:

 

Edit: Håller givetvis med er andra oxå =)

Ni var snabbare... (Mycket text jag skrev)

Edited by jansssson
Link to comment
Share on other sites

Har vi tur så är P7 kvar efter försvarsbeslutet och då kommer vi förmodligen att utbilda strv122 kompani + 9040 kompani eller 2 st. 9040 kompanier.

 

121 kommer att försvinna.

 

Du kan vara lugn!

Du har hamnat på rätt förband, det kan jag lova dig!

Varför ska de plocka bort just 121?

 

Och vilka är möjligheterna att jag hamnar i en 122?

 

Det känns mindre häftigt med en 9040...

Link to comment
Share on other sites

Har vi tur så är P7 kvar efter försvarsbeslutet och då kommer vi förmodligen att utbilda strv122 kompani + 9040 kompani eller 2 st. 9040 kompanier.

 

121 kommer att försvinna.

 

Du kan vara lugn!

Du har hamnat på rätt förband, det kan jag lova dig!

Varför ska de plocka bort just 121?

 

Och vilka är möjligheterna att jag hamnar i en 122?

 

Det känns mindre häftigt med en 9040...

121 ska bort för att politikerna säger det.

 

Om P7 får 122 så kan du ju hamna på den.

 

9040 ÄR den fräckaste vagnen.

Link to comment
Share on other sites

Det känns mindre häftigt med en 9040...

OK, nu lägger jag handen på hjärtat, det är inte många som jag sagt det här till:

 

-"Men, det TYCKTE jag också innan inryck."

 

När du sett en stridsvagn som kanat av en väg i tjällossning liggandes i diket likten en strandad val. Och du kan, om du vill, bränna förbi som om ingenting hade hänt, över snö, myr, gegga, i skogen...

 

När du gör det perfekta eldöverfallet på en stackars stridsvagnspluton som aldrig kommer att fatta vad som hände när de körde över minorna, fick pansarskott och grg-proj i sidan och du körde upp och skjöt dem i röven.

 

När några jägare gjorde ett taffligt försök till eldöverfall på er pluton och ni svarade med en eldfront hämtad ur helvetet.

 

På stridsskjutning när du ser robotgruppen resa sig 2 km bort i din kikare, du ensar skytten och ger eldkommando, dunk-dunk-dunk-dunk, fyra spränggranaters spårljus beskriver en ursexig bana genom luften och slår ned framför, bakom och i målet. Därefter ploppar fyra gubbar upp som din förare observerar och målanger åt skytten som riktar in själv, du bara ser och njuter när han låter 125 skott från din kulspruta m/39 fäller dem allihop i en lång eldskur.

 

Och så vidare...

Link to comment
Share on other sites

Det känns mindre häftigt med en 9040...

OK, nu lägger jag handen på hjärtat, det är inte många som jag sagt det här till:

 

-"Men, det TYCKTE jag också innan inryck."

 

När du sett en stridsvagn som kanat av en väg i tjällossning liggandes i diket likten en strandad val. Och du kan, om du vill, bränna förbi som om ingenting hade hänt, över snö, myr, gegga, i skogen...

 

När du gör det perfekta eldöverfallet på en stackars stridsvagnspluton som aldrig kommer att fatta vad som hände när de körde över minorna, fick pansarskott och grg-proj i sidan och du körde upp och skjöt dem i röven.

 

När några jägare gjorde ett taffligt försök till eldöverfall på er pluton och ni svarade med en eldfront hämtad ur helvetet.

 

På stridsskjutning när du ser robotgruppen resa sig 2 km bort i din kikare, du ensar skytten och ger eldkommando, dunk-dunk-dunk-dunk, fyra spränggranaters spårljus beskriver en ursexig bana genom luften och slår ned framför, bakom och i målet. Därefter ploppar fyra gubbar upp som din förare observerar och målanger åt skytten som riktar in själv, du bara ser och njuter när han låter 125 skott från din kulspruta m/39 fäller dem allihop i en lång eldskur.

 

Och så vidare...

MMM sounds lovely. Får lite flashbacks. 9040 är roligast, så är det bara (kan hända att jag e partisk kanske???)

 

:D xteam

Link to comment
Share on other sites

Får man reda på vilket fordon man skall köra vid bekräftelsen (beslutet vid mönstringen är ju endast preliminärt) eller först vid inryck?

 

Och får man ha sin "egen" tank, eller delar flera grupper på en och samma?

 

Det finns inga dumma frågor... :P

 

Vill bara vara säker.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är på P7 som på andra ställen, att när man är KB så gör man först KBS, Kompanibefälsskola där man visar vad man är bra på och får en placering därefter. Jake vet nog hur det går till på P7 exakt.

 

Man har sitt egna fordon. Som vagnchef är man även ansvarig för vården av det.

Link to comment
Share on other sites

Som Mats säger så är anledningen till att de står olika fordon med 99% säkerhet bereonde på följande:

Du är uttagen som KB på stridsvagnskompaniet. Detta förband behöver även bla eldledare. Då 121 och 122:ornas förmåga att leda indirekt eld är något begränsad så får denna lyckliga KB en strf 90E tilldelad sig. Och varför har han sån tur då?

Jo, han får vara en av de viktigaste kuggarna i strvkompaniet. Han är med längst fram under framryckning, han är med på ordergivingar, han får direkt reda på när något är i görningen då han är med o planerar anfallet mm mm.

Sen har han makten att leda en sjuhelsikes massa art-eld!!!!

Jag kan lova dig att om du blir svajig av att se ett strv-kompani öppna eld (vem blir inte det? :dong: ) så kommer du blir helt nipprig av att se en haubitsbataljons fulla eldkraft dimpa ner i målet. När du sen inser att du själv har lett in den elden.. :banana

Att sen vagnen är MYCKET smidigare en leoparden och att du får vara chef över e-gruppen är ju bara bonus! B)

Jag har säkert glömt halva men nu svimmar jag snart om jag skall skriva om allt roligt!! :D:)

 

Du har verkligen inte blivit blåst, jag hade bytt med dig på rak arm om jag fick nu....

Link to comment
Share on other sites

Du har verkligen inte blivit blåst, jag hade bytt med dig på rak arm om jag fick nu....

Jag också... :)

 

/Erik, Omotiverad kontorsslav

Nenene grabbar!! Ställ er på kö... Bakom mig som inte fick åka CV 90, bara skjuta bort dem med (sim)p-skott :D

 

Allvarligt talat, det är bara att gratulera! Du kommer att få ett par av de bästa utbildningarna som finns inom försvarsmakten:

KBS - mycket bra befäls/ledarskapsutbildning (som även är civilt meriterande)

 

Och som VC_90 skrev, eldledare... Jag har gått eldledar-förstegsutbildning och sett vad som händer när 3 st 12 cm granatkastare skickar varsin granat som slår ner inom 1 sekund i målet och det gjorde att hela eldledargruppen fick ståpäls och unisont stönade av lycka!

Jag låg på I13 och vi hade inte en 90E, så jag har bara teoretiska kunskapar om den, däremot att släpa med all utrustning för hand, mäta in målet och begära eld på det har jag gjort.

 

Vad en eldledare på ett stridsvagnskompani kan leda in vill du inte ens veta :)

 

 

Visst, det är häftigt att vara vagnchef på en 122:a, men fick jag chansen att var chef på en 90E så hade jag satsat på den direkt!!

 

Då får du det bästa av alla världar...

 

 

Lycka till!!

 

//Jed

Link to comment
Share on other sites

så kommer du blir helt nipprig av att se en haubitsbataljons fulla eldkraft dimpa ner i målet. När du sen inser att du själv har lett in den elden.. :)

Eftersom vi nu endast har en Haubitsbataljon till varje Mekbrigad, så lär ju inte hela bataljonen skjuta samtidigt - eftersom de snabbt måste omgruppera efter första skottet för att överleva.....

 

Återstår att se hur många av våra 4 Haubitsbataljoner som överlever FB 2004.

Link to comment
Share on other sites

Och visserligen finns ingen övre gräns för IQ/inskrivning/bef.lämp. på KJ och FJS, men alla "vet" att det delvis bygger på att brytas ner för att byggas upp. Och med starkt psyke/IQ/befälslämplighet bryts man inte lika lätt, vilket FJS märkte på mig under förtestet, vilket gör att det tar längre tid och man mår sämre själv.

Vad är detta för snack?!

Menar du att de som är psykist stabila åker ut pga av att de skulle vara svårare att "bryta ner". Jag tror personligen att det är ganska självklart att de med hög befälslämplighet/inskrivningsprov klarar av KJ/FJS bättre än de med ett lågt resultat. Förklara annars för mig varför de flesta som blev uttagna med hade ett relativt högt resultat/värde...

Jag tror även att de med lite sämre värden skulle ta åt sig mer när befälen gormar och har sig.

Link to comment
Share on other sites

DETTA ÄR J-GT OT, men jag ville ge Lukke ett vettigt svar.

 

Vad är detta för snack?!

 

Jag tolkar det så ja, eftersom majorens direkta motivering, öga mot öga med mig, var att mina resultat passade bättre som befäl. KB. Och eftersom mina resultat är vad jag skulle kalla toppresultat, så antar jag att toppresultat inte hör hemma på FJS.

 

Han sa även nåt i stil med (kommer inte ihåg exakt), eftersom jag inte fick en enda anmärkning under förtestet (inte ens första sängbäddningen, inte minsta tecken på nervositet lr dylikt, och dem var Inte snälla), så skulle jag troligtvis inte gå att få till att göra allt som man egentligen inte vill göra. Gör man inget fel, har dem inget att tracka ner på, och har dem inget att tracka ner på (kan dem inte bestraffa), är självförtroendet på topp, och då kan det kanske va svårt att dem att få en att göra skitsaker... Ungefär så sa han...

 

Varför de som blev uttagna har högt värde, kan jag inte förklara... Jag vet bara vad han sa till mig. Och eftersom bara jag hörde vad han sa då, kan bara jag tolka det på mitt sätt. Om han sen blåljög mig rätt upp i ansiktet, så tycker jag det är jävligt fel av en major, och han får ta ansvar för om jag sprider felaktig information vidare. Då jag har för vana redan nu, att inte ifrågasätta befäl (spec. inte majorer), så får jag helt enkelt lita på vad han sa, o då Tolkar Jag det som det står ovan...

 

O jag menade inte att dem med höga värden tar åt sig mer, fel uttryckt av mig. De psykiskt instabila tar åt sig mer när befälen gormar, knäcks lättare, osv, precis som du säger. Men ju mindre man tar åt sig, ju starkare är man, dessto mer skit får man ta "för att det ska verka" (för att man ska ta åt sig), dessto längre håller det på, och dessto värre blir det när man till slut når bristningsgränsen.

 

Fri tolkning av mina värden vs. FJS

 

Det blev långt, osv osv...

Link to comment
Share on other sites

@ jansson: Jag skulle nog vilja påstå att de gav dig just den motiveringen just för att inte göra dig besviken och ledsen... :lol:

Det är ju självklart att de inte skulle rata någon för att denne är för stabil! Och det där med att försöka bryta ner folk vet jag inte vart du har fått ifrån, kanske filmer från marinkåren/främlingslegionen motsv.

Men du kommer säkert att få det bra på pansar, så lycka till

Link to comment
Share on other sites

Tror du har fått en jävligt bra tjänst!

 

OT:

Anser, av egen erfarenhet på liknande kompani/skola att det är just soldater med bra ledarskap som behövs på FJS. Jag vill inte på något sätt påpeka att det är lättare att vara KB och basa över GB/F soldater. Men tänk själv.

6 jägers, alla har legat inne lika länge och en ska bestämma att nu ska vi göra så här. 3 pers tycker inte likadant, dom har legat inne lika länge, dom borde ju kunna avgöra vad som är bäst minst lika bra som chefen i detta läge, eller hur?

Visst ges väl cheferna mer utrymme och mer vänligt behandlade av befäl medan övriga fortf. får skit. Men det är inte samma sak som en GB soldat som legat inne 5 månader mindre än en KB, likaså för en F soldat, dom VET att KB soldaten har mer erfarenhet och bör således inte ifrågasätta hans kunnande i saken. Sedan finns det alltid starka viljor, men det känns, för mig, som om chansen att så starka viljor hamnar på samma ställe är i en grupp med 15 månaders soldater än i en blandad grupp.

Edited by VH
Link to comment
Share on other sites

Jaegare!

 

Tanken slog mig, att det skulle vara anledningen jag fick för att inte bli besviken... Men oavsett vilken anledning han gett mig, hade jag inte blivit beviken eller ledsen på någon. Jag gjorde mitt bästa, dem gjorde den bedömning som krävdes, så jag kan inte bli besviken på varken dem eller mig själv. Och om det var en anledning för att mildra mina känslor om varför jag åkte ut, beror det då på att dem inte tror jag kan ta kritik??!!! En soldat som inte kan stå till svars och ta kritik, för det han gjort dåligt eller inte tillräckligt bra, hur fan klarar han sig sen?? När man väl är där, oavsett var/vad man är, så är väl just kritik det man får då man gör något fel/otillräckligt... Jag är inte en av nya generationens gnälliga ungdomar, uppväxt med att klaga och polisanmäla allt/alla som är/gör fel (som nämndes i nån tråd, av någon "gammling"). Ja vill ha ärlighet, jag kan ta det, och kan jag inte det, så får jag väl lära mig. "Förmildrande omständigheter" inom FM är bullshit enligt mig. Hade jag kommit in, hade jag nog fan fått höra när jag gjorde fel/otillräckligt. Då borde jag få höra det när jag åker ut också så man lär sig något. Raka rör och mycket böj-streck i belöning när saker inte blir vad dem borde tack!

 

O gällande var jag hört bryta ner/bygga upp processen, nej, inte film. Film är film. Det jag hörde var en del av majorens anledning... Men nu snacka han kanske bara "förmildrande"... Fel enligt mig i så fall, om jag inte klargjort det ovan... Gör man inte tillräckligt bra, SKA man få höra det, så man kan göra bättre nästa gång, i nästa sammanhang! Gör om, gör rätt, helt enkelt...

 

//jansssson

Link to comment
Share on other sites

Nenene grabbar!! Ställ er på kö... Bakom mig som inte fick åka CV 90, bara skjuta bort dem med (sim)p-skott ;-)

 

Allvarligt talat, det är bara att gratulera! Du kommer att få ett par av de bästa utbildningarna som finns inom försvarsmakten:

KBS - mycket bra befäls/ledarskapsutbildning (som även är civilt meriterande)

 

Och som VC_90 skrev, eldledare... Jag har gått eldledar-förstegsutbildning och sett vad som händer när 3 st 12 cm granatkastare skickar varsin granat som slår ner inom 1 sekund i målet och det gjorde att hela eldledargruppen fick ståpäls och unisont stönade av lycka!

Jag låg på I13 och vi hade inte en 90E, så jag har bara teoretiska kunskapar om den, däremot att släpa med all utrustning för hand, mäta in målet och begära eld på det har jag gjort.

 

Vad en eldledare på ett stridsvagnskompani kan leda in vill du inte ens veta :tveka:

 

 

Visst, det är häftigt att vara vagnchef på en 122:a, men fick jag chansen att var chef på en 90E så hade jag satsat på den direkt!!

 

Då får du det bästa av alla världar...

 

 

Lycka till!!

 

//Jed

Tack, Jed och alla andra. Nu känns det bättre, var lite orolig ett tag. Men efter lyssnat på er och läst lite mer om tjänsten ser jag nu fram emot lumpen och P7. :dong:

 

Tack för alla svaren!

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Strv 122 torn väger lika mycket som hela Strf9040B. Det säger väl allt. Hamnar du på strv så kommer du gå omkring med gåshud i 15 månader för att det är så coolt, samt få förunnat.

 

//Strvkomp :worthy:

 

Fråga: Vi hade för några veckor sedan KADER med några Löjtnanter som skulle lära sig truppföra inom kompanis ram, de kom från P7 och hade inga planer på att lägga ner strv 121 eller att ersätta den med strv 122. Ska strv 122 finnas nere på P7 också eller som nu bara finnas på P10 och I19??

Link to comment
Share on other sites

Froddan, om jag va du skulle jag luta mig tilbaka med ett stort leende!

Få förunnat och du gör många själar avundsjuka.

Gick det att köpa värnplikts tjänstgöring skulle jag bjuda dig allt jag har.

Min största dröm är att vara chef på en vagn. Jägare i all ära, men i mina ögon klår ingenting att leda ett högteknolgiskt vidunder i strid.

Att läsa det mats beskriver ger mig gåshud uta deslike! :clap:

 

Jag önskar dig lycka till och avundas din kommande tjänstgöring!

 

/J

(som forfarande väntar på den helt pansar baserade moderna krigsfilmen. Om den kommer)

 

EDIT: strvkomp

Norrbottens vinter och stradsvagnar/fordon.

Vi är nu December... Jag tror inte det finns nåt så sexigt som ett stål vidunder blåsandes genom snön.

BILDER TACK. FORT FORT FORT! VÄRKSTÄLL!

Förväntar mig fina bilder innan vintern är slut :P

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Tack, Jed och alla andra. Nu känns det bättre, var lite orolig ett tag. Men efter lyssnat på er och läst lite mer om tjänsten ser jag nu fram emot lumpen och P7. :baskerHV:

 

Tack för alla svaren!

:D

 

Och du kan göra oss glada om du känner för att ta upp Foxtrot-Limas gamla roll, han skrev en dagbok om sin tid på kb skolan och om hans tid efter.

 

Självklart hittar jag inte hans tråd om KBS nu bara för det...

SoT: http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=7189

 

 

Och kommer du på 90E vagnen vill vi se bilder... Mycket bilder :)

Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Har redan många bilder på strf90epbv, strv 122 i vintercamo. Har dock ingen scanner att lägga upp bilderna på nätet med. S

lashasarna på pskkomp inte tagit itu med saken och målat sin vagnar än. För övrigt så är samtlig färg borta från vagnarna efter REMI spolningen. Så det blir bara till att måla om på måndag.

 

Annars är våran hemsida nu på gång. Designen är uppe och några bilder ligger uppe men än återstår mycket jobb. Men när den är klar kommer samtliga pansarsluskar här på forumet ha en ny favvosida, garanterat... :P

 

//Strvkomp

Link to comment
Share on other sites

Alltså ska man vara på en 9040 ska man vara i stridsutrymmet så är det bara, vagnsbesättning kallades av skyttefolket för vagnslökar med befogenhet i de flesta fallen (fast med glimten i ögat ...ibland).

Men jaja angående lurendrejerier så brukar de lura folk till att bli KB med illusionen av att de kommer att led en pluton skyttesoldater i avsutten strid. medan de egentligen bara är vagnschefer och stf. vagnschef.

I min pluton var de så allvarligt så att det var 4 kb-elever på 2 vagnar eftersom vi hade en löjtnant som vagnschef plut-chef och så var det på alla plutoner.

Dock gick det bra inför slutövningen då en blev katastrofalt sjuk innan slutövningen och en annan blev ordförande i värnpliktsrådet och figurerar då och då i tv.

Link to comment
Share on other sites

Jaegare!

 

Tanken slog mig, att det skulle vara anledningen jag fick för att inte bli besviken... Men oavsett vilken anledning han gett mig, hade jag inte blivit beviken eller ledsen på någon. Jag gjorde mitt bästa, dem gjorde den bedömning som krävdes, så jag kan inte bli besviken på varken dem eller mig själv. Och om det var en anledning för att mildra mina känslor om varför jag åkte ut, beror det då på att dem inte tror jag kan ta kritik??!!! En soldat som inte kan stå till svars och ta kritik, för det han gjort dåligt eller inte tillräckligt bra, hur fan klarar han sig sen?? När man väl är där, oavsett var/vad man är, så är väl just kritik det man får då man gör något fel/otillräckligt... Jag är inte en av nya generationens gnälliga ungdomar, uppväxt med att klaga och polisanmäla allt/alla som är/gör fel (som nämndes i nån tråd, av någon "gammling"). Ja vill ha ärlighet, jag kan ta det, och kan jag inte det, så får jag väl lära mig. "Förmildrande omständigheter" inom FM är bullshit enligt mig. Hade jag kommit in, hade jag nog fan fått höra när jag gjorde fel/otillräckligt. Då borde jag få höra det när jag åker ut också så man lär sig något. Raka rör och mycket böj-streck i belöning när saker inte blir vad dem borde tack!

 

O gällande var jag hört bryta ner/bygga upp processen, nej, inte film. Film är film. Det jag hörde var en del av majorens anledning... Men nu snacka han kanske bara "förmildrande"... Fel enligt mig i så fall, om jag inte klargjort det ovan... Gör man inte tillräckligt bra, SKA man få höra det, så man kan göra bättre nästa gång, i nästa sammanhang! Gör om, gör rätt, helt enkelt...

 

//jansssson

jag såg en dokumentär på discovery om den amerikanska armen.. och där sades det att dom "Bryts ner för att byggas upp på nytt".. t.ex att man inte fick ha sina egna kläder, inga personliga prylar, och alla skulle raka huvudet.. dom fick oxå "veta" att dom inte är mer värda än någon annan.

Dom ville bland annat "bygga upp" dom till att vilja skydda den brevid.

 

Då nämnde dom också att den Iranska armen var den effektivaste för att dom värkligen gick på den bannan att skydda sina kamrater.. dom blev helt enkelt bästa vänner allihop.. men det hade sina nackdelar. T.ex när en kamrat dog, då hände det ofta att dom blev helt förstörda psykiskt, det kan ju inte vara kul att se nån man gillar så fruktansvärt mycket dö.

 

 

Tro inte allt du ser på tv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...