Jump to content

camuflage


jack the ripper

Recommended Posts

Först grundmålar du med grön hela ansiktet lite upp i håret (helst hela beroende på hårlängd)det för att täcka det din huvudbonad inte täcker , öron, nacke och hallsen måla långt ner så det inte bläncker fram nå "kroppfärg" från kragen eller din urringning

 

sen svart på utstickande punkter inom (viss gräns)"host" såsom näsa, kindben, panna, haka, öron,

 

den bruna färgen är onödig och jävligt rödaktig strunta i den

 

och se till att täcka hela ansikte så det inte blir nå ljusa fläckar nånstans

 

 

/Johansson :clap::D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Att måla grönt med olika mönster i svart brukar också funka bra och tar bort konturer i ansiktet och kan i vissa fall "förvränga" ansiktet så att man ser mer grotesk ut, vilket kan ge ett psykologiskt övertag i närstrid. I annat fall så är endast svart över hela ansiktet också ganska funkis, men bäst på natten.

 

:camo:

Link to comment
Share on other sites

En följdfråga.

 

Jag har inte hört talas om att någon har sett ett "ansikte" om motståndarna har använt bara en färg i ansiktet, om färgen något så när passar in vad gäller kulör förstås.

Är det någon som verkligen upptäckt någon annan just pga att man ser skuggorna i ansiktet och i så fall under vilka omständigheter?

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är egentligen färgens (jämför gärna olika) IR-dämpande egenskaper? Och i så fall, hur förändras egenskaperna när man svettas?

 

Själv tycker jag om att lägga grönt som grundfärg och svart på utstående delar, samt lite brunt om jag känner för det... Alltså väldigt indivuellt och olika varje gång. Tror inte att det spelar så stor roll hur man gör, det är väl mest att man gör ansiktet mörkare och mindre tydligt. Skuggorna i ansiktet är nog mindre betydelsefulla än "originalfärgen".

 

Har sett olika tips i olika reglementen t.ex "Hemvärnsmannen i fält" (1956) som säger "Lär av naturen." Bra tips faktiskt.

 

Johansson: Finns det mer än en hårlängd!? :D

Link to comment
Share on other sites

Först grundmålar du med   grön hela ansiktet lite upp i håret

 

sen svart på utstickande punkter

 

Själv tycker jag det är lättare att först måla dit den svarta färgen på diverse punkter för att sedan måla med grönt runtom. Jag tycker att det är svårare att måla svart ovanpå det gröna. Använder aldrig en tredje färg (brunt) eftersom maskeringsstiftet bara har två ändar. Vaddå färg på tub ?? :D

(skämt åsido har jag sålt min själ och använder numera färg på tub - men bara två färger)

 

Edit: onödigt med en tom citatruta - om man intre förevisar vintermaskering förstås.

Edited by Axial
Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag det är lättare att först måla dit den svarta färgen på diverse punkter för att sedan måla med grönt runtom.

Tanken med att börja med grön färg (eller den ljusaste nyansen) och sedan gå på med svart (eller mörkare nyanser) är att det är lättare att mörka ner ljusa områden än att få ett mörkt parti ljust....

 

- HvPrsk

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är egentligen färgens (jämför gärna olika) IR-dämpande egenskaper? Och i så fall, hur förändras egenskaperna när man svettas?

Eftersom de ljusa partierna på uniformen reflekterar IR som ett halvt disco så gör väl ansiktet varken från eller till?

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är egentligen färgens (jämför gärna olika) IR-dämpande egenskaper? Och i så fall, hur förändras egenskaperna när man svettas?

Eftersom de ljusa partierna på uniformen reflekterar IR som ett halvt disco så gör väl ansiktet varken från eller till?

:dong:

Det visste jag inte, har du belägg för det? Skillnad aktiv/passiv?

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju gora som jag och kopa en san dar kamo-huva fran Garderoben... anvande maskeringsfarg en enda gang under lumpen, resten var huvan alla ganger. Medan resten av plutonen tvattade ansiktet satt jag inne pa logementet med korvmacka. :)

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju gora som jag och kopa en san dar kamo-huva fran Garderoben... anvande maskeringsfarg en enda gang under lumpen, resten var huvan alla ganger. Medan resten av plutonen tvattade ansiktet satt jag inne pa logementet med korvmacka. :)

Mummel... du onda människa. :D En annan fick inte använda färg en enda gång. Huva var helt otänkbart då alla synliga klädesplagg skulle vara försvarsmaktens. Sot från kamin var det som gällde. Jättekul att tvätta bort när det haft över en vecka på sig att tränga djupt in i porerna. En fördel med sot är dock att det ger en riktigt matt yta ända tills det börjar rinna bort på grund av svetten, vilket tyvärr sker rätt så snabbt när man börjar anstränga sig fysiskt.

 

Något OT, men sex enkla minnesregler när det gäller maskering i allmänhet:

 

1. Försöka invertera det synintryck objektet ger. D.v.s. ytor som står ut ska göras mörka och ytor som är insjunkna ska göras ljusa.

 

2. Se upp med skuggor. Dra maskeringsnät vid tält och fordon ända ned till marken.

 

3. Se till att det maskerade objektet inte ser ut som ett maskerat objekt, och detta gäller särskilt objekt som lätt känns igen av människor, som t.ex. mänskliga huvuden. I praktiken innebär detta att man försöker sudda bort konturerna av objektet. Spänn upp maskeringsnätet över objektet istället för att bara lägga det över objektet. Bryt upp huvudets konturer med växtlighet, nätremsor och dylikt.

 

4. Använd naturliga materiel, men se till att de hålls färska om de ska efterlikna färska växter, för annars kommer din signatur att avslöja dig i vissa elektromagetiska spektrum. Se även till att du inte lämnar alltför mycket spår efter dig då du tar växterna.

 

5. Se till att du snabbt kan få bort maskeringen om det behövs. För fordon som ligger gömda och är maskerade med nät gäller att man ska kunna köra ut fordonet under nätet utan att nätet far med. Detta innebär att man måste sätta upp nätet på en ställning av något slag på samma sätt som duken är uppsatt på ett tält.

 

6. Kom ihåg att även kontrollera maskeringen från den bedömda fienderiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju gora som jag och kopa en san dar kamo-huva fran Garderoben... anvande maskeringsfarg en enda gang under lumpen, resten var huvan alla ganger. Medan resten av plutonen tvattade ansiktet satt jag inne pa logementet med korvmacka

 

 

Vad sa befälen om det ?

Link to comment
Share on other sites

Hur bra är egentligen färgens (jämför gärna olika) IR-dämpande egenskaper? Och i så fall, hur förändras egenskaperna när man svettas?

Eftersom de ljusa partierna på uniformen reflekterar IR som ett halvt disco så gör väl ansiktet varken från eller till?

;-)

Det visste jag inte, har du belägg för det? Skillnad aktiv/passiv?

Vet inte hur det är med IR men med GN1:orna så lyser de ljusa fälten kraftigt. Ser ut som nån form av ökencamo nästan

Edited by Limp
Link to comment
Share on other sites

Angående IRV sikten/kameror så är det nog nästan omöjligt att göra något åt sin signatur bara genom att kleta på med camostiftet i ansiktet.. eftersom "camoflaget" med största sannolikhet kommer hålla kroppstemp.

IRV sikten är däremot mycket bra på att skilja befäl från beväringar... om man ser en person lysandes som en sol i siktet är det med största sannolikhet ett befäl... ;)

 

 

 

 

edit: stavning vadå

Edited by BUCK
Link to comment
Share on other sites

Hur bra är egentligen färgens (jämför gärna olika) IR-dämpande egenskaper? Och i så fall, hur förändras egenskaperna när man svettas?

Eftersom de ljusa partierna på uniformen reflekterar IR som ett halvt disco så gör väl ansiktet varken från eller till?

:D

Det visste jag inte, har du belägg för det? Skillnad aktiv/passiv?

Efter att ha hört att m/90 syns mycket bättre än m/59 med bildförstärkare så jämförde jag (visserligen bara m90-byxor & kroppskydd jämfört med m/59-skjorta men ändå) genom att titta med en GN1:a, och mycket riktigt, de ljusa partierna på m/90:n syns mycket bra (ser mycket "ljusare" ut än i dagsljus utan bildförstärkare) och m/59-skjortan var mörkare än de mörka partierna på m/90:n.

Med IR-lampan på blev skillnaden ännu kraftigare. (På nära håll alltså)

Link to comment
Share on other sites

Du skall vara svart som hin hole själv i ansiktet :((

 

våran kapten hade svart maskfärgs noja

Vad är skillnaden på ett helt svartmålat ansikte och mitteln på en tioringad tavla?

Själv målar jag hela huvudet grönt och skjutögat och en del av halsen på motsatta sidan svart. Jag anser att om man målar alla utstickande delar, i ansiktet, svart så förstärker man signaturen i stället för att dämpa den.

Ibland har jag haft tilltalsnamnet Pongo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med hänsyn till inläggen i den här tråden har jag kommit fram till att maskeringen i ansiktet syftar till att se så farlig ut som möjligt, för att skrämma den lede fi och peppa sig själv. Självklart ser man till att man inte sticker ut så mycket och att man smälter in i miljön. En mörkare blobb i terrängen syns vid hastig koll mindre än en ljusare antar jag.

 

"Ser man farlig ut, ÄR man farlig." Kn And, P4.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att om man målar alla utstickande delar, i ansiktet, svart så förstärker man signaturen i stället för att dämpa den.

Kan du utveckla detta? Givetvis så bör man infoga mörkandet av utstående delar på ett vettigt sätt, så att man inte står där med exakt målade svarta läppar, svart näsa, svart haka och svarta kindben och resten grönt, som något slags inverterad variant av 1930-talskarikatyr av afrikaner. Tanken är mer att t.ex. dra ett brett svart streck/område snett över ansiktet som täcker delar av ena kindbenet, delar av näsan och fortsätter ned på motsatt sida av ansiktet. På samma sätt kan man foga in hakan i ett annat svart streck/område.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att om man målar alla utstickande delar, i ansiktet, svart så förstärker man signaturen i stället för att dämpa den.

Kan du utveckla detta? Givetvis så bör man infoga mörkandet av utstående delar på ett vettigt sätt, så att man inte står där med exakt målade svarta läppar, svart näsa, svart haka och svarta kindben och resten grönt, som något slags inverterad variant av 1930-talskarikatyr av afrikaner. Tanken är mer att t.ex. dra ett brett svart streck/område snett över ansiktet som täcker delar av ena kindbenet, delar av näsan och fortsätter ned på motsatt sida av ansiktet. På samma sätt kan man foga in hakan i ett annat svart streck/område.

A2K, du har precis själva utvecklat det.

Man skall inte måla hakan och kindbenen så att det ser ut som om man hade skepparkrans.

Link to comment
Share on other sites

Kungens maskeringsfärg=finnframkallande (och det mycket!). Och att det var omöjligt att svettas pga detta plastöverdrag. Jag provade med en vinkork som jag eldar på och stryker ut, eldar och stryker... Då kan ju huden andas åtminstone. Jag tycker att sotet från korken är lättare att få bort än den där hiskeliga färgen.

 

/Gusten :bash:

Link to comment
Share on other sites

all camo målning funkar bättre än ingen!! att bara dutta på massor av olika prickar går ju skit bra (Bara det täcker hela ansikte,hals och nacke)

 

titta på det nya digitalacamot bara massa fyrkanter och det ska vara jävligt bra säger många

 

börja med mörk färg som grund funkar ju alldeles utmärkt ja vet att jenkarna körde så...

 

det är ju en smaksak!!!!?

en "rambo"målning skulle säker funka lika bra. :):camo::camo:

 

jaja det är bara testa sig fram mitt första svar då svara jag som det står i soldf

och visst finnd det bara en hårläng :D:D

(men många har förlångt) :bash::huh:,O,O

 

ha det bra alla //Johansson

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju gora som jag och kopa en san dar kamo-huva fran Garderoben... anvande maskeringsfarg en enda gang under lumpen, resten var huvan alla ganger. Medan resten av plutonen tvattade ansiktet satt jag inne pa logementet med korvmacka

 

 

Vad sa befälen om det ?

De hade inga problem med det; det var ju faltmassigt, det syntes inte ute i terrangladan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...