Guest Nils Holgersson Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Nu har jag beslutat mig för att skriva dagbok här på SoldF.com under min värnplikt. Jag är kallad till grundutbildning som spaningsgruppbefäl på I5 i östersund. Jag bestämmde mig för att skriva dagbok eftersom jag tycker att det finns så lite information på internet om spaningsutbildningen och jag tänkte att dagboken kan bli som ett dokument som kan bevaras och vara till nytta för folk som ska vara spaningsoldater i framtiden. Jag tycker även att det ska bli kul att skriva så jag kommer ihåg själv vad jag har gjort och jag har aldrig skrivit nån form av dagbok tidigare så det ska bli en rolig erfarenhet. Jag rycker in 17 juni men ska åka upp redan i morgon och förhoppningsvis få sova över på regementet. MVH Nils Holgersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Ska bli mycket intressant att läsa om din vpl där! Vet inget om det själv så jag ser fram emot det! Hoppas bara att man hinner läsa lite ibland, rycker ju själv in den 24e ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Soldfs Forum får snart byta namn till försvarets inofficiella dokusåpe avdelning.....med dagböcker högt och lågt. Inte mig emot, kul med insikt. En sak dock Nisse: Nu skojar jag inte. Det är MYCKET tufft att orka skriva dagbok, kvällen blir sen, de andra kan lägga sig och sova men du måste skriva. För det är så att under främst GSU är man ofta så komig att om man inte skriver samma natt kan roliga detaljer försvinna. Tänk på det. Lycka till, med både lumpen och dagboken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Ser fram emot mycket trevlig läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 Ser fram emot kul läsning! Hoppas du trivs som spanare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 kul så man kanske man får veta mer om span... ska ju själv dit så.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted June 15, 2002 Report Share Posted June 15, 2002 tänkte på försvarsmaktens egan satsning.. lumpen.nu tänk om dom erbjudit alla som gör lumpen möjligheten till ett slags "lunarstorm".. och för er lite äldre, en sida med möjlighet att hålla kolla på folk och lägga upp dagböcker.. med den trevliga funktionen att varje "pluton" eller något sånt får tillgång till lägga upp foton och skriva om sin utbildning.. kanske det blivit lite väl offentligt.. men trevligt och nu är det svårt att hitta personliga sidor.. amf och jägare verkar duktiga på det där, kanske sammanhållningen "tvingar" fram det.. men ändå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 Nu är det inte många timmar kvar tills jag tar mitt pick och pack och åker till centralstationen. Ska bara äta "sista måltiden." Fortsättning följer förhoppningsvis i morgon. Jag antar att det blir en stor omställning de första dagarna och massa saker som måste fixas etc. Ha det bra. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted June 16, 2002 Report Share Posted June 16, 2002 GranQ: Det finns ju som sagt en hel del inofficiella sidor, särskilt en som du borde känna till ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Sådär ja. Nu är jag hemma på min första helgledighet. Vi fick ledigt i fredags eftersom det var midsommarafton. jag har inte kunnat skriva något i dagboken eftersom jag inte har haft tillgång till internet under den här veckan men en kapten sade att vi längre fram ska få ett konto så man kan logga in på datorer som ska finnas nånstan. Jag ska fråga lite närmare om det på måndag. Nu ska jag försöka sammanfatta vecka så gott som det går: Jag kom fram till Östersund i söndags började jag gå mot regementet och följde efter i en grupp med andra som skulle rycka in. När vi blev insläppta av vakten viste vi var vi skulle ta vägen men efter ett tag hittde vi in i första kasernen av tre och andra våningen luckerna var utrymda och man kunde ta en säng. I korridoren fanns det papperslakan som man fick bädda i sängarna med. Det var skönare att sova med papperslakanen än jag kunde föreställa mig. Nästa dag vaknade jag och packade ihop mina grejer och gick upp till vakten och frågade var jag skulle ta vägen. Han skickade upp mig till en liten röd stuga där man fick skriva på en liten lapp med personuppgifter och uppgifter om två nära anhöriga sen fick man ut sin namnbricka som man måste ha på sig hela tiden. Sen fick vi vänta lite utanför till det hade kommit lite fler folk och en fänrik kom och visade oss var vi skulle bo. Det var tillbaka till första kasern men på tredje våningen i stället där GB-eleverna från Hallens komp. ska bo. Igentligen ska Hallens kompani bo i andra kasernen men den kasernena håller på och renoveras och vi ska flytta över dit i augusti. Det är skitfräscht i lokalerna men sängarna och skåpen är gamla och slitna. På sängarna låg det en korg med galjar, överdrag till madrasserna, anteckningsgrejer och två bra böcker nämligen SoldF och Svensk soldat. Sen fick vi vi gå och äta lunch men skulle vara tillbaka en och en halv timme senare, 12.30. det var pytt i panna till lunch. Den var ok. När vi kom tillbaka 12.30 skulle vi hämta ut våra persedlar och det var fler killar där som skulle göra det. Fänrik E, en 25 årig schysst kille, ledde ut oss och sa att vi skulle gå på kollonn efter honom, det visade sig att det var att följa efter honom som en lång orm något som vi skulle göra mycket sen. Vi kom upp till persedelutlämningen. Där fick man följa en lång disk och gå förbi tanter och gubbar som gav en saker. Vi började med att ta en nylonsäck och en stridsryggsäck 2000 och sen fick vi 4 knästrumpor, tre kortkalsonger, två underställ, tjocktröja90, två T-shirt, M/90, marshkänga, gummistövlar med två par värmetofflor, skinnvante med stickade vantar att ha inuti, stridhandske 2000, den där handsken som nån skrev nåt om i ett annat inlägg, kokgrejer och en vattenflaska och en sån där stor bag som man kan ha som ryggsäck och andra grejer som jag glömt nu. sen gick vi ut till en gräsplätt där kapten H sa alla saker som man skulle hålla upp och visa att alla har fått allt. Sen fick vi bära sakerna över kaserngården och in på luckan där vi fick börja packa in sakerna två skåp som man var tilldelad, jag trodde att man bara fick ett skåp. Vi hade en ritning som visade hur man skulle lägga in i skåpet och några killar som hade kommit tidigare på morgonen hade redan fått ut sina saker, fått på sig m/90 och packat skåpen. När alla hade packat skåpen fick vi gå ut i korridoren och ställa upp på två led och under ledning av kapten B lära oss enskild ställning och manöver. Sen fick lära oss att bädda under ledning av kapten Hö som är ställföreträdande kompanichef för Hallens kompani GBS medan major D mest verkar ägna sig åt KB-eleverna. Sen åt vi middag och sen fick vi lära oss hur man ställer upp och anmälan och avlämning. Hallens kompani GBS är uppdelad i två avdelningar, varje avdelning består av tre logement och de som sover på ena sidan i logementet tillhör en grupp, de som sover på andra sidan en annan grupp, de som sover närmast dörren i respektive rum är gruppchef och måste anmäla närvarande och frånvarande vid varje anmälan när det är uppställning. De har blandat ihop alla eldledare och fordonsförare och spaningssoldater i samma grupper under GU vilket jag är lite besviken på och drar ner motivationen något. Under natten fick jag inte en blund i ögonen. Jag brukar inte ha några som helst problem med att sova borta men jag hade svårt att varva ner plus att några snarkade. det resultareda ei jag var trött nästa dag och jag var nojig att jag inte skulle kunna sova nästa natt heller och tänkte gå till sjuksyster för att få ett sömnpiller, om man nu kan göra det, men det gjorde jag inte och jag kunde som tur var somna nästa natt. De följande dagarna har vart ganska lika och jag tänker bara gå igenom vad jag har lärt mig. Vi har haft mycket exercis på kaserngården med kapten B. Vi började med att stå på öppen fyrkant och göra vändningar med höger, vänster och helt om. Sen har vi gjort gruppkolonner och marscerat med marschanträde och halt. Halt var jag skitdålig på men jag hoppas att jag ska få till det nästa vecka. Sen har vi lärt oss hur man hur man anmäler sig och anhåller om saker i befälsrummet och på ungefär samma sätt tilltalar man befäl i allmänhet. Mössa måste vara på utomhus och måste vara av inomhus. Innan vi fick sluta i torsdags sjöng vi nationalsången, det var riktigt stämningsfullt. Det var allt för den här gången. Nils Holgersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Ser fram emot fortsättningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Fy fan vilket lugnt inryck blir lite avis, själv blev man väckt vid 5 tiden första morgonen och ut och ha fys. Och så fortsatte det hela veckan, tidiga morgnar och sena kvällar med elaka KB-elever. Dock lugnade det sig efter ett par veckor, första permis var efter 2 veckor Fy man var ju trött nästan varje helg man var hemma :( Ser oxå fram emot fortsättningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Tisdagsnatt gick jag kanske och la mig vid ett/halv två, eftersom vi skulle sy färdigt flaggan, regementesmärket och två kragspeglar. jag sydde färdigt flagga och regementesmärket sen gick jag och duschade och kom sist i säng. Sen kom jag i säng vid tolv i onsdags efter att ha sytt fast kragspeglarna. Jag tycker också att det har vart lugnare än jag förväntat mig. I stället för agrressiv fysträning har det vart mycket exercis och uppställningar hela tiden som är mer segjobbiga än tar musten ur en direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liljestrand Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Nifelhel: Vart gjorde du din vpl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Mitt inryck i måndags på P7 var också mycket lugnare än vad jag hade väntat mig. Vi har bara haft fys en gång denna veckan och då sprang vi cirka 5-6 km med yoffs. (alla våra befäl är yoff). Yoffsen var också MYCKET snällare och trevligare än vad jag hade föreställt mig. De har inte blivit arge någon gång trots att folk har klantat sig som fan. (Typ en som stod och sparka sten när vi skulle stå i givakt och en som har somnat på samtliga lektionspass). Alla våra befäl är jätte trevliga, våran PB är en 50 årig gubbe som e skitrolig. /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nina Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Man får väl hoppas att det är er PC som är 50 år, annars är det en tragisk lumpare till att ha stannat länge... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjorven Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Tobias R hälsa Johan Persson från mig/Johannes. Om du nu ligger på samma kompani som han. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Att: Liljestrand Jag gjorde min vpl på IB16 GB stadsskyttekomp 97-98 Det står oxå på medlemsinfosidan ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest clox Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Hrm, jag blir också lite avis. Mitt inryck var ungefär som Nifelhel's. Vi fick ju inte nån permis första helgen eftersom vi hade tidspress på utbildningen samt att vi sovit för lite och det därmed förelåg en risk för värnpliktiga att köra ihjäl sig själva och liknande under helgen. Nu när man tänker tillbaks på GSU:n så fattar man inte riktigt att man orkade. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Vi har inte heller permis den första helgen, men det är för att minska avhoppen, med motivationen att vpl. efter två veckor kanske har hunnit smälta alla nya intryck samt kommit in i rytmen... Låter väl ganska vettigt(?) med tanke på att det varit uppemot 30% avhopp som värst! Det är bara bita ihop och gilla läget ;) MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 26, 2002 Report Share Posted June 26, 2002 hälsade på KB på p18 igår. de hade vart inne 2 veckor och haft fältdygn under första helgen. så tycker jag man ska ha det, det är ju så man lär känna varann bäst ju! in med alla i ett tält och vips så känner de varann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Hej igen. Nu sitter jag på soldathemmet och skriver. En kapten sa att det skulle finnas datorer på kasern men de finns inte och jag får nu rikta in mig på att komma hit när jag inte har kvällstjänst och skriva. I måndags fick vi ut 70-litersryggsäck, jägarkök, regnflik, spade och lite andra grejer som vi ska ha på våran fjällmarsh som vi ska ha vecka 33 innan F-soldaterna rycker in. Vi hade exercis och började med skittråkig sjukvårdsutbildning vi ska ha i 40 timmar! I tisdags fick vi ut våran AK5a!!! Det höjde stridsmoralen ordentligt och tillochmed killar som tidigare velat åka hem ville nu stanna kvar. Vi hade vapentjänst med en ny löjtnant vi inte haft förut, löjtnant E. Han ska vara på GRK-pluton. Vi fick lära oss att ta isär för särskild och daglig tillsyn. I onsdags fick vi skriva teoriprov på ak5. skitenkelt, bara byråkratiprov som man måste klara. sen hade vi praktiskt prov där vi skulle klara att ta isär för daglig tillsyn på 18s. och sätta ihop på 30s. Det skulle vi klara två gånger. de flets klarade genast medan de som inte klarade fick göra försök på försök tills de klarade. Vi gjorde tills vi hade lossat främre bulten men efteråt berättade löjtnant E att man igentligen inte skulle lossa främre bulten och att vi hade överkurs för att vi låg på spaningspluton och siktar man mot stjärnorna kommer man till trädtopparna. Idag, torsdag, ägnade vi hela förmiddagen för att justera stridbälte och hjälm. sen gick vi ut i full stridsmundering med skyddsväst och allt och lärde oss "ladda" och "patron ur". sen hade vi lektion och teoriprov på skjutsäkerhet. Sen hade vi lektion och prov på orientering. det var första lektionen och ett simpelt prov direkt. Hade det vart så effektivt i skolan hade det gått undan. Tack och hej. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Har man tagit bort "fältinryckning" helt? Jag fick hämta ut all utr + vapen första dan, sen rätt ut i stora, mörka skogen i tio dar. Först andra helgen fick vi permis... Fast det är ju klart, det var ju på tuffa I 16:s tid! ;) Man lärde känna de andra 39 GB rätt bra i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 "Fältinryckning" verkar vara borttaget på dom flesta förband tyvärr. Iaf fick inte jag uppleva nåt sånt :( Men däremot är det väl så att alla får sin första permis andra helgen? Förutom när det är jävla midsommar fan kriget väntar inte för att det är midsommar! Tycker det är fel att man låter dom rycka in på måndagen för att sedan åka hem på Torsdagen för att dricka sig fulla å äta sill bara för att det råkar vara midsommar !! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 Min mönstringförättare sade att jag kommer rycka in 16´e juni 2003, men årets vpl på samma som mig ryckte in den 24´e. undrar vad som gäller egentligen? de kanske ändrar varje år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted July 6, 2002 Report Share Posted July 6, 2002 Nu är jag hemma på min andra helgledighet. Förra helgen fick vi stanna kvar för då var vi ute i fält för första gången och hade förläggningstjänst. Det regnade konstant i 2,5 dygn så man blev riktigt bekant med sina regnkläder model90. Vi skulle hela tiden vara klädda i stridutrustning och vapnet fick vi inte släppa. När vi kom fram skulle vi sätta upp våra patrull8tält som vi ska sova i. Vi fick se ett tält som redan var uppsatt av en löjtnant E som såg förjävligt ut. det var uppsatt med stålpinnar från 25-tält och linor var dragna från träd. Vi fick en mycket dålig uppfattning omj hur det skulle sättas upp. Men vi fick upp det till sist efter tre timmar. Dagen fick vi t5a ner tältet fyra gånger och sätta upp det tre. Då blev det mer ordning och reda på hur det skulle sättas upp när löjntant O och fänrik D kom med tips och tricks. Man ska lägga ut tältet så det ligger runt mot marken sen hugger man nästan meterhöga pålar som man klubbar ner i snören runt tältduken. sen kör man upp en tvåmeter hög stav i mitten i tältet. sen spänner man upp tältet genom att dra snören som man fäster högre upp på tältduken till den övre delen på de meterhöga pålarna som man bankat ner tältduken med. sen fick vi lära oss hur man maskerar tältet med maskeringsnät så att ir-signaturen dämpas. Övriga aktiviteter fån helgen var mest att ligga och kräla på en lerig grusväg och göra "ladda" och patron ur. Vi gjorde även magasinbyte och åtgärder vid eldavbrott. Det vi gjort resten av veckan är att vi övat anläggning och färdigställning i liggande knästående och stående ställning som nu blivit välintroducerat för oss. I torsdags fick vi lära oss hur vi ska rengjöra Ak5. Nästa vecka ska förhoppningsvis internet i kasernen kopplas upp men det blir nog först om två veckor om man känner FM rätt. Ha det så bra Nils Holgersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gone_crazy Posted July 7, 2002 Report Share Posted July 7, 2002 Soldfs Forum får snart byta namn till försvarets inofficiella dokusåpe avdelning.....med dagböcker högt och lågt. Inte mig emot, kul med insikt. En sak dock Nisse: Nu skojar jag inte. Det är MYCKET tufft att orka skriva dagbok, kvällen blir sen, de andra kan lägga sig och sova men du måste skriva. För det är så att under främst GSU är man ofta så komig att om man inte skriver samma natt kan roliga detaljer försvinna. Tänk på det. Lycka till, med både lumpen och dagboken. Jag tänkte skriva dagbok, men det höll bara i några dagar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gone_crazy Posted July 7, 2002 Report Share Posted July 7, 2002 I torsdags fick vi lära oss hur vi ska rengjöra Ak5. Vapenvård är garanterat det roligaste som finns... [fingrarna i kors] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Nils Holgersson Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 I måndags övade vi stridsförflyttningssätt. hukande, krypande på armar och knän med vapnet i slinga på magen, krypande på knän och armbågar, kräla och hasa. Först gjorde vi det gruppvis på linje framåt i skogen. det var lite jobbigt men kul. efter att gjort det några gånger med de olika förflyttningssätten var det dags att köra en liten bana fänrikarna hade gjort iordning i ett blött dike som gick i kringelikrogigt där fänrikarna satt uppskyltar efter vägen med vilket förflyttninssätt man skulle använda. Nästan bara krypande på armbågar och knän samt krälande. De första som började hade det bara lite blött och lerigt men diket blev uppblöjt av oss och efter ett tag var det en tre decimeter djup, tjock lervälling i hela diket och vi blev genomkletiga och det var nästan omöjligt att försöka hålla vapnet ovan ytan. Det var en rolig övning men var riktigt kämpigt att få utrustning ren och det tog ett par dar. På tisdagen var vi på skjutbanan hela dagen och skjöt för första gången. det var riktigt roligt men på slutet tröttnade man nästan lite. Vi skjöt på trettio meters håll liggande med stridsäcken som stöd. För att få godkänt skulle man först skjuta tre skott som skulle komma max 3 cm mellan de två skott som var längst ifrån varandra. sen gick man fram och markerade. sen skulle man skjuta tre skott till och då skulle det vara max 4,5 cm mellan de två skotten som var längst ifrån varandra på alla sex skotten. Det var några som lyckades men inte jag, men jag lyckades få tre centimeter på första serien ett par gånger och en gång två centimeter. I onsdags mins jag inte men i torsdags lärde vi oss hur man tar eldställningar enligt minnesregeln eobusare. Sen lärde vi oss gruppförflyttninssätt. Skytteled, skyttekolonn, skyttesvärm, skytteplog och skyttelinje samt vilka tecken gruppchefen gör för att visa vilken formation man ska framrycka med. På fredan var det en skön dag. Hela förmiddagen gjorde vi rent vapnen ordentligt. Det var skit kvar sen både lerkrypning och skjutning. På eftermiddagen städade vi våran våning ordentligt enligt fredagsrutinen sen åkte vi hem. trevligt. Jag är ledig hela den här veckan. det är skördepermission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 14, 2002 Report Share Posted July 14, 2002 Håhåjaja.. det låter så mysigt alltihop. *funderar lite på på om man saknar det* Jobba på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts