Jump to content

Militär pilotskola kan hamna i Sverige

Recommended Posts

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle vara mycket bra för Söderhamn ( :blink: ) i alla fall nu när Emerson lägger ner allt. Annars lär nog den staden försvinna från kartan...

Bra övningsområden lär det finnas i alla fall.

Sedan kanske folk från hela europa inte är särskilt sugna på att flytta till den metropolen. Man lär ju klara en bärs på varje av stadens krogar en kväll.

Man blir helt sorgsen av sig när man går på gamla F15, har hört äldre herrar tala sig varma om tiden när det kunde stå rader av skinande 29:or utanför hangarerna.

Synd att det inte verkar röra sig om grundskolning...då hade vi sluppit den på Malmen.

Eller armé-helikopter-verksamhet så jag kan få utnyttja mina sovmornar till max! ;)

Helikoptrar är f-n så mycket mer störande än Sk60 med RM15. Dessutom är flygplan vackra och helikoptrar fula. :P

Själv tycker jag lastbilar och ungdjävlar som skriker och och för ett fasligt liv stör mina sovmornar mer än något annat.

Synd att det inte verkar röra sig om grundskolning...då hade vi sluppit den på Malmen.

Eller armé-helikopter-verksamhet så jag kan få utnyttja mina sovmornar till max! ;)

Helikoptrar är f-n så mycket mer störande än Sk60 med RM15. Dessutom är flygplan vackra och helikoptrar fula. :P

Själv tycker jag lastbilar och ungdjävlar som skriker och och för ett fasligt liv stör mina sovmornar mer än något annat.

Det är achilleos m.fl. som förstör mina sovmornar... Flyttade från Söderhamn för ett år sedan drygt.

Det är achilleos m.fl. som förstör mina sovmornar... Flyttade från Söderhamn för ett år sedan drygt.

Vd är det för attetyd? :clap:

Jag blir personligen lycklig varej morgon jag blir väckt av Helikoptrar, Kulspruteeld eller dova detonationer... så länge det inte är i civil verksamhet vill säja ;)

Vd är det för attetyd? :clap:

Jag blir personligen lycklig varej morgon jag blir väckt av Helikoptrar, Kulspruteeld eller dova detonationer... så länge det inte är i civil verksamhet vill säja ;)

Öh! Helikoptrar! Varje pansarknekts mardröm! Inte kan man sova när man vet att de finns där ute, och väntar. Måste sätta ett 9040-torn på taket snart! Björnkärrsgatan 1 i Ryd, achilleos, håll dig därifrån. :lol:

Vi fick ju inte göra upp under Våreld! ;)

Skulle nog också kunna tänka mig att flytta tillbaka till Söderhamn om jag fick jobba på fd. F15. Jag skulle ju kunna bemanna 37 mm strv-tornen där. :D

EDIT: @Void, längtar du inte tillbaka?

Edited by Mats

Du kan ju ta A- och B-husen på LiTH istället. Tidigare satt ju väggar och övrig inredning löst i byggnaderna, bara att slita ut så har man fina hangarer. Eftersom man då inte kan bedriva undervisning där så kan man riva Ryd så att ingen störs av flygning från bana 08-26.

Väggarna lär fortfarande vara lösa.

Men inte i B-huset längre, eller misstar jag mig?  A-huset ska väl också renoveras snart...

Tror att det finns en artikel om det här i månadens Lithanian...

Jo, Cosmo, du har rätt, sitter och bläddrar i den nu.

Citerar en stycke:

Vägen som går på båda sidorna om den stora gröna ytan mellan A-huset och fysikhuset, Anna Hessers park, är tänkt att användas som taxeringsbanor.

Hmmm, taxeringsbanor, då går jag aldrig mera dit...

Guest Skandevall

Tycker att det är konstigt att Ljungbyhed inte är med som möjlig placeringsort. Fast det kanske inte räknas som norra Europa?

Annars hörde jag snacket om att Ljungbyhed hade unika möjligheter med sina fyra paralella banor för nåt tag sedan.

Minns fortfarande när jag som liten grabb (12 år eller nåt) var där på flygdag, tror det var 95 eller 96 om inte minnet sviker. Vilka maskiner!! :)

Kass trafikledning? På civila flygplatser, särskilt utomlands, går det ju bra med olika trafik samtidigt så jag förstår inte varför man inte kan klara av det på en militär flygplats.

Som jag förstått det så har det med de militära reglerna att göra och de är visst hårdare på separationen just vid ILS-inflygningar.

Eftersom man då inte kan bedriva undervisning där så kan man riva Ryd så att ingen störs av flygning från bana 08-26.

Den banan används inte alls längre av den militära trafiken. Bara hoppklubbens kärra som nyttjar den.

jag hoppas alla från lkpg läste corren idag.. Jäkligt fin bild på förstasidan och en artikel på B3 om att första kullen på malmen har soloflugit första gången.. Jag blir glad i hela kroppen när jag läser det där! =)

Jag jublar ikapp med de få lyckligigt lottade människorna!! =)

Kass trafikledning? På civila flygplatser, särskilt utomlands, går det ju bra med olika trafik samtidigt så jag förstår inte varför man inte kan klara av det på en militär flygplats.

Som jag förstått det så har det med de militära reglerna att göra och de är visst hårdare på separationen just vid ILS-inflygningar.

Eftersom man då inte kan bedriva undervisning där så kan man riva Ryd så att ingen störs av flygning från bana 08-26.

Den banan används inte alls längre av den militära trafiken. Bara hoppklubbens kärra som nyttjar den.

Att sedan Malmen- och Saab-tornet inte är kända för att kunna hålla många bollar i luften samtidigt är ju en annan sak......... B)

Har upplevt en hkp som ville korsa kontrollzonen på låg höjd, men se det gick inte det, det var ju en landning på gång inom 10 min........ :((

Separationen vid Mil ILS-inflygning och annat luftfartyg är inte så att den ILS-inflygande maskinen har ensamrätt till en hel kontrollzon, så att en eller flera hkp inte kan smyga in över fältet i vedertagna stråk låter skumt.

Att sedan Malmen- och Saab-tornet inte är kända för att kunna hålla många bollar i luften samtidigt är ju en annan sak......... B)

Det är en väldigt stor skillnad på smidighet beroende vem som råkar sitta i tornet just då. De mer drillade (och erfarna) brukar alltid vara på förhand och ge smidiga flygvägar istället för att alltid slaviskt följa det som är bestämt. De förutser också vad man kommer att fråga om och förekommer oftast piloten med färdtillstånd och annat.

En eloge till Fredrik i Malmentornet, om han nu mot all förmodan skulle läsa detta....

Visst finns det olika sorters individer i alla yrken, och självklart vore det fel att generalisera och dra alla över en kam om någon sticker ut åt något håll. Så kontentan är att visst håller jag med dig ang att allt hänger på samspelet mellan torn- och flygande personal för att det ska gå smidigt.

Det är inte så svårt att gissa varför, iaf inte landning bana 26 och start bana 08, tror en och annan student skulle ha synpunkter på det.

Men det är intressant att den banan var ett argument för att placera FlygS på Malmen.

Visst finns det olika sorters individer i alla yrken, och självklart vore det fel att generalisera och dra alla över en kam om någon sticker ut åt något håll. Så kontentan är att visst håller jag med dig ang att allt hänger på samspelet mellan torn- och flygande personal för att det ska gå smidigt.

Fast idag var de allt annat än smidiga! Vi kommer med en 9-grupp helikoptrar (alltså 9 helikoptrar som åker som ett förband, med en chef och med 10-500 meters mellanrum beroende på läge) och skall landa på Malmen. Två av maskinerna har dåligt med soppa och detta meddelas till tornet. Lik förbannat får vi åka en omväg för att en (1) 39:a skall landa först. Vi lyckas även ta ur farten för att precis slippa att göra en 360 med hela kakan i ett väntläge.

Det verkar vara alldeles för djupt rotat i flygledare att fixed-wing alltid har förtur no matter what då detta inte är första, och förmodligen inte sista, gången som flygplan ges förtur.

Vad vi gjorde med 9-gruppen? Var på värdshus i Stockholms skärgård och åt julbord så klart!

:D

Märkligt....

Anmäler man BränsleMin eller BränsleBrist så bör man ju få tur 1, iaf har då jag inte varit med om något annat.

Jaja, man ska inte förundras över något här i världen. :worthy:

• 1 month later...

Man kan ju undra varför inte Malmen är det självklara svenska alternativet. Å andra sidan är det ju politisk praxis numera att först plöja ner ett antal miljoner i verksamhet för att sedan flytta den till ett nytt ställe...

Man får ju hoppas på det bästa!  :)Försvarsutskottet granskade Flygstaden

Trevligt trevligt!

Men man kan ju undra vad de ska göra med de företagen som huserar där nu. Bara kasta ut dem?

Mest lager så det kanske inte är så många arbetstillfällen som en flygskola skulle göra.

Det är så fina hangarer där, de gamla tänker jag på. :huh:

Man kan ju undra varför inte Malmen är det självklara svenska alternativet. Å andra sidan är det ju politisk praxis numera att först plöja ner ett antal miljoner i verksamhet för att sedan flytta den till ett nytt ställe...

Nja, mer flygplanrörelser över Malmen är väl inte att rekommendera, helst som det redan är kinkigt med antalet idag.

Sedan får man som du redan vet väga in beläggningen i luftrummen, närhet till övningsområden av olika karaktär och skjutfält.

Nja, mer flygplanrörelser över Malmen är väl inte att rekommendera, helst som det redan är kinkigt med antalet idag.

Sedan får man som du redan vet väga in beläggningen i luftrummen, närhet till övningsområden av olika karaktär och skjutfält.

Visserligen. Men nu har man ju bestämt sig för att Malmen är ett bra ställe att utbilda piloter på, så närheten till övningområden och skjutfält måste ju vara godtagbar. Frågan är ju hur många fler flygplanrörelser det skulle bli. Hur många extra elever utöver de som FV redan har skulle det bli frågan om egentligen?

Utöver FV:s 4-6 GFU- och GTU-elever/år så skulle (om inte minnet sviker helt...) något hundratal ff passera skolan per år.

Länk med lite info om den ev flygskolan.

Gjorde nu vad jag borde gjort från början och kollade länken i första inlägget BJE -> :blink: <- BJE.

Där stod det att de tolv flygvapnens behov var 150 - 200 piloter utslaget på tre skolor. Framgick dock inte om det var per år eller över tiden. Hur som helst blir det nog mer än en fördubbling jämfört med vad FV utbildar idag.

Om det är så att Malmen ligger på kapacitetsgränsen idag så gör det ju inte beslutet att lägga FlygS där vettigare, men vem blir förvånad?

För övrigt så verkar alternativen Östersund och Luleå inte rimliga. Båda har ju civilflyg + 2 divisioner som ska samsas om en rullbana. Vill minnas att kravet för FlygS var att den skulle ha minst två banor. Det var i och för sig kanske med tanke på GFU:n, men det verkar i alla fall som om det skulle bli trångt. Å andra sidan kanske man skulle kunna plöja ner en halv miljard eller så på att bygga en ny rullbana. Det vore ju dumt att utnyttja redan gjorda investeringar, det har man ju aldrig gjort förut :wub: