Jump to content

M90-byxor


Knighthawk

Vilket tycker du är bäst, krok eller rem i dina M90-byxor???  

449 members have voted

  1. 1. Vilket tycker du är bäst, krok eller rem i dina M90-byxor???

    • KROK ???
      244
    • REM ???
      173
    • NYTTJAR VARKEN ELLER !!!
      19


Recommended Posts

Jag såg rem/byxkrok som något som applicerades vid färdiga till strid eller eljest vid pulsning i djup snö. Därmed föredrar jag rem eftersom den alltid sitter där och inte ramlar av eller krånglar på annat sätt.

 

Sen kan man ju om man är lite driftig, sätta remmen på något av snörena strax ovanför dubbelsnörningen istället för vid den då remm/krok har en tendens att dra åt skon mer och mer om man sätter den i dubbelsnörningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tycker inte om rem, har slitit av ett flertal remmar. Så Varje gång man lyckas slita sönder rem-j*veln så är det bara in på TSF och be att de syr fast den igen. Men med tanke på hur aktiva de är så byter de hellre ut byxorna och man får ngn sunkiga skitbyxor. me> :) <tsf

Link to comment
Share on other sites

Använder helst krok men tyvärr sitter det remmar i mina 90P-byxor.

 

Ni som är oroliga för att krokarna ska fastna: vik upp slaget på byxorna när ni tagit av er kängorna så försvinner det problemet.

Tyvärr har samtliga mina byxor också rem. Krok är helt klart den bättre lösningen.

 

Vill man inte vika upp byxorna är det bara att vrida kroken ett halvt varv så den är inne i byxbenet istället, men tyvärr lossnar den lättare då.

Link to comment
Share on other sites

Har bara haft rem, men jag har sett folk med krokar och jag tycker rem verkar mest praktiskt.

Är man slank med fingrarna är det inga problem om ni frågar mig.

 

Fråga: Går det medelst symaskin på egen hand sy fast en rem som har lossnat? På så sätt slipper man åka långväga och byta... isf är det inte amatörmässiga jag som syr utan en som har vanan inne.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte om rem, har slitit av ett flertal remmar. Så Varje gång man lyckas slita sönder rem-j*veln så är det bara in på TSF och be att de syr fast den igen. Men med tanke på hur aktiva de är så byter de hellre ut byxorna och man får ngn sunkiga skitbyxor. me> :baskerPa: <tsf

Sliter man av remmen har man för korta uniformsbyxor.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte om rem, har slitit av ett flertal remmar. Så Varje gång man lyckas slita sönder rem-j*veln så är det bara in på TSF och be att de syr fast den igen. Men med tanke på hur aktiva de är så byter de hellre ut byxorna och man får ngn sunkiga skitbyxor. me> :baskerPa: <tsf

Sliter man av remmen har man för korta uniformsbyxor.

 

;)

Nej, enligt normal militär logik är det benen som är för långa.

Link to comment
Share on other sites

Har krok i polisbyxorna, och de sliter ju en del på kängsnörena, men om man sätter kroken i en av "metallöglorna" på M90-kängorna, så löser man det problemet.

 

Citerar mig själv, men bara för att uppdatera.

 

Har nu fått två nya par M92 - byxor med rem och de funkar klockrent, i alla fall med mina Magnumkängor. Jag har i och för sig inte snört dem så hårt, så det kan kanske vara förklaringen. Rem eller krok visade sig vara en vanesak...

Link to comment
Share on other sites

Använder helst krok men tyvärr sitter det remmar i mina 90P-byxor.

Med tanke på dina inlägg här så blir jag lite förvånad över att du inte har bytt ut remmarna mot krokfästen. Så svårt är det ju inte...

 

/BJE - som också föredrar krokar före remmar även i fall SFD envisas med att dela ut byxor med remmar...

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Har krok i polisbyxorna, och de sliter ju en del på kängsnörena, men om man sätter kroken i en av "metallöglorna" på M90-kängorna, så löser man det problemet.

 

Citerar mig själv, men bara för att uppdatera.

 

Har nu fått två nya par M92 - byxor med rem och de funkar klockrent, i alla fall med mina Magnumkängor. Jag har i och för sig inte snört dem så hårt, så det kan kanske vara förklaringen. Rem eller krok visade sig vara en vanesak...

M92?

Är det polisens 90 byxor?

 

 

Annars är remmen bäst! Ni andra är bara otekniska. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har krok i polisbyxorna, och de sliter ju en del på kängsnörena, men om man sätter kroken i en av "metallöglorna" på M90-kängorna, så löser man det problemet.

 

Citerar mig själv, men bara för att uppdatera.

 

Har nu fått två nya par M92 - byxor med rem och de funkar klockrent, i alla fall med mina Magnumkängor. Jag har i och för sig inte snört dem så hårt, så det kan kanske vara förklaringen. Rem eller krok visade sig vara en vanesak...

Vänta nu.. m92 = m90 fast svart? Isf; vart kan man få tag i de, ha begär!

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha genomlidit en vpl med m/59 o krokar är m/90 m remmar en välsignelse.

Mektips: om ni har ett par favvobraller o inte vill byta, så passar barnvagnstillverkaren Emmaljungas tryckknappar (till suflett mm) till m/90... :)

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Krok, alla gånger!

Kroken är mycket enklare och snabbare i ett mörkt tält (motsv) med stela och kalla fingrar. Bockar man bara ihop krok-öglan så sitter kroken kvar och vänder man änden på byxbenet ut och in när man sätter på sig byxorna fastnar man inte.

 

Remmen tar längre tid, fransar sig och knappar fryser och går sönder.

 

/Krook :angry:

Link to comment
Share on other sites

Krok, alla gånger!

Kroken är mycket enklare och snabbare i ett mörkt tält (motsv) med stela och kalla fingrar. Bockar man bara ihop krok-öglan så sitter kroken kvar och vänder man änden på byxbenet ut och in när man sätter på sig byxorna fastnar man inte.

 

Remmen tar längre tid, fransar sig och knappar fryser och går sönder.

 

/Krook :)

Ja det vore ju f-n om inte du körde med krok... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag säger bara Krok alldrig mera knapp lösningen

 

Har haft ett rent H-vete när jag har brukat den *diot lösningen, jag har fått bruka ett multiverktyg bara för att få eländet under snörningen och sen höll de alldrig tillräcklig långtid innan det började fransa sig fram med tändare fixa.

Sen till Fmlog och fram med ett par med krok och ngr reservkrokar i utrustningen och allt var frid igen.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det som The Swede säger.. Comes naturally with M90/P... :clap:

Det har ingen med 90P att göra.

Alla nya byxor har detta djävulens påfund.

 

Tror jag ska starta en förening. Föreningen för byxkrokens återinförande.

 

The Swede :)

Här har du en medlems aspirant i föreningen för byxkrokens återinförande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...