Jump to content

Stolek/Styrka

jansssson

Recommended Posts

Då jag så här sent har väldigt svårt för att söka information på www med kritierier som ger vettiga svar :/:-( , undrar jag om någon här kan redogöra för storlek/styrka på olika delar inom försvaret... DVS:

Stridspar - 2 man

Grupp - XX strispar / XX man

Pluton - XX grupper / XX man

osv...

Han nämligen lite svårt att hålle isär begreppen på högre nivå...

Vill ha så mycket info som möjligt, så länge det håller sig något innanför OT-gränserna...

Då det givetvis skiljer mellan olika delar av FM, nöjer jag mig med Armén och med ungefärliga svar...

Tack tack... (Tick tack... boom)

//jansssson

• Forumsledning

Vi tar det enkla

1 Omgång = halva gruppen

1 Grupp 6-8 Man 1 grpch + Stf grpch + 6 soldater är vanligast. Jägare och pansarskytte ofta 6 man/grupp) Sen finns det avsteg även från detta med grupper på 9 man som kört triss istf stridpar, osv.

1 Tropp = ca 2 grupper eller halv pluton

1 Pluton = 3-4 grupper + stab. Ca 20-35 man

1 Kompani = 3-5 plutoner + stab. Ca 90 - 130 man

1 Bataljon = 3-5 kompanier + stab. Ca 500-700 man

Enklast är att räkna med 4 på det mesta

4 grupper = 1 Pluton, 4 plut=1 Komp, 4 komp= 1 bataljon...

Sen varierar det givetvis mellan förband, organisation, vapenslag och år.

En del intressant historik

http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm#truppslag

Under 02/03 var KB5-pluton på Ing2 ingen pluton. Vi var en halv pluton, således en tropp. Dock var vi fyra grupper och totalt 37 (eller var det 39) man.  :lol:

Fick aldrig riktigt ihop det där... :camo:

Det beror på att en pluton består av 2 broar - en per tropp.

Varje år utbildas en tropp i Eksjö och en i Boden.

I basbat04 är en klargöringstropp endast 5 man!!!! Detta därför att de ärvde namnet från basbat85 där en klargto var en tropp, men att kalla fem man för en tropp är ju bara löjligt.

Under 02/03 var KB5-pluton på Ing2 ingen pluton. Vi var en halv pluton, således en tropp. Dock var vi fyra grupper och totalt 37 (eller var det 39) man.  :lol:

Fick aldrig riktigt ihop det där... :camo:

Det beror på att en pluton består av 2 broar - en per tropp.

Varje år utbildas en tropp i Eksjö och en i Boden.

Mjoe, så var det ju. Det jag inte fick ihop var att vi kallades för pluton. Vi var ju ingen pluton, vi var ju en tropp. Visserligen en stor tropp, eller liten pluton :lol::) Men visst, hellre plutonsjukvårdare än troppsjukvårdare :lol:

Och i år (03/04) ska en hel pluton utbildas i Eksjö (iaf enligt vad som planerades vid min utryckning 030411). Hur det är norröver vet jag icke.

I basbat04 är en klargöringstropp endast 5 man!!!! Detta därför att de ärvde namnet från basbat85 där en klargto var en tropp, men att kalla fem man för en tropp är ju bara löjligt.

Har inte det även en viss bakgrund i vilken nivå på chef man "behöver" - en troppchef är nivå 7 och grpch nivå 8...

I LOMOS *harkel* så har toch ofta fyra grp att bemästra och varje pluton har två to... Det har även varit så att grupperna endast varit sex pers. (Det tror jag iofs har en grund i att det fullständigt kryllade med befäl på alla nivåer i gamla luftbevakningen, och för att tillfredställa deras behov konstruerade man detta...)

Har inte det även en viss bakgrund i vilken nivå på chef man "behöver" - en troppchef är nivå 7 och grpch nivå 8...

Låter rimligt. Men samtidigt har armén gruppchefer som är nivå 6.

Efterson vi bara var 5 man i våra grupper räknas vi bara som en omgång då?

Ni räknas nog som en patrull. En patrull är 4-6 man (cirka, finns säkert undantag).

Efterson vi bara var 5 man i våra grupper räknas vi bara som en omgång då? ;)  //Uttråkad på jobbet

Vi hade patruller på 5 man. I varje grupp låg 2 patruller.

Vet inte vilken benämning ni går under. Ett gäng kanske?! ;) :)

Hmmm...eftersom vi är tre fem-manna grupper i plutonen så kan vi inte vara patruller eftersom dom ingår i grupper om jag förstår rätt.

Saken är den att räknar man in våran PBV-förare, PBV-skytt och en KB/PB så är vi åtta men oftast så löste vi spanings uppgifter utan dom men eftersom dom ingår i gruppen så är vi nog en patrull, konstigt man inte hörde det under utbildningen.

Sen undrar jag lite, vi hade en PB som var PBVgrpchf för alla tre pebbar och dom kunde lösa andra uppgifter medan vi spanade. Räknas dom som en egen grupp då?

Hmmm...eftersom vi är tre fem-manna grupper i plutonen så kan vi inte vara patruller eftersom dom ingår i grupper om jag förstår rätt.

Varför inte? Om jag kommer ihåg rätt är en FBJ-pluton 6st femmannapatruller och en Flygbassäkpluton 5st sexmannapatruller. FskJ uppträder så vitt jag vet också i patruller om 5-6 man (beroende på om en YO/RO är med).

Men jag vill minnas att BasSäk/SäkJakt var fyramannapatruller som kunde slås ihop till åttamannagrupper.

Sen undrar jag lite, vi hade en PB som var PBVgrpchf för alla tre pebbar och dom kunde lösa andra uppgifter medan vi spanade. Räknas dom som en egen grupp då?

Japp, Pbv-gruppen har även en egen anropssignal (oftast Helge).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...