Jump to content

Polisen+H&k 53?

JTS

Recommended Posts

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Anledningen till att han har en HK53 är att det är Piketpolisens "särskilda förstärkningsvapen". Detta är fastställt i samråd med RPS. Polismannen på bilden tillhör piketen Stockholm, dem har sedan ett par år tillbaks HK53 istället för CGA5P. Göteborg och Malmö håller på med att byta ut.

Främsta anledningen till att dem byter till HK53 är att det är samma handhavanden som på mp5. Sen är dem inte nöjda med CGA5P. Dessutom tillhör CGA5P SBP.

Anledningen till att han har en HK53 är att det är Piketpolisens "särskilda förstärkningsvapen". Detta är fastställt i samråd med RPS. Polismannen på bilden tillhör piketen Stockholm, dem har sedan ett par år tillbaks HK53 istället för CGA5P. Göteborg och Malmö håller på med att byta ut.

Främsta anledningen till att dem byter till HK53 är att det är samma handhavanden som på mp5. Sen är dem inte nöjda med CGA5P. Dessutom tillhör CGA5P SBP.

Det var som fan.

Man lär sig något nytt varje dag! :surprise:

På den här bilden ser man en svensk polis som bär en H&k 53. 

Varför gör han det?

Jag trodde att polisen hade CGA5P?

Eller provade vi ut 53:an innan vi köpte?

ENLIGHTEN ME!!

Tyckte det pratades om det förut här... tror dom hadde dom som typ skarp/prickskytte vapen.

Har för mig att man ser en sån i någon Beck film också... men jag kan ha fel.

Tror pikéten använde dom. Har diskuterats förut...

Nifelhel borde ha koll... frågan honom :surprise:

Främsta anledningen till att dem byter till HK53 är att det är samma handhavanden som på mp5.

Sen är dem inte nöjda med CGA5P.

Dessutom tillhör CGA5P SBP.

1. Det argumentet kan jag köpa rakt av.

2. Varför inte det?

3. Jag trodde att även den "reguljära" polisen hade tillgång till dem eftersom de var i bruk under göteborgskravallerna?

@Panzerfaust

Nej dem används inte som typ 'skarp/prickskytte vapen'. Dem används vid särskilda tillfällen, som när ett brott där extremt farliga busar (tex Malexander) använder sig utav ak4/G3/AG3, ak5, Kalaschnikov motsvarande. Man kan säga att dem möter upp med likvärdiga medel. En automatkarbin ger ju busen ett längre verkansområde än polisen vid ett sådant tillfälle, än vad som tex piketen har med sig ut först (mp5). Därför har dem ett antal vapen i kaliber 5.56 som dem kan möta upp med, och på så sätt kunna verka tillbaks om buset får för sig att börja skjuta.

Som prickskyttevapen används prickskyttegevär 90, som lånas utav FM än så länge.

Främsta anledningen till att dem byter till HK53 är att det är samma handhavanden som på mp5.

Sen är dem inte nöjda med CGA5P.

Dessutom tillhör CGA5P SBP.

1. Det argumentet kan jag köpa rakt av.

2. Varför inte det?

3. Jag trodde att även den "reguljära" polisen hade tillgång till dem eftersom de var i bruk under göteborgskravallerna?

2. Det finns en del anledningar till att dem inte är nöjda med cga5p. Men dem kan/vill jag inte gå in på här.

3. Nej gemene polisman har inte tillgång till särskilda förstärkningsvapen. Det är oxå väldigt få som ens får röra en mp5.

Okej, men rent teoretiskt blir det väl för tillfället skaprskytte vapen? Kikarsikte som förlänger personen som har vapnet? (om den har sikte som vid bilden)

Är det en hensholdt som till ak4an föresten? ser då ut som det! (Bild länken som jake postade)

En till fråga:

Polisen äger alltså inget eget prickskytte vapen?

Mjo de första levererades med Hensoldt, men numera använder man Aimpoint Comp M2 el ML2(kommer inte ihåg vilket).

Det är med största sannolikhet samma som på ak4OR.

I nuläget verkar det inte som polisen äger några prskvapen, nej...

Och där kom min nästa fråga.

Hur får mil-shop snubbarna tag i alla dessa vapen?

Jag har sett M 4 med granattillsats och AK5D och annat.

Jag förstår att mycket är softairgun, men inte allt.

ENLIGHTEN ME AGAIN!!!!!!

Vad använder polisen för 5.56mm ammunition? Är det standard ptr 5 stkprj lär de snart upptäcka att miniatyr-pipan (21cm) på HK53 inte sätter tillräcklig fart på kulan för tillräcklig verkan i "mjuka mål" som det heter.

Edited by nastyheadwound

@Jöjje

psg sitter det samma optik som på alla andra inom FM, då vapnen tillhör FM. Psg är ju bara på lån.

@nastyheadwound

Ja den ammunition som används är 5,56x45 sk ptr5. Och jo den får tillräckligt med fart för att penetrera mjuka mål.

Ja, eller så är det så enkelt att dom får bilder från olika enheter.

Tror inte att det är frågan om nåt krångligare sätt :banana

"hej, använder inte ni våran stjärt värmare?"

"Svar: Ja."

"okey, kan inte ni skicka över lite foton som vi kan ha i våran produkt katalog?"

"Svar: Ja."

(personen som säger "svar: ja" är alltså militär :=o )

@jake the snake

ett så kallat hett tips är att milshopkillarna har massor av kontakter efter en lång tid i branschen och via personliga kontakter har möjlighet att närvara på övningar av alla upptänkliga slag.

troligare än att NI skulle sälja sig för att få gratisprylar.... hur skulle den mtrlredovisningen se ut? min bedömning är att de får den utrustningen de behöver/vill ha utan att göra egna "dealar" med butiker....

Edited by GC1

Ja den ammunition som används är 5,56x45 sk ptr5. Och jo den får tillräckligt med fart för att penetrera mjuka mål.

Ja tror fan att den penetrerar. ;) Frågan är väl om den gör något mer, t.ex. får stopp på busen (vilket torde vara en ganska viktig fråga i det scenario som du skisserade ovan, med tungt beväpnade rånare). Men om polisen nu börjar ladda Speer Gold Dot i 9mm kan man ju hoppas att de skaffar vettig ammo i 5.56mm också, typ Hornady 75 gr TAP som borde vara mycket effektiv även med så kort pipa.

Ja tror fan att den penetrerar. ;) Frågan är väl om den gör något mer, t.ex. får stopp på busen (vilket torde vara en ganska viktig fråga i det scenario som du skisserade ovan, med tungt beväpnade rånare). Men om polisen nu börjar ladda Speer Gold Dot i 9mm kan man ju hoppas att de skaffar vettig ammo i 5.56mm också, typ Hornady 75 gr TAP som borde vara mycket effektiv även med så kort pipa.

Alltså penetration, där det inte skall penetreras, i kroppen gör ganska ont per defination, och det räcker oftast... Choekn är tillräckligt för att polisen skall kunna agera... Det är STOR skillnad mellan krigsituation och freds-gisslansituation....

• BlåGul -1
Alltså penetration, där det inte skall penetreras, i kroppen gör ganska ont per defination, och det räcker oftast... Choekn är tillräckligt för att polisen skall kunna agera... Det är STOR skillnad mellan krigsituation och  freds-gisslansituation....

Vid de situationer det bedömt är tillräckligt att det gör ont, så använder man inte skjutvapen. Ska man bara orsaka smärta, så finns det många långt lämpligare sätt än att använda automatkarbin.

Meningen med att använda skjutvapen är att med stor säkerhet snabbt få stopp på ett allvarligt hot. Väljer man att använda skjutvapen har man också accepterat att omgivningens säkerhet är viktigare än hotets liv och hälsa. Om man inte accepterar risken för att det hot man oskaddliggör dör eller skadas svårt så ska man inte heller använda skjutvapen.

Jag skulle inte vilja ladda min automatkarbin med gummikulor bara för att någon påstått att det "oftast räcker" att det gör ont. Skulle du?

I nuläget verkar det inte som polisen äger några prskvapen, nej...

Jag var hemma hos en kamrat igår som jobbar på insatsenheten i Uppsala. Han har filmat en massa från deras utbildningar och övningar, vilket vi satt och tittade på. De sköt en hel del med ett prickskyttegevär (kommer givetvis inte ihåg beteckningen på det) som tillhör enheten. Har för mig att det var någon tysk tillverkare. Ett vapen per grupp har införskaffats.

Bestraffar mig själv för min bristande vetgirighet och återkommer med beteckning på vapnet.

Edited by Fbj972

Hmm. Vad jag vet, så har/får alla poliser i yttre tjänst utbildning på MP5. Har även för mig att ett gäng MP5or finns till förfogande på varje station som används vid tillfällen då förstärkningsvapen är nödvändigt (efter beslut av stationsbefälet).

Vad gäller prickskyttevapen, så VET jag iaf att Flygplatspolisen Arlanda har ett gäng sådana. Har för mig att det är PSG1, men är inte 100% på det.

Mvh /Martin (arrestvakt Roslagspolisen Täby, pappa är gränspolischef på Arlanda)

Hmm. Vad jag vet, så har/får alla poliser i yttre tjänst utbildning på MP5. Har även för mig att ett gäng MP5or finns till förfogande på varje station som används vid tillfällen då förstärkningsvapen är nödvändigt (efter beslut av stationsbefälet).

Vad gäller prickskyttevapen, så VET jag iaf att Flygplatspolisen Arlanda har ett gäng sådana. Har för mig att det är PSG1, men är inte 100% på det.

Mvh /Martin (arrestvakt Roslagspolisen Täby, pappa är gränspolischef på Arlanda)

Jag vet att detta stämmer till viss del.

Dels genom egna ord av poliser här, känner några i och med att vi skjuter i samma pistol klubb. Samt att jag har en släkting som är polis. Han hadde M/45 vid en händelse. Han va typ "civil spanare" av något slag. Och situationen som uppstod krävde förstärkningsvapen. så då hadde han M/45. Dock inte Mp5a. Men när den kom så ersatte den i hans fall M/45. Så han stod med M/45a och jeans samt skjorta/T-shirt liknande. Såg rätt konstigt ut.

Vi har väl poliser här? till er: Ingår Mp5 utb i "grund utb" till polis? när man går på polishögskolan dvs och blir polis? eller är det någon sorts tilläggs utbildning?

Jag vet att polisen i skåne ibland har grundutbildning på MP5 för vanliga poliser på revinge.

Jake (som GIVETVIS har klämt och känt och pangat lite med dom)

jodå, det finns även massa bilder på vanliga polser med Mp5an.

Min F.D kapten skolade om sig till polis.

När NI va här och rensa ett hotell på busar så stod min ex kapten vakt några dar efter vid häktes förhandlingarna, med MP5. Va bild i tidningen.

EDIT:

OT: Sökte bilder, då hittade jag detta

1992: 26-årig fd FN-soldat skjuter ner ett gäng ungdomar mitt i Mora. En dör, fem skadas.

Någon som känner till det? alldrig hörtala som den händelsen...

OT slut.

Edited by Panzerfaust

Ja, samtliga poliser i yttre tjänst skall utbildas på MP5. Detta görs i distriktens egen regi. Denna har ersatt m/45BE som förstärkningsvapen. Förutom MP5 finns ett antal andra vapen för särskilda ändamål såsom skjutning av tårgas, tömning av acetylentuber vid brand, avlivning av vilt m m.

Uppsala har varit ett av de mindre distrikt som legat på framkant i utveckling av regional insatsstyrka. Frågan gällde vilket prickskyttevapen de köpt in. Jag hade någonstans i minnet att de eventuellt köpt in ett H&K PSG1 i detta syfte, men har inte haft tid att bekräfta detta.

Vad gäller händelsen i Mora 1992 gällde detta en kille på väg hem sent en kväll. Han antastades av ett gäng bilburna ungdomar. När han gav dem fingret klev de ur och hotade honom med stryk. Han tvingades lämna platsen och lämnade kvar en väska. Han gick då hem, beväpnade sig med sin 9 mm pistol (Ruger P-85 laddad med Federal 147 gr Hydra-Shok) och gick tillbaka för att hämta sin väska. Han omringades av samma gäng som började dansa runt och trissa honom. Då tröttnade han och knallade ner samtliga.

EDIT: Pratade just med en f d kollega som är inblandad i framtagandet av ny taktik för polisen och som brukar ha järnkoll på vilka vapen myndigheterna ute i landet köpt in. Han mindes inte något om Uppsalas prickskyttevapen.

Som kuriosa har vi dock båda för oss att Uppsala bland sina MP5:or köpt någon enstaka MP5SD. Jag får helt enkelt backa så länge, då jag kan minnas helfel. Fbj972 kan säkert bringa klarhet i båda uppgifterna.

Edited by Unicorn

I Sthlms län utbildas inte alla poliser "automatiskt" på MP5. Det brukar hållas kurser i varje polismästardistrikt kanske en till två ggr per år. I varje omgång utbildas runt 5-10 poliser på dessa vapen.

Vissa distrikt i Sthlms län har dock tydligen slutat utbilda folk på MP5 eftersom den ändå används av "vanliga" poliser så extremt sällan.

Andra "halvrykten" hörda från kunniga och ansvariga inom vapendelen i Sthlm gör gällande att många MP5 skall modifieras så att de endast kan skjuta patronvis eld. Huruvida detta stämmer eller inte kan jag inte säga.

Vad det gäller händelsen i Mora så är det givetvis sorgligt och olyckligt när folk dör och blir skadade. Men jag kan ändå inte låta bli att känna en viss skadeglädje mot "gänget". Ibland om man har för vana att bråka med människor så stöter man på någon som är "större och starkare" än en själv och då kan det gå illa.

I övrigt bör man ibland fundera över varför någon som man själv anser sig "överlägsen" inte backar undan, vad vet han som inte du vet?

Typ i Morafallet, vi är 5-10 st ändå kommer han tillbaka ensam och verkar inte rädd, varför...

@Roninn

Andra "halvrykten" hörda från kunniga och ansvariga inom vapendelen i Sthlm gör gällande att många MP5 skall modifieras så att de endast kan skjuta patronvis eld. Huruvida detta stämmer eller inte kan jag inte säga.

Jag kan bekräfta ditt halvrykte, då jag själv har sett och läst beslutet. Samtliga mp5 i Stockholms län som inte tillhör piketen skall förses med underbeslag med endast enkelskott. Det andra underbeslaget skall lämnas in, samt övriga förstärkningsvapen i annan kaliber än 9x19mm. Detta enligt beslut utav Lpme i Stockholms Län.

Det har gått troll i vapeninköpen i Stockholm. Inköpen har inte alltid gått igenom den person som ensam är ansvarig för alla vapeninköp. Utan det har köpts in hej vilt ibland. Detta håller på att styras upp nu.

Vad hoppas man uppnå genom att bara ha vapen som medger enkelskott?

Skademinimering och ammunitions besparingar?

Eller finns det ett bekymmer med förtroende för polismanen i ledet, och att man därför kör kontroll?