Jump to content

Kadettbal


Recommended Posts

Har hört talas om den s.k. kadettbalen, men inte hittat någon direkt info om det hela... Jag, som personligen gillar den typen av tillställningar, gillar att dansa och dessutom inte säger nej till en "halvfylla" finansierad av FM, undrar därför:

Finns den, i så fall:

 

Vilka dansar, på vilka ställen (hela sverige lr vad?)

När sker den??

Vilka medverkar??

 

Kommer jag som rycker in som Skytteplutonbefäl/KB på P7 Revingehed få uppleva tillställningen??

 

Undrar av ren nyfikenhet, inget som spelar roll egentligen, men det kan ju vara rätt kul... :baskerKav:

 

//Jansson

Link to comment
Share on other sites

Kadettbaler hålls på de tre militärhögskolorna för de kadetter som går där.

 

På vissa regementen däremot håll avslutningsbaler - "sergeantsbaler" eller liknande. På Ingbat/I19 där jag låg var det vi själva som arrangerade balen och vi fick en liten slant från regementet, den största kostnaden fick vi däremot betala själva. Alkohol betalas av den enskilde!

På vår bal var det KB-eleverna med respektive samt inbjudna officerare, men på en del andra bataljoner var även GB inbjudna.

Tidpunkten för balen brukar vara i slutet an GU, vi hade vår i mars.

 

Hoppas du blev lite klokare.

Link to comment
Share on other sites

Har hört talas om den s.k. kadettbalen, men inte hittat någon direkt info om det hela... Jag, som personligen gillar den typen av tillställningar, gillar att dansa och dessutom inte säger nej till en "halvfylla" finansierad av FM, undrar därför:

Finns den, i så fall:

 

Vilka dansar, på vilka ställen (hela sverige lr vad?)

När sker den??

Vilka medverkar??

 

Kommer jag som rycker in som Skytteplutonbefäl/KB på P7 Revingehed få uppleva tillställningen??

 

Undrar av ren nyfikenhet, inget som spelar roll egentligen, men det kan ju vara rätt kul...  :D

 

//Jansson

Kadettbal eller egentligen KB-bal kan man ha när det är muckdags. alldeles innan eller efter.

 

Den finansieras inte av försvarsmakten, den kan subventioneras, men oftast hamnar priset per kuvert på ca 500:-

 

På vissa förband låter man KB-eleverna vara på officersmässen, på andra förband får de vara någon annanstans. (exempelvis P7)

 

De som medverkar är de KB som vill+damer samt de officerare+damer som ni vill bjuda in.

 

Om du som PansarskytteKB på P7 skall få uppleva den beror påhur mycket kraft ni lägger ner på den. Hur gärna ni vill ha den och hur mycket ni kan tänka er att jobba ideellt för att planera och fixa till det. Jag var själv chef för baleriet när jag gjorde lumpen, och det är en diger uppgift kan jag säga. som orientering så har det såvitt jag vet fortfarande aldrig i moderntid skett en KB bal värd namnet på revinge, så ni kan ju vara den första.

 

Glöm bara inte bort att bjuda in dina officerare :lala::D

Link to comment
Share on other sites

Lite klokare blev jag ja, tack...

Det var ju givetvis sergeantsbalerna jag menade...

alla andra -> :D <- jag

 

Så det Finns alltså ingen sådan bal, annat än om man anordnar den själva...

Hmm,okej...

 

...............

 

EDIT.

 

Såg ditt inlägg nu Jake the Snake...

Det finns alltså möjlighet att anordna, men man får slita för det...

Skulle inte va fel att höja ribban på revinges rykte... :lala:

Edited by jansssson
Link to comment
Share on other sites

Okey...

Till att börja med ska jag säg att ryktet inte kommer från mig, och jag menar inte att föra det vidare. Jag är själv glad över att det är dit jag ska, men det jag hört om stället, från personer som aldrig vart där, gjort lumpen där, sommarkurs där, och t.o.m yrkesofficerare förlagda där nere, är:

 

Att Revinge inte tillhör "toppen" av alla ställen runt om i landet, utan tvärt om mer ett av de lägre... Väldigt Dåligt rykte helt enkelt... Lite om alla kategorier, befäl, förläggning, fordon, utbildning mm... Ett ställe man helt enkelt inte placeras på frivilligt... Jag tror inte på ryktet, men ryktet finns!

 

Och nu även att de inte ens klarat av att hålla KB-bal "värt namnet"... Detta kanske ska tolkas som att det aldrig försökts hålla bal, eller som jag tolkade det, försökt men misslyckats...

 

Och vad jag menar är givetvis INTE att förvärra det under min tid där, utan förbättra det...

Edited by jansssson
Link to comment
Share on other sites

Jag råder dig att först göra din värnplikt där och sedan se om det här ryktet stämmer.

 

Vad gäller Befäl så är P7 det förband i Sverige som har det bästa rekryteringsläget.

Det finns INGET förband som har så många kvalificerade sökande per plats till YOP. (möjligtvis flygförare undantagna.)

Det finns inget förband som så många kadetter vill byta till under YOP.

P7 är det enda förbandet som har sina personalkvoter fyllda (dvs. ingen brist på officerare.)

 

Vad gäller förläggningar så håller P7 på att växa ur sina kaserner. Där utbildas helt enkelt för mycket soldater. Detta gör att om P7 blir kvar efter FB04 så kommer det att byggas till med kraft.

 

Ang fordon så kan man också i princip vara säker på att om P7 är kvar efter FB04 (och det kan man nästan räkna ut med hjälp av röven och en bit krita) så kommer det att utbildas ett 122 kompani+ ett 9040 kompani alt. 2 st 9040 kompanier årligen. De är alltså prioriterade.

 

 

Angående uteblivna KB-baler så kanske man kan tolka det som att KB-eleverna på P7 inte lär sig att spreta med lillfingret när man dricker champagne, utan lär sig att döda fienden effektivt istället.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj vad han tar i :P

 

Som jag sa, ryktena kommer inte från mig och jag tror inte heller på dem...

Men jag tackar för den "målande" bekrivning som närmast bekräftar ryktenas motsats...

 

Och nej, jag har aldrig påstått att nån bal ska prioriteras, döda fi är ju anledningen till att vi är där och tränas... Tyckte bara det kunde vara en kul grej, som stärker stämningen och bibehåller kontakt med det civila livet... Då vi trots allt lever i harmonisk fred... eller nåt... :lala:

Hålls det dessutom nära muck kan det även ses som en "liten avslutning", till skillnad från att bara supa skallen i bitar tillsammans som man hör talas om från många håll... Inte för att det är fel det heller naturligtvis, men dock...

Link to comment
Share on other sites

Var själv med och planerade vår sergeantsbal så tänkte komma med lite tips.

Var dock inte på Revinge utan på A9 Kristinehamn.

 

Var ute i god tid! Börja planeringen och knyta kontakter med lämpligt folk på garnisionen tidigt (strax efter GSU:n). För när KB kommer ut på sina plutoner så är det svårt att samla folk. Lämpligt folk att samverka med kan t ex vara Mässförening motsv.

 

Var beredda på att ni kommer få göra allt arbete själva och endast få stöd från Garnisionen. Vi fick hjälp med det vi ville men gjorde allt arbete själva.

 

Mat från köket. Trots att vardagsmaten kan smaka skunk ibland i matsalen så brukar köket vara mycket duktiga på att göra god mat vid sådana här tillfällen.

 

Tänk över vilka befäl ni ska bjuda, i och med att ni får stå för deras kostnader så måste man prioritera. Informellt krav är väl att bjuda RegC och er Bataljonchef.

 

Ta kontakt med Regementsfotografen! Roligt att ha bilder på sig själv i finuniform med en vacker kvinna i fin klänning.

 

Fixa så att sällskapet kan bo på kasern i lediga logement.

 

Tips är att ha KB från nästa årskull som t ex fanbärare och lite hjälpredor.

Bra och roligt för dem att se hur det fungerar.

 

Priset för oss (för ca 7 år sedan) hamnade på 500- 800 ,- per par.

Regementet stod för befälens kostnader samt lånade ut mässen.

 

 

Satsa på en bal, det var mycket trevligt för oss.

 

 

Edit: Ska bara tillägga att jag inte har hört något dåligt rykte angående P7 snarare tvärt om. P10 (I10) däremot är en annan sak....... :lala:

Edited by Bamse
Link to comment
Share on other sites

Tackar även Bamse för ett mycket bra svar...Då jag tidigare har vana vid denna typ av planering, från både skol-, företags- och festivalarrangemang, ska det nog kunna gå vägen... Jag vet att man får slita :lala:

Ska göra vad jag kan, om jag bara får övriga KB på min sida, med visat intresse, när det väl är dax...

Link to comment
Share on other sites

På vår bal var det KB-eleverna med respektive samt inbjudna officerare, men på en del andra bataljoner var även GB inbjudna.

En del andra bataljoner betyder inte pansarbataljon, va?

Vet faktiskt inte. Har för mig att signbat och artbat slog ihop sina baler och inkluderade GB iaf. Men det var 2002, hur det är nu har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

jansssson: Klart att du ska anordna en kadettbal!

 

Vi hade en sån när jag låg inne (KB I13 97-98) och det var väldigt kul.

Vi fick anordna den själva, men fick en hel del hjälp av våra befäl på KBS som tipsade om vilka befäl som var etikett intresserade.

 

Vi bjöd in samtliga befäl på KBS, RegC, Bataljonchef och ett par av de befäl som hade hjälpt oss med planering, lån av officersmäss etc.

 

Någon fylla sponsrad av FM var det inte, kuvertskostnaden låg kring 450 kronor men då behövde vi inte betala för mässen och hade en hel del hjälp av KBS som låg inne efter oss.

 

 

Det var en härlig syn, massor med lull-lull på uniformerna och gammeldags traditioner (inte bara att gå in och sätta sig inte...).

 

Hos oss var bara KB inbjudna, inte GB, det var fullt i mässen med KB+respektive och övrigt befäl.

Link to comment
Share on other sites

Ang fordon så kan man också i princip vara säker på att om P7 är kvar efter FB04 (och det kan man nästan räkna ut med hjälp av röven och en bit krita) så kommer det att utbildas ett 122 kompani+ ett 9040 kompani alt. 2 st 9040 kompanier årligen. De är alltså prioriterade.

 

 

Angående uteblivna KB-baler så kanske man kan tolka det som att KB-eleverna på P7 inte lär sig att spreta med lillfingret när man dricker champagne, utan lär sig att döda fienden effektivt istället.

nu undrar jag lite försiktigt vad har för källa du kan ha på organisationen efter ett försvarsbeslut?

 

ang bal/tillställning. att man inte har bal kan även bero på att KB hellre spelar nintendo efter tjänsten istället för att avsätta lite tid på ett minne som står sig livet ut.......

Link to comment
Share on other sites

Ang fordon så kan man också i princip vara säker på att om P7 är kvar efter FB04 (och det kan man nästan räkna ut med hjälp av röven och en bit krita) så kommer det att utbildas ett 122 kompani+ ett 9040 kompani alt. 2 st 9040 kompanier årligen. De är alltså prioriterade.

 

 

Angående uteblivna KB-baler så kanske man kan tolka det som att KB-eleverna på P7 inte lär sig att spreta med lillfingret när man dricker champagne, utan lär sig att döda fienden effektivt istället.

nu undrar jag lite försiktigt vad har för källa du kan ha på organisationen efter ett försvarsbeslut?

 

ang bal/tillställning. att man inte har bal kan även bero på att KB hellre spelar nintendo efter tjänsten istället för att avsätta lite tid på ett minne som står sig livet ut.......

Källa: Ingen officiell, men hunches och mässprat och hintar från folk med mer guld än mig.

 

Spelar KB-eleverna på P7 nintendo så är det i såfall krigsspel. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@ jake the snake

 

du förstår nog vad jag menar.....

 

jag väljer att vara övertydlig!

har man viljan att genomföra en bal får man offra lite fritid...

Just det, och hade du läst mina första inlägg så hade du sett att jag skrev precis det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...