Jump to content

Vårdplikt

Recommended Posts

Tror inte att det skulle fungera något vidare på Sjukhusen. Ett stort kanske inom Hemtjänsten. Inom hemtjänsten skulle de tex kunna laga mat, läsa för åldringar och gå ut dem. Men rent sjukvårdande uppgifter nej. Många av dagens nyutbildade undersköterskor kan inte utföra i mitt tycke grundläggande saker. Vad skall då denna kategori kunna utföra? Genom att ta in "alla" kommer några kräva mer kvalificerade uppgifter som inte kan erbjudas. Om man måste plikta in folk, varför inte ge dem samma 10p sjv utbildning som försvaret ger sina sjukvårdare och sedan efter praktik krigsplacera dem i en reserv som tex HV kan utnyttja i händelse av ofred. Med genomgången 10p utbildning borde man utan problem kunna utföra enklare vårduppgifter tillsammans med en uska. Vid händelse av ofred kan man snabbt TFU utbilda dem för placering i HV.

Tanken som sådan är inte så dum men allt kan bli bättre min ide är man ska ha allmän tjänst och då kunna erbjuda flera möjligheter. Om man inte vill göra vanlig värnplikt så kunde alternativen vara Vårdutbildning,Brandutbildning eller någon annan relevant utbildning,efter utbildningen skulle man kunna kaderställa de utbildade vilket skulle innebära att om det skulle bli kris eller krig skulle man väldigt snabbt ha många grundutbildade att tillgå som efter en kort repetionsutbildning vore färdiga att sättas in.

Wittman, även om det behövs folk inom vården så tittar man ju på kvalifikationer innan man anställer folk... Du kanske bara inte hade de som de sökte.

För övrigt tycker jag att det är en skitkass idé. Som GA KA sa, det finns tillräckligt med nyanställda undersköterskor som inte kan ett smack om vad de pysslar med och man gör itne saken bättre genom att ta in HELT outbildad personal som troligtvis inte ens vill vara där.

Tror folk att sjukvården är en jävla lekstuga? Verkar som om varenda jävel som stukat foten två gånger o sett 3 avsnitt av cityakuten anser sig kunna vara kirurg. Kasst förslag, sluta slösa papper.

Det är lite lustigt det där med att det snackas så mycket om hur mycet folk som måste utbildas till vårdsektorn och att man behöver arbetskraftsinvandring för att få bukt med problemet samtidigt som det sparkas vårdpersonal åt höger och vänster. Är väl bara ta in dem igen? Tur att morsan jobbar på intensivvården som ändå är ganska förskonade från nerdragningar.

Jag tycker det här är en RIKTIGT DÅLIG IDÉ!!

När vi väl tagit det första steget mot vårdplikt, brutit den stora spärren så att säga, är jag rädd att det kommer att rasa på av bara farten. Ett stort problem för de som jobbar inom vården är att få löner som går att leva på. Tror någon att det kommer att bli lättare för vårdbiträden/undersköterskor att kräva lönehöjning när de (delvis åtminstonde) kommer att kunna ersättas av pliktad personal ?

@Panzerfaust: just det där uttrycket om någons bror i Horndal är en standardfras på jobbet. Kul att se att det finns någon annanstans.

Wittman, även om det behövs folk inom vården så tittar man ju på kvalifikationer innan man anställer folk... Du kanske bara inte hade de som de sökte.

För övrigt tycker jag att det är en skitkass idé. Som GA KA sa, det finns tillräckligt med nyanställda undersköterskor som inte kan ett smack om vad de pysslar med och man gör itne saken bättre genom att ta in HELT outbildad personal som troligtvis inte ens vill vara där.

Tror folk att sjukvården är en jävla lekstuga? Verkar som om varenda jävel som stukat foten två gånger o sett 3 avsnitt av cityakuten anser sig kunna vara kirurg. Kasst förslag, sluta slösa papper.

I minst två av mina fall (dom andra vet jag inte)

Va det inte brist iaf. sökte nåra vikarier osv.

Jag sökte... och såg högen med vikarier dom kunde ringa vid behov.

Samt dom som redan sökt jobbet.

Här är det ingen personal brist i vården iaf. Sen om dom inte har tillräkligt med folk, så beror det ofta på ekonomiska skäl... inte bristen av folk som är kunniga och villiga, va iaf vad dom sa till mig. Men jag ser vårdplikt som en stor spott loska i ansiktet för dom som är villiga att jobba inom det.

@Axial

Vart jobbar du? för jag är ganska säker på att utrycket kommer från smedjebacken... va själv med när personen ifråga kom på det... as garvade iaf... han kom på det hos oss iaf, sen kan ju nån annan kommit på det i nåt annat ställe... tänkte mest om du jobbar någon stans där han kan känna någon... Känner du nån från smedjebacken/ludvika?

Edited by Panzerfaust

De kan ju börja med att göra ett riktigt Alexanderhugg i den offentliga sektorn. Den är som de flesta vet alldeles för stor.

Dessutom är bidragssystemen för givmilda. Dessa ska skäras ner samtidigt som skatterna för låginkomsttagare ska sänkas. Med detta kommer det i framtiden att bli lönt att arbeta.

Allmän vårdplikt är ännu ett förkastligt förslag, från våra svenska kommunister. Det är framförallt ett onödigt tvång!

När man i framtiden inte längre kan sjukskriva sig kors och tvärs, kommer folk att bli tvungna att arbeta till följd av att våra bidragssystem fallit samman.

Det behövs inget tvång för att få in folk i vården!

@Wittman: Vilken utbildning och yrkeserfarenhet har du? Det är inte vårdbiträden/personliga assistenter som det är stor brist på. Hade du varit sjuksköterska med VUB i Anestesi, ambulans eller intensivvård så hade du fått jobb på vilket sjukhus som helst.

Instämmer med citerade talare.

Kortaste värnplikten idag är väl 3 månader?

Inför att alla som bor i Sverige alt. alla som är svenska medborgare ska utföra minst 3 månaders utbildning som Sverige samt vår befolkning kan ha nytta av.

Om det inte är inom det militära så t ex 3 månader av första hjälpen, civilförsvar mm, går säkert att komma på andra områden där det brister i katastrofberedskapen.

Värnplikten innebär att man utbildas för en uppgift, det samma bör alltså gälla för denna "civilplikt" man ska alltså inte jobba aktivt inom t ex äldrevården. Ska man jobba ska man vara anställd och ha avtalsenlig lön, inget annat

Om man väljer/blir utvald/får förmånen att utbildas under längre tid ska det löna sig rent ekonomiskt också med högre ersättning och fulla förmåner.

Så har jag tyckt de senaste 15 åren i alla fall. :((