Jump to content

Fältarbetsdykare

Guest jks

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon av er här på forumet som legat inne som fältarbetsdykare, eller vet hur det är, om det är en bra utbildning?.

Är det stor skillnad mot röjdykarna? Jag skulle va tacksam om jag kunde få lite info.

Sök på forumet för att hitta den info du söker. Det jag kan berätta är att du som fältarbetsdykare i huvudsak får utbildning i dyktjänst, rektjänst och fältarbeten. Din uppgift kan t ex bli att reka ett broläge eller gjuta med betong under vattnet. Räkna inte med särskilt mycket strid eller annan utbildning, eftersom dyktjänsten tar så pass mycket utbildningstid.

Själv är jag kvartermästare på Norrlands Ingenjörbataljon och har samverkat lite med dykarna hos oss i samband med rekutbildningar etc, så jag har en begränsad mängd info ifall du vill veta mer. Specificera dina funderingar lite bara.

Skillnaden mellan en röjdykare och en farbdykare är att de förstnämnda tillhör flottan och utbildas för att kunna hantera och desarmera sjöminor och dyl, medan våra "armédykare" har uppgifter i likhet med vad jag nämnde tidigare.

Hälsningar, Furir Foxtrot Lima :angry:

Tycker utbildningen verkar vara intressant ändå även fast man inte får skuta så mkt. Vad tyckte de dykarna som du (Foxtrot) haft kontakt med om sin utbildningen. Rekomenderar de den till andra, hade de roligt under sin värnplikt eller ångrade de det och hade heller gjort något annat.

Som jag har fattat det så verkar utbildningen krävande men hur mycket fysisk träning är det? varje dag? Varför jag undrar så mycket är för att jag kanske ska åka på en extramönsting hos fältarbetsdykarna. Alternativet skulle vara amröj men jag får se hur det blir. Någon som har nåt förslag på vad jag ska välja?

Är det tänkt att du ska hamna på Ing 2 eller Norrlands Ingenjörbataljon? *nyfiken* ;)

Ja...få se... De jag har pratat med verkar inte ångra sitt val alls. Är man sedan tidigare intresserad av att dyka, och kanske till och med har gjort det tidigare, kan jag tänka mig att det är en bra utbildning. Särskilt med tanke på att man får en massa utbildning på att arbeta under vatten, med t ex att svetsa och gjuta. Det låter civilt meriterande i mina öron. ,O

Angående din fråga om träning kan jag bara svara att dykarna har ett omfattande krav på sig att vara i fysisk toppform. Dykutbildningen varvas med relativt hård fysisk träning. Räkna med tidiga morgnar och sena kvällar. Tyvärr kan jag dock inte svara mer detaljerat eftersom jag själv inte är tillräckligt insatt. Däremot kan jag tillägga att såhär i början av vintern verkar den fysiska delen ha avtagit lite, eftersom tiden går åt till övningar osv.

En löjtnant på min pluton gick dykutbildningen i somras och enligt honom var det jobbigaste inte själva fysandet (han älskar fys), utan snarare att befinna sig i en bassäng nästan varje dag. Mentalt påfrestande i allra högsta grad. Till slut var han så less på klorvatten att han inte visste vad.

Hos oss på Ingbat uppträder dykarna väldigt självständigt ute på övningarna. De pysslar med sitt och resten av bataljonen med något annat. :/

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Om det skulle bli aktuellt med fältarbetsdykare så är det ing2 (eksjö). Vad jag fått höra så skulle alla platserna i Boden redan vara upptagna. Själv så har jag inte sysslat nånting med dykning men tycker det verkar intressant. Tränar simning nästan varje dag på elitnivå, så med klorvattnet är det nog inga problem :lala:

• 1 year later...

Hej!

såg att denna tråd inte varit använd på länge så jag tänkte det skulle vara kul att skriva nått.

Jag undrar om det finns nån som ska till mönstingen i Karlskrona 8-11 nov?

eller om det finns nån som gjort tjänsten eller gör den som kan berätta om den.

Det är ju en aningen udda tjänst.

Hej!

såg att denna tråd inte varit använd på länge så jag tänkte det skulle vara kul att skriva nått.

Jag undrar om det finns nån som ska till mönstingen i Karlskrona 8-11 nov?

eller om det finns nån som gjort tjänsten eller gör den som kan berätta om den. 

Det är ju en aningen udda tjänst.

FarbDyk? den finns väl så vitt jag vet hos Ing trupperna och inte i Karlskrona... Eller är det tester i Karlskrona du menar?

FarbDyk? den finns väl så vitt jag vet hos Ing trupperna och inte i Karlskrona... Eller är det tester i Karlskrona du menar?

Ja precis.

Kan inte så mycket om mönstringen för dykarna. Men när jag lumpade så var dykarna dom med bäst fysik på regementet och dom som tränade mest också.

Minns också att de flesta var orienterare också...