Jump to content

Förbandsnedläggning


Recommended Posts

Låt säga att FB 2004 innebär att P7 ska läggas ner... Innom vilket tidsperspektiv görs isf detta

Och, om n´man är uttagen till tjänstgöring eller rent av hunnit påbörja tjänstgöring, skickas man ut i det civila mörkret eller flyttas man till annat förband för att få utb till krigsplacering?

Link to comment
Share on other sites

Inom armén går det snabbt, de arméförband som fick beslut om nedläggning hösten 1999 lades ner på våren 2000 när de värnpliktiga muckade. I FV går det långsammare, F10 blev ju kvar till 2002 (allt militärt är inte helt borta från området än) och F16 läggs ner först 2003-12-31.

Link to comment
Share on other sites

Har dom snackat om att lägga ner P7?

INGET förband är säkert, inte ens F7 som utbildar Gripen piloter - det handlar om politik :Malaj: .

... och militär verksamhet är yttersta uttrycket för en politisk vilja.

 

 

I övrigt ska vi väl lämna politiken därhän på detta forum?

Link to comment
Share on other sites

Kom på en rolig (eller?) anekdot.

 

En lumparkompis som inte fått nån ny inkallelseorder och vackert knackade på vakten på NB21 den 7 jan 1997... för att finna att regementet inte längre fanns. Personen han fick tag på (nån som ännu inte packat ihop) var mycket förvånad och efter en serie samtal kom han upp till oss (A8) den 8:e istället.

 

Snacka om att hamna långt nere i Mazlow!

Link to comment
Share on other sites

Kom på en rolig  (eller?) anekdot.

 

En lumparkompis som inte fått nån ny inkallelseorder och vackert knackade på vakten på NB21 den 7 jan 1997... för att finna att regementet inte längre fanns. Personen han fick tag på (nån som ännu inte packat ihop) var mycket förvånad och efter en serie samtal kom han upp till oss (A8) den 8:e istället.

 

Snacka om att hamna långt nere i Mazlow!

Lades inte I21 ner senare....runt 1999?

 

Har kollat lite.....I 21 och NB 21 lades ner 30 Juni 2000.

Under 1999 utbildades ca 700 värnpliktiga...

Edited by jonte72
Link to comment
Share on other sites

En utbildning som för övrig är på väg att flytta till Linköping (Malmen) om jag inte har helt fel?

Lite fel har du faktiskt. Det är grundutbildningen av piloter som flyttar till Malmslätt. Typinflygningen på Gripen ligger kvar på F 7. I alla fall till FB 04 :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle tippa att F7 blir kvar, eftersom de har både TP84 (transportplanen), GFSU:n på Gripen samt Flygbasjägarskolan...

 

Lättare att lägga ner t.ex. F4 som inte ens fått Gripen...

 

//SNAFU

Har man flyttat flygskolan tre gånger inom loppet av 7 år så kan man flytta det mesta. De senaste ryktena jag hörde sa att både F 4 och F 7 kan komma att åka. De flottiljer som sitter säkrast nu torde vara F 17 och F 21. F 17 för att de har nya Swafrap och F 21 för att den ligger där den ligger.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tippa att F7 blir kvar, eftersom de har både TP84 (transportplanen), GFSU:n på Gripen samt Flygbasjägarskolan...

Eftersom utlandsstyrkan genomför sina transporter från F16 hade det väl varit rimligt att ha Tp84 där också? Skall man byta flygplanstyp framöver finns ju risken att hangarerna på F7 ändå måste byggas om. Dessutom finns transportflyggrupper på andra flottiljer så F7 är inte ensamma om att ha transportflyg.

 

GFSU genomförs så vitt jag vet ute på respektive division, däremot har F7 TIS JAS39.

 

FBJS borde var hur lätt som helst att flytta på, övriga flottiljer utbildar ju också säkerhetsförband så hundgårdar och liknande finns redan. Förband som bara utbildar trupp är lätta att flytta på.

 

Hur blir det förresten med GTU, är den också på Malmen? Är det norra Vättern man använder som skjutområde då?

Link to comment
Share on other sites

Lades inte I21 ner senare....runt 1999?

 

Har kollat lite.....I 21 och NB 21 lades ner 30 Juni 2000.

Under 1999 utbildades ca 700 värnpliktiga...

Hmm... men han hamnade i Umeå iaf. Och skulle där ha varit KB eldledare men hade flyttats till oss som KB-E.

 

Eller var det inte Umeå? När la dom ner i Sollefteå då?

 

Jaja, det viktiga är väl att PliktV helt enkelt glömde berätta att dom flyttat honom.

Link to comment
Share on other sites

Eller var det inte Umeå? När la dom ner i Sollefteå då?

NB20/I20 = Umeå

NB21/I21 = Sollefteå

 

Båda lades ner 2000.

Jag känner att jag vill reda ut det här...

 

NB20 (Umeå) lades ner med försvarsbeslutet 1996. Jag skulle själv rycka in där, och gjorde så den 7 januari 1997. Väl framme i Umeå så samlades alla inryckande för en liten informationsstund som avslutades med att vi fick välja förband att åka till. Jag valde av någon anledning NB21 i Sollefteå, och hoppade på bussen dit.

 

Jag låg inne 1997-98, med FOK 1998, och jobbade på regementet under 1999. Under 2000 kom sedan beskedet om NB21:s nedläggning, och förbandet avvecklades under 2000 i och med muck. De inneliggande KB-eleverna flyttades till andra förband, vill jag minnas.

 

Alltså: NB20 bommades igen 1997, och NB21 2000.

 

Edit: Fixade lite...

Edited by Lt Hmmm
Link to comment
Share on other sites

Alltså: NB20 bommades igen 1997, och NB21 2000.

Det var det jag trodde först, men sedan var jag dum nog att kolla uppgifterna mot mil.se.

G61, Umeå

 

Jag måste missförstått sidan, läste bara sista raderna och satte likhetstecken mellan NB20 och I20 eftersom man ofta lägger ner brigaden och regementet samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...