lowandslow Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Nu är jag riktigt upprörd... Jag satt i bilen och lyssnade på P3 när det dök upp en låt som helt enkelt smutskastade den svenska fanan och sjöng: "bränn den där trasan, släng den där trasan.... låt det blågula pryda tippen eller brasan." Kallar Karl XII och Gusatv II Adolf för mördare och annat. Dom verkar inte känna till sin historia... Jag är så upprörd nu att jag måste sansa mig ettt tag... Länk till låten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Helt ärligt så har jag mycket svårt att se vad som är så upprörande med låten, men det är ju jag det. Sen måste man kanske se att texter inte alltid ska tolkas bokstavligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
canis Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Lite upprörd blev jag allt. Men lyssnade på Jussi Björling - nämner du Sverige direkt efteråt, så det gick över ganska snabbt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Hur i helvete kan man få spela en sån låt i ett radio program!???? vem tusan har gjort den låten? Instämmer med lowandslow jag blir RIKTIGT UPPRÖRD OCH DÅ MENAR JAG ORDENTLIGT! Den gör ju mer skit än vad den gör nytta!!! Fy fan asså det må jag säga Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Underbart att se att låten lyckas med sitt uppsåt iaf, att beröra och uppröra ;) Förstår verkligen inte hur man kan bli så upprörd av en sketen låt!!!! har ni inte bättre saker att bry er om? Ni kan digga till Eminems texter om våldtäkt, knark och ho´s (endast ett exempel, ersätt Eminem med valfri artist) men inte på en låt som faktiskt har ett budskap och som berör ämnen som är aktuella, vapenexporten, glorifieringen av våra kungar utan någon som helst kritisk tänk. Gustaf IIAdolf den Store ses garanterat som en mördare, tyrann och värsting av befolkningen i de länder som drabbades av de svenska arméerna under trettioårigakriget. Edit: Länk Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Underbart att se att låten lyckas med sitt uppsåt iaf, att beröra och uppröra Förstår verkligen inte hur man kan bli så upprörd av en sketen låt!!!! har ni inte bättre saker att bry er om? Ni kan digga till Eminems texter om våldtäkt, knark och ho´s (endast ett exempel, ersätt Eminem med valfri artist) men inte på en låt som faktiskt har ett budskap och som berör ämnen som är aktuella, vapenexporten, glorifieringen av våra kungar utan någon som helst kritisk tänk. Gustaf IIAdolf den Store ses garanterat som en mördare, tyrann och värsting av befolkningen i de länder som drabbades av de svenska arméerna under trettioårigakriget. Varför skulle man inte bli upprörd? Hur hade du reagerat om dom spela Vit makt musik istället? och ja jag håller med dig om eminem jag tycker inte om honom nånstans..glömmer aldrig när han mitt under pågående konsert säger att "han ska supa ihjäl sig nu och han att alla andra ungdomar borde prova på det"! så ja jag håller med dig på den punkten om eminem! men han som sjunger låten om att bränna den svenska flaggan etc etc och att Gustav II adolf mörda och annat men Gustav II adolf e väl inte ensam om att ha gjort det elleR? finns många andra kungar i andra länder som har åkt till andra länder och mördat, våldtagit ja you name it! sen att man sjunger om Vapenexporten med mera är ju upp till var och en och tycka men bara för att man tycker vapenexporten är fel behöver man väl inte sjunga att "bränn den svenska flaggan eller släng den på tippen" etc eller?... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Anser att det är en stor skillnad mellan vit makt musik och reagge/ragga eller vilken genre låten nu hamnar. Sen så uppmanar ofta vit makt musik till brott mot lagen, mig veterligen är det inget brott att uppmana till flaggbränning? Rätta mig om jag har fel. Eminem var ett EXEMPEL, så den diskussionen kan vi lämna här och nu. Självklart var inte GIIA ensam om att mörda och skövla, men det är ett faktum som ibland försvinner när vi diskuterar våra kungar. Att sedan bli upprörd över att han kallas mördare är att i viss mån förringa de som led och dog för det svenska storhetsvansinnets skull. Skulle man applicera dagens folkrätt på 30-åriga kriget (enbart som ett tankeexperiment) så skulle det nog finnas risk för åtal på både en och två punkter. Jag personligen tolkar inte "bränn flaggan" bokstavligt utan som att de vill visa att den fasad som Sverige har och försöker ha av fredsträvande och moralisk högborg inte alltid är sann. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Anser att det är en stor skillnad mellan vit makt musik och reagge/ragga eller vilken genre låten nu hamnar. Sen så uppmanar ofta vit makt musik till brott mot lagen, mig veterligen är det inget brott att uppmana till flaggbränning? Rätta mig om jag har fel. Eminem var ett EXEMPEL, så den diskussionen kan vi lämna här och nu. Självklart var inte GIIA ensam om att mörda och skövla, men det är ett faktum som ibland försvinner när vi diskuterar våra kungar. Att sedan bli upprörd över att han kallas mördare är att i viss mån förringa de som led och dog för det svenska storhetsvansinnets skull. Skulle man applicera dagens folkrätt på 30-åriga kriget (enbart som ett tankeexperiment) så skulle det nog finnas risk för åtal på både en och två punkter. Jag personligen tolkar inte "bränn flaggan" bokstavligt utan som att de vill visa att den fasad som Sverige har och försöker ha av fredsträvande och moralisk högborg inte alltid är sann. Ok jo han uppmanar till brott genom att bränna den svenska då man gör nåt kommer inte på vad det heter men det är ett brott att bränna den svenska flaggan! Det är det som gör mig upprörd att han uppmanar till brott och att man ska bränna den kära moder svea! att han sen sjunger om våra gamla kungar ger jag inte mycket huvudbry..visst det kanske retar en lite men visst det stämmer det han säger om våra gamla kungar det förnekar jag inte!... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 men han som sjunger låten om att bränna den svenska flaggan etc etc och att Gustav II adolf mörda och annat men Gustav II adolf e väl inte ensam om att ha gjort det elleR? Knepig mening, men jag ska försöka svara efter de tolkningar jag lyckats göra: Ja, han är nog ensam om att ha sjungit den låten. Den är såpass ny att det verkar otroligt att någon gjort en cover. Nej, han sjunger inte att Gustav II Adolf är ensam om att ha mördat. Han nämner också "Kalle Dussin" Jag har ingen aning om han är ensam med att sjunga om att "bränna den svenska flaggan etc etc". Förmodligen är han inte det. -==- Nä, det var inte mycket att bli upprörd över. Snarare kul att höra svensk ragga/reggae för en gångs skull. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 @Fu.Bar du fatta väl vad jag mena jag hör oxå att han sjunger om "Kalle dussin" och nu när jag läser mennigen i efterhand så e den jevligt konstig jag vet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 HVU Forces Ok jo han uppmanar till brott genom att bränna den svenska då man gör nåt kommer inte på vad det heter men det är ett brott att bränna den svenska flaggan!Det är det som gör mig upprörd att han uppmanar till brott och att man ska bränna den kära moder svea! Är du helt säker på att flaggbränning är ett brott? Har precis för mig att detta diskuteras flera gånger på forumet och att slutsatsen var att det inte är olagligt utan att detta bara är i finniga tonårsnassars trångsynta sinnen. Är dessutom lite skillnad på att bränna flagga och på de saker som förekommer i viss Vit Makt musik. Yttrandefrihet är en bra sak och så länge det inte är olagligt så ser jag inga problem med att visa sitt missnöje med situationen i Sverige på detta sätt, finns andra saker som är mer värda att reta upp sig på! Edit: Givetvis menar jag ingen specifik individ eller någon på detta forum med denna kommentaren " finniga tonårsnassars trångsynta sinnen". Hoppas ingen tar åt sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Någonting säger mig att ni inte tycker att Carl Johan De Geer är Sveriges främste konstnär......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Man kan ju titta på den ökände danska kungen som är känd som Kristian tyrann i sverige men som har en del lite mer smickrande namn i danmark... Samma sak gäller nog för våra kungar. Tom den store sveriges fader kung Gustav Vasa gjorde ju en del hemska saker mot svenska bönder... Men om man skall gå in på ämnet svensk nationalism så tycker jag något är fel när flagg-hissnings ceremonin på nationaldagen ställs in på skolan eftersom det kan tolkas som rasistiskt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest papp Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Det kan dock vara rätt mångtydigt att bränna flaggan. samtidigt som dom uppmanar till det, vilket nog alla här ser på ett negativt sätt så måste man ändå kunna se det från andra hållet. Det här är så pass fritt land där man kan få bränna sin flagga utan att bli stenad till döds, ni förstår nog vart jag vill komma med detta. Det här är en dom mänskliga rättigheterna vi har i sverige som jag tycker det är värt att försvara och dö för. Att respektera något är inte samma sak som att acceptera det. Och visst, Kungen Gustav II Adolf var en stor krigare och militärstrateg. Men samtidigt är det inte ett alltför långt steg att jämföra honom med nutidens Saddam vilket kanske skulle bli något av en humanist. Jag vet att jag kanske är ute på jävligt tunn is nu men detta är bara ett sätt att se på saken, det är inte exakt mina åsikter men det skadar ju aldrig att vara mångsidig. Om detta låter aning virrig så kan jag skylla på att jag har nyss jobbat av ett 12h pass och inte haft sömn på länge samt utan föda, så nu blir det lensa kylskåpet. Hej svejs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 @Bamse Jag vet att det har diskuterats det om flaggan men vad jag vet så e det ett brott och bränna den svenska flaggan! varje gång vi ska hissa flaggan med HvU så får den ABSOLUT INTE NUDDA MARKEN etc etc för då vanhedar man svenska flaggan eller vad det nu heter och kan få böter etc! Men det är bara vad jag vet nån är kanske Polis och kan säga hur det verkligen är med den saken! Sen tycker jag det är helt rätt att reagera på att man vill bränna den svenska flaggan! varför ska man det? vad har Moder Svea med att göra med vapen exporten eller vad Gustav II adolf och Karl XII gjorde på sin tid?? Eller är det nån som tycker det låter sunt att vilja bränna den svenska flaggan för en sån sak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 HVU Forces varje gång vi ska hissa flaggan med HvU så får den ABSOLUT INTE NUDDA MARKEN etc etc för då vanhedar man svenska flaggan eller vad det nu heter och kan få böter etc! Att flaggan inte får vidröra marken är av respekt för flaggan och inte mig veterligen något som är belagt med bötestraff. Kom ihåg att flaggan i sig själv inte innehar någon betydelse utan det är vad man som individ lägger för betydelse i den som är viktig. Poängen med en flagga är att det är en symbol för vissa saker och dessa är givetvis individuella. Flaggan behöver inte betyda samma sak för mig, en militant vänsterradikal djurrättsaktivist, en invandrare eller en nazist. Om någon vill visa sitt missnöje med vad han/hon anser flaggan står för genom att bränna flagga eller att sjunga om det är det för mig helt ok samtidigt som det är helt ok för mig att folk blir upprörda. Personligen är jag mer upprörd över hur de högerextrema grupperna i samhället använder den svenska flaggan då jag anser att de har lite att göra med de värderingar och symboler som jag och många utav mina kamrater lägger i den svenska flaggan. Då ser jag hellre att man visar sitt missnöje genom att bränna den. Okynnesbränning enbart i syfte att irritera och reta upp är dock under all kritik som all motsvarande aktioner. Edit: Diskussionen om flaggbränning har förts tidigare. Se här: http://forum.SoldF.com/in...30entry132464 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 @Bamse jag kan säga som så att jag tycker definitivt INTE att det är ok att bränna eller på något annat sätt förnedra/diskriminera/vanheda svenskaflaggan eller någons annan flagga och då menar jag oavsett om man vill visa sitt missnöje eller nåt annat! bara för att visa sitt missnöje så behöver man väl inte bränna den svenska flaggan det är löjligt och urbotat dumt tycker jag! om man nu är så HIMLA missnöjd med sverige så kan man väl visa det på nåt annat sätt än att bränna den svenska flaggan! men du tycker som du vill och klandrar dg ej för det ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 men du tycker som du vill och klandrar dg ej för det ... Tack! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted December 5, 2003 Report Share Posted December 5, 2003 Jag blir väl inte direkt arg men väl lite angående att bränna den svenska flaggan. Åsikterna i sig kan jag väl leva med eftersom jag tror på åsiktsfrihet. Dock är det ganska uppenbart att "bränna trasan" endast är inlagt för att provocera. Alla åsikter hade kunnats framföras utan att dra in den svenska flaggan i det hela. Men nu är det inne med att vara provokativ och att pressa gränser så... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Farsgubben sa for ett tag sen att "man kan branna alla flaggor i varlden och det ar battre an att doda en enda manniska" - och da blev jag MYCKET sur. Man gor helt enkelt inte sant, flaggor ar mer an bara tygbitar; de ar symboler for ett land. Jag blir till och med sur nar jag ser folk branna amerikanska flaggor, och folk som kanner mig vet arr jag inte ar sarskilt fortjust i USA. Vill man uttrycka sina asikter kan man gora det pa ett civiliserat satt, man vanhedrar ICKE flaggor. Jag menar, det ar en fraga om respekt, helt enkelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Värjan Skämtar Intet Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 fyfan vad arg jag blev när jag hörde låten! Det e bara i mes-Sverige brott mot landet är tillåtet, blir så jävla less på det. I vilket annat land som helst hade det blivit rejäla pådrag för att få tag på asen. (okej lite överdrivet) Det e klart som fan att det är ett brott!! Hört talas om flagglagen?! Jävlar vad arg jag blir när sånt här dyker upp! Och i RADIO dessutom!!! Har de inget jävla omdöme!? Jag håller med tidigare att det är som att spela vit makt musik i radion det uppmanar till hemskheter på samma plan. /värjan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Har just lyssnat på HELA låten och jag undrar om en del av er som upprörs över refrengen verkligen bemödat er att fundera lite över HELA texten. Låten handlar om det som författaren uppfattar som hyckleri och dubbelmoral och som genomförs just i flaggans namn. Att frasen "bränn den där trasan" är en metafor för kritik mot sådant som landet som tillåter/hyllar det författaren upprörs över borde vara uppenbart. @ Torak, HVU Forces, Värjan Skämtar Intet m fl. Lär er innebörden i frasen "Jag må ogilla din åsikt, men jag är beredd att dö för din rätt att få uttrycka den." (Voltaire) Den förklarar grunden i det som brukar kallar yttrande- och meningsfrihet, en av grundpelarna ett fritt land vilar på. Flaggbränning är INTE ett brott och "upppmaning till flaggbränning" (vilket möjligen är vad man kan få låten till) är verkligen inte ett brott det heller. Fördöm handlingen/uppmaningen hur mycket ni vill, men respektera andras rätt att utrycka sina åsikter. Ett land som inte tillåter sina invånare att göra exakt vad de vill med landets symboler... är det verkligen ett fritt land? En flagga (eller varför inte en religös symbol: ett kors, en halvmåne eller vad som helst) har inget värde i sig. Det är betraktaren som fyller flaggan med innehåll. Om betraktaren anser att flaggan står för mord och förtryck, så har betraktaren all rätt att använda flaggan som braständare. På samma sätt har en betraktare som i flaggan enbart ser goda värden rätt att hylla den. Båda dessa har dessuom all rätt att avsky varandras åsikter (idén om vad flaggan står för) och varandras handlingar (fraggbrännandet resp. flagghissandet). Att däremot kräva att människor straffas för sina åsikter, är sånt som brukar kallas "att vara ute på hal is". Att dessutom, som vissa här, på fullt allvar likställa hest mot folkgrupp (vit makt musik) med en eventuell uppmaning till flaggbränning (som INTE är ett brott) luktar rätt unket. Resonemanget haltar så mycket att det behöver rullator för att inte trilla i diket. Toraks pappa har helt rätt: det är glasklart att det är bättre att bränna varenda flagga i världen än att döda en enda människa. En flagga är i sig bara en tygtrasa och inte värld mer än vad flaggfabriken satt på prislappen. Vad är en människas liv värt? Edit: Fippelfingrar Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 @ Knekt jag kunne inte sagt det bättre gruppen heter storsien låt texten Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Det e klart som fan att det är ett brott!! Hört talas om flagglagen?! Värjan: Exakt vilken lag syftar du på? SFS 1982:269 "Lag om Sveriges flagga"? Eller SFS 1970:498 "om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar"? Det enda förbud som kan utläsas ur dessa två är förbud att utan tillstånd använda sveriges flagga i näringsverksamhet utan tillstånd. Som i många andra demokratiska länder är det i Sverige inget brott att "skända" svensk rikssymbol. Edit: Däremot finns det sannolikt förbud för militär personal i tjänst att skända flaggor eller rikssymboler. (Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal), vilket kanske gör att HvU/FBU-personal kan ha fått felaktiga uppfattningar om flaggbränning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Vissa i det här sällskapet borde tänka till innan vi talar. Finns uttalanden som här som gör mig långt mer upprörd än "bränna trasan" Ingen nämnd ingen glömd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Värjan Skämtar Intet Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 @ EO4 Stämmer. Fått informationen att det är brottsligt. @ Knekt Eftersom folket är idiotiskt och kan inte tänka klart så bör staten rycka in och vägleda. Därför ställer jag inte upp på Voltaires uttryck. Jag menar , hellre ett "förtryckt" folk som är upplyst än ett idiotiskt "fritt" folk som bara fjantar runt. /värjan Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Värjan: innebörden av mitt inlägg var att det inte är lagbrott att bränna svenska flaggan. Någon "flagglag" med det förbudet finns inte mig veterligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Eftersom folket är idiotiskt och kan inte tänka klart så bör staten rycka in och vägleda. Därför ställer jag inte upp på Voltaires uttryck. Jag menar , hellre ett "förtryckt" folk som är upplyst än ett idiotiskt "fritt" folk som bara fjantar runt. Detta är utan tvekan något av det mest idiotiska påstående som publicerats på detta forum. Det är EXAKT detta resonemang som ligger till grund för diktaturer som såväl Nazi-Tyskland som Sovjet-imperiet. "Folket begriper inte bättre, så då är det lika bra att vi upplysta bestämmer tingens rätta ordning." I ditt drömsamhälle, där det är du och de dina som avgör vilka åsikter som är de rätta, vilket färg ska vi ha på kopplen då? Svarta, bruna, gröna eller röda? Jag ser gärna hur många "ouppplysta fjantar" som helst så länge vi slipper se taggtråd runt Stockholms Stadion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Värjan Skämtar Intet Eftersom folket är idiotiskt och kan inte tänka klart så bör staten rycka in och vägleda. Därför ställer jag inte upp på Voltaires uttryck. Jag menar , hellre ett "förtryckt" folk som är upplyst än ett idiotiskt "fritt" folk som bara fjantar runt. Skärpning! En utav anledningarna till att jag gjort min värnplikt och utlandstjänst är att alla oavsett åsikt ska få tycka vad de vill! Detta är grunden i varje demokrati och avsett om åsikten är "idiotisk". Ditt uttalande känns som det mycket väl skulle kunna komma från Stalin motsv. Hoppas att det inlägget var ett skämt eller bara avsett att uppröra! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 6, 2003 Report Share Posted December 6, 2003 Demokrati?Bah tacka vet jag vår 1000 åriga tradion av FRI!!! Monarki...Anti Svensk verksamhet som denna borde straffas med att bli banlyst från landet de hatar...Varför ska dom gnälla om dom får hjälp att upnå vad dom vill? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.