Jump to content

HIV-mannen fängslad och dömd till döden.


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Alla kommer väl ihåg HIV-mannen Mehdi Tayeb aka James Kimball som kunde fly Sverige och undan sina åtal 1998 efter att ha haft oskyddad sex med ett stort antal kvinnor, trots vetskapen om att han var HIV-positiv.

 

Tydligen var det heller inte så svårt för en HIV-positiv man som behöver avancerade bromsmediciner regelbundet att ändå fly landet och kunna hålla sig undan den svenska polisen.

 

Nu är han iaf dömd till döden i Teheran och har suttit fängslad i två månader.

Så här i efterhand så kanske det var bra att han inte åkte fast i Sverige, men synd att hann smitta ännu fler oskyldiga. Vem vet vad som skulle hänt efter avtjänat "straff" i Sverige om man nu någonsin skulle fått tag i honom. Nu är ju hans eskapader garanterat slut för all framtid.

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=85874

Link to comment
Share on other sites

Våldtagit? Blandar vi inte ihop begreppen nu... Kimball raggade väl upp tjejer och (ett par killar) hade oskyddat sex med dom för att föra sin smitta vidare. Detta är givetvis ett hemskt brott, men han våldtog väl aldrig någon?

 

Eller har jag missat något?

 

Edit

Oki, missade att han förhörts för en våltäkt men släpptes, det är dock inte riktigt samma sak som att vara en våldtäktsman...

 

Han är skyldig till avskyvärda brott, men rätt skall vara rätt.

Link to comment
Share on other sites

Våldtagit? Blandar vi inte ihop begreppen nu... Kimball raggade väl upp tjejer och (ett par killar) hade oskyddat sex med dom för att föra sin smitta vidare. Detta är givetvis ett hemskt brott, men han våldtog väl aldrig någon?

 

Eller har jag missat något?

Ja. Han våldtog även kvinnor.

Link to comment
Share on other sites

Hivmannen är ett jävla svin, och få saker kan sägas till hans försvar.

 

Men dödsstraff är fel, enligt den svenska grundlag jag förbundit mig att intill döden försvara, och enligt min tolkning av FN:s mänskliga rättigheter.

 

Det är min övertygelse och gäller även praktsvin.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Han har viftat med snabeln för sista gången..

 

Personligen anser jag att man har förverkat rätten till sitt eget liv om man medvetet och för egen vinnings skull tar en annan människas liv, men det är OT.

Link to comment
Share on other sites

Öhhmmm han har väl inte dödat nån, eller? Man dör inte av HIV det är när man utvecklar AIDS som det är dags att börja skriva sitt testamente. Med moderna bromsmediciner så kan man undvika att det går så långt.

 

Är det nån som har någon koll på hur många av dem han hade sex med som blev smittade.

Link to comment
Share on other sites

Öhhmmm han har väl inte dödat nån, eller? Man dör inte av HIV det är när man utvecklar AIDS som det är dags att börja skriva sitt testamente. Med moderna bromsmediciner så kan man undvika att det går så långt.

 

Är det nån som har någon koll på hur många av dem han hade sex med som blev smittade.

Är du galen?

 

Tycker du att det är en förmildrande omständighet att en bankrånares vapen är oladdat?

 

vem som fick Aids eller inte är fullständigt ointressant, det viktiga är att han var medveten om riskerna och ändå gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar hur det känns för de människor som smittats eller på annat sätt har lidit skada p.g.a. hans framfart, nu när vederbörande satt sin sista potatis?

Det måste kännas som att rättvisan segrat...

Hänvisar till mitt ovanstående inlägg. Självklart är de glada att han nu är gripen, men jag hoppas och tror att jag skulle vara motståndare till dödsstraff också om det gällde någon som begått brott mot mig eller någon närstående.

Link to comment
Share on other sites

Hivmannen är ett jävla svin, och få saker kan sägas till hans försvar.

 

Men dödsstraff är fel, enligt den svenska grundlag jag förbundit mig att intill döden försvara, och enligt min tolkning av FN:s mänskliga rättigheter.

 

Det är min övertygelse och gäller även praktsvin.

Word! :D

 

Vad är nästa steg ni som är för dödstraff? Öga för öga? Ska vi plåga ihjälp människor? Om en människa som Mehdi har skapat mycket lidande, ska han då dö lidande? Stening kanske?

 

Och ja, det är en förmildrande omständighet att vapnet var oladdad. Det visar på uppsåt, ett rekvisit som är rätt viktigt enligt svensk lag!

Link to comment
Share on other sites

Vem har talat om ytterligare steg? Att plåga någon har väl aldrig varit på tal?

Citat jake the snake:

He had it coming...

 

Citat Runningback:

Dödstraff är lindrigt enligt min åsikt.

 

@Fbj972

Jo, jag medger att jag raljerade lite för att visa på sak men båda inläggen som jag ovan citerar handlar just om det. Båda dessa inlägg handlar om en öga för öga-rättsskipning. "Nästa steg" finns att uttyda i framförallt det senare av de två inläggen.

 

//danno

Link to comment
Share on other sites

Leder HIV till AIDS?

 

Dör man av AIDS?

 

Finns det någon känd medicin som avbryter sjukdomsförloppet?

De coctails som finns idag i form av bromsmediciner är väldigt effektiva. De ger tyvärr en del biverkningar och är dyra vilket medför att alla inte använder dem.

 

En HIV positiv som tar sina mediciner kommer med största sannolikhet inte dö av AIDS utan av ålderskrämpor eller annat. Mängden virus i blodet blir så liten att sannolikheten att sprida det vidare blir i det närmaste obefintlig och kan ofta inte påvisas med ett HIV test.

Link to comment
Share on other sites

Ar sjalv for dodsstraff; dels som straff, men till valdigt liten del. Den framsta anledningen, i min asikt, ar for att skydda allmanheten. Om det ar en person som ar skyldig utan nagon som helst tvekan, och kan forvantas morda igen (t ex), sa ar jag for. Ar dock inte for dodsstraff for lindrigare brott, eller da bevisningen inte ar MYCKET overtygande.

Link to comment
Share on other sites

Leder HIV till AIDS?

 

Dör man av AIDS?

 

Finns det någon känd medicin som avbryter sjukdomsförloppet?

HIV MÅSTE inte leda till aids nej.

Man kan Ha HIV och leva tills man dör av andra fel, dvs ålderskrämpor.

Hiv är väl ett förstadie som inte nödvändigtsvis måste gå över till Aids. Även fast man inte tar bromsmediciner.

Ingen expert inom området... men det är så jag har förstått det hela om vad man har läst.

Media har ju rapoterat ett par gånger om olika mediciner och medel som i princip kan ta bort HIV, men vägen är ju väldigt lång att vandra.

Lika gäller Lungcancer. Finns metoder som rappoteras som "kan" bromsa helt eller ta bort, men Medicin är ju en vetenskap!

För att ta ett Lungcancer exempel så läste jag i typ illustrerad vetenskap eller nån liknande tidning (kanske rent av aftonblaskan :(( ) så det ska tas med en nypa salt.

Men Det finns forskare som säger att nikiotin (?) bromsar lungcancer.

 

Håller med Danno.

Men känns ändå lite luddigt... Oladdat vapen gör ju inte ett rån till ett mindre rån.

Är inte så insatt vid hur man dömer, men går man efter hur farligt rånet är är det ju en förmildrande omständighet, men ändå är ju rånet ändå ett rån. Om han så har en Softair gun eller en Ksp 58.

 

Men blir man åtalad för mordförsök med oldattat vapen så är det förmildrande, helt klart :clap::clap::clap:

Eller väldigt klantigt i planeringen till mordet. :baskerHV: (våldigt dålig avokat isåfall som inte kan få ner det till olaga hot) :((

Link to comment
Share on other sites

Öhhmmm han har väl inte dödat nån, eller? Man dör inte av HIV det är när man utvecklar AIDS som det är dags att börja skriva sitt testamente. Med moderna bromsmediciner så kan man undvika att det går så långt.

 

Är det nån som har någon koll på hur många av dem han hade sex med som blev smittade.

Skärp dig.

 

Hur bra livskvalitet får man som hivsmittad i jämförelse med en icke smittad? Hur skulle du själv reagera om din syster var ett av hans offer?

 

 

Edit: man dör ju inte av själva knivhugget, det man dör av är ju att man inte får syre i hjärnan el dyl, då allt ens blod runnit ut, är det så det fungerar eller? Så om man bara skyndar sig fram med lite tejp eller superklister/ bromsmediciner är man ju helt okej efteråt, nästan...

Link to comment
Share on other sites

Han har viftat med snabeln för sista gången..

 

Personligen anser jag att man har förverkat rätten till sitt eget liv om man medvetet och för egen vinnings skull tar en annan människas liv, men det är OT.

Jag citerar bara Lt Payne.

Word bro.

 

Ett as är ett as är ett as, oavsett hur liberal man vill vara.

 

Slut, frågor? Försent!

 

Romulus.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill se att alla döms lika, fast självklart så är olika omständigheter.

Det som jag reagerar på ifall vi hadde haft dödstraff är:

Vart går gränsen? vilka smittor gäller isåfall dödstraffet osv?

Och är det då okej att misshandla nån så dom hamnar i rullstol resten av livet?

Är ju samma sak, man dödar inte direckt men man förvärrar någons liv.

Och skulle man döma misshandel till döden så skulle jag undvika tex självförsvar, för då hänger det bara på advokat/åklagare ifall jag skulle sitta i stolen eller gasas.

 

NEJ till dödsstraff.

 

Se på händelsen i Con Air för att ta en exempel.

Det kan hända vemsomhelst ju. Och skulle man då ha en kass advokat så dör man alltså för att man bara försvarade sig?

Nu är ju inte samlag som smittad HIV man, ett försvar mot något. Men man bör ju ha i åtanke vad som händer med dödstraff. Man kan lixom inte överklaga efter domen genomförts om man säger så... Se på Roy Raman eller vad han nu hette.

En klart Dödsdoms fall, men han va oskylldig. Och vart dömd till fängelse.

Hadde vi haft dödstraff hadde en oskylldig dött där.

 

OCH, JA! om jag vart utsatt skulle jag självklart vilja se mördare eller va det nu är död, men jag skulle ta hand om steken själv... Jag skulle inte få ut nåt av att en annan gör det.

Lite dubbel moral där... men så är det

Panzerfaust--> ,O:/ <-- Nån som rör mina

Link to comment
Share on other sites

Håller delvis med panzerfaust. Dödsstraff är inte rätt enligt mig för det är lite svårt att ångra sig när domen är genomförd. Det är aldrig rätt att döda om nöden inte absolut kräver det...och har man personen i fråga fängslad så finns inte behovet längre.

 

Dessutom så kan nog livstid (alltså RIKTIG livstid) i en trång stinkande cell någonstans nästan vara värre.

 

Tyvärr så behöver nog hiv-mannen aldrig oroa sig för "tappa tvålen problemet" iaf... :/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...