Jump to content

Tider för God morgon, god middag, god kväll


Recommended Posts

Frågan är, när blir morgon middag, och när blir middag kväll? Är det helt enkelt god morgon fram till 11.30, och god middag fram till 16.30? Förekommer god dag?

 

På Ing2 finns/fanns en kapten som ibland svarade helt galet när man hälsade på honom.

M: "God kväll, kapten!"

Kn: "God morgon"

 

Förstod aldrig om han ansåg att jag hälsat fel eller om han bara ville vara lite galen.

 

Enligt en fd växeltelefonist jag språkade med berättade att det blev "Växeln, gomiddag" klockan 10.45.

 

 

Nån som kan reda ut mina funderingar?

Link to comment
Share on other sites

god morgon fram tills det att officerarna har tagit niofikat, därefter god middag fram tills det att tjänsten slutar kl 16.30. därefter god kväll, fram till gryningen, då blir det god morgon igen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Jag anser (alltså är det det enda rätta ;) ) morgon fram tills 0900. Då börjar förmiddagen. Efter 1200 är det middag fram tills 1500 då är det eftermiddag

kvällen börjar 1800...

eller ??? :P :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag blev som nyinryckt utskälld av en idiot till Lt när jag råkade säga godmorgon kl 10:02. Enl honom var det då redan godmiddag och jag var inte vattenvärd.. (Må karl eländet brinna i helvetet...)/Gusten :D

se mitt förra inlägg så förstår du varför du blev utskälld.

Link to comment
Share on other sites

En Lt på LG sa god morgon till oss när han tog emot efter lunchen, 12:30... och sen försökte han förklara bort det på ett jävligt bizarrt sätt...

 

Personligen tror jag karln supit lite för mycket i sina dar, och kanske just den dan också. :D

 

Men det är en skön anekdot! (det hände under patgb-utb MP01)

Link to comment
Share on other sites

Har för mig det fanns utförligt beskrivet på någon papperslapp när man satt telefonpost på högvakten (på slottet iaf). Någon som nyligt varit där kanske kan svara på hur det ligger till där iaf?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tänkte just skriva en sån här tråd när jag hittade den här.

 

Jag undrar mest när blir God kväll till God morgon, för inte hälsar man väl god natt och gör honnör?

 

Jag har lärt mig och aldrig hört någon inom FM någonsin använda något annat än Morgon/Middag/Kväll. Här dyker det upp massa skumma som förmiddag och eftermiddag mm.

 

Har lärt mig att Middag blir det 10:00, kväll blir det 18:00. Men när blir Kväll till morgon? Borde det vara 02:00 och alla tre har en lika stor del av dygnet? Dvs 8 timmar?

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Jag var telefonpost på slottet ett par ggr, och där fanns minsann

instruktioner. Det var en väldigt lång ramsa som skulle fram så fort det ringde.

"Vaktchefsexpeditionen stockholms slott [god morgon, god middag, god kväll]"

 

Om jag inte alldeles missminner mig gällde följande:

03-10 God morgon

10-18 God middag

18-03 God kväll

 

(med reservation för när det blir "god morgon")

Link to comment
Share on other sites

God morgon 5-9

God förmiddag 10-11

God dag 12 (fungerar också från 10-15 om man inte vet tiden)

God eftermiddag 13-17

God kväll (alternativt god middag för den kräsne) 18-24

God kväll/natt/morgon 24-5

Att säga God natt till ett befäl känns som ett fett IG :blink:

 

... om man nu inte nyss läst sagan och pysslat om sitt befäl men det händer nog inte så ofta

Link to comment
Share on other sites

Hälsningstider på slottet:

 

Godmorgon 04-10

Godmiddag 10-17

Godkväll 17-04

 

 

De funkade även senare i Boden. :D

 

Vill minnas att jag tänkte fel och sade godmorgon när jag någon gång efter tre ringde upp jourhavande kommissarie för att VC skulle kunna anmäla Sveriges mest kände skåning (numret som står/stod tejpat på nummerpresentatören med anvisning om att ringa och spåra...). :):lol: ;)

Link to comment
Share on other sites

god morgon fram tills det att officerarna har tagit niofikat, därefter god middag fram tills det att tjänsten slutar kl 16.30. därefter god kväll, fram till gryningen, då blir det god morgon igen.

Och framförallt använd INTE godmorgon när ni hälsar på officerare INNAN dom fått i sig sitt morgonkaffe. Vad ni än gör kommer att vara fel. Sätt er inte i den sitautionen. Använd ingenting - håll er undan helt enkelt!

 

"Johansson, det är ingen GOD jävla morgon! Försvinn!"

Link to comment
Share on other sites

På tal om andra tidszoner så var det under GSU:n som flottist i Karlskrona "Godmorgon" fram till fikat (~09:30), "Godmiddag" fram till efter middag (~17) och efter det "God kväll". Varierar uppenbarligen med såväl regemente som med befäl. :)

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara en garanti för att det är rätt? Boden ligger ju för fan i en annan tidszon. Kl 18 är det!

Nej, men det är de där tiderna som står/stod på lappen på vaktchefsexpeditionen på Stockholms slott. Jag menar bara att de är tillräckligt allmängiltiga för att folk faktiskt inte ska höja på ögonbrynen även annorstädes.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Tider för God morgon, god middag, god kväll

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...