Jump to content

The Swede

Recommended Posts

Jag har tydligen drabbats av en sk. "worm" viket innebär att min e-post löper amok och skickar e-mail till höger och vänster.

Jag har kört viruscheck men mitt antivirusprogram hittar inget. (Etrust EZ Antivirus)

Är det någon här som kan hjälpa mig med råd om hur jag för död på denna mask?

Jag vill samtidigt be om ursäkt till er som eventuellt fått en massa e-mail från mig.

The Swede

Ledsen att behöva säga det... men du är i riktigt djup skit. Fanskapet smittar andra exekverbara filer... vilket betyder att du har den lille djäveln över hela datorn nu.

http://www.europe.f-secure.com/v-descs/ganda.shtml

Min rekommendation är följande:

- Spara undan alla viktiga filer som du vill spara på en "ren" hårddisk (d.v.s det får inte finnas något annat på den än de filer du vill spara), alternativt brännbar CD/DVD. Spara dock inga exekverbara filer (eller skärmsläckare) för dessa är förmodligen smittade.

- Formatera om alla hårddiskar (utom den ovan nämnda, så klart ;) ) och installera om operativsystemet.

OBS: Om du installerar Win 2000 eller Win XP, se till att ha ett brandväggsprogram (som ZoneAlarm), eller Service Pack för operativsystemet (SP4 för Win 2000, SP1 för XP) tillgängligt off-line (typ på CD) så att du kan installera det innan du kopplar upp datorn mot nätet. Låt under inga som helst omständigheter en opatchad eller brandväggslös Win 2000/XP-dator vara uppkopplad mot nätet. Innan brandvägg eller patchning av datorn (eller alternativt en router) är på plats skall nätverkssladden vara urdragen. Anledningen är att näten formligen kryllar av MSBlaster-virus/maskar och de slår ofta till innan man ens hinner ladda hem patcharna som skyddar mot dem.

Tuff skit... men ång-sterilisering är verkligen ända sättet att vara säker på att man blivit av med sådana här inkräktare.

/J

Glöm för guds skull inte att fixa säkerhetsfixen så du slipper lovsan (aka Blaster / MSlaugh).

Ah, just det... glömde nämna: Kör Windows Update det första du gör när du går online igen. Låt sedan programmet "WIndows Critical Update" vara aktiverat så får du meddelande så fort det kommer kritiska uppdateringar.

/J

Så, nu är min C-drive omformaterad och operativsystemet ominstallerat.

Det trillar fortfarande in felmeddelanden så fort jag kopplar upp e-postprogrammet men jag får hoppas att det är gamla grejjor annars får jag ta ut en prismaladdning på måndag och spränga datorhelvetet.

The Swede :ph34r:

Det trillar fortfarande in felmeddelanden så fort jag kopplar upp e-postprogrammet men jag får hoppas att det är gamla grejjor annars får jag ta ut en prismaladdning på måndag och spränga datorhelvetet.

The Swede :baskerKav:

Glöm inte att videofilma avrättningen så att jag kan titta på den när jag får datorrelaterade frustrationer!

/E

The Swede :baskerKav:

Förmodligen bara gamla mail. Nu bör din dator vara helt ren.

/J

Man blir ju lite fundersam.

När jag kopplade upp mig nu trillade det in 94 meddelanden i min inbox om att den och den mottagaradressen inte fanns etc.

Då har min dator varit bortkopplad från nätet med urdragen nätverkskabel sen kl. 13.30 ungefär.

Det sista jag gjorde innan jag kopplade ner var att hämta hem meddelanden.

/The Swede

*Som kanske får sig en ny burk om han har tur :lala: *

När jag kopplade upp mig nu trillade det in 94 meddelanden i min inbox om att den och den mottagaradressen inte fanns etc.

Då har min dator varit bortkopplad från nätet med urdragen nätverkskabel sen kl. 13.30 ungefär.

/The Swede

*Som kanske får sig en ny burk om han har tur :lala: *

En del servrar tar rätt lång tid på sig att skicka tillbaka feladresserad post, så det behöver inte innebära något. Kolla vad det står i returerna om när mailen skulle ha skickats.

Nu tänker jag inte dra igång nått PC/Mac-krig, men det är faktiskt jäkla skönt att slippa sånt här.

Jag har sagt det förr och säger det igen... TACK GODE GUD FÖR NORTON ANTIVIRUS!

Håller helt med dig bättre blocker får man fan leta efter speciellt ifall man kör XP

Ett d*ävligt plus är att när man är uppkoplad så söker han efter nya uppdateringa och virusdefenitioner hela tiden.

/The Swede

*Som kanske får sig en ny burk om han har tur :camo: *

Swede, det är kanske lite sent påtänkt just nu... men vissa virus är sådana att de förfalskar avsändaradressen på mailen de skickar. Så det kan faktiskt vara så att det inte var din dator som var smittad... utan någon kompis som har dig i adressboken.

Men nu vet du i alla fall att du är helt "ren". Dessutom är det väl rätt skönt med en nyinstallerad dator, eller hur? :lol:

/J

Ja, nåt mystiskt är det för det trillade fortfarande in felmeddelanden i e-posten och jag blev uppringd av en affärsbekant igår och han fick fortfarande e-post från mig.

Nu har jag raderat det e-postkontot med allt vad det innebär av obehag och krångel.

Vad gäller eventuell glädje över en "Ren" dator så uppväger den inte frustrationen över detta helvete som jag brottats med.

Fick jag tag i den idioten som gjort detta så skulle han inte göra sånt nåt mer och jag skulle troligtvis sitta på kåken.

The Swede-> :ph34r: <-Virustillverkare

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...