Jump to content

Mönstringsvärden

Guest Predator

Recommended Posts

Guest Predator

Morsning guys!

Förut trodde jag att man var tvungen att uppnå vissa bestämda mönstringsvärden för att bli jägare, och att det var väldigt strikt med det. Men jag har hört att folk som exempelvis fått någon poäng för lite hos psykologen men i övrigt bra har fått bli jägare ändå. Själv fick jag inte göra jägartestet för att jag fick en poäng för lite hos psykologen och jag har överklagat för att få göra om psykologitestet utan att lyckas. Jag undrar nu om det är någon mening med att kräva att få göra jägartestet med argumentet att andra som fått någon poäng för lite hos psykologen ändå fått bli jägare. Om inte, kanske det finns nåt annat man kan göra? Eller är alla chanser sabbade?

Alla sjöterskor, läkare och dylikt på pliktverket har rätt att skriva upp ditt resultat med en poäng. Detta för att motivation är en av de viktigaste faktorerna, så har man rätt motivation och bra mål i mun så fixar det sig.

Polare klarade inte jägartestet och fick 6:a på anlagstestet, men pga motivationen så var det inget hinder, han blev KB på K3.

Det talas om att i framtiden ta ännu lättare på testerna och gå mer på motivation då det visat sig att det är den viktigaste faktorn för att beväringen skall ta till sig utb:n.

//fairfax

att Predator:

Även jag har försökt överklaga ett moment. Mkt mitt fel men inte enbart.. det var benhårt NEJ. Så det kan vara knivigt..

Det skadar dock absolut inte att försöka!!

Min uppfattning är iallafall att du borde komma med bättre argument än "andra fick ju göra det". Det säger ingenting om dig som person!

Vad fick du för tjänst nu då?

Lycka till !

Guest Predator

Saken för mig var att jag inte var så väldigt motiverad när jag gjorde mönstringen, vilket verkligen har ändrats nu. Det var till och med så att när psykologen frågade ifall jag ville göra värnpliken svarade jag att jag inte hade bestämt mig riktigt, att det berodde på vad jag skulle få för tjänst osv. Men nu ångrar jag verkligen detta, särskilt som jag säkert hade fått den där jägartjänsten ifall jag bara hade verkat lite mer motiverad hos psykologen, eftersom jag hade tillräckliga värden i allt annat och att jag vet att jag skulle ha klarat jägartestet. Tror du att den kan gå vägen om jag skriver att min motivation har ändrats kapitalt sedan mönstringen och eftersom det var bristen på just motivation som gjorde att jag inte fick göra jägartestet då, borde få göra det nu när jag blivit mycket mer motiverad. Jag fick placering som spaningsgruppbefäl.

Guest Predator

PÅ LG. Ska ingå i en grupp med två prickskyttar och två spanare. Jag misstänker att att spanarna kommer att agera observatörer åt prickskyttarna, vilket verkar ganska trist. Det är därför som jag gärna vill ha en jägartjänst. Först trodde jag att spanarna hade samma uppgifter som jägare för att förrättaren sa det men så är det knappast ifall spananrna arbetar tillsammans med prickskyttar.

att Predator:

Det skadar absolut inte att skriva en överklagning!

Gör det och beskriv din motivation.

Tyvärr så tänker de kanske att "en gång är en gång" och om du inte var lämplig förut så är du det inte nu heller, kanske...

Tänk på att en överklagan av någonting skall komma senast 3 veckor efter det att du har mönstrat!

//Björkman

Guest Predator

Sedan är det nog ganska kört eftersom jag redan har försökt att överklaga för att få göra om psykologitestet eftersom jag ansåg mig blivit felbedömd med ett nej som svar. Då kanske de direkt avfärdar en andra överklagan även om den handlar om nåt annat: att jag inte blev felbedömd vid psykologitestet men att jag ändrats och blivit mycket mer motiverad och borde få göra jägartestet (och hoppa över ett nytt psykologitest). Men det där att det måste vara inom tre veckor tror jag inte stämmer därför att min första överklagan var mer en en månad efter och de undersökte trots det ifall det fanns fog för ett nytt psykologitest, vilket det inte fanns.

Guest Predator

Jag har fått veta en en spanings-och prickskyttegrupp kommer att ingå i en stadsskyttekompani på LG. Gruppen består av två spanare och två prickskyttar. Han som jag mailade till på LG sa att den ansågs som den ballaste gruppen på hela kompaniet. Men jag tvivlar på att det blir så särskilt kul för spanarna. De kommer säkert bara att få agera observatörer åt prickskyttarna som får göra allt det roliga. Vill nog helst slippa tjänsten som spanare där.

Guest Predator

Jag vet, jag har också sett det men jag tror att det bara är ett sätt att få ned antalet som överklagar. Jag tror inte att de följer det särskilt strikt.