Jump to content

USA testar ny fragmenterande ammunition i Irak


nastyheadwound

Recommended Posts

Inte första gången man hör om "superkulan Allan" som tränger igenom stål utan att deformeras men splittras upp i mjuka mål och "förstör allt".

 

för ett antal år sedan var det Glaser safefty slugs som var super duper kulan. Nu är det tydligen den här kulan.

Link to comment
Share on other sites

Säkerhetskonsult kan nog närmast översättas till legosoldat.

Men hans säkerhetsfirma är nog dom som höll med karbinmerna, och jag tror inte att en rättslig prövning lär finna mer än att det var självförsvar...

Link to comment
Share on other sites

Folk som tjänstgör utanför andra länders försvarsmakter i Irak är enligt mig privatpersoner och kan då använda vad de känner för i självförsvar. Eftersom den enskilda personen är på kontrakt för att utföra en specifik tjänst så har jag svårt att se hur personen skulle räknas till kombatant. Om det sedan är värt ca 40 000 i månadslön för att jobba i Irak kan man alltid diskutera. Men jobben finns.

Link to comment
Share on other sites

Säkerhetskonsult kan nog närmast översättas till legosoldat.

Men hans säkerhetsfirma är nog dom som höll med karbinmerna, och jag tror inte att en rättslig prövning lär finna mer än att det var självförsvar...

Tror fan att Irakier öppnar eld mot en jeep (SUV) med tre amerikaner som är beväpnade..... Hade nog jag också gjort om jag varit i deras kläder. Självförsvar tycker jag det varit om amerikanarna varit obeväpnad vid stridskontakten och därefter beväpnat sig. Men det är ju jag....

Link to comment
Share on other sites

Angående typen av kula, den kallas för "BMT"(Blended metal technology) eller APLP(Armor Piercing Limited Penetration).

 

Tydligen så gjordes testerna hos USA's specialstyrkor i "ballistiskt gelatin", dessa tester visade att kulorna inte var märkvärdiga på något sätt och de kulor som redan fanns var bättre.

 

Men tillverkarna (LeMas ltd.)hävdade att kulans fördelar, penetration av stål+explosiv fragmentering i kroppen, endast fungerade på "varma" mål. På deras hemsida finns det bilder som visar vad som händer när man skjuter på en kall köttklump och en varm köttklump ( http://www.lemasltd.com/1Shot/d5.56mmColdnHot.htm )

 

Jag har för mig att LeMas vill att USSOCOM ska testa kulorna på levande djur för att bevisa deras påstådda förträfflighet.

 

För mig som inte har någon mer avancerad kemiutbildning än den som fanns på högstadiet så verkar det vara hokus-pokus.....

Link to comment
Share on other sites

Det blir inte bättre av att tillverkarna förts samarbetar för att sedan när resultaten blir "fel" tvärvänder, bryter sammarbetet och gör en del andra konstiga saker. Man kan säga mycket om Dr Roberts men han är i dagsläget den ledande experten på ammunition för militär och polis. Synd att man inte har en sån tandläkare ;)

Link to comment
Share on other sites

Om halvmantlad ammunition är förbjudet enligt folkrätten för att de skadar för mycket borde väl inte det här vara helt ok kan man tycka.

 

Sen har man väl lärt sig att det är bättre att skada sin fiende för då blir han mer resurskrävande rent logistiskt men även för kamraterna.

Link to comment
Share on other sites

Man kan i vilket fall konstatera att USAs försvarsmakt är intresserade av denna typ av ammunition, som enligt alla rimliga definitioner måste anses strida mot Haag-konventionen - en konvention som visserligen USA inte har skrivit på men som de fram tills nu efterlevt ändå. Detta får anses alarmerande, för om USA inför en sådan kultyp i sin armé kan värdet av Haag-konventionen snabbt undermineras, och färre och färre länder kommer anse sig behöva efterleva den. Resultatet blir stor spridning av fragmenterande kulor världen över.

Link to comment
Share on other sites

Man kan i vilket fall konstatera att USAs försvarsmakt är intresserade av denna typ av ammunition, som enligt alla rimliga definitioner måste anses strida mot Haag-konventionen - en konvention som visserligen USA inte har skrivit på men som de fram tills nu efterlevt ändå. Detta får anses alarmerande, för om USA inför en sådan kultyp i sin armé kan värdet av Haag-konventionen snabbt undermineras, och färre och färre länder kommer anse sig behöva efterleva den. Resultatet blir stor spridning av fragmenterande kulor världen över.

Till slut lär det väl bara vara vi och schweizarna som använder normala stål- och/eller blykärneprojektiler :baskerHV:

 

Nej, det här är något som det borde bråkas mera om, tvinga jänkarna att skriva på Haag-konventionen. Det är fan viktigare än att en halv-taliban sitter på Kuba.

Link to comment
Share on other sites

@Nastyheadwound: Det strider inte mot några konventioner eftersom man räknar fienden som terrorist. USA har använt alla typer av ammo i Afganistan medan det ej är tillåtet i Irak med ett undantag. Undantaget är ammunition som har hålspets men som inte är konsturerade för att expandera. Så det du diskuterar var kanske aktuellt för några år sedan men då vi inte har märkt någon ökning av ammunition som strider mot konventionerna i nuläget ibland andra länder, så tror jag inte att det skulle hända nu.

Link to comment
Share on other sites

Om halvmantlad ammunition är förbjudet enligt folkrätten för att de skadar för mycket borde väl inte det här vara helt ok kan man tycka.

Varför använder då den svenska polisen hålspetskulor om det strider mot folkrätten???

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Varför använder då den svenska polisen hålspetskulor om det strider mot folkrätten???

Det finns trådar som besvarar din fråga. Läs igenom dem. Militärt bruk mot andra kombattanter är inte samma sak som polisiärt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Varför använder då den svenska polisen hålspetskulor om det strider mot folkrätten???

Det finns trådar som besvarar din fråga. Läs igenom dem. Militärt bruk mot andra kombattanter är inte samma sak som polisiärt bruk.

Ok, jag har nu läst andra trådar om detta och bugar mig ödmjukt och ber om ursäkt för att jag inte visste bättre.

Link to comment
Share on other sites

@Nastyheadwound: Det strider inte mot några konventioner eftersom man räknar fienden som terrorist. USA har använt alla typer av ammo i Afganistan medan det ej är tillåtet i Irak med ett undantag. Undantaget är ammunition som har hålspets men som inte är konsturerade för att expandera. Så det du diskuterar var kanske aktuellt för några år sedan men då vi inte har märkt någon ökning av ammunition som strider mot konventionerna i nuläget ibland andra länder, så tror jag inte att det skulle hända nu.

Är inte det här lite hårklyverier?

 

Jämför en av dagens "fina" jaktkulor med svenska arméns helmantlade 7.62.

 

Vilken ger elakast sår?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...