Shock Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Hej alla junkies! Har lite svårt att greppa läget som det är nu, då jag förstått att Livgardet utbildar stadsskyttar, men ändå inte vilka förband som är just den typens soldater. Är hela Livgardet inklusive Livskvadron (som enligt uppgift har "strid i bebyggelse" som sin inriktning) stadsskyttar? Misstänker nämligen att min tilldelade tjänst i 4:e Skvadron kommer bli malajgöra. Stå utanför Slottet får man väl tåla för sitt land, likaså att mocka hästblaja, men jag hoppas för sjutton att man får göra sådant som får en att känna sig som soldat också. Sitter och håller tummarna på att det ska bli lite action trots allt. Dessutom verkar det som att de mer prioriterade trupperna på LG är MP-enheterna. Kan det stämma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Eftersom man håller på att sätta upp ett internationellt MP kompani just nu så kanske de för tillfället är de mest prioriterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Jag har en kompis som ligger på 4:e just nu och enligt honom så får dom en omfattande SIB utbildning p.g.a att deras Krigs uppgift är ju att försvara Stockholm. Så även om det blir en del stallgöra så tror ja att du kommer få ditt "behov" tillgodosett!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shock Posted May 10, 2002 Author Report Share Posted May 10, 2002 Förhoppningsvis blir det ju så, om inte annat så får ju ens vänner roa sig över de väldigt smäckra ljusblå uniformerna. Men jag undrar fortfarande, vad är en stadsskytt? Är det en soldat som utbildats i SIB, eller är det enbart vissa särskilda enheter som kallas stadsskyttar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Har själv legat på 4:e Skv i heela 11 dagar eller vad det var. Kan bara säga direkt att det är stor skillnad på vilken pluton man hamnar på. Finns en ökänd nisse på en av dem som vill att hans pluton ska vara sååå mycket hårdare än resten. När övriga sover i tält första fältveckan så ska hans sova i knäppetält o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 10, 2002 Report Share Posted May 10, 2002 Shock: Stadsskytteförband är utbildade med Strid I Bebyggelse som prio ett uppgift. Likadant som amf är på skärgårdskytte(heter det så?). Jag är utbildad på ett stadsskyttekompani och är krigsplacerad på samma för att strida i stora staden på sveriges framsida ;) Alla inom FM får lite utbildning på SIB, men stadsskytte har det som specialitet. Samma att FJS övar med fallskärmar, strvkompanier övar med stridsvagnar etc.etc. Mvh "Kloakkrigaren" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted May 11, 2002 Report Share Posted May 11, 2002 Stadsskytteförband är utbildade med Strid I Bebyggelse som prio ett uppgift. Men vad heter tjänsten som stadskytte? Jag menar på mönstringen??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 11, 2002 Report Share Posted May 11, 2002 Antar att den heter bara stadsskytte. När jag mönstrade sa jag att jag ville till stadsskytte, men dom sa att dom hade bara tjänsten som vanlig skyttegruppchef. Döm om min förvåning när jag kom till mitt förband, där utbildades bara stadsskytte det året Men det bästa är att säga att du vill vara på stadsskytte(SSK) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 11, 2002 Report Share Posted May 11, 2002 Vad är det som skiljer SSK:s utrustning från övriga förband har läst lite på LG:s hemsida men har inte hittat så mycket information där tänker närmast på AK5D , Stridsvästar etc. //MP kicks ass and takes names! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 Använder inte SSK Ak4:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 13, 2002 Report Share Posted May 13, 2002 SSK använder inte längre AK4 vad jag vet. Annan utrustning är knäskydd, armågskydd, handskar med skärskydd, skyddsglasögon, kängor med spiktramp etc. Det är svårt att veta vad dom har för utrustning, för det ändras hela tiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Är ssk en reglementerad förkortning eller något påhittat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Vet ej, men det användes alltid som förkortning när jag låg inne. Men tror inte det är på hittat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 SSK på de förband jag känner till betyder sjuksköterska och har gjort så långt innan stadskytte. Vi vill inte att någon ringer FSC och berättar att det finns flera bataljoner med SSK. Då får de nog en hjärtattack då. Nej skämt osido det verkar lite konstigt med förkortningen och under min tid i solen användes stadskytte på tex SIB anläggningen i Halmstad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 SSK använder inte längre AK4 vad jag vet. Annan utrustning är knäskydd, armågskydd, handskar med skärskydd, skyddsglasögon, kängor med spiktramp etc. Det är svårt att veta vad dom har för utrustning, för det ändras hela tiden Shit asså! Börjar ju likna rena SWAT Teams nu. =/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 Jepp!!!! Men vad jag fortfarande undrar är om de använder Stridsbälte eller Stridsväst? läste någonstans på LG:s sida o där var en bild på en ksp 58 skytt som stod o sköt höftskott och han hade en stridsväst och i bildtexten stod det något om stadsskytte soldater!?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 Den delen som utbildar SSK på LG heter Gardesbataljonen, gardesbataljonen består av två kompanier(förutom högvakts komp) dels 8:e komp som är ett understödskomp och sen 6:e komp som är ett skyttekomp. 6:e komp är det som kallas SSK. Och på mönstringen heter det skyttesoldat, skytteGB, resp skyttePB med placering på LG eftersom LG är det ända föband som har SSK. Maax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 Tompa. De som använder stridsvästen på LG SSK är Ksp-skyttarna som har en egen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted May 28, 2002 Report Share Posted May 28, 2002 Att: LD vad menar du med "egen" stridsväst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Inte riktigt att göra med detta ämne kanske, men jag postar här ändå. Under min värnplikt fick vi lära oss lite grunder inom strid i bebyggelse, så jag är absolut inte speciellt insatt i detta. Vi fick i alla fall lära oss att vid rensing av rum med handgranat så skulle man för att försökra sig om att väggen som man tog skydd bakom inte var av gips. Man skulle sparka till med foten innan man kastade handgranaten. Ingen aning om detta är något som man regelmässigt gör bland stadsskytteförband? Så skulle vi göra i alla fall. Var väggen av betong så skulle man då i princip vara säker där bakom när handgranaten detonerade. Kom att tänka på när jag såg en film häromdagen, där man slängde in en handgranat i ett rum, att vad skulle hända om väggen var av någon slags lättbetong (ex. Siporex)? Finns det överhuvudtaget någon risk att splitter skulle kunna tränga igenom en sådan vägg? En sån vägg trycker man ju lätt en skruvmejsel igenom annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jepp!!!! Men vad jag fortfarande undrar är om de använder Stridsbälte eller Stridsväst? läste någonstans på LG:s sida o där var en bild på en ksp 58 skytt som stod o sköt höftskott och han hade en stridsväst och i bildtexten stod det något om stadsskytte soldater!?! Den bilden var uppe i en tråd för ett tag sen (det var ajg som startade den ) Hur som helst så löd bildtexten ngt i stil med "bla bla med nya stridsvästen" Det som många kom fram till var att SSk var bland de första att få stridsväst 2000 och bilden vara några år. Och det förklarar texten. Så min fråga till dig är--varför skulle INTE ssk ha stridsvästen ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stone Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Trodde samtliga förband hade fått ut västen vid det här laget. Har för mig K1 var bland de första som fick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Har letat på lupen.nu men har inte hittat tjänsten Stadsskytt. Det jag undrar är om man bara rensar byggnader eller får man ngt fältliv förutom fältvaneveckan ? Har man några andra uppgifter förutom husresningen ? Åker SSK patgb 203 eller är det MP som gör det ? (kanske båda två ?) KOmmer säkert på fler frågor men inte nu ;) tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Har letat på lupen.nu men har inte hittat tjänsten Stadsskytt. Det jag undrar är om man bara rensar byggnader eller får man ngt fältliv förutom fältvaneveckan ? Har man några andra uppgifter förutom husresningen ? Åker SSK patgb 203 eller är det MP som gör det ? (kanske båda två ?) KOmmer säkert på fler frågor men inte nu ;) tack på förhand! SIB är mer än "bara" rensa rum det är även genomsök man ska lära sig att ta sig fram längs gata och mycke mer där till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sillen Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Som jag har uppfattat det så betecknas stadsskyttesoldat som vanlig skyttesoldat hos pliktverket. Men om man blir skyttesoldat på lg skulle man alltså bli stadsskyttesoldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Är ssk en reglementerad förkortning eller något påhittat? SSK är den officiella förkortningen för Södra SKånska gruppen, hette tidigare SSG vilket inte var så bra, elitsoldat eller granatkastare ;-] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Har letat på lupen.nu men har inte hittat tjänsten Stadsskytt. Det jag undrar är om man bara rensar byggnader eller får man ngt fältliv förutom fältvaneveckan ? Har man några andra uppgifter förutom husresningen ? Åker SSK patgb 203 eller är det MP som gör det ? (kanske båda två ?) KOmmer säkert på fler frågor men inte nu ;) tack på förhand! SIB är mer än "bara" rensa rum det är även genomsök man ska lära sig att ta sig fram längs gata och mycke mer där till. Begreppet SIB ger en felaktig bild av vad det egentligen handlar om, nämligen MOUT, Militära Operationer i Urban Terräng dvs. äta, skita, rensa hus, leva, överleva m.m. i bebyggelse. Inom begreppet MOUT är således SIB bara en liten del. Ps. Har kört en del SIB/MOUT med Malmö's och Trelleborg's hemvärnsbataljoner och dessa besitter nu goda kunskaper att strida i bebyggelse, deras egen förtjänst.* Hemvärnets SIB skiljer sig dock från Stadsskytteförbandens genom att hemvärnet verkar i/runt skyddsobjekt, det är ganska korkat att kasta handgranater och skjuta genom dörrar i t.ex. ett minförråd eller att skjuta ihjäl kryptofaxen på en stab. Heiho Fd. YO Livgardet *" Läraren är nålen och eleven är tråden". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 (edited) Inte riktigt att göra med detta ämne kanske, men jag postar här ändå. Under min värnplikt fick vi lära oss lite grunder inom strid i bebyggelse, så jag är absolut inte speciellt insatt i detta. Vi fick i alla fall lära oss att vid rensing av rum med handgranat så skulle man för att försökra sig om att väggen som man tog skydd bakom inte var av gips. Man skulle sparka till med foten innan man kastade handgranaten. Ingen aning om detta är något som man regelmässigt gör bland stadsskytteförband? Så skulle vi göra i alla fall. Var väggen av betong så skulle man då i princip vara säker där bakom när handgranaten detonerade. Kom att tänka på när jag såg en film häromdagen, där man slängde in en handgranat i ett rum, att vad skulle hända om väggen var av någon slags lättbetong (ex. Siporex)? Finns det överhuvudtaget någon risk att splitter skulle kunna tränga igenom en sådan vägg? En sån vägg trycker man ju lätt en skruvmejsel igenom annars. Man skall givetvis före man rensar ett hus. Kontrollera byggnades beskaffenhet, dvs kolla väggar ute och inne, golv å tak för att se vad det är för matriel. Sen att man sparkar lite lätt med klacken på väggen innan man kastar in någon hgr, för att vara säker på att det inte är gipsväggar. Jag tror inte att splittret ifrån en shgr56 går igenom lättbetong. Nifelhel 322SSKBat/ 2SSKkomp Edited June 1, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jag tror inte att splittret ifrån en shgr56 går igenom lättbetong. Fick en video från halmstad där man med hjälp av eltändare sprängde en shgr 56 i ett rum på 2x2m. Ytterväggarna var av betong medan innerväggen var av Siporex. Splittret gick inte igenom Siporexen som var c:a 100mm. Däremot så åkte dörren och karmen loss och hela väggen flyttade sig c:a 2 dm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 1, 2003 Report Share Posted June 1, 2003 Jag tror inte att splittret ifrån en shgr56 går igenom lättbetong. Fick en video från halmstad där man med hjälp av eltändare sprängde en shgr 56 i ett rum på 2x2m. Ytterväggarna var av betong medan innerväggen var av Siporex. Splittret gick inte igenom Siporexen som var c:a 100mm. Däremot så åkte dörren och karmen loss och hela väggen flyttade sig c:a 2 dm. Ok, då vet man det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts