Jump to content

Kommentarer önskas till min insändare.

Recommended Posts

Jag håller på med ett jobb på komvux. En del i det är att skriva en insändare och efter som jag valt att besvara en insändare som propagerar för försvarets nedläggning så vill jag ha era kommentarer. Vilka skulle kunna vara bättre att fråga om råds.

Tyvärr har jag inte möjlighet att få in den insändare jag svarar på. Den personens åsikt är att försvaret kan läggas ned till 90 %. Man kan möjligen spara lite dataexperter, signalspaning och virus experter. Hans argument är även att försvaret kostar 44 miljarder och det är mer än Polis, vård, skola och kultur kostar tillsammans. Själv har jag ingen aning om vad det kostar. Så läs min svars insändare och kom med bra feedback. Både positiv och negativ.

Det är alltså min insändare här under.

Peter Helander skrev för någon vecka sedan om att försvaret kostar för mycket och borde skrotas. Givetvis kostar försvaret mycket och vem skulle inte vilja att vi slapp den kostnaden.

Men nu är världen inte svart eller vit och det går inte att göra som Peter och stoppa huvudet i sanden. Tro inte att datasäkerhetsexperter, signalspanings och virus experter löser några konflikter, möjligen kan man förhindra industrispionage.

Man ska framför allt inte tro att någon annan ska lösa problemen åt oss. Och problemen är stora, i dagsläget pågår det ca 90 väpnade konflikter i världen. Själv tror jag inte att vårt försvar inom överskådlig framtid kommer att behövas för att försvara Sverige men det utesluter inte att det behövs på annan plats.

Peter har helt rätt i att det går att spara pengar och försvaret går idag igenom ett stålbad. Trots det är det inte gjort i en handvändning att ställa om försvaret.

I dagarna så råder det en febril verksamhet på många av våra militära regementen. Orsaken är att Sverige har fått en förfrågan om att skicka trupper till Liberia. Vi ska dit för att få stopp på stridigheterna och för att återställa ordningen. Tack vare det kommer givetvis många personers liv att räddas. Personer som förhoppningsvis får möjlighet att starta om på nytt.

Hur hade du tänkt få stopp på de stridigheterna Peter? Genom att signalspana på barnsoldaterna. Eller du kanske har kommit på ett vapen virus som får deras vapen att haverera!

Tyvärr lever du och jag i en värld där trevliga och duktiga människor inte alltid har samma chans som du och jag att studera, arbeta och leva ett liv i fred. Som tur är så har vi en valmöjlighet. Vi kan välja att sitta hemma på rummet och förfasa oss över bilderna på tv eller så kan vi gå ut och göra en skillnad. Själv så har jag och mina 933 kollegor i arméns insattsbataljon gjort ett val. Vi väljer att utgöra skillnaden.

Anders Sundman Fredsskapande soldat

Bra insändare, men den var väldigt fokuserad på FMs internationella roll, du kanske borde ta med nått om FMs roll i det civila samhället här hemma i Sverige. Det är nått som alla kan relatera till och ser den direkta nyttan av. Jag tänker då främst på eftersök, sjöräddning, bistånd vid extrema situationer osv

Edit: korvfingrar

Edited by Fu Gson

Jag gillar att fokus är åt det internationella.

Just nu är det den biten som är mest aktuell och i en insändare måste man välja lite vad man vill få med. Ska man ha med hela rubbet så blir det lätt spretigt och folk fattar inte vad man menar.

Dessutom är det så att väpnad strid är vår huvudsyssla. Skallgångskjedjor kan man fixa med civila utan att behöva lägga ut 40 miljarder per år.

Här är iaf mina 2 öre av redigering. Fritt att göra vad man vill med. Kanske lite långt, men kortning kan man ju överlåta åt tidningens redigerare.

Jag har ett förslag: vad sägs om att fler från IA03 skriver under? Jag är i så fall med.

Peter Helander skrev för någon vecka sedan att försvaret kostar för mycket och borde skrotas. Att vårt lands väpnade försvar kostar en hel del pengar är ju ingen nyhet och vem skulle inte vilja att vi slapp den kostnaden?

Men nu är världen inte enbart svart och vit. Det går inte att göra som Peter och stoppa huvudet i sanden och vägra se nyanserna.

Experter på datasäkerhet, signalspanings- och virusexperter löser inte några konflikter. Möjligen kan man med dessa förhindra industrispionage, men när motståndaren väljer att använda lågteknologi är IT-soldater chanslösa.

Man ska framförallt inte tro att någon annan ska lösa säkerhetsproblemen i världen åt oss. Och dessa problemen är stora. Mycket stora.

I dagsläget pågår det ca 90 väpnade konflikter runt om i världen. Själv tror jag inte att vårt försvar inom överskådlig framtid kommer att behövas för att försvara Sveriges territorium, men det utesluter inte att våra soldater och den trygghet de kan skapa behövs någon annanstans i världen.

Peter har helt rätt i att det går att spara pengar och försvaret går idag faktiskt igenom ett verkligt stålbad. Trots det är det inte gjort i en handvändning att ställa om den jätteapparat försvaret är.

I dagarna råder det febril verksamhet på många av landets regementen. Orsaken är att Sverige har fått en förfrågan från FN om att skicka soldater till Liberia. Vi ska dit för att få stopp på striderna och för att återställa ordningen. Tack vare det kommer många människors liv att räddas, människor som förhoppningsvis får möjlighet att starta om på nytt, kanske en dag med samma livsvillkor som vi i Sverige så ofta tar för givna.

Hur tycker du, Peter, att vi ska göra för att få stopp på  striderna i Liberia? Hur ska vi göra för att rädda de människor som just nu i denna sekund riskerar att dödas i en långdragen konflikt? Hur ska vi göra för att barn som tvingats in i förband ska slippa delta i dödandet?

Genom att låta våra IT-soldater signalspana på barnsoldaterna?

Genom att skicka civila hjälparbetare och låta dessa dödas istället?

Eller kanske har du konstruerat något genialt datorvirus som rår på en rostig Kalashnikov?

Tyvärr lever du och jag i en värld där våra medmänniskor inte alltid har samma chans som vi att studera, arbeta och välja hur just de vill leva sina liv. Liv i fred och frihet.

Som tur är för oss så har du och jag valmöjligheter.

Vi kan välja att passivt sitta hemma på kammaren, förfasa oss över bilderna på tv och sedan på sin höjd skriva insändare om att ”om bara alla vapen förbjöds...”.

Eller så kan vi aktivt gå ut och utgöra skillnaden mellan liv och död.

Jag och mina 933 kollegor i arméns insatsbataljon har gjort ett aktivt val. Vi väljer att utgöra skillnaden.

Anders Sundman, soldat i fredens tjänst

Jag tycker att din insändare är bra (gillar också det internationella perspektivet), men att vård, skola och polis skulle kosta mindre än 45 miljarder är bara båg. Den insändare du svarar på har kanske bara kollat de statliga utgifterna för detta, men det är kommunerna som betalar skolan och landstingen som betalar sjukvården.

Kolla upp de siffrorna hos SCB, Kommunförbundet, Landstingsförbundet eller något och avfärda det argumentet. Snabbt, men tydligt.

• 2 weeks later...

Mycket bra och mycket väl godkänd :baskerPa:

Men (naturligtvis ett men) så tycker jag också att du borde ta med lite mer om vad försvaret gör här hemma eller varför det behövs här hemma.

Personligen så brukar jag alltid köra med klassikern "man lägger inte ner brandkåren för att det inte brinner" när sådana här diskusioner dyker upp.

Och något form av sådant argument skulle helt klart snäppa upp din insändare.

Men endock mycket väl skrivet.

Försvaret, en kostnad? Personligen tror jag Sverige tjänar på att ha ett försvar. Jag tror det skulle vara svårt med trovärdigheten när vi säljer JAS, kanoner och nya smyg-båtar, om det inte vore för att vi hade armén, flygvapnet och marinen. Och potentiella intäkter och synergieffekter från den typen av utveckligen och affärsverksamhet (både civilt och militärt) överstiger förmodligen vida kostnaden för ett svenskt försvar.

Däremot är ju namnet "försvarsmakten" kanske något missvisande. Gammalt hederligt "militär" tycker jag passar bättre ibland. Försvarsmakten lämar över mer och mer ansvar på nationella skyddstyrkorna. Det skall då gagna för att den verksamhet som idag bedrivs inom ramen för rikets försvar vid ev. invasion eller liknande, samt civil-militär samverkan i kris-situationer, sköts på ett mer kostnadseffektivt sätt i fredstid. Tänkbart att det genom Hv'ets starka lokal-anknytning t.o.m sker på ett effektivare sätt än vad försvarsmakten traditionellt har kunnat prestera. Däremot bör utbildningsansvaret ligga kvar hos den nuvarande försvarsmakten, fast med fokus på globalt försvar och global krishantering.

"För Kung och Fosterland". Vi slåss för de värderingar vi tror på. Sverige behöver inte direkta ekonomiska intressen i ett land för att gå in och försvara demokrati, mänskliga rättigheter och civilbefolkning. Det tycker jag är tämligen unikt för Sverige. Att det sedan kan ses av vissa som bara en färlängning av svensk flyktingpolitik, det har jag svårt att se några problem med i dagsläget. Men vi reser ju inte till ex. Libera med vapen i hand för att skjuta på oskyldiga civila eller kombatanter som önskar fred (och respekterar den när den väl kommer), utan vi åker med vapen i hand för att visa de som inte vill se nån annan framtid för sig själv än krig, att det, det tolererar vi inte. Vi har vapen för att de parter och enskilda kombatanter som bygger sin hela makt på krigets lagar, eller kanske mer korrekt, brist på lagar, inte längre skall få fritt utrymme att vidga och nära sin makt på de som oskylidga äro. Det är människor(?) som de som tvingar sverige att skicka soldater istället för hjälparbetare. Och det är nåt sverige inte skulle kunna göra utan försvarsmakten. Utan det är vi förpassade till läktaren. Passiva betraktare i en värld full av övergrepp och vanmakt. 40 miljarder per år för en säkrare värld, det tycker jag är en litet kostnad att betala. Det vill säga, om man nu väljar att se det som en kostnad. Själv ser jag det gärna som en investering. I freden. För framtiden. IA03, FRAMMÅT :Malaj:

PS! Skulle jag få välja, skulle jag mycket hellre åka till Libera och köra förnödenheter i 6 månader istället för militär mtrl.

PPS! Alltså .. när man börjar fundera på det, så finns det ungefär en miljon saker man skulle vilja skriva om det här med terrorism, avsaknad av en tydlig "RÖD", etc. Allt det där som gör att "försvar" idag är nästan omöjligt. Jag är personligen tämligen kritisk mot den typ av verksamhet som ex. FRA utövar, eller åtminståne på det sättet det förmodas utövas på. Fast det vet vi ju inget om iofs, för där finns ju ingen insyn. Så nog finns det bitar av "försvarsmakten" som jag oxå kan tycka behöver en översyn. I stort sett allt som räknades upp av ursprungsförfattaren som saker som "borde vara kvar" tycker jag är saker som borde bort. Fast det är klart .. det kanske är som C FRA säger, "Lita på mig, vi behövs" 0:)