Jump to content

Recommended Posts

Nu börjar det närma sig den totala omstrukturen. Hela HV ska ändras om från grunden och det ska ske på 3 futtiga månader. vad tycker ni om detta och är det många som kommer att skriva under för 60 timmars tjänst??? Tror ni Hemvärnet kommer att bestå eller kommer allt att rasa som ett korthus i storm?

Själv tycker jag det är en självklarhet att skriva på för 60 timmar. Det är ändå långt under den tiden man lägger på förbandet. Känner ni likadant eller är det folk därute som har andra tankar?

Hvinsats känns som den enhet inom HV som har en funktion att fylla, övriga plutoner räknar jag som folk som går in först vid Hemvärnsberedskap.

Vi på insats har lite mer entusiasm, engagemang och "jävlar-anamma" och jag personligen hoppas att vi kan fylla de platser som finns till förfogande ute i landet.

X|

men det verkar som om det kanske blir lite mer för det "vanliga" Hv med. innan har man ju inte haft något att träna för nu har man ju målet 2008 (vilket troligtvis aldrig kommer att uppfyllas men ändå). men jag håller med. det kan gå käpprätt åt helvete om för många sviker...

Vi på insats har lite mer entusiasm, engagemang och "jävlar-anamma" och jag personligen hoppas att vi kan fylla de platser som finns till förfogande ute i landet.

Snarare så har ni mera tid, och prioriterar HV verksamhet i era liv. En stor eloge för det.

Jag, likt många i min grupp, har andra prioriteringar och förpliktelser. Även fast diffirentieringen med 20/40/60 timmars kontrakt kommer till, så lär nog jag med min grupp vara kvar vid 20/34 timmars kontrakt.

G61 inledde sin om-org. den 17e november. Tror att den kommer att bli bra som faen. Bara vi får den matriela backningen som behövs och att försvarsviljan inte avlivas helt av politiska beslut....

Hur G61 såg ut innan...

Info om G61 nya org.

//Sgt Fjellman

Nu börjar det närma sig den totala omstrukturen. Hela HV ska ändras om från grunden och det ska ske på 3 futtiga månader. vad tycker ni om detta och är det många som kommer att skriva under för 60 timmars tjänst??? Tror ni Hemvärnet kommer att bestå eller kommer allt att rasa som ett korthus i storm?

Själv tycker jag det är en självklarhet att skriva på för 60 timmar. Det är ändå långt under den tiden man lägger på förbandet. Känner ni likadant eller är det folk därute som har andra tankar?

Tre månader?? Direktiven har varit kända sedan lång tid. Förra året tror jag. Jag tror detta kommer stärka hemvärnet. Större differentiering är bra. De som vill gör mer timmar och för mer kvalificerade uppgifter. De som inte vill göra 60 timmar kan kvarstå på 20 timmar och gör ändå större insats för det militära försvaret än 90% av Sveriges befolkning. Heder åt dem också! :wub:

Själv ligger jag på 950 timmar hitintills i år..... suck!

Uttern

Uttern

!!!!!!!! :wub::D

Jag är kompch och 800 timmar avser adminstration, ca 15 timmar i veckan med pappersvändande och möten. Resten är övningstid. På detta kommer 80 timmars kurser i FBU-regi.

Detta är nog inte ovanligt. Om din kompch har mindre tid i PLIS-system beror det på att han, som de flesta kompch, inte bryr sig om att redovisa tiden.

Uttern

Uttern

!!!!!!!! :wub::}

Det är då man kan bli kallad för SMÖP :P

Själv brukar jag ligga mellan 75-125h /år det är en lagom nivå tycker jag, sedan tillkommer en vecka/år med FBU + lite tid som instruktör vid olika övningar, tyvärr har denna tid sjunkit och det blir troligen 0h som instruktör nästa år :D . Nästa år ser det dock ut som att jag kommer att passera 200h Men 950h tror jag inte att jag kommer att uppnå.

Uttern

Själv brukar jag ligga mellan 75-125h /år det är en lagom nivå tycker jag, sedan tillkommer en vecka/år med FBU + lite tid som instruktör vid olika övningar, tyvärr har denna tid sjunkit och det blir troligen 0h som instruktör nästa år :D . Nästa år ser det dock ut som att jag kommer att passera 200h Men 950h tror jag inte att jag kommer att uppnå.

Är du med i hv? I vilken befattning?

Jag anser mig inte vara möp eftersom detta förutsätter en viss attityd, inte en kvanitet tid, den meste dessutom vid skrivbordet eller i möteslokalen...

Uttern

Edited by Uttern

Uttern

Är du med i hv? I vilken befattning?

Jag anser mig inte vara möp eftersom detta förutsätter en viss attityd, inte en kvanitet tid, den meste dessutom vid skrivbordet eller i möteslokalen...

Uttern

Just nu är jag utan bef. inom HV pga att jag håller på att förflyttas. ska komma (pappersmässigt) till mitt nya komp, nu på måndag, men kommer inte att gå in i ngn bef ännu med tanke på omorganisationen som kommer nu 2004, fram tills omorganisationen är klar så är jag utan bef. och ingår i ngn form i en temporär pluton där alla nya samlas för att efter organisationen gå ut till resp bef.

Jag hoppas att min nya bef. blir stf.plutch. blir det inte det så blir det AK-skytt som kommer att gälla för mig.

tidigare bef. inom Hv för min del är

AK-skytt

stfGrpC

grpch

stfPlutC

plutch

bef.tff både inom Bat och inom Komp.

tf kompch

Jag märkte, när jag tillträdde som kompch, att adminstrationen ökade DRAMATISKT. Kompaniet består av ca 200 personer och säkerhetsfrågorna tar mycket tid, tex alla hembesök. Så fort någon flyttat så måste vi göra hembesök. Alla som söker till hv skall besökas. Möten med bataljonstaben, möte med ledningsgruppen i kompaniet. Planering av övningar, tidredovisningar, omorganisationer, 1000 frågor från hv-soldater. Deltagande i rekryteringsarbetet, deltagande i alla social arrangemang, råds-möten, arbetsgrupper, instruktör (blå/gul) på andra förbands övningar, utvärderingar, mobiliseringsplanläggning, krigsplanläggning, rek på skarpa objekt, rek inför övningar, lokalfrågor, hemvärnsgårdsfrågor, materialfrågor. Dessutom förväntas jag deltaga i kompaniets övningar också, inte bara planera dem. Och ledning, även om jag delegerar så måste jag se till att det blir utfört och vara beredd ta emot rapporter från de som utfört delegerad syssla.

Så det är fullt upp.

Men vi får ju löneförhöjning nästa år B)

Jag klagar inte. Det är frivilligt vara med och jag kan sluta om jag vill....

Så länge det är kul så funkar det ju.

Uttern

Jag märkte, när jag tillträdde som kompch, att adminstrationen ökade DRAMATISKT. Kompaniet består av ca 200 personer och säkerhetsfrågorna tar mycket tid, tex alla hembesök. Så fort någon flyttat så måste vi göra hembesök. Alla som söker till hv skall besökas. Möten med bataljonstaben, möte med ledningsgruppen i kompaniet. Planering av övningar, tidredovisningar, omorganisationer, 1000 frågor från hv-soldater. Deltagande i rekryteringsarbetet, deltagande i alla social arrangemang, råds-möten, arbetsgrupper, instruktör (blå/gul) på andra förbands övningar, utvärderingar, mobiliseringsplanläggning, krigsplanläggning, rek på skarpa objekt, rek inför övningar, lokalfrågor, hemvärnsgårdsfrågor, materialfrågor. Dessutom förväntas jag deltaga i kompaniets övningar också, inte bara planera dem. Och ledning, även om jag delegerar så måste jag se till att det blir utfört och vara beredd ta emot rapporter från de som utfört delegerad syssla.

Så det är fullt upp.

Uttern

mmm mkt jobb är det som kompch jag är glad att jag bara var tf i ca 4 veckor, Men ett bra sätt att minska på jobbet är att ha ett tff.bef i komp. som kan utföra vissa av syslorna, ex hembesök.

Ett annat sätt att avlasta kompch är att varje plutch & stf plutch får planera och genomföra en övning. om man nu tror att plutch har den kompetensen. då kan man ge plutch + stfC i uppdrag att helgen då och då ha gruppstrids övning. kan ge en bra avlastning ifall man har bra plutch.

En annan sak som jag har märkt är bra för allmänorienteringen inom komp. är att en gång/månad ha ett bef. möte där alla bef är inbjudna att deltaga och tycka till. Dock är kravet att minst 1 / pluton är närvarande. Vid dessa träffar går man igenom kommande organisation, var folk ska placeras, vad som händer i och kring komp, info om kommande övningar, planering om när övningar ska ske, genomgång av stridsplaner vid olika objekt osv. Mkt bra grepp för att få en ökad öppenhet inom komp. samt ett sätt att få feedback på det man har bestämt.

Så det är fullt upp.

Uttern

mmm mkt jobb är det som kompch jag är glad att jag bara var tf i ca 4 veckor, Men ett bra sätt att minska på jobbet är att ha ett tff.bef i komp. som kan utföra vissa av syslorna, ex hembesök.

Ett annat sätt att avlasta kompch är att varje plutch & stf plutch får planera och genomföra en övning. om man nu tror att plutch har den kompetensen. då kan man ge plutch + stfC i uppdrag att helgen då och då ha gruppstrids övning. kan ge en bra avlastning ifall man har bra plutch.

En annan sak som jag har märkt är bra för allmänorienteringen inom komp. är att en gång/månad ha ett bef. möte där alla bef är inbjudna att deltaga och tycka till. Dock är kravet att minst 1 / pluton är närvarande. Vid dessa träffar går man igenom kommande organisation, var folk ska placeras, vad som händer i och kring komp, info om kommande övningar, planering om när övningar ska ske, genomgång av stridsplaner vid olika objekt osv. Mkt bra grepp för att få en ökad öppenhet inom komp. samt ett sätt att få feedback på det man har bestämt.

Du har många bra förslag. Många av dem har jag redan infört. Men att delegera ett uppdrag innebär inte att min adminstration försvinner. Ett exempel: jag kan be en plutch göra en hembesök men det är jag som informeras om att det måste ske, det är jag som måste kontakta plutch och ge honom underlag för hembesöket, det är jag som ska ta emot rapporten och det är jag som måste redovisa resultatet av hembesöket till Livgardersgruppen och det är jag som måste svara på alla frågor rörande detta "uppdrag".

Men visst sparar jag tid och man uppnår, med delegering, en annan effekt: mina duc känner sig aktiva och engagerade i kompaniets verksamhet.

Uttern