Jump to content

INFO: Bevakningssoldat/Insatssoldat


Recommended Posts

Jo skickade in en ansökan om omplacering i lördags så nu är det väl bara att vänta och se. Är ju bara en omprioritering av tjänsterna så jag hoppas att det borde gå vägen.

 

P.g.a väldigt konstigt inryckningsdatum (jan 2006) blir det lite knas med högskolan, dessutom verkar Fältarbetare roligare såhär i efterhand.

 

Men är det någon som vet ifall de svarar på min ansökan eller om jag får svaret först i februari när mitt ordinarie beslut skulle komma?

 

mvh//

Apan Bosse

Ingen aning, men ring och fråga. Bästa sättet att få svar på alla dina frågor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 774
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du vill göra lumpen på så vis som är vanligast; med fältveckor, skrikande befäl, knappa tider att hålla men också många grejer som är kul, så är bevakning inte något du vill satsa på.

På 4.skv finns både, skrikande befäl, knappa tider och en massa kul. Dock så blir det inte så mycket fält efter GSU.

 

4.skv utbildar inte traditionella bevakningssoldater, så det Viktor skriver om är inte helt korrekt.

 

Nu såhär i efterhand skulle man kanske ha valt något annat med mer skog, men jag är jäkligt nöjd med min utbildning på 4.skv, den var ungefär så som jag hade tänkt mig. Har du fantasier om att leva i förläggning månader i sträck så är 4.skv fel för dig, har du däremot fantasier om blanka stövlar, stooora hästar, parad, exercis och att ha 2000 kåta turister dreglandes över dig när du skriker på yttre borggården så...

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan!

 

Har en fråga ang bevakningssoldat (GA936) som jag fick så snällt av pliktverket, men måste först sticka in en annan fråga som jag undrat.

 

Jag fick 7 på styrka och 6 (uppskattat) på kondition och 4 :Malaj: på inskrivningsprovet (jadu, jag har bra betyg men det sket sig högaktningsfullt på det provet, har svårt att se 3D-figurer rätt etc). Allt verkar toppen och hos psyk får jag högsta tjänstbarhet. Dock är jag allergisk mot gräs (lätt allergi, kan botas bort med cortisonsprutor och medecin innan perioden börjar) och skrev det.

 

Samt fick jag 0,8 på båda ögonen. Jag fick sammanlagt tjänstbarhet D. Om vi ponerar att jag inte hade haft allergin skulle jag fått A då eller var det ögonen som också spelade in? Självklart var det helt rätt att skriva in min allergi då det skulle vara felaktigt att ljuga (som alla vet:P) och jobbigt för mig annars.

 

Iaf vill jag jättegärna bli Bevakningssoldat inriktning hundförare och som jag fått veta via soldf och pliktverket tas befattningarna inom bevakningssoldat ut när man väl påbörjat utbildningen. Kan min allergi vara någon nackdel då jag inte kanske får hund pga det? Det har också skrivits att det är bara de "bästa" som får bli hundförare stämmer det?

Hur kan man öka sina chanser att få den befattningen? Säga till innan etc.? Så vitt jag vet finns det bara bevaksold (vanlig), bevaksold hundförare och bevaksold bilförare som är en helt annan "kod" på den befattningen. Så om man inte "blir" hundförare så blir man en "vanlig" bevaksold?

 

Tacksam för svar och God Jul och Gott Nytt förresten - LastManStanding :lala:

Link to comment
Share on other sites

@LastManStanding

 

Bevakningssoldat är ingen stridande befattning och kräver inte tjänstbarhet A. Jag gissar att din syn kan ha spelat roll där. Du bör nog ha 1,0 på åtminstonde ena ögat för att få tjänstbarhet A. Jag har vänner som har fått annan tjänstbarhet än A pga färgblindhet.

 

Jag hade en gruppchef på min pluton som hade gräsallergi och gick och tog sprutor under tiden vi låg inne, dessa betalade tom försvarsmakten!

 

Ang befattningarna

På vissa förband får man den befattning som pliktverket skriver in en i. På en del förband väljer befälen de som är mest lämpade till de olika befattningarna och på andra förband röstas det. Finns säkert fler varianter. Det enda som är säkert är att det inte går att ge dig ett generellt svar för alla bevakningssoldater på alla förband.

En kvalificerad gissning är att befälen ofta väljer vilka som blir hundförare och då väljer de inte gris-Karlsson.

 

Ryck in, gör ditt bästa under GSU, ta ansvar för dig själv och gruppen och hoppas att något av befälen anser dig lämplig som hundförare. Pliktverkets inskrivningsbeslut är inte skrivna i sten, finner befälen att en person som är inskriven som hundförare inte är lämplig i befattningen har de möjlighet att ändra på det.

Link to comment
Share on other sites

@LastManStanding

 

Nu mins inte jag hur det va, men spelar inte allt in på tjänstbarheten?

Även vad psykologen säger? Eller va tjänsbraheten bara den fysiska helhetsbedömningen? Hmm..

 

Det där med Hundförare är väl också ett mysterium.

Jag vet inte säkert. Men som jag har förstått det är det väl mer ovanligt än vanligt att "vanliga" bevakningssoldater ens har hundar?

Jag känner då ingen som legat som vanligt bevakningssoldat med hund.

Finns säkert på nåt ställe. Men det är nog ganska ovanligt.

Kanske ser annorlunda ut idag dock. Jag vet inte.

 

Alla Bevakningssoldater som haft Hund på plutonen: Hand upp!

Link to comment
Share on other sites

@Panzerfaust

 

Jo visst är det så men jag är bara bitter för att jag (enligt mig) presterade bra på allt utom inskrivningsprovet och sen ändå får ett sådant "lågt" betyg pga allergin så det borde varit den + ev kanske ögonen som sänkte mig till Samlat betyg D.

 

Jag gjorde en sökning på hundförare kom det upp olika förbandshemsidor med bilder på bevakningssoldater med hundar dock verkar inte något förband nära Stockholm AMF1/Berga utbilda med hundar 2005 (och nu när jag gjorde en sökning hittade jag inte mycket bilder alls).

Ja, jag vet att AMF1 ska läggas ner men på pliktverket lät det som att vi bevakningssoldater skulle få göra lumpen där iaf och övervaka nedmonteringen av basen och AMF1 har inga vovvar :) Muskö svarar inte på mail får väl ringa dem.

Link to comment
Share on other sites

Alla Bevakningssoldater som haft Hund på plutonen: Hand upp!

 

*räcker upp handen*

 

läs inlägg längre upp för mer information.

oh fan, där ser man. Men finns det några armé förband som har det? någon som vet? Att vatten nissarna har hund i vissa fall kom jag på att jag redan sett.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tragist men sant det som BigMann säget... Det är en jävligt tråkig tjänst att vara insatssoldat...Har själv den tjänsten nu uppe i boden och när vi inte har utb veckor så gör vi i praktiken ingenting...Bara sitter och väntar på att nånting skall hända, vilket det ju aldrig gör. Så det är upp till var och en för att få 24timmars passet att gå så fort som möjligt...Kan vara rättså knäckande att sitta inne i en bunker helt isolerad vill jag lova...

Var helt OK under GSUn då man hade nånting att göra under dagarna men numera känns det liksom att man inte gör nånting meningsfullt, bara sitter...

Fast å andra sidan så är insatsstyrkan en av viktigaste grenarna innom FM. Utan den så skulle försvaret inte kunna förvara Am/vapen mm som dom gör ute i "skogsföråden" idagsläget...

Link to comment
Share on other sites

gjorde vakt/insats på gardet vi hade sib övningar varanan vecka i 10 månader ungefär, då undrar jag om det fnns någon chans att man kommer med i fn

sköte i höstas till kfor men betygen 10 8 8  som skyttesoldat

Som bevakningssoldat är dina chanser små att komma med, tyvärr. Söka kan du ju alltid göra dock så hade du nog haft mer tur med KS12 eftersom det är Livgardet som sätter upp den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tjena,

 

Fick i dagarna hem mina inskrivningspapper från pliktverket där det bekräftades att jag får göra lumpen. När jag mönstrade valde jag bevakningsgruppchef med beriden högvakt som förstaval, men nu på papperet jag fick hem står det bara vanlig bevakningsgruppchef.

 

Min fråga är om det kanske är samma tjänst, eller om det kanske avgörs när jag kommer dit?

 

Tjänsten är ga836 bevakningsgruppchef i Eksjö med inryck i januari 2006 om det nu kan vara till någon hjälp.

 

Om man skulle behöva ansöka om ändring, ska man då vända sig till Pliktverket eller Livgardet?

 

mvh//

Apan Bosse

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Inte samma tjänst, då Ing2 inte har några hästar.. (fast de har en himla massa gamla stall :P )

 

Du ska kontakta Pliktverket i första hand, men det skada inte att anmäla intresset till fler instanser som t.ex LG.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har fått brev att jag ska in som bevakningssoldat GA936 i Eksjö. Rycker in juli 2006. Någon annan här som ska dit då ? någon kanske kan berätta lite om hur det är där och så ? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...