Jump to content

Recommended Posts

• Replies 774
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns värnpliktiga som upprätthåller ytattackberedskap under sin GU eller till och med deltar i skarp insats till sjöss. Sen finns det en mängd radarnissar som sitter och plottar mål i t ex Öresund eller i lufthavet skarpt.

Men visst, be/insatssoldaternas tjänst skall inte ringaktas. Den är skarp, synd bara att det i vissa fall tappas i motivation och att målbilden med tjänsten ibland faller en bit in på tjänstgöringen.

• 2 weeks later...

Jag tror att det dxl menade va nog väpnat.

Alltså skarp väpnad tjänst. Man säger ju så att bev sodlaterna är dem enda, men man menar ju inte på det sättet. Man menar ju då dom enda som fungerar skarpt med vapen. Man åker ju ut på ev larm med vapen med sig. Skarp. Man går skarpt när man går vissa ronder. Man är en skyddsvakt med skarpladdat vapen. Man är en skarp soldat. Är väl så man menar med det begreppet.

Dock tror jag att man glömt MP när man säger så. Eller?

@Karin

Japp, men då är man ju bevaknings snubbe, för tillfället :dong:

Man menar ju såna som har skarp tjänst hela sin GU.

Edited by Panzerfaust

För att inte glömma de "vanliga" värnpiktiga som på vissa ställen i landet åker på eskortuppdrag (med skarpladdade vapen), i egenskap av skyddsvakter, när deras pluton går beredskap.

Det man som bevakningssoldat kanske ska känna sig "stolt" över är snarare att man får en gedigen skyddsvaktsutbildning, plus en del annat. Skarp tjänst förekommer hos andra vpl-kategorier för jämnan.

Hälsningar, Foxtrot Lima :}

För att inte glömma de "vanliga" värnpiktiga som på vissa ställen i landet åker på eskortuppdrag (med skarpladdade vapen), i egenskap av skyddsvakter, när deras pluton går beredskap.

Det man som bevakningssoldat kanske ska känna sig "stolt" över är snarare att man får en gedigen skyddsvaktsutbildning, plus en del annat. Skarp tjänst förekommer hos andra vpl-kategorier för jämnan.

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Jo, visst är det så. Men nu va det väl snarare så att man menar deras tjänst. Deras tjänst går ut på att vara vakt. Tjänstgöra skarp under hela sin GU.

Med allt vad det innebär. Inte nåra timmar i månaden eller nån gång "då och då".

Fast det du menar är väl inte så överdrivet vanligt ändå? Jag känner då ingen annan än bevakningssoldater som åker eskorter eller liknande. Med det säger jag inte att det inte händer men oftast tar man väl dessa till den uppgiften. Har jag fått för mig. Dom flesta jag känner har inte kommit i kontakt med skyddsvakteriet mer än under sin GSU när man gör utbildingen. Detta från mitten på 90 talet och framåt. Tidigare såg det lite anorlunda ut.

Edited by Panzerfaust

Det varierar säkert från förband till förband, men det utbildningsår jag låg inne var det mer eller mindre praxis på förbandet att använda folk ur de olika berto för att exempelvis utföra eskorter osv. Personalen togs då under slutet av våren och under sommaren på de olika KBS, som gick beredskap vid olika tidpunkter, på regementet.

Däremot vet jag inte om detta var en nödlösning man använde i väntan på att bevakningssoldaterna var färdigutbildade, och heller inte om det fortsatte under resten av utbildningsåret.

Så himla negativt var det inte, eftersom det gav en lite "praktik" i skyddsvaktstjänst. :lol: Det tråkiga var att man i regel missade en hel dags utbildning, medan resten av KB-plutonen hade övat minsök eller liknande.

Hälsningar, Foxtrot Lima :o

• 2 weeks later...
Hejsan!

Är ny här och har en fråga ;)

Valde Halmstad som 1sta val.. Hur är det i jämförelse med K3, K4?

K3 är unikt på så sätt att det är ett öppet regemente. Civila jobbar och bor inne på området vilket gör att bevakningen av K3 inte sker på samma sätt som på andra regementen.

Vi har t.ex. ingen inpasseringsgrind eller liknande, vaktlokalen finns inne i slutvärnet (själva huvudbyggnaden) och där sitter vi och kontrollerar enbart utomstående som skall in till den delen av slutvärnet där vi sitter (UtbSE).

Sen åker man på ronderingar på nätterna, sitter som insats 8 timmar per dygn och har det allmänt skönt. :blink:

På helgerna brukar vi åka ut och träna snabbskytte och dyl. med en gammal SSG:are vilket är helt sjukt roligt.

Sen är det transportskydd nästan varje vecka... (ska själv ut på ett nu på Måndag, 100mil var det tydligen vi skulle åka), skydda vapentransporter och annat krafs... nästan enbart K3 som åker på transportskydd i södra och mellersta Sverige.

Enda jag kan klaga på är FSU:n (Fortsatt soldatutbildning)... den suger riktigt... men det är också bara 3 dagar var tredje vecka.

Ska man ligga som bevakning så ska man ligga på K3... med grön basker på huvet. :)

Hejsan!

Är ny här och har en fråga ;)

Valde Halmstad som 1sta val.. Hur är det i jämförelse med K3, K4?

K3 är unikt på så sätt att det är ett öppet regemente. Civila jobbar och bor inne på området vilket gör att bevakningen av K3 inte sker på samma sätt som på andra regementen.

Vi har t.ex. ingen inpasseringsgrind eller liknande, vaktlokalen finns inne i slutvärnet (själva huvudbyggnaden) och där sitter vi och kontrollerar enbart utomstående som skall in till den delen av slutvärnet där vi sitter (UtbSE).

Sen åker man på ronderingar på nätterna, sitter som insats 8 timmar per dygn och har det allmänt skönt. :blink:

På helgerna brukar vi åka ut och träna snabbskytte och dyl. med en gammal SSG:are vilket är helt sjukt roligt.

Sen är det transportskydd nästan varje vecka... (ska själv ut på ett nu på Måndag, 100mil var det tydligen vi skulle åka), skydda vapentransporter och annat krafs... nästan enbart K3 som åker på transportskydd i södra och mellersta Sverige.

Enda jag kan klaga på är FSU:n (Fortsatt soldatutbildning)... den suger riktigt... men det är också bara 3 dagar var tredje vecka.

Ska man ligga som bevakning så ska man ligga på K3... med grön basker på huvet. :)

Oj, då låter ju K3 perfekt ;)

Funderade på att göra om mönstringen, men jag hoppar nog det och bytyer till K3 istället..

Vad är det som är så dåligt under FSU:n då?

Varför suger FSU:n på K3?

Det va ju det roligaste med hela vakteriet. (dock låg jag ju ej¨på K3)

Va ju enda gångerna man hadde lite stridsövningar osv...

Okey, den suger kanske inte alltid. T.ex. så hade vi en övning som B-styrka mot en pluton av befäl som gick en SIB-kurs förra veckan uppe i Borås. Sjukt kul, försvarade byggnader, attackera dem mitt i natten, tog en gata... (och då var vi en grupp på 10 pers mot en hel pluton). :bash:

Våra FSU-befäl från K3 sa att dem gick med huvudet högt bland de övriga övningsledarna tack vare våra prestationer där. :dong:

Men det att det kan vara lite tråkigt och "sugigt" på FSU:n är att det är en sån jäkla omställning från vakten.

Under två veckor gör man rutinuppdrag osv., i vakten och är hemma och tar det lugnt för att sedan kastas rakt in i en extrem jobbig situation i en vecka.

Packa LK70 full och ut och gå... det blir en jobbig omställning vilket får konsekvenser som "fältkoma" nästan efter första dagen och dåligt humör hela veckan.

skrev detta i en annan tråd men kopierar hit då det verkar passa:

Vi hade en relativt normal vinter-GSU med fältvaneveckor, isvaksbad, bygga värn och hela det köret i ca 3 månader.

Skyddsvaktsutbildningen (som alla soldater åtminstonde bör få) fick vi naturligtvis, men i längre utsträckning än normalt eftersom vi ju går som skyddsvakter under hela tjänstgöringstiden i vakten.

Vi som ryckte in i januari 2004 hade under GSUn turen att kunna vara med på flygvapenövningar och öva med radiogrupper i form av "radioförsvarsgrupper", som var ett ganska påhittat begrepp. I den befattningen utförde vi det som normalt skulle göras av Flygbassäk, eftersom dom fanns på Flygvapenövningen som pågick samtidigt.

Efter ca 3 och en halv månad var GSU, övningar, bilförar- och gruppbefälsutbildningar avklarade och det var dags att ta över vakten.

Bevakningsplutonen delades i två täter, I5 respektive F4. Detta gjordes med enkla styrningar om hur många av varje befattning som skulle finnas i varje tät. På så vis fick vi VPL i princip styra fritt var vi villa tjänstgöra och med vilka.

Så i vakten där jag tjänstgjorde fungerar det så här:

1 vecka tjänstgöring

1 vecka ledigt.

Vi tjänstgör i 24 timmars skift, halva tiden sköter man vakten med allt det innebär (se nedan), halva tiden är man "beredskapsgrupp" och redo att ta över vakten om vakthavandegrupp måste rycka ut på larm.

Ett vaktdygn kan se ut ungefär som följer:

Utöver den vanliga legitimationskontrollen, övervakningskamerorna osv som man skötte så gjorde vi t.ex:

Inpassering på morgon då alla kommer till jobbet. Checkpoint i princip.

Låsrunda på kvällen

Nattpatruller runt området och yttre objekt under natten.

Vissa dagar (t.ex. onsdagar och fredagar vid helgtjänst) kan det utföras logementsrundor för att se till att beväringarna inte sitter och super i logementen eller nånstans på området.

Staketrundor osv emellanåt.

Andra saker som kan dyka upp är t.ex. bevakning vid förråd då FMlog gubbarna ska in och pilla i lådorna.

Bevakning med vita hjälmar, damasker och bayonetter vid speciella tillfällen (officers-bröllop, middagar och dylikt.)

Beredskapsdygn handlar om att ha mobilen på, titta på film, äta, träna osv.

Allt inom regementet då man inte får lämna det helt utan vidare.

Vi hade däremot möjlighet att söka upp till 3 timmar permission, 2 pers i taget, för att hinna ner på stan och sköta bankärenden eller hämta mat osv.

Vad gäller civilt meritvärde efter lumpen så bjöd Kungen oss på väktarutbilding i 2 steg, civil skyddsvaktsutbildning och civil utbildning på skjutvapen (Glock 17, eller pistol 88 om ni så vill) för arbete inom bevakningsföretag. (Till ett värde av nästan 30 000 SEK!)

För nuvarande har jag 2 vaktveckor kvar till "holkmuck" och därefter väntar slutövning och MUCK.

Som du säkert har märkt så varierar bevakningstjänsten mycket från ställe till ställe, men JAG har haft riktigt kul, även om man inte känner att man gjort "lumpen" på traditionellt vis. 6 månader har inte gått så fort på länge. smile.gif

,Sep 25 2004, 14:18 ] Alltså hur mycket bättre/sämre är det att vara gruppch istället för soldat (inom bev.)? Tänker på uppgifter, meriter etc?

Det jag som GB har gjort och gör utöver som vanliga soldaterna är förutom en extra fältvanevecka under GSU:

Skriva schema varje vaktdygn för att se till att personal finns till alla uppgifter som ska utföras under dygnet.

Har ordergivning med Vakthavande befäl då något särskilt behöver göras.

Samt åka med VB på hans kvällsrond.

Jag tycker inte att jag har 'förlorat' nåt på att vara GB, men det beror säkert på ens inställning. Jag tycker det är roligt att samordna gruppen, samt att man har haft lite ansvar kan säkert vara bra hos framtida arbetsintervjuer hos bevakningsföretagen. :P

Guest Cribban

jag ska rycka in i januari 2005 som bevaknings soldat / bil förare (sliper köra bil hurra 8-/ ) på S1 i enköping! nu undrar jag bara om de finns några här som gjort eller gör samma tjänst på S1 som kan berätta lite om hur dom första 4 månaderna kommer se ut!

tack i förhand :ak:

• 2 weeks later...

Mönstrade här om dagen och inskrivningsförrätaren skrev in mig på bevakningsgruppchef med GSU vid Karlskrona, för att sedan efter det göra resten av värnplikten vid Muskö nära Stockholm.

Då lät det bra, men efter att nu ha läst lite verkar det som om att det kan bli lite väl lökigt för min smak. Jag är också rädd för att mina kamrater inte kommer vara lika motiverade som jag att göra värnplikten. Vill göra något som är åtminstone mediokert krävande. Så, hur tror ni att det kan bli vid Karlskrona/muskö?

Har ej fått mitt slutgiltiga placeringsbesked än och funderar på att försöka byta. Tycker ändå att mina mönstringsresultat (6-7'or på allting, sammanvägd tjänstbarhet:B ) Skulle kunna räcka till något mer givande.

Hur går det till om man ändrat sig och vill söka till en annan tjänst (har som sagt inte fått det slutgiltiga antagningsbeskedet ännu).

Edit: Rycker in januari 2006

Tack på förhand

/Mattias

Edited by Ljung
Hur går det till om man ändrat sig och vill söka till en annan tjänst (har som sagt inte fått det slutgiltiga antagningsbeskedet ännu).

Ring till pliktverket och förklara hur du känner, pga. det nya försvarsbeslutet lär de bli ännu angelägna om att få motiverade soldater, så om du kan övertyga dem om att du ska få byta brukar det gå att ordna.

Kan nämna lite om bevakning/muskö. Om man placeras på ostkustens marinbas hamnar man antingen på Berga eller på Muskö, man får själv välja i slutet av gsun. Troligtvis så kommer det att ske förändringar nu när Amf1 ska till Berga, men detta var iaf läget då jag låg inne:... På muskö är uppgifterna i stort: inpassering, rondering/låsning på basen och i berget samt att stå vakt vid matsalen...

På Berga sköter vakterna mest inpasseringen, sitter i idrottshallen, gör några få ronder, slavar lite för officerarna på bergaslottet och serverar kvällsskaffning. På Berga kan du även hamna i insatsstyrkan som endast utför insatser, ronderingar, bevakning och väpnade eskorter (detta gör att man har mkt mer tid för övningar och fortsatt utb).

Själv låg jag ju i Insats, men annars hade jag nog hellre varit på Muskö (bättre käk, bättre befäl, mer övningar, BERGET!..)

,Jun 7 2004, 00:27 ] Okej...

Ingen bevakningssoldat som har ett regemente att rekommendera? Fin utrustning i stora mängder funkar som en tröst. Och så lite tid som möjligt i vaktkur. ;)

Jag ligger på Marin Bas Syd i Karlskrona som Insatssoldat. Ryckte in som Bevakningssoldat, efter en VÄLDIGT bra GSU på Kungsholmen ( en mkt känd ö sen krigen långt tillbaka ) var det dags att söka om man ville bli VAKTSOLDAT eller INSATSSOLDAT, mitt val föll på INSATSSOLDAT. Efter ytterligare 4 veckors utbildning i Örlogshamnen fick vi reda på vart vi hamnade. Nu är jag med i Insatsstyrkan å trivs väldigt bra där. Insatsstyrkan har även 2 Hundförare i varje Insatsslag. Man jobbar antingen jämn eller udda vecka. Detta året tog de ut 14 st till Insatsstyrkan (varav 10 insatssoldater med ak5, samt 4 hundförare med Pistol 88/b ) Jag rekommenderar starkt att rycka in på MBS, vi har fått en mkt gedigen utbildning o vi har det skit bra. Visst är det slappt när vi har vänte tid men vi kör ronderingar ca var tredje timme å på morgonen är det Insatsschefs byte så då har vi tid till att gå till gymmet. Man ligger innen Mån-Mån utan permission. Du får inte gå å lägga dig förräns 23, å uppstigning är kl 6. Alltså kan du få larm mitt i natten. Vårt område täcker ända upp till norra öland, så har man otur får man åka upp dit mitt i natten å det tar ca 3 timmar :D

Vi ligger alltså konstant INSATS, inte nå jävla vaktkur här inte ! :D För att komma med i Insatsstyrkan måste du göra väldigt bra ifrån dig på GSUn.

Har du fler frågor så fråga.

mvh

:Malaj:

Jag gjorde min vpl som insats hundförare i Karlskrona 990830-000714.

uNIS,

Om Árrak är kvar hälsa honom från mig :D

Saknar honom. :)

• 3 weeks later...
Om man vill bli hundförare, måste man medela detta innan man rycker inn? Typ som en begäran?

Mvh/Erik

Nja... befattningarna tas väl ut med samråd med dina befäl och efter egna önskemål. I regel. Vet inte om det finns undantag. När jag mönstra va det en tjej som vart uttagen som hundförare redan där. Men det är första och enda gången jag hörttala som det.

Sen är det väl så att alla bevaknings plutoner inte har hund. Vi hadde inte hund.

Vi hadde utbildningsdagar med hund, men inga egna hundar. Va mest "prova på".

Bättre att kolla dina möjligheter för förlyttning till bassäk eller något sådant då chansen att bli hundförare är större då. Om det är hundförare du är ute efter att bli.

Ring till pliktverket och förklara hur du känner, pga. det nya försvarsbeslutet lär de bli ännu angelägna om att få motiverade soldater, så om du kan övertyga dem om att du ska få byta brukar det gå att ordna.

Kan nämna lite om bevakning/muskö. Om man placeras på ostkustens marinbas hamnar man antingen på Berga eller på Muskö, man får själv välja i slutet av gsun. Troligtvis så kommer det att ske förändringar nu när Amf1 ska till Berga, men detta var iaf läget då jag låg inne:... På muskö är uppgifterna i stort: inpassering, rondering/låsning på basen och i berget samt att stå vakt vid matsalen...

På Berga sköter vakterna mest inpasseringen, sitter i idrottshallen, gör några få ronder, slavar lite för officerarna på bergaslottet och serverar kvällsskaffning. På Berga kan du även hamna i insatsstyrkan som endast utför insatser, ronderingar, bevakning och väpnade eskorter (detta gör att man har mkt mer tid för övningar och fortsatt utb).

Själv låg jag ju i Insats, men annars hade jag nog hellre varit på Muskö (bättre käk, bättre befäl, mer övningar, BERGET!..)

Tack för det utförliga svaret :2guns:

Får iofs se hur det ser ut då (Med amf 1), hur läget ser ut i övrigt då. Men insats verkar lockande, och annars muskö om det är möjligt.

• 2 weeks later...

Fick precis veta att jag även ska göra GSUn på muskö, känns bra eftersom det är nära hem vid permissioner. Om inte annat är stockholms skärgård trevlig ;)

Är nu fast besluten att göra det bästa jag kan av tjänsten jag fått, och jag ska se till att utmärka mig redan från början så jag har chans på insats (hur nu uppdelningen ser ut).

Om någon har mera information om muskö och bevakning där vill jag gärna veta :baskerFN:

Vet inte sanningshalten, eller hur aktuellt det är idag. Men har läst lite om folk som varit bevakningssoldater på muskö och som haft ett schema med en veckas ledighet, en veckas sittande i kuren, som det verkar utan någon egentlig aktivitet efter GSU + BU. Så vill jag definitivt inte ha det, nån som vet?

• 3 weeks later...

Jag mönstrade igår och framförde klart och tydligt till inskrivningsförättaren att jag vela bli hundförare.

Av ngn anledning, förmodligen för att han inte vet, så avfärdade han mina önskemål som om att det knappt fanns ngra förband i Sverige som använde sig av hundar.

Så nu skulle jag jättegärna vilja veta vilka Bevakningssoldater som har hundar i sina insatsgrupper...

Vart ska jag rycka in för att ha störst chans att bli hundförare? Boden..? Stockholm..? Ja, ni fattar :lol:

Tack för svar! :)

Vicelead - I Karlskrona använder vi hundar i insatsen. Dock är det bara fyra hundförare på hela plutonen (38pers), så det är bara de mest ambitiösa och duktiga som blir det.

Jag vet också att bassäk sjö i Karlskrona utbildar hundförare.

OK, jag var och mönstrade idag ich mitt förstaval föll på GA838 "Bevakningsgruppchef beriden högvakt" som var på 330 dagar och låg på kungsängen utanför stockholm. Men efter att ha läst runt lite här så verkar inte tjänsten vara vad den utger sig för att vara. Mitt val stod mellan denna tjänst och JA800 "Fältarbetsgruppbefäl" på 300 dagar i Eksjö.

Nu undrar jag om jag gjorde bort mig när jag valde bevakning före ingenjörstjänsten. Är verkligen bevakning så hemskt som vissa får det att låta?

mvh//

Apan Bosse

Är verkligen bevakning så hemskt som vissa får det att låta?

Om du vill göra lumpen på så vis som är vanligast; med fältveckor, skrikande befäl, knappa tider att hålla men också många grejer som är kul, så är bevakning inte något du vill satsa på.

Under grundutbildningen kommer du få vara med om alla dessa grejer men efter de ca 3 månaderna kommer du förmodligen inte att vara med om det mer. Du ska dock få mer utbildningm, men det verkar variera från vilket förband du ligger på..

OK, jag var och mönstrade idag ich mitt förstaval föll på GA838 "Bevakningsgruppchef beriden högvakt" som var på 330 dagar och låg på kungsängen utanför stockholm. Men efter att ha läst runt lite här så verkar inte tjänsten vara vad den utger sig för att vara. Mitt val stod mellan denna tjänst och JA800 "Fältarbetsgruppbefäl" på 300 dagar i Eksjö.

Nu undrar jag om jag gjorde bort mig när jag valde bevakning före ingenjörstjänsten. Är verkligen bevakning så hemskt som vissa får det att låta?

mvh//

Apan Bosse

Tja Apan Bosse, Nu låg inte jag som beriden högvaktssoldat. Men Tycker ändå att du ska kolla upp om du inte kan ändra dig.

Tror ingengörstjänsten kan gyna dig mer långsiktigt. VAd gäller US och sånt. Skulle jag tro.

Jo skickade in en ansökan om omplacering i lördags så nu är det väl bara att vänta och se. Är ju bara en omprioritering av tjänsterna så jag hoppas att det borde gå vägen.

P.g.a väldigt konstigt inryckningsdatum (jan 2006) blir det lite knas med högskolan, dessutom verkar Fältarbetare roligare såhär i efterhand.

Men är det någon som vet ifall de svarar på min ansökan eller om jag får svaret först i februari när mitt ordinarie beslut skulle komma?

mvh//

Apan Bosse