Jump to content

Recommended Posts

Så var får man den mest givande bevakningssoldatsutbildningen? Var har man mest att göra och inte så mycket väntetid på att saker ska hända?

Preliminärt hamnar jag på P18 Gotland... hur är det där?

Tack o hej.

• Replies 774
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Njae, osäker vad exakt. Men visst kommer de att kontrollera din bakgrund ur brottsregister och hos polisen register motsv.  Sen efer själva inrycket kommer väll din plutonchef motsvarande att hålla en personintervju med dig där ni pratar om allt möjligt. även din bakgrund osv.

Kollar dom inte nåt med säpo också? Eller är det samma grej?

Någon intervju grej hadde inte vi, den delen sköter dom ju vid mönstringen.

EDIT: Nu ljög jag, vi hadde visst en intervju, men det va bara med oss GB.

Dom andra ryckte ju in efter oss. Men det va snarare en lite pratstund. Va som att snacka med en kompis. Drack kaffe... Va inte som någon intervju eller liknande iaf. Men det kanske va hans sätt att få en hum om hur vi va. Är nog det bästa sättet också. Utan press eller nervositet.

Kuriosa; Va första gången någon sa till mig att jag verkade vara en bra och ärlig kille, efter det så va jag fast i det militära. Jag vart en man :=o

Tack Kapten M.E

Sen fick man även fylla i något papper efter några veckor.

Jag fick göra det två gånger. Hadde extra tjänst på staben när jag va skadad. Tror att det är ett "detduharsettochvetomdettaskaduhållakäfftenompapper".

B)

Fast det kanske gäller alla?

En annan grej jag undrar över är det där med säk kontrollen, när jag mönstra så fick jag fylla i där att jag medgav kontrollen. Sen mins jag inte om man fick ett till papper hem eller hur det va...

NEO:

Inte sitta och vänta? Slå upp ett vapen förråd utanf för HA´s lokaler så slipper du sitta och vänta!

Nä, men bevakning är ju så, man sitter och väntar. Just själva tjänste biten kan inte skilja sig så mycket. Går ju ut på att sitta vid kuren, göra eskorter, patrullera (oftast bara natte tid).

Skillnadena är inte så himla stora tror jag.. Men kan tro att det kanske är mer att göra i sthlms trakten tex. General besök oftare och såna grejer kanske. Vet inte men skulle kunna tro att det är så.

Edited by Panzerfaust

Okej...

Ingen bevakningssoldat som har ett regemente att rekommendera? Fin utrustning i stora mängder funkar som en tröst. Och så lite tid som möjligt i vaktkur. ;)

Edited by [Neo]
,Jun 7 2004, 00:27 ] Okej...

Ingen bevakningssoldat som har ett regemente att rekommendera? Fin utrustning i stora mängder funkar som en tröst. Och så lite tid som möjligt i vaktkur. ;)

Har letat som en dåre men inte hittat det jag söker, så du får hjälpa mig lite, eller hjälpa dig själv rättare sagt :/

Är så att i någon av bev trådarna så är det en person som snackar om vakt insats på någon flottbas eller vad det va, där va det tydligen permanent uppdeling på vakt/insats. Vakterna fick pistol och insats körde enbart insats utan vakttjänst. (kuren alltså)

Mins inte exakt hur det va, eller vem som skrev det... men det va någon av vakt trådarna, kan vara så att Kimster missat den, så den kanske inte ligger här.

(kan ju varit ett OT inlägg)

Det tror jag har läst någonstans jag också! Tack för att du försökte hitta ;) Ska upptaga letandet... Vet du om man då får välja mellan vakt eller insats? Skulle inte våga riskera min vpl med 50-50 chans.

,Jun 7 2004, 16:10 ] Det tror jag har läst någonstans jag också! Tack för att du försökte hitta ;) Ska upptaga letandet... Vet du om man då får välja mellan vakt eller insats? Skulle inte våga riskera min vpl med 50-50 chans.

Nä, för mig är det bara ett rykte. Någon här på forumets kompis typ...

Så jag vet ingenting. Men jag antar att det är som med allt annat att man väljer själv och med befälen.

,Jun 7 2004, 19:34 ] Vad får Bevaknings-GB göra som inte de vanliga bevakningssoldaterna får göra?

Inryck samtidigt?

Olika utrustning?

Det kan ju givetvis ha ändrats, men

På F7 så rycker samtliga in samtidigt. Det enda som skiljer är att GB som rycker in i augusti får nöjet att med GB ur R3-plutonen (räddning, röjning och reparation) uppleva en halvt om halvt överlevnadsvecka. Marscha hit och dit, knäckebrödbit till frukost, paddlande i flotte på vättern med mera. GB går under denna veckan också soldatprovet, som de sedan går om med de meninga.

Eftersom inga nya rycker in till R3 i januari när de nya bev.soldaterna kommer så får dessa GB inte nöjet att uppleva detta, av ekonomiska skäl.

Så är livet på F7.

Edited by 1228
,Jun 7 2004, 00:27 ] Okej...

Jag ligger på Marin Bas Syd i Karlskrona som Insatssoldat. Ryckte in som Bevakningssoldat, efter en VÄLDIGT bra GSU på Kungsholmen ( en mkt känd ö sen krigen långt tillbaka ) var det dags att söka om man ville bli VAKTSOLDAT eller INSATSSOLDAT, mitt val föll på INSATSSOLDAT. Efter ytterligare 4 veckors utbildning i Örlogshamnen fick vi reda på vart vi hamnade. Nu är jag med i Insatsstyrkan å trivs väldigt bra där. Insatsstyrkan har även 2 Hundförare i varje Insatsslag. Man jobbar antingen jämn eller udda vecka. Detta året tog de ut 14 st till Insatsstyrkan (varav 10 insatssoldater med ak5, samt 4 hundförare med Pistol 88/b ) Jag rekommenderar starkt att rycka in på MBS, vi har fått en mkt gedigen utbildning o vi har det skit bra. Visst är det slappt när vi har vänte tid men vi kör ronderingar ca var tredje timme å på morgonen är det Insatsschefs byte så då har vi tid till att gå till gymmet. Man ligger innen Mån-Mån utan permission. Du får inte gå å lägga dig förräns 23, å uppstigning är kl 6. Alltså kan du få larm mitt i natten. Vårt område täcker ända upp till norra öland, så har man otur får man åka upp dit mitt i natten å det tar ca 3 timmar :baskerKav:

Vi ligger alltså konstant INSATS, inte nå jävla vaktkur här inte ! :baskerKav: För att komma med i Insatsstyrkan måste du göra väldigt bra ifrån dig på GSUn.

Har du fler frågor så fråga.

mvh

Det låter ju bra! Hur pass bra måste man göra ifrån sig på GSU:n då? De flesta vill väl helst bli insatssoldat, låter som om att det finns en risk att man blir vaktsoldat..

Vad får ni för utrustning då? Är det någon skillnad i utrustning mellan soldater och gruppchefer? :lol:

,Jun 9 2004, 18:36 ] Det låter ju bra! Hur pass bra måste man göra ifrån sig på GSU:n då? De flesta vill väl helst bli insatssoldat, låter som om att det finns en risk att man blir vaktsoldat..

Vad får ni för utrustning då? Är det någon skillnad i utrustning mellan soldater och gruppchefer? :baskerKav:

Du måste synas o märkas under GSUn. Ta ansvar, lösa uppgifter på bra sätt o ha gott ledarskap med dina kamrater. Har man otur vill hela plutonen in i insatsstyrkan :ph34r: Jag blev vår plutons bäste soldat så jag hade inte så svårt att komma med :D

Vi har en minibuss med diverse kul grejjer som kan komma att behövas under strid, strid i mörker osv. Får tyvärr inte säga mkt mer.

Det här med gruppchefer finns bara i Vaktlagen. I insatslagen har vi inge sådant. Där har alla eget ansvar. Det enda en gruppchef i Vaktlagen ska göra är att fixa så alla kommer hem när vi slutar för veckan o de får ta skit om något går fel i deras vaktlag. Indelningen pliktverket gör på möntringen, "Hundförare", "Gruppchef" osv det kan du glömma om du kommer till Karlskrona, de tar ut de mest lämpliga för det o de som är intresserade av att bli det.

mvh

Rolig slutövning ni hade uNIS, mycket att göra va ? ...

hälsningar

/ B-styrkan B)

Den var skit rolig, man blev lite trött dock ,O Vårt tältlag fick alla nattpassen sen hade vi ju utbildning på dagen så vi fick inte vår skönhetssömn direkt :D

Var du med i B-styrkan ?! :=o

• Super Administrators

Jajamen, ingen Bev. eller insatsstyrka som utbildas i Karlskrona undgår den massiva och tunga B-styrka som hjälper nya bevakningsförband att bli duktiga Bevakningsoldater eller Insatssoldater. Alla 3 plutonerna fick slita, kan jag lova, dessutom är jag vän med någon av din dina fd. befäl och har samarbetat innan med några av dina nuvarande befäl.

Jag har dig på film dessutom :P

Hoppas du håller samma kvalité nu som du gjorde då.

Jajamen, ingen Bev. eller insatsstyrka som utbildas i Karlskrona undgår den massiva och tunga B-styrka som hjälper nya bevakningsförband att bli duktiga Bevakningsoldater eller Insatssoldater. Alla 3 plutonerna fick slita, kan jag lova, dessutom är jag vän med någon av din dina fd. befäl och har samarbetat innan med några av dina nuvarande befäl.

Jag har dig på film dessutom :P

Hoppas du håller samma kvalité nu som du gjorde då.

Riktigt nice. Det va riktigt bra ordnat där ute, vissa gånger fick man härliga adrenalin kickar. Så det gjorde ni riktigt bra ! En övning man nog inte glömmer i sista taget.

Jag hoppas fler vpl Bev. soldater får tillfället att vara med om denna övning ger mkt !

Haha vi såg delar av den filmen sista dagen ute på KH, får säga att vi (3 pluton) fick oss många goda skratt :=o Det bästa vart nog scenen med det fulla gänget som ville in till 1 plut. eller 2 plut., härligt ,O

tjena!, min första post på detta forum. och förhoppningsvis inte den sista

jag har fått min inskrivning som Bev-grcf i I19 ArtBat ska in nu i januari (i november eller liknande)

förhoppningsvis så kommer inte budgetnedskärningarna drabba mig. men man vet ju aldrig. Vi studenter som rycker in sent har ju lagt upp hela våra år - 2 år just på detta. (har en 2 polare som inte fick göra AmfPB pga av detta)

iaf så har jag ringt upp dit och ställt en massa frågor. blev kopplad hit o dit men till sist hamnade jag rätt. efter det samtalet så har saker o ting klarnat, och jag ser verkligen fram och komma upp till Boden i januari, trots dom historier och låtar som finns om stället hehe.

jag undrar iaf om uNIS kunde va så snäll att dela några goa minnen han har därifrån (inte I19 då utan Marin Bas Syd), tackar

/M

Edited by Mackan_

Jag rycker in som bevakningsgruppchef (sen får vi väl se vad jag blir) i Karlskrona i augusti. Blir nog intressant.

uNIS, vet du vad dem som blir placerade som bevakningssoldater gör i Karlskrona? Är insats att föredra framför bevakning?

uNIS. Vill gärna veta mer om det. Hur såg en normal vecka ut som insats soldat?

Skötte ni alla eskorter och liknande, medan "vanliga" vakten satt på arselet i kuren hela dagarna eller? Fick dom inga såna jobb alls? Sen undra jag om Vanliga vakten hadde P88 också.

Jag satsar lite på att bli insatssoldat i lumpen, mest för att jag inte har så bra kondition, men även för att jag gillar skytte, och då menar jag inte "ohhh, jag vill skjuta med AWP på fienden :/:ak::sniper::ak::D:uzi " utan jag är med i ett skytteförbund och ser mig själv som en relativt god skytt. :tveka:

Vad vill mönstringsfolket höra?

Är man för överentusiastisk så blir dom misstänksamma och det verkar lätt "igenomtänkt" det man säger, tror att 9/10 som mönstrar är lite osäkra på om dom vill eller inte vill göra lumpen eftersom dom inte riktigt vet vad det är.

En kompis drog upp att han gillade att lira paintball hos psykologen när han frågade efter hobbies och han fick underkänt hos psykologen - han hade toppbetyg på alla andra "stationer" men fick åka hem ändå.

Själv poängterade jag att jag vet vad jag ger mig in på (vilket jag inte visste...), att jag bor nära skog & mark och har en del erfarenhet från scouterna, HVU och FBU, som var grunden till mitt intresse, vilket resulterade i högsta möjliga betyg hos psykologen, vilket vägde upp för min fyra på IQ-testet.

Mitt råd är att inte nämna skyttet alls; och framförallt tycker jag du ska låta dom göra bedömningen över vad du är lämplig till och först därefter kan du lägga fram ditt förslag, "en kompis/släkting ligger inne på Bevakning och det verkar intressant..."?

Jag placerades som Radarobservatör i STRIL på F4. Vilket några månader senare ändrades till Tremånaders på I5. Vilket ett halvår senare månader senare ändrades till Fordonsförare vid en Underhållspluton på I5. Vilket tre månader senare ändrades till Kulspruteskytt i en Närskyddspluton på I5. Vilket fyra dagar senare resulterade i en medicinsk frisedel...

Är man för överentusiastisk så blir dom misstänksamma och det verkar lätt "igenomtänkt" det man säger, tror att 9/10 som mönstrar är lite osäkra på om dom vill eller inte vill göra lumpen eftersom dom inte riktigt vet vad det är.

En kompis drog upp att han gillade att lira paintball hos psykologen när han frågade efter hobbies och han fick underkänt hos psykologen - han hade toppbetyg på alla andra "stationer" men fick åka hem ändå.

Själv poängterade jag att jag vet vad jag ger mig in på (vilket jag inte visste...), att jag bor nära skog & mark och har en del erfarenhet från scouterna, HVU och FBU, som var grunden till mitt intresse, vilket resulterade i högsta möjliga betyg hos psykologen, vilket vägde upp för min fyra på IQ-testet.

Mitt råd är att inte nämna skyttet alls; och framförallt tycker jag du ska låta dom göra bedömningen över vad du är lämplig till och först därefter kan du lägga fram ditt förslag, "en kompis/släkting ligger inne på Bevakning och det verkar intressant..."?

Jag placerades som Radarobservatör i STRIL på F4. Vilket några månader senare ändrades till Tremånaders på I5. Vilket ett halvår senare månader senare ändrades till Fordonsförare vid en Underhållspluton på I5. Vilket tre månader senare ändrades till Kulspruteskytt i en Närskyddspluton på I5. Vilket fyra dagar senare resulterade i en medicinsk frisedel...

Jag har förstått att det inte är så jävla bright att börja säga att man går i skytte och överlevnad och såntdär ;)

Men vad är det som gör så att dom plockar ut folket till just skyddsvakt/insats?

Man kanske skall slöa till lite extra på fystestet ;)

Jag rycker in som bevakningsgruppchef (sen får vi väl se vad jag blir) i Karlskrona i augusti. Blir nog intressant.

uNIS, vet du vad dem som blir placerade som bevakningssoldater gör i Karlskrona? Är insats att föredra framför bevakning?

Trevligt. Då blir det du som tar efter vår Pluton. Så då ses vi väl där :D

Din tid på Kungsholmen kommer du aldrig glömma det vill jag lova dig!

Alla rycker in som bevakningssoldater. Sen blir man uppdelad i vad som befälen tycker är lämpligast, hur bra du presterat osv. De som inte blir placerade som insats ( hos oss blev 14 / 38 insatssoldater ) resten blir vaktsoldater å sitter i vakten å lökar i 12 h innan de går upp å sover på luckan för att 12 h senare sätta sig på samma stol igen i 12h :) Så Insats är att föredra !

Skötte ni alla eskorter och liknande, medan "vanliga" vakten satt på arselet i kuren hela dagarna eller? Fick dom inga såna jobb alls? Sen undra jag om Vanliga vakten hadde P88 också.

En normal vecka ser ut som följande:

Arbetspass mån-mån, väckning 06:00 åker in till hamnen å hjälper dem i vakten med bilarna å gående vid inpassage. därefter går vi till gymmet, efter det kan det bli en rondering innan lunch, efter lunch rondering, sen middag, sen lägger vi kvällsronderingen när vi känner det på kvällen. sen är det läggdags 23:00 inte tidigare får kläderna tas av. Så ser en vanlig dag ut om vi inte får larm etc. På lediga timmar kan befälen lägga in övningar, hur vi tar oss fram till objekt i skarp situation osv. Eller som i tisdags då vi samarbetade med polisen å fick åka polishelikopter. MKT kul ! :D

Angående eskorter osv. Vaktstyrkan har ju en eskort som ligger inne mån-fre å de ska egentligen ta hand om alla eskort men så är inte fallet. Oftast blir det vi som får ta det. å då har eskort laget inte mkt att göra direkt. Men de har haft eskort uppg. Vanliga vakten sitter på P88b t.o.m, ivarje fall de flesta.

hoppas ajg svarat som önskat. mvh tobias

Har dom alltid P88 med sig, dom i kuren alltså? isåfall måste jag säga att dom tagit ett setg i rätt riktning vad gäller vapnen... Våra vapen va ju knappst till nytta, inlåsta i ett rum... haha

Nja de får om de vill. Men de flesta vill inte gå runt å bära på den vilket jag tycker är jäkligt dumt. Så det är lite 50/50 på det. Hehe nej där gjorde det nog inte så mkt nytta :D

tjena uNIS jag har lite frågor, hoppas du har tid

vad har du tyckt om utbildningen?

har den varit krävande/rolig/slö?

har du några goda minnen från den?

vore skoj om du berätta lite så man kan få lite "lumpen känsla" i kroppen redan nu =)

tjena!

tjena uNIS jag har lite frågor, hoppas du har tid

vad har du tyckt om utbildningen?

har den varit krävande/rolig/slö?

har du några goda minnen från den?

vore skoj om du berätta lite så man kan få lite "lumpen känsla" i kroppen redan nu =)

tjena!

Jag har tyckt utbildningen har varit toppen. Visst vissa uppgifter förstår man inte att de ens har med, men det är någon högre människa som tycker att vi ska ha det i vår utbildning å så får det bli.

Tycker vi hade tur med befälen, vi hade bra befäl rakt igenom vilket ledde till att vi fick bättre utbildning än vad 1 o 2 pluton verkade få (egen uppfattning) Vår plutonchef kom från BasSäk så han drev alltid på extra hårt å det va skoj.

Utbildningen har väl inte varit direkt krävande, men inte slö iheller. Den är som alla andra GSU. Sen att arbetet efter GSUn är slapp har ju med att göra att vi sköter ett arbete å inte någon utbildning. Vi kan alltså inte springa runt i skogen o leka krig å skjuta lösplugg nå mer, nu är det liksom skarp tjänst som gäller.

Har många goa minnen, men det bästa är nog slutövningen. vi låg i fält i 8 dagar å simulerade att vi skulle hålla ABC banan på Rosenholm. Där vi byggde upp vårt läger osv. Hemvärnet i Karlskrona agerade B-styrka å vart busarna. Vi skulle agera som skyddsvakter å de drog diverse scenarios när som helst på dygnet. Man hade vissa skift varje tältlag skulle stå post eller agera insatsstyrka. Och jag kan lova att man fick adrenalin då å då.

Minns särskilt en gång mitt tältlag vart insatsstyrka å vid post 1 hade de problem. Ut kommer vi springades, hör massa skrik å ser stora lastbilar stående vid posten. När vi väl kommer fram ser vi 7 personer (varav vissa beväpnade) stå å skrika å dividera med post 1an om att de måste få köra igenom för de har ett hemligt uppdrag som ett högt uppsatt befäl har beordrat dem att göra, kommer dit å får veta hur det ligger till å ska där försöka styra upp något. efter mkt ordväxlingar å heta temprament så löser vi det på ett snyggt sett.

Du vart kanske en av dem Kimster ??

Mackan_ rycker du in i Karlskrona ?

[Edit] Kommer även ihåg då vi skulle lära oss "Åla" "Krypa" å alla diverse förflyttningssätt. Våra befäl snitslade upp en djävulsk bana efter att vi höllt på med sk*ten över ett fält i 4 timmar redan. Där skulle vi då använda oss av diverse förflyttningssätt (de stod på lappar vilket man skulle ta) å jag kan säga det va nog det värsta jag gjort i hela mitt liv :) Då funderade man skarpt på va fan man gjorde i lumpen :) Knäna va inte så roliga efterår i heller. Uppskrapade å blodiga, har fortfarande minnen på knäna efter den dagen trots det är 4 månader sedan :) Men life goes on :ph34r: [/Edit]

Edited by uNIS

En normal vecka ser ut som följande:

Arbetspass mån-mån, väckning 06:00 åker in till hamnen å hjälper dem i vakten med bilarna å gående vid inpassage. därefter går vi till gymmet, efter det kan det bli en rondering innan lunch, efter lunch rondering, sen middag, sen lägger vi kvällsronderingen när vi känner det på kvällen. sen är det läggdags 23:00 inte tidigare får kläderna tas av. Så ser en vanlig dag ut om vi inte får larm etc. På lediga timmar kan befälen lägga in övningar, hur vi tar oss fram till objekt i skarp situation osv. Eller som i tisdags då vi samarbetade med polisen å fick åka polishelikopter. MKT kul ! :)

Angående eskorter osv. Vaktstyrkan har ju en eskort som ligger inne mån-fre å de ska egentligen ta hand om alla eskort men så är inte fallet. Oftast blir det vi som får ta det. å då har eskort laget inte mkt att göra direkt. Men de har haft eskort uppg. Vanliga vakten sitter på P88b t.o.m, ivarje fall de flesta.

hoppas ajg svarat som önskat. mvh tobias

På glada 90 talet va dom ju fortfarande lamslagna efter vissa händelser. Bara 4 år efter Flink tex. Och hadde nyligen varit vapen rån där också. Om jag inte missminner mig. Så dom va ju lite kännsla för den biten. Vapen hadde man bara vid eskort eller den nattliga patrullen på området. Befälen sa att många vapen rån skulle kunnat förhindrats om alla tjänstgörande vakter haft pistol i hölster. För oftast är ju vakten helt obeväpnad. Det ryktades på min tid att vissa höjdare inte ens ville låta oss ha vapnen i kasunen som fans innuti vakt kuren(Vapen rummet). Utan i dom övriga kasunerna ute på gården.

Oftast är det vapenrummet i kuren som är mål för vapen rånarna, iaf när det är insider jobb, Älvdalen och P-10 råkade väl ute för det tror jag. Vid ett annat tillfälle hotade dom vakten fick nycklar och tog kasunerna på gprden. Utan att ta fler vapen än vad som fans i kuren. Vilket kan vara bevis nog för att det inte var insider jobb, eller ex värnpliktig. Då riskerna är större och det tar längre tid att ta grejer i kasunerna. Nä, så 88an är ju skit bra att ha till hands om det kommer en buse och knackar på.

EDIT: Psitol 88, inte 88an som tyskarna hadde. ÄÖven om det inte skulle vara helt fel att knacka på en fet van fullt med rånare :):ph34r:

Edited by Panzerfaust

tackar tackar, det verkar som att du har haft en jävligt kul utbildning

nä själv blir det upp i boden /artbat/ jan 2005. jag hoppas det ska bli kul där med. det är jag nästan säker på =)

en fråga.

din GSU. På vissa bev. befattningar står det att man ska få utbildning med betoning på vapenutbildning och andra prylar.

hur såg din "extra" utbildning ut förutom GSUn om du nu fick nån?

tjapp /marcus

• Super Administrators
Jag har tyckt utbildningen har varit toppen. Visst vissa uppgifter förstår man inte att de ens har med, men det är någon högre människa som tycker att vi ska ha det i vår utbildning å så får det bli.

Tycker vi hade tur med befälen, vi hade bra befäl rakt igenom vilket ledde till att vi fick bättre utbildning än vad 1 o 2 pluton verkade få (egen uppfattning) Vår plutonchef kom från BasSäk så han drev alltid på extra hårt å det va skoj.

Utbildningen har väl inte varit direkt krävande, men inte slö iheller. Den är som alla andra GSU. Sen att arbetet efter GSUn är slapp har ju med att göra att vi sköter ett arbete å inte någon utbildning. Vi kan alltså inte springa runt i skogen o leka krig å skjuta lösplugg nå mer, nu är det liksom skarp tjänst som gäller.

Har många goa minnen, men det bästa är nog slutövningen. vi låg i fält i 8 dagar å simulerade att vi skulle hålla ABC banan på Rosenholm. Där vi byggde upp vårt läger osv. Hemvärnet i Karlskrona agerade B-styrka å vart busarna. Vi skulle agera som skyddsvakter å de drog diverse scenarios när som helst på dygnet. Man hade vissa skift varje tältlag skulle stå post eller agera insatsstyrka. Och jag kan lova att man fick adrenalin då å då.

Minns särskilt en gång mitt tältlag vart insatsstyrka å vid post 1 hade de problem. Ut kommer vi springades, hör massa skrik å ser stora lastbilar stående vid posten. När vi väl kommer fram ser vi 7 personer (varav vissa beväpnade) stå å skrika å dividera med post 1an om att de måste få köra igenom för de har ett hemligt uppdrag som ett högt uppsatt befäl har beordrat dem att göra, kommer dit å får veta hur det ligger till å ska där försöka styra upp något. efter mkt ordväxlingar å heta temprament så löser vi det på ett snyggt sett.

Du vart kanske en av dem Kimster ??

Mackan_ rycker du in i Karlskrona ?

[Edit] Kommer även ihåg då vi skulle lära oss "Åla" "Krypa" å alla diverse förflyttningssätt. Våra befäl snitslade upp en djävulsk bana efter att vi höllt på med sk*ten över ett fält i 4 timmar redan. Där skulle vi då använda oss av diverse förflyttningssätt (de stod på lappar vilket man skulle ta) å jag kan säga det va nog det värsta jag gjort i hela mitt liv :D Då funderade man skarpt på va fan man gjorde i lumpen :D Knäna va inte så roliga efterår i heller. Uppskrapade å blodiga, har fortfarande minnen på knäna efter den dagen trots det är 4 månader sedan :) Men life goes on :D [/Edit]

Jag var föraren på den första lastbilen... och var med och gnabbade emot er som fan... hade inget vapen på mig. stod och joddlade med eran "grind" också

Det var kul... vet inte om ni hörde men 2.pluton släppte igenom oss, på 10sekunder efter vi hojtat lite från lastbulshytten och sett allvarliga o stressade ut.

Beväringens kommentar på utvärderingen var.. ".. men de såg så stora ut..bilarna och många..och.. " ... :wub:

Kan tillägga att alla plutoncheferna på alla 3 plutonerna kom från bassäk, flera av de andra instruktörerna också

Kan tillägga ytterliggare att jag ska på midsommarfest med ett av dina befäl på fre-lör.